Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Tim
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 Okt 2019, 21:49

Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Ongelezen berichtdoor Tim » 23 Okt 2019, 18:04

Goedeavond allemaal,

Binnenkort vertrek ik richting de Speyside o.a. een aantal bezoeken aan distilleerderijen. Al een aantal weken ben ik het forum aan het doorspitten voor informatie om te zien wat ik wel en niet moet bezoeken. Ik zat te denken aan Balvenie, Glenfarclas, Glenallachie en als het mogelijk is SpeySide distillery.

Hebben jullie nog tips over:

    Benriach
    Benromach
    Dalmore

Waar ik nog naar op zoek ben, is tips voor flessen die in Nederland niet te krijgen zijn. Bij Balvenie wil ik (als het kan) een eigen fles vullen maar bijvoorbeeld festivalbottelingen en ook limited edition flessen. Ik hoorde iets over een 18 jarige Glenmorangie die in Nederland niet te koop is maar alleen bij Glenmorangie zelf? Weten jullie daar iets van?

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast!
0 x

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 23 Okt 2019, 18:30

Dalmore is niet echt Speyside natuurlijk....
Steeds meer distilleerderijen hebben en fill your own of een distillery only, zoals ook bijvoorbeeld bij Aberlour en Glendronach en Glen Moray.
Als aanvulling op je distilleerderij bezoeken naast Balvenie (top), Glenfarclas (ook altijd goed) denk ook eens aan Ballindalloch.
Verder zie je in Schotland van onafhankelijke bottelaars ook de nodige uitvoeringen die niet in de Nederland te krijgen zijn. Dus het kan zeker de moeite zijn bij de betere whisky winkel binnen te gaan. Kijk bij The whisky Shop Dufftown (en de Costcutter in Dufftown), The Whiskycastle in Tomintoul en Robertson in Pitlochry bijvoorbeeld. Bij Edradour is overigens ook altijd een heel mooi assortiment van Signatory bottelingen te koop.
Maar besteed niet te veel tijd aan het zoeken naar flessen, geniet vooral ook van al het moois om je heen ;)
Veel plezier!
2 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 23 Okt 2019, 20:00

Wel van tevoren een afspraak maken bij Balvenie, anders dikke kans dat er geen plek is voor de tour (max 8 personen). Bij de tour kan je zelf een 200ml flesje vullen, keuze uit 3 vaatjes. Vond zelf de sherry cask top, nog steeds spijt dat ik mijn vrouw niet een extra flesje heb laten vullen :Cry
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Tim
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 Okt 2019, 21:49

Re: Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Ongelezen berichtdoor Tim » 28 Okt 2019, 11:05

Bedankt voor de reacties. Balvenie is al gereserveerd :D .
Mocht iemand nog een leuke festival/eenmalige botteling weten in of rond de Speyside hoor ik het graag!
0 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 Dec 2014, 09:19

Re: Exclusieve flessen Speyside + distillery tips

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 10 Mar 2020, 18:04

Heeft iemand enig idee wat de distillery only (wanneer beschikbaar?) van glenfarclas ongeveer kost en wat voor een kwaliteit/leeftijd dit doorgaans is?
0 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten