Ronde 3: DR 1992 21yo
Moderator: defeatless
Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
- defeatless
- Moderator

- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
- Locatie: Wageningen
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1729
- Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
en ook deze vanavond maar eens openen, heb er voorzichtig al even aan geroken en deze past volgens mij prima bij het mistroostig zachte weer 
0 x
- defeatless
- Moderator

- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
- Locatie: Wageningen
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Zo! Even een sampletje openen en eens kijken hoe en wat.
Neus:
Oef! Die knalt er wel even in ja! Meloen, zoet tropisch fruit, peer op sap. Een beetje hout komt hier ook weer naar voren. Toch blijft de alcohol een beetje overheersen, waarschijnlijk doet wat water wonderen.
Met water: Mooi rond en zoet. Veel fruit en siroop. Erg mooie karamel en houtnoten in de neus.
Smaak:
Een heel zoete klap, maar erg pittig van de alcohol. Hier moet voor mij gewoon water bij, anders kom ik niet ver.
Met water: er blijft een gembertje in zitten. Verder lekkere peren op sap, veel fruit en wat hout. Aan het einde wat karamel.
Finish:
Lange lengte. Weer zoet, veel fruit op sap, mandarijnen en ook veel vanillesuiker en wat hout invloeden.
Met water: de smaken komen nu duidelijker naar voren. Bruine basterdsuiker komt erbij en de hout invloeden worden mooier.
Commentaar:
Een meer dan prima whisky. Vol van smaak en goed gerijpt. 89 punten. N: 90 S:88 F:89. Voor de €90,- aanschaf is dit een absolute aanrader!
Neus:
Oef! Die knalt er wel even in ja! Meloen, zoet tropisch fruit, peer op sap. Een beetje hout komt hier ook weer naar voren. Toch blijft de alcohol een beetje overheersen, waarschijnlijk doet wat water wonderen.
Met water: Mooi rond en zoet. Veel fruit en siroop. Erg mooie karamel en houtnoten in de neus.
Smaak:
Een heel zoete klap, maar erg pittig van de alcohol. Hier moet voor mij gewoon water bij, anders kom ik niet ver.
Met water: er blijft een gembertje in zitten. Verder lekkere peren op sap, veel fruit en wat hout. Aan het einde wat karamel.
Finish:
Lange lengte. Weer zoet, veel fruit op sap, mandarijnen en ook veel vanillesuiker en wat hout invloeden.
Met water: de smaken komen nu duidelijker naar voren. Bruine basterdsuiker komt erbij en de hout invloeden worden mooier.
Commentaar:
Een meer dan prima whisky. Vol van smaak en goed gerijpt. 89 punten. N: 90 S:88 F:89. Voor de €90,- aanschaf is dit een absolute aanrader!
0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Nummertje 2, eens kijken wat een aantal jaartjes ouder doet na de Wemyss Malts 2001 15yo[/quote]
Geur: meloen, ergens ver weg iets van bloesem, zoetig, scherpe alcohol
Smaak: vettig, peer, meloen, iets wrangs, scherp, alcohol
Finish: lang, weer die meloen, peper, kruidig, droog
Heeft wat water nodig wat mij betreft, lijkt wat onbalans in te zitten wellicht door de hoge alcohol(?). Mondgevoel lijkt iets minder ‘dun’ dan de 15y WM 2001. Ik kan nog niet echt een gemeenschappelijk dailuaine profiel herkennen. Ik geef dit 84 punten.
Geur: meloen, ergens ver weg iets van bloesem, zoetig, scherpe alcohol
Smaak: vettig, peer, meloen, iets wrangs, scherp, alcohol
Finish: lang, weer die meloen, peper, kruidig, droog
Heeft wat water nodig wat mij betreft, lijkt wat onbalans in te zitten wellicht door de hoge alcohol(?). Mondgevoel lijkt iets minder ‘dun’ dan de 15y WM 2001. Ik kan nog niet echt een gemeenschappelijk dailuaine profiel herkennen. Ik geef dit 84 punten.
0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Vanaaf in het glas.
Nose: Citrus and tropical fruit, pears, Haribo applecandy, vanilla, a hint of peat, licorice, a bit of wet stone. More than fine. (88/100)
Taste: Citric, peppery, vanilla, Haribo apple candy, granny smith. (86/100)
Finish: Bourbonbittery, long, going sweet after time (86/100)
Nose: Citrus and tropical fruit, pears, Haribo applecandy, vanilla, a hint of peat, licorice, a bit of wet stone. More than fine. (88/100)
Taste: Citric, peppery, vanilla, Haribo apple candy, granny smith. (86/100)
Finish: Bourbonbittery, long, going sweet after time (86/100)
0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Zo, die is leuk!
N; tropisch fruit, meloen, cake en vanille. Na een tijdje komen daar peper en laurier/drop bij.
S; het zoete fruit, peper en laurier blijven. Later is ie wat waxy.
F; na de peper komt het zoet weer terug, en gaat ie licht bitter af. Middel lang.
87
N; tropisch fruit, meloen, cake en vanille. Na een tijdje komen daar peper en laurier/drop bij.
S; het zoete fruit, peper en laurier blijven. Later is ie wat waxy.
F; na de peper komt het zoet weer terug, en gaat ie licht bitter af. Middel lang.
87
0 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
- Locatie: regio Eindhoven
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Gisteravond deze H2H met de DT. Deze bevalt me het beste van de 2
N: Zoet fruit - meloen en mango, mandarijnen op siroop. Ook wat oud hout
S: Pittige alcohol, gevolgd door oud hout, zeer rijp tropisch fruit en peer. Verse munt
F: Houdt iets notigs op de achtergrond, maar ook munt
Veel interessanter dan de DT, en ook van deze serie het meest complex. De verse munt blijft wel lang hangen, waardoor het fruit wat wordt weggedrukt
Ik wil deze nog eens H2H met de CA doen, om te kijken welk van de 2 nu de beste is. Maar voorlopig geef ik deze 88 punten
N: Zoet fruit - meloen en mango, mandarijnen op siroop. Ook wat oud hout
S: Pittige alcohol, gevolgd door oud hout, zeer rijp tropisch fruit en peer. Verse munt
F: Houdt iets notigs op de achtergrond, maar ook munt
Veel interessanter dan de DT, en ook van deze serie het meest complex. De verse munt blijft wel lang hangen, waardoor het fruit wat wordt weggedrukt
Ik wil deze nog eens H2H met de CA doen, om te kijken welk van de 2 nu de beste is. Maar voorlopig geef ik deze 88 punten
0 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1729
- Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Allereerst de beste wensen aan alle deelnemers.
Voor mij alweer de derde Dailuaine en tot nog toe een leuke kennismaking;
Neus, leuk divers, een beetje parfum, wat ceder hout, zoet, wit en tropisch fruit, beetje wax, belooft wel wat.
Smaak; pepertje, opnieuw de parfum, waarschijnlijk de alcohol. Even door de parfum heen bijten en dan mango, peer, beetje kamfer. Mooie combinatie.
Finish; droog, opnieuw ceder hout, rozijnen, redelijk lang.
Overall een mooie dram, daar lust ik wel meer van. zeker 88 punten.
Voor mij alweer de derde Dailuaine en tot nog toe een leuke kennismaking;
Neus, leuk divers, een beetje parfum, wat ceder hout, zoet, wit en tropisch fruit, beetje wax, belooft wel wat.
Smaak; pepertje, opnieuw de parfum, waarschijnlijk de alcohol. Even door de parfum heen bijten en dan mango, peer, beetje kamfer. Mooie combinatie.
Finish; droog, opnieuw ceder hout, rozijnen, redelijk lang.
Overall een mooie dram, daar lust ik wel meer van. zeker 88 punten.
0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Ook voor mij de 3e in de line up.
Neus: tropisch fruit, meloen en pittige ABV
Smaak: zoet, manderijnen, meloen, vanille. Krachtige body. Lekker!
Finish: middel-lang
Ik kon geen andere smaken ontdekken die nog niet eerder genoemd zijn. Het is een prachtige dram. Stevig, zoet.....voldoende ABV. Naarmate hij iets langer staat wordt ie (vind ik) nog iets lekkerder. Ik geef em 88 punten. Met een iets langere finish kan er zeker een puntje op.
Neus: tropisch fruit, meloen en pittige ABV
Smaak: zoet, manderijnen, meloen, vanille. Krachtige body. Lekker!
Finish: middel-lang
Ik kon geen andere smaken ontdekken die nog niet eerder genoemd zijn. Het is een prachtige dram. Stevig, zoet.....voldoende ABV. Naarmate hij iets langer staat wordt ie (vind ik) nog iets lekkerder. Ik geef em 88 punten. Met een iets langere finish kan er zeker een puntje op.

0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
En de afsluiter van het viertal.
Fijn om mijn eerste Dailuaines geproefd te hebben; mooie drams.
Neus: witte druiven, appel, peer. Ook hier weer een friszoete neus.
Smaak: veel zoeter dan verwacht. Geel fruit, appels, caramel en een licht bittertje
Finish: medium, zoet en licht drogend
Fijn olie-achtige mondgevoel.
Voor mij de beste van de vier (87 punten).
Fijn om mijn eerste Dailuaines geproefd te hebben; mooie drams.
Neus: witte druiven, appel, peer. Ook hier weer een friszoete neus.
Smaak: veel zoeter dan verwacht. Geel fruit, appels, caramel en een licht bittertje
Finish: medium, zoet en licht drogend
Fijn olie-achtige mondgevoel.
Voor mij de beste van de vier (87 punten).
0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Ik kom op dit moment tijd tekort, dit is de eerste keer sinds dagen dat ik weer op 't Forum zit. Vanavond eerst een wiskunde bijles geven en dan moet ik maar eens voor deze laatste gaan zitten.


0 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
FGG schreef:Ik kom op dit moment tijd tekort, dit is de eerste keer sinds dagen dat ik weer op 't Forum zit. Vanavond eerst een wiskunde bijles geven en dan moet ik maar eens voor deze laatste gaan zitten.
Nou ja, vanavond dan:
Neus: weer een neus vol fruit: appel, peer, meloen sinaasappel. Bij deze ontbreekt het grassige wat ik wel bij de andere Dailuaine ontdekte. Een zweempje alcohol, maar niet teveel.
Smaak: fris en fruitig, wederom. Zoet en sprankelend, het is nog net geen witte wijn. Een klein bittertje om het zoet iets te temperen.
Finish: mooi rond en romig, fruitig. Blijft lekker hangen.
De puntjes:
90 - 89 - 87 = 88.6 = 89
Bijzonder fijne dram, dit. Zou niet misstaan in mijn kast.

1 x
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Neus:
Zoet, vanille, groene appel, prikkelende alcohol, wat later zoet tropisch fruit.
Smaak:
Zoet, kruidig, pepertje, zoet overrijp fruit en nog een ondefinieerbaar niet onprettig bitter smaakje.
Afdronk:
Middel lang, drogend, wat hout, zoet overrijp fruit, en een metalig nasmaakje blijft lang hangen.
Score:
87
Zoet, vanille, groene appel, prikkelende alcohol, wat later zoet tropisch fruit.
Smaak:
Zoet, kruidig, pepertje, zoet overrijp fruit en nog een ondefinieerbaar niet onprettig bitter smaakje.
Afdronk:
Middel lang, drogend, wat hout, zoet overrijp fruit, en een metalig nasmaakje blijft lang hangen.
Score:
87
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: Ronde 3: DR 1992 21yo
Gelijk maar de 21 jarige Dewar Rattray achter de Cadenhead aan genomen:
A fruity adventure, beautifully balanced. The high alcohol level doesn't show in the taste. Very appealing already with little water added.
Nose: Very fruity, pears, peaches, citrus, pineapple, a tropical fruitiness, pencil shavings, a mild musty dustiness. (87)
Taste: An oily and creamy mouth feel. Needs only little water. Ripe white and yellow fruits, pear, peaches, mango, bitter oranges, pineapple, a beautiful bitter wood spiciness. (88)
Finish: Medium length: bitter fruits, warming woodspices, some nutmeg and a subtle musty note at the end. (86)
Deze is wat mij betreft veel beter in balans dan de Cadenhead, ik heb hier ook bij lange na niet zo'n moeite met het mondgevoel. Hoewel het alcohol percentage maar iets lager is hoeft ik hier vrijwel geen water toe te voegen om toch al een vrij breed palet aan smaken in deze dram te kunnen waarnemen.
A fruity adventure, beautifully balanced. The high alcohol level doesn't show in the taste. Very appealing already with little water added.
Nose: Very fruity, pears, peaches, citrus, pineapple, a tropical fruitiness, pencil shavings, a mild musty dustiness. (87)
Taste: An oily and creamy mouth feel. Needs only little water. Ripe white and yellow fruits, pear, peaches, mango, bitter oranges, pineapple, a beautiful bitter wood spiciness. (88)
Finish: Medium length: bitter fruits, warming woodspices, some nutmeg and a subtle musty note at the end. (86)
Deze is wat mij betreft veel beter in balans dan de Cadenhead, ik heb hier ook bij lange na niet zo'n moeite met het mondgevoel. Hoewel het alcohol percentage maar iets lager is hoeft ik hier vrijwel geen water toe te voegen om toch al een vrij breed palet aan smaken in deze dram te kunnen waarnemen.
0 x
Terug naar “HWF Tasting Panel”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten




