Ben Nevis expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
TmKing
Senior
Senior

Ben Nevis expressies

Ongelezen berichtdoor TmKing » 03 Dec 2018, 13:44

Raar dat er nog geen topic is over Ben Nevis.

Wat zijn de aanraders? Zijn die distillery port casks lekker? Iemand enig idee?

Ik dronk de 1996 WIN 18yo, dat was mijn eerste aanraking met single cask whisky, ondertussen al 2,5 jaar geleden. Hemels, die eerste slok.

:hoedaf
0 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ben Nevis expressies

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 03 Dec 2018, 16:45

De standaard 10 is een topper qua prijs/kwaliteit. Verder is 1996 een leuke vintage, met deze als uitschieter wat mij betreft: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1996-arc. Ook de recentere BenNeVis is een leuke https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1990-arc.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 03 Dec 2018, 18:43

Over de distillery bottelingen kunnen we vrees ik kort zijn. Vooralsnog is het niet meer te krijgen en onbekend of het ooit terugkomt. Zou eeuwig zonde zijn, want de 10 is een uitstekende borrel. Glencoe dan maar als alternatief.

Van ib's zijn er gelukkig nog wel vaten beschikbaar. Nu komt er bv een Signatory Vintage uit 1991 aan. 1991 scoort door de bank genomen erg goed bij Ben Nevis, mits op Cask strength.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 03 Dec 2018, 19:18

Cor - Vinabc schreef:Over de distillery bottelingen kunnen we vrees ik kort zijn. Vooralsnog is het niet meer te krijgen en onbekend of het ooit terugkomt. Zou eeuwig zonde zijn, want de 10 is een uitstekende borrel. Glencoe dan maar als alternatief.

Van ib's zijn er gelukkig nog wel vaten beschikbaar. Nu komt er bv een Signatory Vintage uit 1991 aan. 1991 scoort door de bank genomen erg goed bij Ben Nevis, mits op Cask strength.

Slecht nieuws, enig idee wat te reden is? Ook officieel discontinued?
0 x

Freddy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freddy » 03 Dec 2018, 19:56

Dit is een redelijke vervanger https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... raditional
En anders deze topper zoals Cor al zei https://vinabc.nl/nl/home/whisky/produc ... oe-8-years en die ook bij hem verkrijgbaar is.
Laatst gewijzigd door Freddy op 03 Dec 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Het leven is mooi met een lekker glas whisky en een goeie sigaar!

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Dec 2018, 21:06

Voor de Britten blijkbaar nog wel te bestellen:
http://www.bennevisdistillery.com/shop/ ... cts_id=194
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 03 Dec 2018, 23:08

JvR schreef:Slecht nieuws, enig idee wat te reden is? Ook officieel discontinued?

Verhaal is dat t allemaal naar Japan gaat, voor Nikka. Dat hoor ik al van meerdere bronnen uit de industrie.

Geen idee of t weer beschikbaar komt. Ik hoop t iig wel
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 03 Dec 2018, 23:52

Met de regels, of eigenlijk zonder regels, kunnen ze ben nevis in de fles doen van nikka, er een beetje japanse whisky ( ik geloof zelfs spirit) in doen en het alsnog mogen verkopen als nikka whisky.

Zaken zijn zaken, dat weten de japanners ook :nat
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Dec 2018, 08:05

TmKing schreef:Wat zijn de aanraders? Zijn die distillery port casks lekker? Iemand enig idee?

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Ben Nevis 1996 MoS waarvan het einde van mijn fles nu wel heel erg dicht bij is. Helaas nog geen volgende op de kop kunnen tikken.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Xqlusive
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xqlusive » 04 Dec 2018, 08:10

Reichenbach schreef:Voor de Britten blijkbaar nog wel te bestellen:
http://www.bennevisdistillery.com/shop/ ... cts_id=194

https://www.thewhiskyexchange.com/p/718 ... 0-year-old

Hier ook nog, +15e voor verzendkosten kom je op 67 euro :(
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Dec 2018, 12:43

JvR schreef:
Cor - Vinabc schreef:Over de distillery bottelingen kunnen we vrees ik kort zijn. Vooralsnog is het niet meer te krijgen en onbekend of het ooit terugkomt. Zou eeuwig zonde zijn, want de 10 is een uitstekende borrel. Glencoe dan maar als alternatief.

Slecht nieuws, enig idee wat te reden is? Ook officieel discontinued?

Ik heb het maar rechtstreeks aan de distillery manager van Ben Nevis gevraagd, en dit is helaas het antwoord: :(
Due to the success of this product, Ben Nevis 10 Years Old highland single malt whisky, we do not have any stock left in our warehouses. Our parent company has some stock which is due to be bottled soon but there is no word of us acquiring any of this stock. It is a crazy situation in which we find ourselves. Due to this issue, we have just released a limited edition, Ben Nevis 10 Years Old single malt – Batch No.1 which has been produced from first fill sherry, bourbon and wine casks and bottled at cask strength, which in this case is 62.4% abv. Obviously this is a more expensive product, but has been well received to date.

I am sorry about the lack of our 10 years old but we never appreciated that it would become so popular otherwise we would have laid down more stock all those years ago.

Oftewel, 'ten onder gegaan' aan het eigen succes, het is gewoon op en het is nog maar sterk de vraag of het nog terugkomt, omdat ze daar zelf geen zeggenschap over hebben.
9 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 04 Dec 2018, 14:51

Ene Tristan Farmer schreef het volgende op de malt maniacs facebook pagina enkele dagen geleden:

The current Ben Nevis distillery is closing down - the 100 year lease on the distillery is up and the landowner has another project to use the land and is not renewing the lease. The owner of the land is Alcan an aluminium company that needs the site to expand its hydro power smelter. Rio Tinto owned the Fort William estate until 2 years ago and also the surrounding 114000 acres or most of Fort William. They will probably sell another 100 year lease to some land nearby. Nikka is investigating relocating the stills or possibly close it or sell off the name. The closure will be for at least 4 years so remaining stocks are being held for premium blends and single casks and not used for the 10 year old as reserves will dwindle during the closure. Kind of sucks as this year is also the centenary of Masataka Taketsuru graduating from Glasgow university and starting working at various distilleries before heading off to Japan to start Yamazaki and Nikka.

En verder ook:
I got my information from someone who works with Ben Nevis and has no reason to make stuff up. He also said its old news and he first heard about it when Angus Dundee nearly bought Ben Nevis in 2000 and ended up buying Tomintoul instead. I said that's crazy - how could you pick Tomintoul over Ben Nevis? He said because of the lease issues and smelter expansion plans. He told me to stock up as there will be no more Ben Nevis 10 until a new distillery is up and running and the new plans are for a brick by brick rebuild to maintain a sense of heritage and continuity even though this could take a long time (TBH made up the 4 year number as I imagine it would take a few years to move a distillery, stills and warehouses to a new site brick by brick - it might take 2 years or 5 years I don't know.). The landowners ALCAN want to be 'green'. The Fort William Lochaber smelter is one of the greenest in the world running on hydro electric power. To expand they need access to the fast flowing water source at Ben Nevis Distillery for additional power as they are building a huge car wheel factory. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-hi ... s-42858101 The news article doesn't mention the distillery. If Brexit screws up the UK car industry early next year then there is some hope that it might not happen but as things stand I heard Nikka has to move. From what I heard Nikka have known this was likely to happen for 20 years and have just used the distillery as a workhorse for blends and not invested or marketed the Ben Nevis brand heavily as it was a dead distillery walking. Also they probably got the distillery cheap as it was closed down in 1986 and they bought it in 1989. Now with the boom in the whisky industry and the interest in the heritage of the distillery and Ben Nevis brand growing without any effort I heard Nikka will rebuild the entire distillery brick by brick which will take a while. The 4 year number was just an arbitrary number - not sure how long it takes to move a distillery and 5 warehouses full of whisky barrels. Not sure where or what water supply they will use though after they move. It would be odd if it didn't stay in Fort William next to Ben Nevis. I hope this is all bull sh.. but it seems a very elaborate story to make this up. I've bought 2 spare bottles of Ben Nevis 10 just in case as well as a dozen indy bottlings.
5 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Dec 2018, 15:11

BWhisky schreef:Ene Tristan Farmer schreef het volgende op de malt maniacs facebook pagina enkele dagen geleden:

The current Ben Nevis distillery is closing down
etc.

Wow, dit wordt opeens écht een verhaal?! :o
Maar kan het verder nog nergens anders terugvinden zo snel, dus vraag is nog even of het ook echt klopt.
In ieder geval sluit het grotere plaatje eigenlijk wel aan op de informatie die ik zelf verkregen heb.
Wat me dan alleen niet helemaal duidelijk is, is wanneer dat leasecontract dan daadwerkelijk af zou lopen?
Hm, wel interessant om dit nauwlettend in de gaten te houden in ieder geval.
0 x

Xqlusive
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xqlusive » 04 Dec 2018, 15:17

Ik zie het al helemaal voor me, zodra de winkels er lucht van krijgen schiet de prijs de lucht in :domdom
0 x
Afbeelding

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 04 Dec 2018, 15:54

Dit las ik op the ben nevis whisky appreciation society:

Following up on yesterday’s rumours surrounding the Ben Nevis distillery, and a possible future closing, I have just received the following reply from the distillery:

Hello, I have the following response in relation to your message;
Whilst it is true that the land the Distillery occupies is part of an historical lease agreement which has passed to the new owners of the Alcan smelter, there are still decades left, giving us plenty time to produce and mature much more fantastic whisky. Obviously there would be discussion and negotiation between landlord and tenant on an ongoing basis and when the time comes this discussion would turn towards how best to deal with the lease for the future of the Distillery, but this is still some time off. In the meantime, we are in the process of releasing a 10 year old limited edition small batch bottling at a cask strength of 62.4% and we have some other special products due out within the next year, so watch this space for further news. We have produced almost 2 million litres of alcohol again this year and there are no signs that this will be any less in the future, in fact there is talk that we may be looking at ways of increasing production in order that we may keep up with the demand for our products. We have installed a new gas fuelled boiler to boost our green credentials and be a step ahead of the legislation by replacing heavy fuel oil as our fuel source. Also, we are nearing completion of our new Dry Goods Store, which is another major investment on site, to aid the storage of finished goods and packaging materials to enhance the logistics involved in producing and distributing our finished goods. Thank you for your message and bringing these rumours to our attention but as you can see, that is all they are without any substance. But I suppose no press is bad press and if it means people are talking about Ben Nevis and our whiskies, then maybe it’s not all bad!

Admin comment: All is good♥️
8 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”