HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 29-10 18:00 uur)

lager dan 70
1
3%
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
4
13%
80 - 84
9
30%
85 - 89
15
50%
90 - 94
1
3%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 30 Okt 2018, 20:13

Nee deze blijft voorlopig nog even liggen.
Hij heeft in anderhalf jaar tijd tussen de proefbeurten door een enorme evolutie doorgemaakt en wij gaan ervan uit dat hij nog wel even zo doorgaat.
We verwachten dat dit een echt topper word nadat de scherpe randjes eraf zijn.

Edit:

Edwin was me net voor zie ik.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Okt 2018, 20:17

Oogadal schreef:Als niet deelnemer breek ik toch even in, ik hoop dat de organisatie het me vergeeft... ;)

Oh ja hoor, mengen jullie je gerust in dit topic, in zekere zin zijn jullie deze ronde toch ook een soort van deelnemer ;)
3 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1727
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 30 Okt 2018, 20:25

Toch wel grappig dat ook het ABV door deelnemers zo verschillend wordt ervaren ;)
van 46% tot 66%...

Ik ben 'm nu aan het herproeven, met toch wat meer water erbij. En nogsteeds veel tijd. Want zelfs met een drupje water vind ik dat deze echt veel tijd/warmte/lucht nodig heeft. Ik denk dat de keuze van de Dudes om deze nog wat langer te laten rijpen een erg goede is :goedgedaan
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Okt 2018, 20:27

Waar ik me overigens oprecht over verbaasd heb, is dat sommige mensen totaal geen 'last' van de alcohol lijken te hebben gehad, en deze op 46% hebben ingeschat. Persoonlijk kon ik echt ónmogelijk om het hoge Abv heen, zowel in de geur als de body... Zijn dit dan die verstokte Stroh rum drinkers voor wie een dikke cask strength van 63,5% schoon aan de haak een 'piece of cake' is? :lol:

<EDIT> Dit dus:
fjharms schreef:Toch wel grappig dat ook het ABV door deelnemers zo verschillend wordt ervaren ;)
van 46% tot 66%...

Ik ben 'm nu aan het herproeven, met toch wat meer water erbij. En nogsteeds veel tijd. Want zelfs met een drupje water vind ik dat deze echt veel tijd/warmte/lucht nodig heeft. Ik denk dat de keuze van de Dudes om deze nog wat langer te laten rijpen een erg goede is :goedgedaan
2 x

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor mardo » 30 Okt 2018, 20:28

Leuk zeg. Uit t vat. Deze ga ik zeker in de gaten houden. Whiskydudes bedankt voor dit voorproefje. :goedgedaan
3 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Okt 2018, 20:31

Peter87 schreef:Nee deze blijft voorlopig nog even liggen.
Hij heeft in anderhalf jaar tijd tussen de proefbeurten door een enorme evolutie doorgemaakt en wij gaan ervan uit dat hij nog wel even zo doorgaat.
We verwachten dat dit een echt topper word nadat de scherpe randjes eraf zijn.

Edit:

Edwin was me net voor zie ik.


Als ik het zo lees en goed begrijp is er in twee jaar wel enorm veel is veranderd qua vatinvloed op de whisky. Ik hoop dat het vat het toelaat dat jullie deze nog een aantal jaar kunnen laten rusten.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Okt 2018, 20:34

Dre schreef:Waar ik me overigens oprecht over verbaasd heb, is dat sommige mensen totaal geen 'last' van de alcohol lijken te hebben gehad, en deze op 46% hebben ingeschat. Persoonlijk kon ik echt ónmogelijk om het hoge Abv heen, zowel in de geur als de body... Zijn dit dan die verstokte Stroh rum drinkers voor wie een dikke cask strength van 63,5% schoon aan de haak een 'piece of cake' is? :lol:

<EDIT> Dit dus:
fjharms schreef:Toch wel grappig dat ook het ABV door deelnemers zo verschillend wordt ervaren ;)
van 46% tot 66%...

Ik ben 'm nu aan het herproeven, met toch wat meer water erbij. En nogsteeds veel tijd. Want zelfs met een drupje water vind ik dat deze echt veel tijd/warmte/lucht nodig heeft. Ik denk dat de keuze van de Dudes om deze nog wat langer te laten rijpen een erg goede is :goedgedaan


Verbazend inderdaad, ik werd bij de eertse slok zonder water echt van m'n sokken geblazen door het hoge abv. Zelfs met 2 hele pippetten water erbij (toch minstens 4 ml) vond ik 'm nog niet echt tot rust komen. De neus wel, die werd daar een stuk beter van. Mooi gebaar van de dudes, maar ik zou deze inderdaad nog lekker even laten liggen. Wat mij betreft duidelijk nog niet klaar voor botteling.

Overigens erg grappig dat ik de eerste 3x heb gegokt op een 10 jaar oude en me deze keer echt niet kon voorstellen dat ik een decennium aan rijping in m'n glas had zitten. :P
Laatst gewijzigd door HammerHead op 30 Okt 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Okt 2018, 20:34

Dre schreef:Waar ik me overigens oprecht over verbaasd heb, is dat sommige mensen totaal geen 'last' van de alcohol lijken te hebben gehad, en deze op 46% hebben ingeschat. Persoonlijk kon ik echt ónmogelijk om het hoge Abv heen, zowel in de geur als de body... Zijn dit dan die verstokte Stroh rum drinkers voor wie een dikke cask strength van 63,5% schoon aan de haak een 'piece of cake' is? :lol:


Ik denk dat ik alleen last heb van first fill sherry op hoog abv als ik het van te voren weet :P
2 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 30 Okt 2018, 20:35

JvR schreef:
Als ik het zo lees en goed begrijp is er in twee jaar wel enorm veel is veranderd qua vatinvloed op de whisky. Ik hoop dat het vat het toelaat dat jullie deze nog een aantal jaar kunnen laten rusten.


We verwachten van wel, maar we blijven deze om die reden op de voet volgen :nat
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Okt 2018, 20:50

Whoop whoop, eervolle vermelding in de pocket.
Ondanks dat dit duidelijk niet mijn whisky was, wel de meest interessante tot nu toe, wat (eindelijk?) een mooie discussie opleverde deze vbt.

Tnx Whiskydudes en zal hem tzt nog een kans geven als hij bij de slijter staat.
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 30 Okt 2018, 22:06

Dre schreef:Waar ik me overigens oprecht over verbaasd heb, is dat sommige mensen totaal geen 'last' van de alcohol lijken te hebben gehad, en deze op 46% hebben ingeschat.


fjharms schreef:Toch wel grappig dat ook het ABV door deelnemers zo verschillend wordt ervaren ;)
van 46% tot 66%..


De 46% was niet echt gebaseerd op schatten of zo... meer een wilde gok omdat hij mij minder "rauw" op mijn dak viel dan Sample 2.
Daar werd *ik* echt overdonderd door de Sherry.
Deze had het minder. Wel overduidelijk Sherry, maar niet dat Griebeltje over mijn Grabbeltje :)
Vandaar mijn (te) lage alcohol percentage gok...

Toch even terug gekeken;
edwinedje @ HWF-VBT 10: Aankondiging!
Teeling
Inchmurrin
Edradour = Check-juh
North British

The Whisky Dudes = Check!!
Ian Macleod
Edinburgh Whisky Ltd
North Star Spirits


:bigsmile :bigsmile
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 30 Okt 2018, 22:30

Erg gaaf om deze Glenrothes alvast geproefd te hebben. Ondanks dat ik hem nu nog erg onleesbaar en wrang vond, ben ik toch benieuwd wat deze whisky gaat brengen. Mocht hij wat meer openen, en zich ontdoen van dat scherpe randje, hou je een beste traktatie over.
3 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 31 Okt 2018, 09:55

Wil even mijn waardering uitspreken dat de heren ons dit sample gedoneerd hebben. Een sample midden uit het maturation proces is voor mij wel een unieke ervaring. Ik vond hem nu al prachtig, en ben benieuwd wat er de komende jaren mee staat te gebeuren.

Dank hiervoor, whiskydudes en organisatie!
6 x

Gebruikersavatar
DrinkingWhisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor DrinkingWhisky » 01 Nov 2018, 11:03

Skiddilly schreef:Erg gaaf om deze Glenrothes alvast geproefd te hebben. Ondanks dat ik hem nu nog erg onleesbaar en wrang vond, ben ik toch benieuwd wat deze whisky gaat brengen. Mocht hij wat meer openen, en zich ontdoen van dat scherpe randje, hou je een beste traktatie over.


Dit! Leuk om geproefd te hebben, maar hij moet wat mij betreft nog wel even "tot rust" komen - in ieder geval een vat met potentie, en ik ben zeker benieuwd naar het eindresultaat over een paar jaar! Grote dank aan de Whiskydudes voor de sponsoring, top!

Overigens zat ik er met m'n gok van een 10 jaar oude Glendronach op vatsterkte (ongeveer 62%) uit een second fill sherryvat er niet gek ver naast :yes .
2 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Dec 2018, 19:45

Nog eens het laatste restje van deze whisky geproefd, en toch wel erg lekker hoor. Mijn vrouw had dezelfde mening en zei dat ik hiervan een fles moest kopen. Nou, nog even geduld en onthouden dan.
1 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten