Independent bottelaar House of McCallum (HoMc)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Independent bottelaar House of McCallum (HoMc)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Apr 2019, 01:04

Op het afgelopen Whiskyevent van Woudenberg uit Wageningen stond aan een apart tafeltje van Bresser en Timmer en sympathieke Schot met wat whisky. Even gezellig een praatje gemaakt en we hadden duidelijk een klik. Daar kwam bovenop dat we zijn whisky ook bijzonder aantrekkelijk vonden.
Uit dit gesprek is een heel mooie ontmoeting voort gekomen. En daar zou ik nog een verslag over schrijven.

Antony McCallum is een onafhankelijk bottelaar en sinds een maand is zijn whisky ook in Nederland te krijgen.
Voordat Anthony McCallum voor zichzelf begon heeft hij voor Glengoyne gewerkt. Daarnaast is hij betrokken geweest bij de herintroductie van Tamdhu. Maar voornamelijk werkte hij voor Hart Brothers. De Chieftain reeks is een bekende serie van Ian Maclead Distillers. Voor deze reeks was Antony verantwoordelijk. De handtekening op die flessen is ook van hem. Daarnaast is hij 15 jaar verantwoordelijk geweest voor de Dun Bheagan bottelingen.
Uiteindelijk kroop het bloed niet waar het gaan kon en is hij zelfstandig verder gegaan.

Tijdens ons gesprek in Wageningen kwamen we op het idee om als groepje langs te komen in Schotland. Omdat hij wat huiverig was om ons in zijn pakhuis los te laten, hebben we bij hem thuis afgesproken.
Omdat we bij hem thuis waren, had hij liever niet dat we foto's online zetten zonder zijn toestemming, ook had hij liever niet dat we vertelden wat we in zijn voorraad mochten bewonderen en proeven. De foto's die ik dus plaats zijn met zijn toestemming online gezet.

De standaard flessen die hij heeft (nooit bijgekleurd of NCF en altijd op 43,5%):

Afbeelding

mc Pink:
Hier is Antony eigenlijk het meest trots op. Dit is een heel toegankelijke whisky die iedereen wel te drinken vind. Een zoete allemansvriend die het ook prima doet in de cola of cocktail. Hij wilde een mooie instapper maken voor de mensen die niet zo bekend zijn met whisky, niet teveel willen betalen en toch iets meer willen dan een standaard Glenbahbah.

mc Elegance:
Een sherried whisky. Zoals de naam al zegt: elegant. Hierin zijn duidelijk de sherry invloeden te merken, maar het is absoluut geen sherry bom. Gewoon een lekkere doordrinker, met mooie sherry noten. Gemiddeld 8 jaar oud. Verder kon hij niet vertellen wat erin zat.

mc Warrior
Het ruigere broertje van mc Elegance. Hier zitten wat zwaardere tonen in van leer en tabak. Maar verwacht geen A'Bunadh of iets dergelijks. Gewoon een goede stevige px sherried whisky. Ook ongeveer 8 jaar oud. Deze whisky had voor mij erg kenmerkende tonen van Tamdhu. Hij kon niet zeggen wat erin zat, maar zijn glimlach vertelde mij voldoende :lekker. Persoonlijk doet deze whisky het heel goed bij mij. Zeker voor de €35,- die de fles kost.

mc Of the Isles
Een blended malt van diverse eilanden, maar niet Islay. Volgens mijn groepsgenoten een heel mooie peated whisky die goed in balans was. Ook hier is de inhoud geheim, maar vertelde de glimlach voldoende bij Ledaig. Mijn groepsgenoten vonden de prijs-kwaliteit (rond de €40,-) zeer goed tot uitmuntend.

mc Peat
Een onbekend gebleven peated single malt van Islay. Dit is er eentje voor de peat lovers. Ruige klap peat en veel verder kwam ik niet meer. Jullie weten hoe ik erover denk :).

Toen door naar het echte werk. Want sinds een paar weken worden internationaal ook de single casks van hem uitgerold. Hij heeft een beetje vertraging gehad omdat er allerlei regeltjes voorbij kwamen waar weer allemaal formulieren voor moesten ingevuld worden waar weer allemaal ambtenaren naar moesten kijken waar vervolgens blablablabla.....
Antony heeft als idee om met veel van zijn whisky een uitstapje te maken in de wijnwereld, dus ook anders dan de sherry en port wereld. Om zo smaken te combineren.
Zijn expressies brengt hij uit op 46,5%, niet bijgekleurd en NCF.

Maar we begonnen met iets heel anders:

Afbeelding Afbeelding

Sochu is een beschermde naam in Japan. Het wordt gemaakt van rijst en soms, zoals in dit geval, wordt daar ongemoute gerst aan toegevoegd. Dit wordt dan eenmaal gedistilleerd en komt op ongeveer 42% uit de ketel. Daarna rijpt het meestal nog 2 jaar, maar in dit geval 5 jaar.
Zo weinig regels als er zijn omtrent whisky in Japan, zoveel regels zijn er voor Sochu.

Antony heeft eerst nog geprobeerd om whisky op de fles te zetten en het als whisky te verkopen in Europa. Technisch gezien kan dit als grain whisky verkocht worden volgens de regels van de SWA. Alleen de SWA heeft heel dringend het advies gegeven om geen whisky op de fles te zetten.

Ik had nog nooit Sochu op. De neus is erg licht en lijkt in de verte wel iets weg te hebben van whisky. Het is licht fruitig en een klein beetje grassig.
Qua smaak is het erg delicaat en licht. Meer in de buurt van een heel lichte lowlander.
Leuk om eens geproefd te hebben!

Daarna gingen we over op een aantal andere single casks. Om elke na te lopen vind ik wat ver gaan, smaak is ook maar persoonlijk. Wel waren wij onder de indruk van de kwaliteit van de single casks die er op tafel stonden.

Wij kregen:
- Miltonduf 9 => Zusje van het vat wat hieronder staat
- Craigellachie 12 => Daar is er één al van uitgerold, dit is de volgende
- Allt A Bhaine 10 => Goed te krijgen
- Ben Nevis 22 => Dit was de Ben Nevis op cs en voordat deze werd overgestoken in een wijnvat.

Één single cask is nog onderweg en die is wel heel bijzonder. Het is een Miltonduff 2009 die nu 2 jaar ligt te rijpen op een exclusief wijnvat. Daar stond dus een fles van op tafel, laat de foto maar voor zich spreken.
Wat erg leuk is, is dat Anthony de wijn op tafel kon zetten die uit het vat kwam waar nu de whisky in zit!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Al deze whisky ging gepaard met schitterende hapjes, waaronder zalm paté, Jacobsschelpen, verrukkelijke chocolade en wat dies meer zij.

Wij hebben enorm genoten van de gastvrijheid, de heerlijke hapjes en de enorme vakkennis die deze man heeft. Maar bovenal zijn wij enorm te spreken over zijn whisky's die hij op de markt zet!

Antony McCallum is goed te benaderen via zijn website en social media:

https://mccallumwhisky.scot/
Instagram: antony.mccallum
Facebook: mccallumwhisky.scot

Afbeelding
Laatst gewijzigd door defeatless op 11 Apr 2019, 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.
25 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Independent bottelaar House of McCallum (HoMc)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 10 Apr 2019, 09:12

Hier valt niks aan toe te voegen! Hele leuke ontmoeting met de man achter HoMC. :bigsmile
0 x
Afbeelding

MarkM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarkM » 10 Apr 2019, 22:39

Leuk geschreven! Maar is de Chieftain reeks niet een bekende reeks van Ian Macleod Distillers in plaats van Hart Brothers?
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Apr 2019, 23:26

MarkM schreef:Maar is de Chieftain reeks niet een bekende reeks van Ian Macleod Distillers in plaats van Hart Brothers?

Scherp! :goedgedaan
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Apr 2019, 00:29

MarkM schreef:Leuk geschreven! Maar is de Chieftain reeks niet een bekende reeks van Ian Macleod Distillers in plaats van Hart Brothers?

Indeed!
Ik zal het aanpassen. Maar hij heeft, naar eigen zeggen, ook voor Hart Brothers gewerkt. Dun Bheagan is ook van Ian Macleod overigens.
0 x

MarkM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarkM » 11 Apr 2019, 20:26

Bij een goed geschreven artikel lees ik altijd scherp :D En inderdaad, geldt ook voor Dun Bheagan.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Apr 2019, 20:49

AfbeeldingWat is dat voor een 'droesem' onder in de fles? Is dat achter gebleven van de wijn dat in het vat heeft gezeten?
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Apr 2019, 23:54

Reichenbach schreef:Wat is dat voor een 'droesem' onder in de fles? Is dat achter gebleven van de wijn dat in het vat heeft gezeten?

Inderdaad droesem. Dus de vaste stoffen die achterblijven na het rijpen van wijn in vaten. Soort van raw-cask wijnmatured whisky.
Hij gaf aan de vaten niet te spoelen en dat dit wel meehelpt in de finish die hij geeft.
0 x

Fat Bastard!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Apr 2019, 18:10

Leuk verslag!
Heb sinds kort een aantal bottelingen van hem geproefd en zijn zeker interessante whisky's.
0 x
Afbeelding

MartinB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MartinB » 17 Apr 2019, 21:55

Waar zijn ze eigenlijk verkrijgbaar?
0 x

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 17 Apr 2019, 22:41

Vinabc bijvoorbeeld heeft 3 soorten...
Ik heb zelf de ben nevis 22 bij cor gekocht
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Apr 2019, 23:17

MartinB schreef:Waar zijn ze eigenlijk verkrijgbaar?

Wat Ghoost al schrijft, ik heb er een aantal staan in de winkel. 2 (Ben Nevis en Laddie) heb ik ook open getrokken om te samplen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

MartinB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MartinB » 18 Apr 2019, 09:29

Niet echt om de hoek, maar mocht ik in de buurt zijn zal ik eens binnen vallen.

Groeten,

Martin
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Apr 2019, 23:50

Woudenberg Wijnhandel heeft er ook een heel zwikje van gehad. Hun standaard range was alleen heel snel uitverkocht na hun festival. Er komen spoedig nieuwe binnen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”