Ronde 4: Datum en inhoud

Alleen voor leden van HWF Tasting Panel

Moderator: defeatless

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ronde 4: Datum en inhoud

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Feb 2019, 00:39

Na het bekend maken van ronde 3 kreeg ik een DM van Andre8x8. Hij is op vakantie geweest in Yorkshire en heeft daar een bezoek gebracht aan Spirit of Yorkshire Distillery. Hij was erg onder de indruk en laat sinds die tijd elke keer twee flessen Maturing Malts overkomen.

Het thema voor de volgende tastingronde is dus ook: Spirit of Yorkshire Distillery.
We gaan de eerste 4 flessen van de Maturing Malts collectie proeven. Dit betreft dus nog geen whisky, maar spirit. Op WB nog zelden of door flippers beoordeeld en op internet, in de serieuzere recensies goed aangeschreven.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ojects-001
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ojects-002
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ojects-003
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ojects-004

De kosten van deze tasting zijn nog niet helemaal rond, maar komen niet boven de €32,50 te liggen (incl. flesjes en verzending).
André en ik gaan proberen om de boel voor 1 maart verzonden te hebben. Zodat jullie tot 1 juni de tijd hebben om je review op het forum te zetten.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: Ronde 4: Datum en inhoud

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Feb 2019, 07:37

Mmm, gemengde reactie hier. Aan de ene kant heb ik bij de term spirit het gevoel dat het nog niet af is en dat ik een scherp, ongerijpt goedje m'n strot in ga gooien. Aan de andere kant... kom maar op!

:nat
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Feb 2019, 07:42

Verrassend!
Ik heb weinig - maar toch niet alleen positieve - ervaring met spirit in het algemeen, en geen ervaring met iets vanuit de Yorkshire distillery.
0 x
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 08 Feb 2019, 08:35

Voor mij hoeft dit niet. Ik word hier niet warm van.
Laatst gewijzigd door Wouterk op 08 Feb 2019, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Feb 2019, 09:27

Geplande €6,- per sample spirit.. je brengt Macallan nog op ideeën :P
2 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Nickolaas
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 08 Feb 2019, 11:44

Wouterk schreef:Voor mij hoeft dit niet. Ik wordt hier niet warm van.

Ik deel dit eigenlijk wel. Had het best tof gevonden on één sample spirit in een rijtje met single malt van een distilleerderij te proeven. Maar vier samples spirit van 6cc :Scratch?
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Feb 2019, 15:28

Ook ik sta hier niet om te springen... 4x spirit lijkt mij wat te veel van het goede.

Dit had je best even in de groep kunnen gooien zodat er wat overleg kon plaats vinden.
0 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 08 Feb 2019, 16:14

Niet direct een set die ik hier had verwacht; even voorleggen had ik (bij zo'n keuze) wel gewaardeerd.
1 x

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 08 Feb 2019, 20:23

Willum schreef:Niet direct een set die ik hier had verwacht; even voorleggen had ik (bij zo'n keuze) wel gewaardeerd.

Precies. Denk dat dat sowieso een goed idee is, even overleg. Of een polletje.

Ik had zelf meer gedacht in de hoek van 18-25yo Glenburgie, Glen Elgin of Strathmill. Wat nog betaalbaar is. Niet zo snel in de richting van spirits.
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Feb 2019, 23:11

Het lijkt erop dat ik en André ons hebben vergist in het onderwerp.
Zelf waren we best wel enthousiast om dit te proberen. Maar op basis van de huidige reacties hier, is het niet echt een heel logische keuze geweest.

Mij leek het juist leuk om een beetje te peilen wat de voortgang is van deze nieuwe distillery. Maar daar heb ik me dus op verkeken.
Ik ga even met André in overleg om te kijken hoe en wat verder. Maar vooralsnog is er niet echt draagvlak hiervoor.

Ik kom er zsm op terug, maar uiterlijk zondag.
4 x

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 09 Feb 2019, 10:15

Ik denk dat de gemiddelde liefhebber hier toch het liefst 'gewoon' whisky drinkt en niet iets dat nog whisky moet worden (of rum, of cognac of ga zo maar door).

Ik merk overigens dat ik niet of nauwelijks aan de tasting samples toe kom. Aan de Dailuaines moet ik namelijk nog steeds beginnen. Heeft mogelijk iets met de Fettercairn ronde te maken, die ik echt ontzettend vond tegenvallen. Ik grijp de laatste maanden gewoon veel liever naar een eigen fles of zelf uitgekozen sample.

Wat mij betreft mag er ook van het 1 distillery thema worden afgestapt. Een thema obv een bepaalde vatrijping of bv een niet traditioneel whiskyland lijkt mij momenteel veel interessanter.
0 x

Nickolaas
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 09 Feb 2019, 11:31

Overigens - ik wil dat toch efkes gezegd hebben - dank voor de organisatie tot dusverre Alex.
2 x

andre8x8
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 09 Feb 2019, 12:30

Allereerst vind ik het jammer dat het thema de maturing malts van Yorkshire hier geen draagvlak heeft.
Ik heb een jaar of twee geleden deze beginnende distillery bezocht en me verbaasd over de toewijding, kleinschaligheid en de eigenwijzigheid van het kleine team dat op dat moment aan het toewerken waren naar hun allereerste whisky (van 3 jaar oud).
https://www.spiritofyorkshire.com/distillery-events-i12
Overigens zijn zij in 2003 begonnen met het het brouwen van bier van hun eigen landbouwproducten en van het water wat bij hun langs de landerijen loopt. Ik ben een liefhebber van een IPA-biertje en hun Wold Top Brewery IPA is toch wel een van de lekkerste die ik tot op dit moment gedronken heb.
http://www.woldtopbrewery.co.uk/about-us/

Maar ook ik had mijn twijfels of de maturing malts iets zouden kunnen zijn voor het tasting panel, en ben nog eens even teruggegaan naar de allereerste post van Caskstrength van waaruit het idee van het tasting panel is ontstaan:
Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?
En hierin worden toch ook duidelijk de spirits genoemd om te proeven.
Dus heb ik contact gezocht met Alex of de maturing malts een idee zouden kunnen zijn voor het tasting panel. Alex was gelukkig meer dan enthousiast en zag het idee helemaal zitten.

Ik zelf had graag de maturing malts aan dit tasting panel voorgelegd, ik ben uitermate benieuwd naar de ongezouten meningen van dit panel over dit brouwsel vanuit Yorkshire.
Van wat ik tot dusverre gelezen heb in de sporadische reviews die er zijn, is dat maturing malt 001 de minste is van de 4, en heeft maturing malt 003 tot nu toe een ieder verbaasd als ze horen dat het spul maar 2 jaar oud is. Ik verwacht dan ook dat maturing malt 003 wel het profiel zal zijn van hun allereerste whisky botteling.

Jammer maar helaas.....
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Tasting Panel: interne paneldiscussie”