Kamperen in Schotland

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Kamperen in Schotland

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 02 Nov 2019, 17:21

Om topicvervuiling te voorkomen even een nieuwe geopend:

Kamperen in Schotland, wat zijn de Do's & Don'ts ?


Wij overwegen serieus om in 2020 met de kinderen naar Schotland te gaan,
(de kids zijn dan 4, 10 en 11 jaar).
Onze uitdaging zit 'm in het kamperen, met tent...

Nee, niet het kamperen met tent an sich, afgelopen zomer 26 dagen 'overleeft' in een tent;
gekampeerd in 5 landen en in totaal 5.200 km afgelegd.
In oost Europa voldoende 'noodweer' gehad om te zeggen: dat beetje schotse regen overleven we ook wel.

Maar toch is het onbekende wat ons wat tegenhoud,
je hoort of leest nooit wat over kamperen is Schotland...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

david_ve
Actief lid
Actief lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 Jan 2019, 17:09

Re: Kamperen in Schotland

Ongelezen berichtdoor david_ve » 02 Nov 2019, 17:39

wij zijn deze zomer 3 weken naar schotland gaan kamperen.
wel met een caravan.

tripje was Zeebrugge -> hull
van hull naar Herding hill camping (hadrians wall)
van herding hill camping naar linwater camping in de buurt van edinburg.
van daaruit naar camping skye op skye :domdom
dan naar ardtower in inverness (die zou ik ie aanraden, kinderen kunnen deur van't santair gebouw niet openen)
daarna een week op een weide ivm geocaching event nabij aberdeen

op camping in inverness heel erg tevreden, iedere camping had zowel hardstanding als gras plekken, proper en degelijk sanitair.
heel behulpzaam personeel die je graag op weg helpt in de streek en zelfs de beste weg uitlegt naar de volgende canming.

wildkamperen kan ook, maar hebben wij niet gedaan, schema was iets te strak.

t weer was zowat het beste wat je maar kon hebben (hier 40°) daar waren ze aan't puffen bij 30°.
dus daarvan komen we zeker niet klagen.


t geen waar je wel rekening mee MOET houden zijn de midges.
ferm vervelende kleine beestjes die altijd opzoek zijn naar een hapje
maar mits https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ in de gaten te houden en smidge te smeren valt da best te overleven.
ze zitten het meest rond de glen/loch's waar het minst invloed van de wind is en op plekken waar het wat moerassig is.

verder op 3 weken hebben wij de helft nog niet gezien, en vrees ik dat we binnen hier en een aantal jaar toch nog es den boot op gaan voor de oversteek
1 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Kamperen in Schotland

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Nov 2019, 18:23

Ik heb al heel wat gekampeerd in Schotland, zowel in mijn eentje als met z'n tweeen. Altijd met tent.
Over het algemeen zijn de campings in Schotland goed, en er zijn er ook genoeg. Ik had nooit problemen om een plek te vinden (dat was overigens meestal in Juni, niet in het hoogseizoen).
Ik heb een zware storm meegemaakt in Glencoe (mijn tent was stormbestending, maar ik heb geen oog dicht gedaan!!); die storm gaf trouwens juist ook problemen voor de mensen in een caravan: alle voortenten lagen de volgende ochtend plat.
ik heb mensen geholpen een tent op te zetten bovenop de cliffs bij Durness - die kwamen aan in een storm, en kwamen handen tekort...
Hou dus rekening met (serieuze) wind - een bungalowtent is dan niet ideaal.
Maar het voordeel van wind is wel dat de midges weg blijven: na een paar dagen met wind op Skye was het plots windstil, en toen konden we eigenlijk niet meer buiten zitten, en zijn we linea recta naar de lokale Boots gegaan om anti-midge spul te kopen...

Overigens, aan de oostkant heb ik nooit last gehad van midges.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 624
Lid geworden op: 21 Jan 2016, 22:45

Re: Kamperen in Schotland

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 02 Nov 2019, 20:16

Deze midges heten bij ons knutten, stierlijk vervelend en het is lastig je ertegen te wapenen, ze kruipen namelijk door een muskietennet heen. Een winderige plek opzoeken is het beste is mijn ervaring.
Overigens hebben we deze knutten ook in Nederland, in de Peel komen ze een korte periode van het jaar voor (begin van de zomer dacht ik).
1 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten