Fruitige single malt whisky

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Rellens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Fruitige single malt whisky

Ongelezen berichtdoor Rellens » 06 Nov 2019, 21:07

Dag liefhebbers,

Een vraag mijnerzijds. Naar aanleiding van een proefpakket via henri ben ik op zoek naar een fruitige whisky. Wat ik geproefd heb is een Bowmore 12 2000 anha. Nu kan ik deze niet meer vinden maar nu zoek ik een whisky wat daar ongeveer in de buurt kom qua smaakprofiel. Zouden jullie suggesties kunnen geven of vraag ik
Het onmogelijke?

Bij voorbaat dank.
0 x
Afbeelding

LMLTwhisky
Actief lid
Actief lid

Re: Fruitige single malt whisky

Ongelezen berichtdoor LMLTwhisky » 06 Nov 2019, 21:48

Hoi
Deze al geprobeerd?

BenRiach 17-year-old Pedro Ximénez Finish Wood Finish
0 x

Rellens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rellens » 07 Nov 2019, 08:58

Nee die heb ik nog niet geprobeerd. Heb ook nog een fles aberlour a’bunadh staan. Die is ook wel erg fruitig maar toch meer zoeter, donkerder fruit en rozijn achtig. Is de fles die jij aangeeft wat frisser om het zo maar aan te duiden?
0 x
Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 07 Nov 2019, 09:02

Als je iets fruitigs en fris zoekt, kan je de Glencadam 10 altijd eens proberen. Glenburgie heeft ook vaak een dergelijk profiel. Allebei wel zonder de rokerigheid van de Bowmore die je geproefd hebt.
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 07 Nov 2019, 10:11

Clynelish 14 is een betaalbare instapper, daarnaast hebben inderdaad Glenburgie alsmede Linkwood en Benrinnes een lekker fruitig profiel.
0 x
Afbeelding

Rellens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rellens » 07 Nov 2019, 10:34

Bedankt voor jullie reactie. Lastig keuzes. Ben normaal gek op zware islay whisky maar soms wil ik even iets frisser hebben en niet zo’n sherry bommetje als de a’bunadh. In De recensies die ik lees voert sherry toch wel de boventoon in de door jullie genoemde flessen. Hoe is jullie ervaring?
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 07 Nov 2019, 11:00

Rellens schreef:Bedankt voor jullie reactie. Lastig keuzes. Ben normaal gek op zware islay whisky maar soms wil ik even iets frisser hebben en niet zo’n sherry bommetje als de a’bunadh. In De recensies die ik lees voert sherry toch wel de boventoon in de door jullie genoemde flessen. Hoe is jullie ervaring?

In mijn ervaring is de Clynelish 14 niet gedomineerd door sherrytonen.
Daarnaast zijn de distilleries die ik noemde, Linkwood en Benrinnes, erg veelzijdig. Als je gaat voor het frisse en fruitige raad ik aan om te zoeken naar bottelingen van ex-bourbon vaten of hogsheads.

Ik snap dat je af en toe door de bomen het bos niet meer kunt zien, logisch ook met tienduizenden flessen. Misschien een oproep plaatsen in het sample gedeelte? Denk dat er zat zijn die je kunnen helpen :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Rellens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rellens » 07 Nov 2019, 11:22

Heb net nog even grondig gezocht naar ee. fles die ik erg lekker vond (longrow 11 pinot noir). Die eerst maar besteld. Dan zet ik deze zoektocht weer even op een zijspoor :lol:
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Nov 2019, 20:28

Rellens schreef:Heb net nog even grondig gezocht naar ee. fles die ik erg lekker vond (longrow 11 pinot noir).
Vast geen slechte keuze.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 07 Nov 2019, 21:18

Rellens schreef:Heb net nog even grondig gezocht naar ee. fles die ik erg lekker vond (longrow 11 pinot noir). Die eerst maar besteld. Dan zet ik deze zoektocht weer even op een zijspoor :lol:

Prima whisky. Kleine tip; probeer, zeker als je net begint, ‘herhalingsaankopen’ zoveel mogelijk te voorkomen. Er is zoveel moois te koop :Party
Wat je ook kunt doen; vraag Henri naar een pakket samples die binnen het profiel vallen van wat je zoekt.
Dikke kans trouwens dat de rest van het Springbank ‘programma’ je ook aan zal spreken. Daar hebben (veel) meer mensen hier ‘last’ van trouwens, en terecht. :smullen
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 07 Nov 2019, 21:32

Linkwood is al genoemd maar is meestal wel lekker fruitig.

Glenfiddich 12, kost je de kop niet (groen fruit) en Balblair op bourbon vaten hebben ook wel wat fruitgs in zich.
Als je meer de andere kant van het spectrum op gaat en kijkt naar rood fruit vind ik de Deanston Bourdeaux Red wine cask wel een topper.

Succes!! :Slainte
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Nov 2019, 22:05

Oogadal schreef:
Rellens schreef:Heb net nog even grondig gezocht naar ee. fles die ik erg lekker vond (longrow 11 pinot noir). Die eerst maar besteld. Dan zet ik deze zoektocht weer even op een zijspoor :lol:

Prima whisky. Kleine tip; probeer, zeker als je net begint, ‘herhalingsaankopen’ zoveel mogelijk te voorkomen. Er is zoveel moois te koop :Party
Wat je ook kunt doen; vraag Henri naar een pakket samples die binnen het profiel vallen van wat je zoekt.
Dikke kans trouwens dat de rest van het Springbank ‘programma’ je ook aan zal spreken. Daar hebben (veel) meer mensen hier ‘last’ van trouwens, en terecht. :smullen

Rellens vroeg mij al naar waar er nog een vergelijkbare fles te krijgen is, dat vond ik een lastig te beantwoorden vraag, elk jaar distilaat, leeftijd, casksoort geeft een ander eind resultaat.
maar inderdaad, als hij er nu 2-3 heeft waar hij erg over te spreken is kan ik absoluut een mooi aansluitende set creeren om eerst verder te ontdekken en eventueel overeenkomende smaak/geur aspecten te verkennen :)

als hij vraagt om fruitig, denk ik normaal aan elgin, rinnes, keith etc
maar wetende dat het om het bowmore sample gaat moeten we meenemen dat het om peated/mineralig profiel gaat
uiteraard zit daar zeker een dikke fruitigheid bij, maar dan moeten mensen niet als vergelijkingsmateriaal komen met linkwood, glencadam, clynelish en dergelijk. ook lekker hoor, maar sluit niet aan bij de specifieke vraag :)
2 x
Afbeelding

Rellens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rellens » 07 Nov 2019, 22:21

Oogadal schreef:

Deze aankoop komt voort uit een sample pakket van Henri. Dus is geen herhaalde aankoop. Daarnaast nog een fles glenrothes 12 en een nieuwe fles lagavulin 16 gekocht dus mijn whisky budget is er weer even door voor deze maand :lol: De volgende aankoop wordt denk ik een springbank 15 rum cask. Edit: Springbank 15 rum wood is besteld :P
3 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 08 Nov 2019, 07:47

Rellens schreef:Dag liefhebbers,

Een vraag mijnerzijds. Naar aanleiding van een proefpakket via henri ben ik op zoek naar een fruitige whisky. Wat ik geproefd heb is een Bowmore 12 2000 anha. Nu kan ik deze niet meer vinden maar nu zoek ik een whisky wat daar ongeveer in de buurt kom qua smaakprofiel. Zouden jullie suggesties kunnen geven of vraag ik
Het onmogelijke?

Bij voorbaat dank.

De combinatie van fruitigheid en smoky peat die niet echt medicinaal is is wel echt een kenmerk van Bowmore (met name die op bourbonvaten), en daar is helaas niet echt een alternatief voor wat daar heel erg op lijkt.
Maar whiskies die fruitigheid met lichte of medium peat hebben zijn er wel.
Zoals, Peated BenRiach.
Ardmore (de Ardmore 20, 1996 is een mooi voorbeeld).
Ook Caol Ila 25 heeft dit wel.
Of natuurlijk gewoon iets van Bowmore zelf, de 17 White Sands vind ik erg lekker.

Voor fruitig zonder peat kun je naast wat al genoemd is ook denken aan Glen Grant (de 12 is lekker).
Ook Longmorn op bourbonvat kan erg fruitig zijn.
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 08 Nov 2019, 08:55

Kapre schreef:
Rellens schreef:Dag liefhebbers,

Het onmogelijke?

Bij voorbaat dank.

De combinatie van fruitigheid en smoky peat die niet echt medicinaal is is wel echt een kenmerk van Bowmore (met name die op bourbonvaten), en daar is helaas niet echt een alternatief voor wat daar heel erg op lijkt.
Maar whiskies die fruitigheid met lichte of medium peat hebben zijn er wel.
Zoals, Peated BenRiach.
Ardmore (de Ardmore 20, 1996 is een mooi voorbeeld).
Ook Caol Ila 25 heeft dit wel.
Of natuurlijk gewoon iets van Bowmore zelf, de 17 White Sands vind ik erg lekker.

Voor fruitig zonder peat kun je naast wat al genoemd is ook denken aan Glen Grant (de 12 is lekker).
Ook Longmorn op bourbonvat kan erg fruitig zijn.

Ik denk vwb de combi peat en fruitigheid ook wel aan Longrow. Vwb alleen fruitigheid: Ieren :bigsmile !
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”