MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3197
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Nov 2019, 00:18

Velen onder ons zullen Wim Wamelink wel kennen als drijvende kracht achter het IWF, zijn vele proeverijen of zijn whiskyreizen.
Maar wat nog niet zo bekend is, is dat Wim zijn privé collectie met zeer veel oude en zeer zeldzame bottelingen laat proeven onder de titel Vintage whisky tasting.

Afgelopen zaterdag hebben wij als tweede vriendengroepje een Vintage whisky tasting gehouden met Wim. Één van onze vrienden was een aantal jaar geleden met Wim op een whisky trip geweest in Schotland en is daarna in contact gebleven. Via hem hebben wij deze middag geregeld gekregen. We hadden een lijstje doorgekregen waarbij we een inzage kregen in de ruwe line-up voor die dag. Dat beloofde veel goeds!

Als groepje waren we wat eerder bij elkaar gekomen en hebben de nodige samples geruild. Daarna zijn we begonnen met een Glengoyne 21, terwijl we op Wim zaten te wachten. Bleek die Glengoyne 21 achteraf de slechtste whisky te zijn.....

Enfin, Wim arriveert en pakt wat spullen uit zijn bus. Hij had op ons verzoek hapjes meegenomen (aanrader, hoge kwaliteit, kleine meerprijs!) en op eigen initiatief een krat met schone glazen.
Daarna gingen de kratten met whisky open. Er waren ongeveer 60 flessen mee. Terwijl de flessen argeloos op tafel werden gezet, vielen we van de ene verbazing in de andere.
Brora, Port Ellen, 40+yo Tamdhu, Tomatin 30+yo, Bowmore 37yo, Macallen jaren '70 etc etc etc.

Afbeelding

Toen begon het helse karwei van het kiezen..... We hadden 7 drams pp, maar we besloten om de eerste 5 drams head-to-head te doen, Zo kwamen we op 12 whisky's pp aan het einde van de middag.

We begonnen met deze:
Afbeelding

Prima om mee te starten. Ook duidelijk een andere stijl van whisky maken dan tegenwoordig. Het gekke is dat de Dalmore het af moest leggen tegen de Glenmorangie. De Glenmorangie was veel voller qua neus en smaakvoller op de finish.

Daarna nog een Tomatin '76 en een Bunna '68 op
Afbeelding Afbeelding

Ook nog een uitmuntende Strathisla '67 op! Over een ouderwets complexe sherry bom gesproken. Deze tegenover de Macallan uit '70-er jaren gezet.
Afbeelding Afbeelding

En toen moest toch de klapper komen. Iedereen wilde toch wel een keer een Brora proeven. Wim had toevallig de 1st. edition 30yo Brora van de jaarlijkse edities van Diageo meegenomen.
Mijn whiskyvrienden waren allemaal erg enthousiast. Persoonlijk vond ik dit niet echt te drinken. Mij te peated. Wim schrok behoorlijk toen hij hoorde dat deze fles tegenwoordig voor €5000,- moest kosten. Hij heeft daar minder voor betaald zeg maar.

Afbeelding

Verder hebben we nog diverse andere whisky's gedronken daar kan ik wel over gaan uitweiden, maar het zal toch allemaal vrij subjectief worden. Zo vonden we Port Ellen niet bijzonder interessant, ik al helemaal niet, was Glenlossie '78 een leuke verrassing, Tamdhu 44yo een beetje over zijn top, maar nog wel lekker etc. etc.

Wat onverminderd bij iedereen als topper van de dag werd aangemerkt was de Bowmore '68 37yo. Persoonlijk, en dit zal heel raar klinken, is dit de mooiste en lekkerste whisky die ik ooit op heb. We kregen allemaal kippenvel van deze whisky. Er werden zelfs spontane erecties gemeld aan tafel!
Wat een uitzonderlijke whisky was dat. Helaas hebben we de fles leeg moeten drinken :yes :nat :Cry.

Afbeelding

Al met al een zeer geslaagde middag waarbij we luchtig en open hebben kunnen spreken zonder dat er druk op zat dat het allemaal top spul moest wezen, Wim zelf geeft ook aan: 'Het is maar een borrel, mensen!'. Wij hebben zeer genoten en we kunnen jullie dit allemaal enorm aanbevelen.
Let wel Wim wil deze tasting niet doen voor grote groepen. Hij vond groepen van 8 - 10 personen maximaal, maar liefst kleiner.
Qua prijzen etc. verwijs ik jullie graag door naar Wim. Maar hij is echt zeer en zeer redelijk. Laat ik het zo zeggen: met alleen de Brora in het glas, tegen de huidige prijs, hadden wij onze bijdrage er meer dan dubbel uit.
Heb je geen clubje, maar wil je wel graag proeven. 8 december heeft hij weer dezelfde proeverij in Hotel Heeren van Noortwyck 14:30 - 17:00 uur voor €89,50, zie zijn agenda op de website.

https://masterclassbar.nl/

Afbeelding
(Disclaimer: wij zitten thuis met een krat cola onze whisky collectie weg te spoelen, want dat is echt inferieur geworden. Wil je dat niet, laat Wim dan niet komen!)
Laatst gewijzigd door defeatless op 25 Nov 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
23 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2004
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Nov 2019, 07:08

Prachtig verslag van een jaloersmakende tasting. Mijn hemel, wat een line-up was dat zeg. Verassend dat die 40.5% Bowmore door iedereen als beste werd ervaren :goedgedaan.
3 x
Afbeelding

GlenMarcus
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 Dec 2018, 21:30

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 25 Nov 2019, 07:59

Sjees... :hoera

Wat een flessen. Goede tip om ook eens te doen.
Mooi verslag ook.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4847
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2019, 10:46

Holy crap Alex! Mooi verslag, maar om nou met 10 5 (nog teveel...) kerels aan tafel te zitten die extatisch melden dat ze een spontane erectie krijgen..... :Help
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 25 Nov 2019, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3197
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Nov 2019, 11:40

Oogadal schreef:Holy crap Alex! Mooi verslag, maar om nou met 10 kerels aan tafel te zitten die extatisch melden dat ze een spontane erectie krijgen..... :Help


We waren met z'n 5-en en we hebben al eerder hotelkamers gedeeld, daar werd het allemaal wel iets meer visueel op moet ik zeggen :bigsmile.
0 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2949
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 25 Nov 2019, 15:14

Leuk verslag van een prachtige line-up :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 25 Nov 2019, 18:25

Freezeroz schreef:Prachtig verslag van een jaloersmakende tasting. Mijn hemel, wat een line-up was dat zeg. Verassend dat die 40.5% Bowmore door iedereen als beste werd ervaren :goedgedaan.


Wat mij sowieso opviel (ik was een van de gelukkigen die aanwezig was), is dat de eerste drams die we dronken alle op 43% of 46% abv zaten. Dat had je pas in de gaten toen we op het etiket keken. Wat een full-body hadden die oude whiskies. Tegenwoordig is 46% voor mij toch echt het minimum (een Glengoyne 21y e.d. daargelaten). Ik vrees dat die kwaliteit nooit meer terugkomt. Of je betaalt er een dusdanige prijs voor dat (in ieder geval voor mij) het niet meer te verantwoorden is.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 06 Dec 2019, 20:22

defeatless schreef:Wat onverminderd bij iedereen als topper van de dag werd aangemerkt was de Bowmore '68 37yo. Persoonlijk, en dit zal heel raar klinken, is dit de mooiste en lekkerste whisky die ik ooit op heb. We kregen allemaal kippenvel van deze whisky. Er werden zelfs spontane erecties gemeld aan tafel!
Wat een uitzonderlijke whisky was dat. Helaas hebben we de fles leeg moeten drinken :yes :nat :Cry.


Wel, kleine maand geleden heb ik met 2 whisky-comrads alsook deze machtige whisky mogen proeven (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... re-1968-dt), Bowmore '68 38y... Ik begrijp volkomen het kippenvel-moment! De erecties waren bij ons niet het geval dus dat gedeelte sla ik over :P
1 van ons 3 kreeg letterlijk de tranen in de ogen nadat hij deze had geproefd. Zalig om te zien dat whisky ook volledig gepaard gaat met echte emoties.
Lees ik het correct dat je 89,5€/persoon hebt betaald voor deze fantastische whisky's te proeven??? :o
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 06 Dec 2019, 21:37

Wat een mooie tasting :goedgedaan Daar ben ik toch wel een beetje jaloers op :nat
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3197
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Dec 2019, 14:37

Nuyts schreef:Wel, kleine maand geleden heb ik met 2 whisky-comrads alsook deze machtige whisky mogen proeven (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... re-1968-dt), Bowmore '68 38y... Ik begrijp volkomen het kippenvel-moment! De erecties waren bij ons niet het geval dus dat gedeelte sla ik over :P
1 van ons 3 kreeg letterlijk de tranen in de ogen nadat hij deze had geproefd. Zalig om te zien dat whisky ook volledig gepaard gaat met echte emoties.
Lees ik het correct dat je 89,5€/persoon hebt betaald voor deze fantastische whisky's te proeven??? :o


Ja dat was werkelijk waar de beste whisky die ik ooit op heb, ik snap die tranen in de ogen ook wel. Absoluut een parel!

Maar wij hebben geen €89,50 pp betaald. Dat is de prijs voor de 6 drams die hij in het hotel in Noordwijk hanteert.
Wij hadden 7 maal 2cl plus hapjes voor iets meer dan dat bedrag. Een absoluut schijntje.
Ik heb geen idee hoeveel je 'normaal' zou betalen voor deze proeverij, maar ik vermoed dat wij gematst zijn (allen IWS lid, een van ons heeft een reis met hem gemaakt, we hebben tijdens onze reis in Schotland hem ontmoet etc. etc.),
1 x

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: MasterClass Bar (Wim Wamelink)

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 08 Dec 2019, 10:10

Iedereen die niks met whisky heeft of alleen bekend is met instap-whiskies, verklaarde mij na afloop voor gek. Zo'n bedrag voor 7 drammetjes? Ja het was een beste klap geld, maar het was het ook volledig waard. Ik denk echter wel dat je eerst wat meer verschillende whiskies gedronken moet hebben, voordat je aan zo'n tasting deelneemt; je hebt anders geen referentiekader.

Na afloop sta je op een tochtig stationnetje op de veluwe elkaar aan te kijken met ieder een blik in de ogen van: is ons dit echt overkomen? Onbetaalbaar ook de blik van Defeatless nadat ik hem als non-peatfan bijna moest dwingen de Bowmore aan zijn neus en lippen te zetten. :P
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast