Bimber Single malt

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 Sep 2015, 11:45

New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 04 Dec 2019, 14:00

Hello,

Tot mijn verbazing vond ik nergens een topic over Bimber, een nieuwe distillery gelegen in Londen en opgericht in 2016. Het eerste vat werd gevuld in Mei 2016. In September van dit jaar bracht Bimber hun eerste whisky op de markt: Bimber first release (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... st-release).

Er is de mogelijkheid om een ‘founders member’ te worden voor de vroege vogels. Het prijskaartje hiervoor is €500 en dan krijg je een sample set met 6 verschillende whisky’s, en gedurende vier jaar krijg je elke december ook een exclusieve botteling opgestuurd (incl 50ml sample) en tevens krijg je ook de mogelijkheid om een 30L vat aan te kopen.

Persoonlijk vind ik dit een veelbelovende distillery. Ze maken gebruik van kleine vaten waardoor naar hun zeggen de whisky matuur is na 3 à 5 jaar. Dit adviseren ze ook wanneer je zelf een vat aankoopt. Ik heb een vat gekocht en mijn intentie was om deze 10 jaar te laten rijpen, maar dit hebben ze me sterk afgeraden omdat de ‘peated’ whisky dan teveel zou doorsmaken.
Ik heb de 6 samples geproefd en er was er ééntje dat er voor mij tussenuit sprong: de peated whisky. Voor slechts 3 jaar gerijpt te hebben vond ik deze uitzonderlijk goed. Daarom ik ook een vat heb aangekocht.

Is er nog iemand met Bimber ervaringen? :Proost
0 x

Demas
Senior
Senior
Berichten: 317
Lid geworden op: 07 Okt 2018, 00:00

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Demas » 04 Dec 2019, 17:33

Heb een Paar flesjes gekocht omwille vd goede positieve kritieken. Moet er binnenkort es eentje open trekken.
Mss dat ik die founders set ook wel es aanschaf.. Al is het maar om te zegge dat ik men eigen vat heb =).
Enig idee hoe dat zit bij afvullen van flessen? Labeling enz?
0 x

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 Sep 2015, 11:45

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 04 Dec 2019, 21:28

Principe is dat je nu omgerekend zo'n €800 betaald en binnen 3 tot 5 jaar nog €1200 voor het bottelen (afhankelijk van huidige taksen) Je kiest zelf of dit op 46% is of vatsterkte +60%. Label en fles kan je zelf kiezen. (evt. met bijbetaling als je iets speciaal wil). Er zijn nog maar enkele vaten voor zover ik weet, dus snel zijn is de boodschap als je er nog 1'tje wil :D
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Dec 2019, 21:36

Net als je denkt dat het echt niet veel gekker kan worden...

€2000,- voor 30 liter 3 jaar oud spul (waarvan met een beetje geluk een kleine 25 overblijft).

:HitHead
2 x
2 ∞ & →

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 Sep 2015, 11:45

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 05 Dec 2019, 11:00

squaadgras schreef:Net als je denkt dat het echt niet veel gekker kan worden...

€2000,- voor 30 liter 3 jaar oud spul (waarvan met een beetje geluk een kleine 25 overblijft).

:HitHead


Goh, het is maar hoe je het bekijkt. Bij bottelen op 46% zou je er volgens Bimber zo’n 48 à 50 flesjes uithalen. Dit komt dan neer op zo’n €42 per flesje.
Verder heb je de keuze om (zonder extra kosten) de whisky te laten rijpen tot 5 jaar. Daarna moet je wel bijbetalen voor elk extra jaar je de whisky laat rijpen.
Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.
Er betalen genoeg mensen +100€ voor 3-jaar oude whisky (wolfsburn, ..). Dus €42/fles in mijn ogen niet zo gek gezien de context. Maar is natuurlijk iets persoonlijk. :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3041
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Dec 2019, 12:17

Goldenliquid1990 schreef:Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.

Ehhh, correctie, dan heb je 48 of 50 'unieke' flesjes met je eigen gekozen label voor 42,- per fles... Dat is denk ik gelijk het grote bezwaar (althans bij mij dan bijvoorbeeld): Tenzij je ambities hebt als bottelaar of je zo'n vaatje koopt namens een whiskyclub, is de hoeveelheid ineens gewoon te groot voor een gemiddelde particulier.
0 x

Demas
Senior
Senior
Berichten: 317
Lid geworden op: 07 Okt 2018, 00:00

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Demas » 05 Dec 2019, 13:13

Dre schreef:
Goldenliquid1990 schreef:Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.

Ehhh, correctie, dan heb je 48 of 50 'unieke' flesjes met je eigen gekozen label voor 42,- per fles... Dat is denk ik gelijk het grote bezwaar (althans bij mij dan bijvoorbeeld): Tenzij je ambities hebt als bottelaar of je zo'n vaatje koopt namens een whiskyclub, is de hoeveelheid ineens gewoon te groot voor een gemiddelde particulier.

Dat gaat men bringme box opt werk niet trekken :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 24 Nov 2020, 15:31

Zojuist de allereerste Bimber Single Cask voor Nederland in de verkoop gegaan, speciaal voor Whiskysite gebotteld. Binnen 6 minuten uitverkocht. Blijft toch bizar, dat whiskywereldje van ons.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 25 Nov 2020, 07:40

Heeft er iemand 1 te pakken gekregen?
0 x

Gebruikersavatar
Thistle Dhu
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 Sep 2017, 14:19

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Thistle Dhu » 27 Nov 2020, 17:39

edwin5 schreef:Heeft er iemand 1 te pakken gekregen?


Ja de mijne komt zojuist binnen via PostNL.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4839
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Nov 2020, 18:28

thijs100 schreef:Zojuist de allereerste Bimber Single Cask voor Nederland in de verkoop gegaan, speciaal voor Whiskysite gebotteld. Binnen 6 minuten uitverkocht. Blijft toch bizar, dat whiskywereldje van ons.


Ik zal wel een volslagen nitwit zijn want ik begrijp hier werkelijk niets van. Zowel het gemiddelde als de prijzen die deze distillery vraagt zijn totaal niet in lijn met de ‘prestatie’. Zie de scores op Whiskybase. (Nou zeggen die niet alles, maar als je onder de 80 punten zakt is het toch redelijk bedenkelijk wat je bottelt...)
En de mensen maar klagen dat het allemaal zo duur wordt. Zelfde voor Bimber; jong en afgewaterd spul voor veel te veel geld. En het vliegt weg.
Als bottelaar zou je bijna gek zijn om een old skool whisky op de markt te brengen, kennelijk wil de whisky wereld spul van 4 jaar oud met een (kleur) finish van zes en een half uur... :Scratch
7 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Daan » 05 Dec 2020, 10:23

Vanmorgen had ik het gevoel dat ik iets gemist had. En dan niet van "sh.., dat had ik willen kopen" maar meer: wat is Bimber en waarom word ik ermee doodgegooid op het moment? Welke godendrank is dit die binnen no time overal is uitverkocht, voor bizarre bedragen wordt aangeboden maar waar ik niet van kan ontwaren dat er 20+ jaar oud distillaat in zit die deze prijsgekte rechtvaardigt. (zoals deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/168901/bimber-single-malt-london-whisky)

Maar ik zie nu dat ik dit draadje over het hoofd heb gezien en dit verklaart wel een en ander.
Zeker de post van Oogadal hierboven, want blijkbaar ben ik niet de enige die zich hierover verbaasd.

Ik snap het als mensen (mogelijk terecht) enthousiast worden als een closed distillery weer open gaat omdat de nieuwe eigenaar het oude distillaat dat nog in het warehouse ligt goedkoop in de markt gaat zetten met een lagere age statement op de fles dan wat er in zit (ik verklap niet waar ik het over heb maar denk dat het zich wel laat raden). Wat een schril contrast is dit dan, een nieuwe distillery die zich nog helemaal moet bewijzen (en dat als ik de reviews mag geloven niet echt doet, wat ook niet gek is met zulk jong spul).
Neem bijvoorbeeld deze fles: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169222/bimber-2017
Op de 2e hands markt € 400 - € 700 voor een 3yo ex-bourbon? Sorry maar wat?
Ik weet niet of sommigen van jullie bekend zijn met cryptocurrencies en de hype daarmee in 2017.
Maar dit klinkt als een typische "pump and dump". Er is in mijn ogen geen enkele reden die zulke prijzen rechtvaardigt voor zulk jong en onbewezen spul.

Ik werd destijds oprecht enthousiast van Kilchoman (toen ik nog peated dronk) die het voor elkaar kreeg om goed spul te maken op jonge leeftijd, en ondanks dat het iets aan de prijs was, het was goed betaalbaar. Want als ze dat voor dezelfde prijzen in de markt hadden gezet was iedereen denk ik snel afgehaakt.

Waarom wordt iedereen dan zo gek van Bimber? Ik probeer het oprecht te begrijpen en misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd.
Is dit gewoonweg de beste whisky ooit gemaakt?
Geneest het kanker ofzo?
Zit er drugs in? (anders dan alcohol natuurlijk)
Hebben mensen als Diego Maradona, Lewis Hamilton of weet ik wie persoonlijk de cask gebotteld?

Wie het weet, vertel het me alsjeblieft want dit soort dingen doen mijn hersenen ernstig pijn :o
6 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3188
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Dec 2020, 11:29

Geen idee, maar t leeft breder.
Ik ben in 2020 door twee vrienden gebeld met de vraag of ik ze kon helpen met whisky. Want dat was het investeren toch wel waard. De afgelopen jaren keer op keer hele hoge rendementen (15% per jaar is geloof ik het 5 jaar gemiddelde). Werkelijk niets rendeert beter dan whisky.

Beide hadden ook een semi promotie filmpje gezien van Michel Kappen. Waar ik persoonlijk nogal allergisch voor ben.

Ik heb de heren ook gevraagd waarom ze niet in Turkse staatsobligaties stappen, want die staan momenteel ook historisch hoog (7+%) maar dat vonden de heren te riskant, plus moreel niet helemaal lekker. Ik probeerde ze nog uit te leggen dat hoge risico's gepaard gaan met hoge rentes, maar dat was volgens hun bij whisky niet het geval, ze stopten hun geld namelijk in een fysiek product, wat alles anders maakt. Daarna heb ik ze maar uitgelegd dat ik het moreel niet handig vind om in whisky te beleggen en dat ik ze er niet mee ga helpen.

Zou het kunnen zijn dat er op de WWI een draadje over Bimber is? Want uiteindelijk zijn beide heren wel virtueel, dus zonder fysiek bezit, aan het beleggen in whisky. T zou mij niet verbazen als er heel veel mensen in deze corona tijden hun geld goed willen laten renderen dmv whisky. Vroeg of laat komen ze dan wel bij het WWI terecht.
2 x

Whiskme
Actief lid
Actief lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 Sep 2019, 17:40

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Whiskme » 05 Dec 2020, 11:50

Er is inderderdaad geen enkele reden waarom die flessen zoveel waard zouden zijn. Ik denk dat het, zoals jullie zelf zeggen, te maken heeft met mensen die besluiten om geld op andere manieren te gaan beleggen. Spaarboekjes brengen niets meer op en whisky is populairder dan ooit, waardoor de verhalen over whiskies die voor tonnen geld verkocht worden ook hun oren bereiken. Of ze nu iets kennen van whisky of niet, vroege uitgaven of eerste releases van nieuwe distilleerderijen kopen ze gewoon blind op. De ene om ze meteen met grote winst door te verkopen, de andere omdat die hoopt dat binnen x aantal jaren die flessen grof geld waard zijn.

Wat er natuurlijk voor zorgt dat je als liefhebber bijna niet de kans krijgt om die nieuwe distilleerderij en te ontdekken. Stel nu dat een van die flessen een lovende review krijgt op de gekende whiskyblogs, dan zou je nog geneigd zijn om eens een gok te wagen en zo'n flesje te kopen. Maar dat kan bijna niet meer omdat de flessen in een tel uitverkocht zijn en ze enkel nog voor het dubbele (driedubbele, vierdubbele?) worden aangeboden.

Dat gebeurt overigens niet alleen met die nieuwe distilleerderijen, maar met alle flessen die schaars of exclusief zijn. Bovendien is er door de populariteit van whisky enorm veel vraag naar bepaalde flessen. Daar speelt men dan op in door flessen op te kopen en het aanbod nog kleiner te maken. Veel vraag en een klein aanbod doet die prijs dan de lucht in schieten en er zal er wel een zijn die het er voor over heeft. Kijk bijvoorbeeld maar naar wat er gebeurt bij de nieuwe kilkerran 16 of die nieuwe Springbank op madeira. Als je niet op tijd een fles bemachtigt, ben je gedoemd om een meerprijs te betalen (als je ze echt zou willen natuurlijk, niemand buiten jezelf verplicht je om die flessen dan ook effectief te kopen).
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4839
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Bimber batch 1

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Jan 2021, 14:13

Verplaatst uit Bimber vraag topic.
Bimber.., aka FOMO... :Scratch
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten