Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
glazer3
Actief lid
Actief lid

Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor glazer3 » 05 Dec 2018, 19:42

Er staat momenteel nog niet vast wat de Brexit precies zal inhouden maar toch vraag ik mij af wat de mogelijke scenario's zijn en wat dit van mogelijke impact kan hebben op onze geliefde Godendrank.

Zullen de whiskyprijzen in de EU stijgen?
Wat met flessen opsturen/kopen bij veiling?

Zouden sommige aanbieders van whisky/ veilinghuizen eventueel deels hun zaak verplaatsen naar Ierland, wat wel nog bij de EU zit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door glazer3 op 05 Dec 2018, 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 05 Dec 2018, 19:51

Inderdaad een interessant issue. Gaat er daadwerkelijk een harde Brexit komen? Zo ja, wat gaat dit betekenen voor de waarde van het pond? Misschien daardoor wel heel de boel in rams. Ik verwacht niet direct grote gevolgen voor flessen die we bij VK slijters of veilingen kopen maar wel voor de export naar onze reguliere slijters. Wij kopen ook producten in het VK en mijn leverancier heeft er nog helemaal niks voor geregeld :HitHead
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Dec 2018, 20:08

Wat de uitslag ook is; ik verwacht dat het hoe dan ook een prima excuus voor onze importeurs zal zijn om er maar weer eens een flinke prijsverhoging bovenop te gooien. Wat dat betreft is het net de overheid.

Aan de andere kant weet je het maar nooit met de Britten; als ze vrij zijn van ons kunnen ze vast een betere deal sluiten met de VS, daar kost de scotch nu relatief veel, wat ze hier dan niet kwijt kunnen slijten ze daar dan wel.

Misschien dan maar aan de jenever, of de schnaps, of cognac.

Of geheelonthouder worden; is nog het goedkoopst.
2 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Dec 2018, 20:28

Volgens Josk Shaw zal de Brexit gevolgen hebben op de papierwinkel.
Deze papier winkel zal door iemand gedaan moeten worden.
Deze iemanden kosten geld en zal dus extra administratie kosten gaan mee brengen.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 05 Dec 2018, 20:41

gerritbakker57 schreef:Wij kopen ook producten in het VK en mijn leverancier heeft er nog helemaal niks voor geregeld :HitHead

Dat bedrijven nog zo weinig geregeld hebben komt volgens doordat nog niet duidelijk is wat voor soort Brexit het gaat worden en wat dus de uiteindelijke gevolgen zijn.

Dan kan je nu wel een hele hoop gaan regelen, maar wie zegt dat je dan de goede keuzes maakt.
Iedereen stelt het dus uit totdat er genoeg duidelijkheid is.

Enige wat je nu volgens mij als bedrijf zou moeten doen is (indien mogelijk natuurlijk) genoeg niet Britse alternatieven inventariseren voor wanneer de poep daadwerkelijk de ventilator raakt. Je wil dat je niet afhankelijk bent van de uiteindelijke uitkomst lijkt me.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Casketje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Casketje » 06 Dec 2018, 08:09

Wat de Brexit zelf betreft: nobody knows. Zo simpel is 't momenteel.

Wat Schotland betreft: 99% kans dat wanneer de Brexit rond is dat Schotland opnieuw een referendum zal houden om onafhankelijk te worden. En wat er dan allemaal gaat gebeuren... opnieuw: nobody knows.
0 x

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Dec 2018, 12:49

Ik heb me vanaf dag 1 al afgevraagd of er überhaubt een Brexit komt. Dat vraag ik mij nog steeds af. De alternatieven zijn hoe dan ook nadelig voor de UK, en de EU. Wellicht komen ze hier tóch tijdig achter en bieden ze hun excuses aan aan de EU en blijft de hele bende bij het oude. Een ding is zeker: de deal die May heeft gesloten met de EU zal het op moment van schrijven niet halen. Alternatief is een harde Brexit. Worst case scenario dus. Voor nu is het vooral afwachten.
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2018, 19:14

Een jaar geleden sprak ik iemand die in Europees verband werkte aan een onderzoek naar de behandeling van oedeem. De Britten werden er destijds al 'uitgewerkt' waardoor er een belangrijk deel aan kennis verloren was gegaan bij dat onderzoek.
Wat de uitkomst ook zal zijn, schade is er al aangericht.
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 06 Dec 2018, 21:29

Zo lang er geen importheffingen komen zal het wel loslopen. In de praktijk zal waarschijnlijk transport een paar dagen vertraging oplopen en wellicht een formulier meer.

Natuurlijk zal dat een dubbeltje per fles aan kosten met zich meebrengen, maar meer dan dat zal het niet zijn.

Maak je maar drukker over het feit dat de prijzen voor bottelingen gestaag omhoog blijven gaan door het tekort aan voorraden. Als IB`er is het lastig genoeg om aan oudere vaten te komen.
1 x

blaaat
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor blaaat » 06 Dec 2018, 23:08

Hier staat ook al iets geschreven over dit onderwerp.

Daan @ Whisky is 100 procent Brexit-proof
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2018, 23:11

Nederland-paraat schreef:Maak je maar drukker over het feit dat de prijzen voor bottelingen gestaag omhoog blijven gaan door het tekort aan voorraden.....

Is dat wel zo?

http://www.scotch-whisky.org.uk/media/8 ... t_2015.pdf

Consumptie in 1984 is 275 miljoen liter, in 2000 is 308 miljoen en in 2015 is 348 miljoen

Productie in 1984 is 253 miljoen liter, in 2000 is 346 miljoen en in 2011 is 518 miljoen (2015 niet beschikbaar)

Voorraden in 1884 is 2,6 miljard liter, in 2000 is 2,9 miljard en in 2015 is 3.9 miljard.
Deel je die voorraad door de consumptie kom je in 1984 op 9,5, in 2000 op 9,4 en in 2015 op 11,2.

Ik kan de gegevens over 2017 niet vinden, maar op grond van deze getallen maak ik me niet erg zorgen.
Wel valt het op dat het aandeel grain in de productie afneemt, de productie van malt neemt toe. En dat de Britse consumptie sinds 1984 bijna is gehalveerd.

Misschien dat de oude vaten massaal door investeerders worden opgekocht, een eventueel tekort is dan kunstmatig gecreëerd om de prijzen op te drijven. Een soort tulpenhandel die vanzelf een keer klapt.
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Dec 2018, 00:05

Wouterk schreef:Ik heb me vanaf dag 1 al afgevraagd of er überhaubt een Brexit komt. Dat vraag ik mij nog steeds af. De alternatieven zijn hoe dan ook nadelig voor de UK, en de EU. Wellicht komen ze hier tóch tijdig achter en bieden ze hun excuses aan aan de EU en blijft de hele bende bij het oude. Een ding is zeker: de deal die May heeft gesloten met de EU zal het op moment van schrijven niet halen. Alternatief is een harde Brexit. Worst case scenario dus. Voor nu is het vooral afwachten.

Als de Britten het slim spelen, dan kan een harde brexit wel eens heel gunstig voor ze uitpakken.
Ze hebben 1,3 miljard inwoners in India hè en Bangladesh is ook zo'n schitterend land waar je goedkoop inkopen kan doen! Daar kunnen ze nu alleen onder Europese voorwaarden mee handelen, zo ook Australië, Nieuw-Zeeland en Canada. Terwijl dit hun 'eigen' mensen zijn.
1 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op je whisky tot de volgende update! niet op de verzendkosten natuurlijk

blaaat
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor blaaat » 07 Dec 2018, 00:06

Reichenbach schreef:knip

Eigenlijk moet je rekening houden met de gemiddelde leeftijd van de verkochte whisky. Dus de ratio berekenen als verkocht volume / geproduceerd volume x jaar geleden.

Is het niet zo dat er nu, gemiddeld gezien, meer oude whisky gedronken wordt (blends in dalende lijn, die eerder jong zijn)? Dat betekent dat de productie nu best mag stijgen tov de verkoop dit jaar.

Thoughts? Comments? Laat maar komen
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Dec 2018, 01:41

blaaat schreef:
Reichenbach schreef:knip

Eigenlijk moet je rekening houden met de gemiddelde leeftijd van de verkochte whisky. Dus de ratio berekenen als verkocht volume / geproduceerd volume x jaar geleden.
Ergens zal dat wel kloppen. In dat licht is de consumptie uit 2015 nagenoeg gelijk aan de productie uit 2000. De consumptie uit 2000 is zo'n 50 miljoen liter hoger dan de productie uit 1984. Maar de jaren '80 waren ook crisis jaren. Begin de eeuwwisseling is er eigenlijk meer ingeteerd op oude voorraden.
De beschikbare buffer ten opzichte van de consumptie is nu in verhouding groter dan vijftien en dertig jaar geleden.

Wat de ontwikkelingen zijn is vooral afhankelijk van de wereldwijde consumptie, tenzij die exponentieel gaat stijgen is er nog niet veel aan de hand.
0 x

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 07 Dec 2018, 08:24

defeatless schreef:
Wouterk schreef:Ik heb me vanaf dag 1 al afgevraagd of er überhaubt een Brexit komt. Dat vraag ik mij nog steeds af. De alternatieven zijn hoe dan ook nadelig voor de UK, en de EU. Wellicht komen ze hier tóch tijdig achter en bieden ze hun excuses aan aan de EU en blijft de hele bende bij het oude. Een ding is zeker: de deal die May heeft gesloten met de EU zal het op moment van schrijven niet halen. Alternatief is een harde Brexit. Worst case scenario dus. Voor nu is het vooral afwachten.

Als de Britten het slim spelen, dan kan een harde brexit wel eens heel gunstig voor ze uitpakken.
Ze hebben 1,3 miljard inwoners in India hè en Bangladesh is ook zo'n schitterend land waar je goedkoop inkopen kan doen! Daar kunnen ze nu alleen onder Europese voorwaarden mee handelen, zo ook Australië, Nieuw-Zeeland en Canada. Terwijl dit hun 'eigen' mensen zijn.

Met India en Bangladesh krijg je uiteindelijk dezelfde discussie als met Europa. Die landen zullen ook gaan zeggen, vrij verkeer van goederen, betekent ook vrij verkeer van personen, anders gaat het niet door. Dit is juist wat de UK met Europa wilden voorkomen en met de Brexit probeert te herstellen. Wel vrij verkeer van goederen, maar niet van personen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”