Wat zijn nou wel goede (en betaalbare) NAS bottelingen?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Wat zijn nou wel goede (en betaalbare) NAS bottelingen?

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Mei 2019, 13:06

Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic heb ik even gezocht maar niet gevonden dus bij deze dan alsnog het eigen 'NAS topic':

Veel whiskyliefhebbers beklagen zich (al dan niet terecht) al de nodige jaren over de vele NAS-bottelingen die de markt overspoelen. Alle argumenten voor en tegen NAS bottelingen zijn prima geschikt voor discussies in andere topics, maar velen hebben ondertussen toch ook echt wel zeer acceptabele of gewoon goede NAS gedronken.
Hoogste tijd om die in dit topic te verzamelen, zodat een eventuele verstokte NAS-hater toch nog een beetje overtuigd kan worden dat NAS niet persé slecht hoeft te zijn ;) .
Roept u maar!
3 x

dannyp44
Senior
Senior

Re: Wat zijn nou wel goede (en betaalbare) NAS bottelingen?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 11 Mei 2019, 13:48

Poll: No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyland

Kwam nog wel deze oudere discussie tegen. Misschien nog leuk om terug te lezen
0 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Mei 2019, 14:07

Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Corryvreckan
Laphroaig Quarter Cask
Longrow Peated
Arran The Bothy (alleen batch 2 geproefd)
Glengoyne Cask Strength (iig batch 3 en 6)
Diverse Compass Boxes (No Name, Flaming Heart, Peat Monster, Spice Tree, Story of the Spaniard)
en omdat iedereen er nog steeds mee wegloopt:
Aberlour A'bunadh (al ben ik er zelf niet zo weg van, teveel vatinvloed).

Voor de eerste 3 geldt dat ik ze 4-5 jaar geleden voor het laatst heb gehad en toen waren het iig nog hele mooie whiskies.
1 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 11 Mei 2019, 14:35

Blijft inderdaad een leuk topic en een eindeloze discussie :D. Zeker zolang de insteek te vaak commercie gedreven i.p.v. kwaliteit gedreven is. Dat maakt volgens mij dat NAS vaak zo'n negatieve lading heeft. Net even naar mijn WB ratings gekeken en ik zie dat van mijn top 10 scores er 7 NAS zijn (ok, dat kan ook wat over mijn smaak zeggen :P) maar naar mijn mening bestaan er uitstekende NASsen. Sommige erg betaalbaar en sommige helaas wat minder.

Mijn persoonlijke NAS toppers zijn de volgende:
Glenmorangie Signet (alhoewel deze een klap duurder is dan de rest is ie ook HEEL veel beter... naar mijn mening)
Aberlour A'bunadh
Ardbeg Corryvreckan/Uigedail
Laphroaig Quarter Cask
Kavalan Solist Sherry Cask

Helaas niet meer zo betaalbaar:
Ardbeg Alligator
Balvenie Tun 1401 (batch 8)
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 11 Mei 2019, 16:27

MBC schreef:Blijft inderdaad een leuk topic en een eindeloze discussie :D. Zeker zolang de insteek te vaak commercie gedreven i.p.v. kwaliteit gedreven is. Dat maakt volgens mij dat NAS vaak zo'n negatieve lading heeft. Net even naar mijn WB ratings gekeken en ik zie dat van mijn top 10 scores er 7 NAS zijn (ok, dat kan ook wat over mijn smaak zeggen :P) maar naar mijn mening bestaan er uitstekende NASsen. Sommige erg betaalbaar en sommige helaas wat minder.

Mijn persoonlijke NAS toppers zijn de volgende:
Glenmorangie Signet (alhoewel deze een klap duurder is dan de rest is ie ook HEEL veel beter... naar mijn mening)
Aberlour A'bunadh
Ardbeg Corryvreckan/Uigedail
Laphroaig Quarter Cask
Kavalan Solist Sherry Cask

Helaas niet meer zo betaalbaar:
Ardbeg Alligator
Balvenie Tun 1401 (batch 8)

Die smaaknotities van de Glenmorangie Signet zien er goed uit. Jammer dat ze er kleurstof in hebben gegooid.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 11 Mei 2019, 21:17

Geert schreef:
MBC schreef:

Die smaaknotities van de Glenmorangie Signet zien er goed uit. Jammer dat ze er kleurstof in hebben gegooid.

Waarom jammer? Natuurlijk is het nergens voor nodig, maar voor zover ik weet doet het verder niets qua smaak. Ik laat em er in ieder geval niet voor staan. Als ik alles zou laten staan waar kleurstof in zit zou ik nog honger krijgen ben ik bang :gnif
6 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 12 Mei 2019, 11:50

Ik vind het persoonlijk jammer omdat ik bij het zien van de kleur dan denk, tjah, ze zouden het elke kleur kunnen geven of zelfs paars kunnen maken.
3 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 12 Mei 2019, 11:59

Voor de prijs van een Signet koop ik liever een mooie 18-20 jarige botteling op cask strenght.
Begrijp me niet verkeerd het is een goede whisky, maar in mijn mening echt overpriced.
Als je een Glenfarclas 25 soms al voor €90 bij D12 kan krijgen...
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 12 Mei 2019, 15:21

DavidH. schreef:Voor de prijs van een Signet koop ik liever een mooie 18-20 jarige botteling op cask strenght.
Begrijp me niet verkeerd het is een goede whisky, maar in mijn mening echt overpriced.
Als je een Glenfarclas 25 soms al voor €90 bij D12 kan krijgen...

Gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken :) ik zou dan weer veel eerder voor de Signet gaan t.o.v. de Glenfarclas 25, die ook niet verkeerd is en gelukkig nog steeds erg mooi geprijsd is tov de meeste 25 jaar oude whiskies. Al zou die waarschijnlijk nog een stuk beter worden als ze hem niet op 43% zouden bottelen.
1 x
Melchior

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 12 Mei 2019, 17:08

MBC schreef:
Gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken :) ik zou dan weer veel eerder voor de Signet gaan t.o.v. de Glenfarclas 25, die ook niet verkeerd is en gelukkig nog steeds erg mooi geprijsd is tov de meeste 25 jaar oude whiskies. Al zou die waarschijnlijk nog een stuk beter worden als ze hem niet op 43% zouden bottelen.

Eens.
Om on topic te blijven, Aberlour Cash Annamh vond ik een hele mooie in de aanbieding voor rond de €35, is helaas onlangs leeg gemaakt :smullen Voor de huidige prijzen zou ik ‘m niet weer kopen, tenzij wederom in aanbieding rond de €35.

Voor de rest vind ik de Glengoyne Teapot Dram batches ook hele mooie whiskies, helaas laatste batches soms aan de dure kant voor de gegeven kwaliteit.
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 12 Mei 2019, 18:23

DavidH. schreef:Om on topic te blijven, Aberlour Cash Annamh vond ik een hele mooie in de aanbieding voor rond de €35, is helaas onlangs leeg gemaakt :smullen Voor de huidige prijzen zou ik ‘m niet weer kopen, tenzij wederom in aanbieding rond de €35.

Op whiskysite nu 39,99. :Proost
1 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 13 Mei 2019, 12:32

Naast een aantal bekende die al genoemd zijn....
Kilchoman Machir Bay, Sanaig en Loch Gorm
Highland Park Dragon Legend, en Dark Origins
Ardmore Triple Wood
Auchentoshan Triple Wood
Nikka from the Barrel
Wild Turkey Rare Breed
Green Spot
Jameson Black Barrel
Glenmorangie Astar

En ik weet niet of je de Distillers Editions als NAS kunt beschouwen.
Maar dan zou je ook denken aan de DE van...
Lagavulin
Talisker
Glenkinchie
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 13 Mei 2019, 16:52

Kapre schreef:En ik weet niet of je de Distillers Editions als NAS kunt beschouwen.
Lagavulin
Talisker
Glenkinchie

Dat vraag ik me nu ook af, technisch gezien staat de leeftijd niet in de productnaam vermeld. Nu zijn ze wel transparant met vintage en botteljaar gelukkig, dat is iets wat ik graag op meer NAS expressies zou willen zien. Al is het maar 5 jaar oud, vermeld het gewoon als je er overtuigd van bent dat je product goed is. Met elke release kan je je reputatie tenslotte maken of kraken.

Terugkomend op de Distillers Editions, ik heb mij even ingelezen en las dat de vermelde jaargetallen alleen slaan op de tijd dat de whisky op zijn 'oorspronkelijke' vaten heeft gelegen, dus de finish wordt niet meegerekend. Iemand die dit kan ophelderen aangezien dit nogal tegenstrijdig is, bottelen = in de fles en klaar toch? :HitHead
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Mei 2019, 17:42

De meeste staan hierboven al wel vermeld, maar uit mijn 'kast':
Ardbeg Corryvreckan
Arran the Bothy en sommige Cask Finishes
Kilchoman Machir Bay
Laphroaig QC
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Mei 2019, 17:47

Lakerfield schreef:
Kapre schreef:En ik weet niet of je de Distillers Editions als NAS kunt beschouwen.
Lagavulin
Talisker
Glenkinchie

Dat vraag ik me nu ook af, technisch gezien staat de leeftijd niet in de productnaam vermeld. Nu zijn ze wel transparant met vintage en botteljaar gelukkig, dat is iets wat ik graag op meer NAS expressies zou willen zien. Al is het maar 5 jaar oud, vermeld het gewoon als je er overtuigd van bent dat je product goed is. Met elke release kan je je reputatie tenslotte maken of kraken.

Terugkomend op de Distillers Editions, ik heb mij even ingelezen en las dat de vermelde jaargetallen alleen slaan op de tijd dat de whisky op zijn 'oorspronkelijke' vaten heeft gelegen, dus de finish wordt niet meegerekend. Iemand die dit kan ophelderen aangezien dit nogal tegenstrijdig is, bottelen = in de fles en klaar toch? :HitHead

Ik heb daar een vraag over gesteld aan Ian McArthur tijdens mijn bezoek aan Lagavulin afgelopen Maart.
Zijn antwoord was erg ontwijkend. Ik kreeg een beetje het gevoel dat ze bij Lagavulin liever niet over die finishing op PX vaten praten.
Volgens mij krijgen de diverse Diageo Distillers Editions altijd de standaard rijping (Bij Lagavulin dus 16Y) met daar op een aantal maanden finishing op PX (Bij de Lagavulin DE).
Ian vertelde me nog wel dat de Lagavulin Distillery Only eigenlijk een Distillers Edition is, maar dan nog met een korte 'tussen' finishing op charred oak. Die charred oak fase zit dus tussen de normale 16Y rijping en de PX finishing in.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”