Lidl 30ltr vaatje

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
jeremie
Actief lid
Actief lid

Lidl 30ltr vaatje

Ongelezen berichtdoor jeremie » 10 Jul 2019, 16:50

0 x
life is like a bottle of whisky ...

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Lidl 30ltr vaatje

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jul 2019, 19:58

Haha wel enorm geinig om dit zo te verkopen. Toch, € 999 neertellen voor 30 liter middelmatige whisky vind ik wat veel voor een geintje.
Daarnaast is 3 jaar laten rijpen natuurlijk ook niet erg lang (zelfs niet op zo'n klein vat lijkt me). Het klinkt ook een beetje alsof men het rijpen uitbesteed aan de klant, onder het mom van "da's leuk!" :lekker
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Ruud W
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 10 Jul 2019, 21:20

Duur?

Ik denk dat dat wel meevalt, in de beschrijving van de lidl.de website staat dat dat 33 euro per liter newmake is.

Voor mijn eigen vaatjes projectje zou ik graag wat newmake voor die prijs willen aanschaffen. Maar 30 liter is weer te gortig. :HitHead

Verder gewoon een leuk dingetje voor de man die alles al heeft ,of als verjaardag cq jubileum cado dat je met een ploegje aanschaft voor iemand.

Ik heb alleen nog nooit van dit merk gehoord. :Scratch
0 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jul 2019, 23:09

30 liter newmake van de ene distillery kan heel anders zijn dan 30 liter van een andere. Deze lijkt me persoonlijk niet een van de beste. Wil je daar 30 liter van? Ik zou passen. Vergeet overigens ook niet dat jij de angel's share voor je rekening neemt bij zelf rijpen. Als je zo'n vat 10 jaar laat rijpen ben je zo 15-20% kwijt, in dit geval 4,5 tot 6 liter. Dan begint het toch wel een duur geintje te worden om er wat drinkbaars van te maken.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 11 Jul 2019, 10:00

De Angel's share zal nog veel hoger zijn dan dat. In het Nederlandse klimaat verdampt er meer per jaar dan in Schotland en het vat is ook nog eens klein waardoor je relatief veel oppervlakte hebt waar de spirit het hout raakt.
Al met al een dure exercitie voor een onbekend resultaat.
1 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Jul 2019, 10:55

Daan schreef:Daarnaast is 3 jaar laten rijpen natuurlijk ook niet erg lang (zelfs niet op zo'n klein vat lijkt me). Het klinkt ook een beetje alsof men het rijpen uitbesteed aan de klant, onder het mom van "da's leuk!" :lekker

Drie jaar op zo'n klein vat is meer dan genoeg. Misschien zelfs al gevaarlijk veel. Gelukkig gaat de new make er op 54,3 procent in, dat is met zo'n klein vat wel verstandig.

Los daarvan zou ik nooit dit geld uitgeven aan dit product. De new make komt van een distilleerderij die op de eigen website likeuren, aquavit, Wacholder (soort van jenever) en wodka aanbiedt. Over whisky wordt met geen woord gerept. Over de herkomst van het vat weet je ook niks. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik overtuigd ben dat iemand die dit koopt echt knettergek is.

Daan schreef:Als je zo'n vat 10 jaar laat rijpen...

...heb je een sapje dat meer naar hout smaakt dan naar whisky :bigsmile
3 x
Afbeelding | Afbeelding

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 11 Jul 2019, 14:58

thijs100 schreef:
Daan schreef: ... Gelukkig gaat de new make er op 54,3 procent in, dat is met zo'n klein vat wel verstandig. ...

Waarom zou je voor een lager alcoholpercentage gaan bij een kleiner vat?

De new make die ik zelf heb laten rijpen heb ik altijd op +/- 63% afgevuld. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om een lager percentage te kiezen.
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Jul 2019, 17:34

AquaVitae schreef:Waarom zou je voor een lager alcoholpercentage gaan bij een kleiner vat?

In kleine vaten heb je meer houtcontact per liter, en omdat een lagere sterkte iets minder onttrekt uit het hout, heeft dat vaak de voorkeur. Dornoch Distillery kiest daarom tegenwoordig voor een vulpercentage van 60 procent, maar ik heb begrepen dat er craft bourbonproducenten zijn die kleine vaten zelfs op 50 procent afvullen.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”