Tot mijn verbazing vond ik nergens een topic over Bimber, een nieuwe distillery gelegen in Londen en opgericht in 2016. Het eerste vat werd gevuld in Mei 2016. In September van dit jaar bracht Bimber hun eerste whisky op de markt: Bimber first release (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... st-release).
Er is de mogelijkheid om een ‘founders member’ te worden voor de vroege vogels. Het prijskaartje hiervoor is €500 en dan krijg je een sample set met 6 verschillende whisky’s, en gedurende vier jaar krijg je elke december ook een exclusieve botteling opgestuurd (incl 50ml sample) en tevens krijg je ook de mogelijkheid om een 30L vat aan te kopen.
Persoonlijk vind ik dit een veelbelovende distillery. Ze maken gebruik van kleine vaten waardoor naar hun zeggen de whisky matuur is na 3 à 5 jaar. Dit adviseren ze ook wanneer je zelf een vat aankoopt. Ik heb een vat gekocht en mijn intentie was om deze 10 jaar te laten rijpen, maar dit hebben ze me sterk afgeraden omdat de ‘peated’ whisky dan teveel zou doorsmaken.
Ik heb de 6 samples geproefd en er was er ééntje dat er voor mij tussenuit sprong: de peated whisky. Voor slechts 3 jaar gerijpt te hebben vond ik deze uitzonderlijk goed. Daarom ik ook een vat heb aangekocht.
Is er nog iemand met Bimber ervaringen?