HWF-VBT 10: Sample 1 (t/m 8 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 8-10, 18:00 uur)

lager dan 70
1
3%
70 - 74
2
5%
75 - 79
3
8%
80 - 84
22
58%
85 - 89
9
24%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of hoger
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF-VBT 10: Sample 1 (t/m 8 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:45

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 1 kwijt.

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 9 oktober om ca. 20:00 uur.

Het Demasqué:

Blind proeven blijkt opnieuw ontzettend lastig, zo laten jullie bevindingen wel weer zien. Bijna het hele spectrum hebben we in de diverse notes langs zien komen: O.a. Millstone en Glenallachie werden een aantal keren als distillery genoemd, maar ook werd er gedacht aan een Single Grain, aan Bourbons, een blend, supermarkt whisky, of er werd zelfs getwijfeld of het überhaupt wel whisky wás wat we jullie in Sample #1 hebben voorgeschoteld…
Ook over de vatinvloed waren jullie het bepaald niet eens, want naast ex-bourbon vat werd er ook opvallend vaak sherryvat invloed benoemd…
Daarnaast waren de meningen ook erg verdeeld wat betreft de waardering: Door een aantal deelnemers behoorlijk afgeserveerd, waar anderen hem toch zeker wel konden waarderen.
Waar de meesten het in ieder geval wel met elkaar over eens zijn, is dat het zoetige nadrukkelijk aanwezig was in geur en smaak, dat de whisky niet héél hoog in de alcohol zit, en waarschijnlijk ook niet heel oud is, waarbij veel 10 jaar werd genoemd als gelijk ook hint naar het thema.
Over één ding kunnen we het sowieso eens zijn:
Niemand heeft het bij de gokjes bij het juiste eind gehad of zelfs maar de juiste distillery genoemd, wat we ook eerlijk gezegd niet verwacht hadden :bigsmile .

Desondanks toch DRIE speciale vermeldingen:
Skidilly, die behalve het leggen van een directe link naar nieuw eiken, ook ex-bourbon noemde, de whisky jonger dan 10 jaar schatte en een distillery van buiten Schotland;
Fjharms, die helemaal in de goede richting dacht qua thema;
Amputeck, die qua distillery het dichtst in de buurt zat, namelijk hetzelfde land…

Wat hebben jullie dan geproefd?
Deze Box 2012 Quercus II Alba
Sample1 Box 2012 Quercus II Alba.jpg

Het betreft hier inderdaad een nog zeer jonge whisky, die tussen februari en december 2012 gedistilleerd is, vervolgens ruim 4 jaar in first fill ex-bourbon vaten heeft gerijpt, en daarna voor TIEN MAANDEN is gefinished op Quercus Alba vaten, oftewel: De latijnse benaming voor de Amerikaanse Witte Eik. Een ‘virgin cask’ finish dus, waarbij de betreffende eikensoort vergeleken met de Europese variant maar weinig tannines bevat en juist veel lactonen, wat voor een kokos-smaak zorgt.
De whisky is daarmee minimaal 5 jaar oud (5,12 om precies te zijn, met een gemiddelde van 5,55 jaar), is gebotteld op een sterkte van 50,8% en er zijn uiteindelijk 9799 flessen (van 0,5 liter) mee afgevuld. Mocht je precies willen weten hoe de whisky is gemaakt, kijk dan nog even hier: http://boxwhisky.se/en/quercus-ii-alba/#close
En de distilleerderij is dus het hier nog niet heel bekende Box uit Zweden, welke overigens in juni van dit jaar de naam nog heeft gewijzigd naar ‘High Coast Distillery’, om misverstanden met het merk Compass Box te vermijden…
Tja, en dan het thema:
In dit geval een twee-ledige link naar het thema ‘10’:
Allereerst vanwege de distillery: Box Distillery is gestart in ’10… (oftewel 2010), dus nog een erg jonge onderneming.
En ten tweede, zoals hierboven al genoemd: Na de rijping op ex-bourbon vaten is er gekozen voor een 10 maanden finish op Quercus Alba vaten…

De proefnotities van de deelnemers:

Defeatless:
Neus:
Zoet, rond en veel bourbonvat invloeden, dus caramel met room, vanille en een tikkie gebrande suiker. Prima neusje. In de verte zit ook nog een beetje perzik op sap.

Smaak:
Zoet, maar al snel een beetje bitter. Weer die ruime bourbonvat invloeden, erg romig ook. Er moet wel wat water bij om de whisky te laten openen. Met water valt het bittertje wat meer weg en komen de rest van de smaken meer naar voren.

Finish:
Medium lengte. Dit is echt room met vanille smaak gallore! Prima gedaan

Commentaar:
Ik geloof dat dit en 10yo CS is. Prima sapje vol van smaak en een goede finish. Gezien het mondgevoel ook een NCF.
De whisky is wat mij betreft 87 punten.
Gokje: Glenallachie 10yo cs.

SirNagalot
Kleur: amber - donker
Geur: eerst bacon, karamel, zoetig, eik; na een kwartiertje eerder moutig, drop (de houtinvloed lijkt verdwenen)
Smaak: initieel bitter en moutig, te veel houtinvloed, weinig complexiteit; later toch wat sinaas in de smaak (licht cognac)
Afdronk: enkel het bittere blijft hangen, maar wel lang; er duiken geen nieuwe of veranderende smaken op

Opmerkingen: allicht een officiële botteling, jong, verdund en bijgekleurd, ik ben er absoluut niet wild van. Deze whisky mist complexiteit en balans.

Als ik moet gokken, denk ik aan een supermarktwhisky (genre Singleton) of een niet-Schotse single malt (Amrut?), misschien zelfs een blend of blended malt (hoewel ik er geen graanwhisky in smaak).

Alex
Glas: Copita, hoe kan het anders

Kleur: Amber

Neus: Meteen een zoete en weeïge geur. Vanille, overrijpe banaan en ik neem ook iets van noten en leder waar.

Smaak: Zoetig, maar slaat naar een tijdje om naar wat pittiger, maar ook droog. Lichte body, vrij dun.

Finish: korte finish

Conclusie: Mijn eerste notities, ben benieuwd. De helft van het sample gaat in het glas, de rest voor later als de whisky bekend is gemaakt. Het eerste wat in mij opkomt is Bourbon. Het is vrij toegankelijk, drinkt makkelijk weg. Een prima dram maar niet echt spannend. Na het toevoegen van enkele druppels water blijft er weinig van over. Voor wat betreft de distilleerderij durf ik geen gok te doen, hiervoor heb ik gewoon te weinig geproefd.
Ik denk laag in alcohol 40-43%, regio Speyside, 10-12 yo, First Fill Bourbon.

Score: 79

Breedút_Genietsje
Daar gaat íe dan; mijn eerste VBT, waar ben ik aan begonnen…

Vrijdagavond gaat nr. 1 in het glas, niet te veel want ik wil nog één of twee keer proeven.
Het is schemerig in de woonkamer, de whisky kleurt mooi donker geel in het glas.
Bij het zachtjes ronddraaien in van de vloeistof ontstaan mooie tranen.

Reuk: Niet mijn sterkste punt, ik ruik een lichte whisky, geen sherry of peat.
In eerste instantie denk ik aan Ierse Whiskey.
Drupje water erbij verandert voor mijn reuk niet veel.

Smaak: Eerste nipje, goed te doen. Denk nog steeds aan een Ierse Whiskey,
ook iets speyside, of misschien wel Highlands.
Ik denk aan een op bourbon vaten gerijpte whisky, single malt.

Finish: Geen sterke smaak, geen uitgesproken finish.
Wel een lange finish, en aangenaam.

Deze whisky is een mooie, goed drinkbare whisky, niet verkeerd bedoeld ‘een beginners whisky’.

- Na deze whisky een Glemnorangie Ealamta in he glas gedaan, deze past prima bij Sample I

Zaterdag nog een keer proberen, eerst weer ruiken; nee, niet wat ik gisteren rook,
Hij rook scherper, echt anders.

Smaak is komt overeen met wat ik gisteren proefde, ik blijf bij mijn keuze.

- Na deze whisky een Glenmorangie Quinta Ruban ingeschonken; en nee, dit pairt totaal niet.

Educated guess: Glenmorangie 10 - 40% abv

Dre
Kleur: mooi donkergeel
Nose:
Fruitig en fris, wat citrus invloeden, ook wat rood fruit als bessen of aardbei, en ook wel wat potpourri. Ook zit er een duidelijke zoete geur in, vanille, een zweem van kokos ook, en biscuitjes.
In de tweede sessie overheerst het zoete meer dan het fruitige, komt er ook melkchocolade door, naast weer vanille en kokos.
De alcohol is sowieso niet erg prominent aanwezig, lijkt op niet al te hoog Abv te duiden.
Taste:
Zacht, een héél klein prikkeltje, maar ook hier de alcohol niet heel prominent. Ondanks een wat dunnig mondgevoel toch best volle smaak nog, vooral zoetig, honing en vanille, en ook een beetje bitterheid, thee.
Finish:
Ah, nu wordt ie wat voller en verwarmender, en komt de fruitigheid uit de geur weer terug. Wat ananas en nu ook weer kokos. Middellange afdronk. Ook weer een randje van (bittere) thee.
Bij de tweede sessie komt er nog iets meer fruit door, ook weer wat licht roodfruit, kersen.
Conclusie:
Een whisky die je wel even de kans moet geven, knalt qua geur en smaak niet direct vol in je gezicht, maar heeft uiteindelijk toch zeker wel wat te bieden. Opvallend dat de body qua volheid achterblijft bij geur en finish.
Al met al vind ik het een aangename dram, en met een 86 voor Nose én Finish en 84 voor de Body kom ik op een dikke 85 punten.

Petrovitski
Meteen een lastig verhaal.

Volgens mij wel redelijk hoog in de alcohol. 55% ongeveer
Redelijk jong, jaar of 10 denk ik

Kleur: mooi, goud
Geur: Jong bloemig, fruit, zoetig, zeer aangenaam
Smaak:
-puur: Niet geweldig: Niet complex, beetje bitter, beetje vlak. Klein beetje sherry? (finish?), bitter in de nasmaak, maar ook niet veel vanille en/of kokos
-Met drupje water: Beter. Zoetig, fruitig, niet erg complex, maar zeker minder bitter voor mij.
Nasmaak is vrij snel weg

Je zou me helemaal voor de gek kunnen houden met een bourbon, want dat drink ik nooit, maar volgens mij is dat het niet.

De smaak doet me denken aan Old Pulteney
Waarschijnlijk wel een onafhankelijke botteling vanwege het hogere alcohol. (Cadenhead?)

Als ik deze whisky een cijfer zou moeten geven dan scoorde ik hem rond de 75-80 punten.

FGG
Neus: Iets grassigs, hooi. Op de achtergrond zit iets heel zoets en fruitigs, framboos, braam, appel. Nog langer ruiken en een zweempje menthol komt naar boven. Ook wat kruiden komen naar voren, nootmuskaat, gember.
Smaak: Zoet en kruidig. Appel, peer, peper, munt.
Body: Zoet romig en zeer toegankelijk
Finish: Medium. Kruidig en zoet.

Mooie dram die gedurende de hele dronk mooi zoetig blijft en niet bitter wordt.

Punten: 90 - 87 - 87 - 86 = 87,5 = 88

Top!

Willum
Neus: vanille, kaneel, noga, kers en een lichte prikkel van alcohol
Smaak: caramel, boterbabbelaars, kersensnoep, honing, amandelen
Finish: zacht zoet met een licht bittertje dat zeker niet stoort

Mooie geur, fijn dik mondgevoel.
Naast het overwegend zoete is er een licht bittertje dat het een mooi geheel maakt.
Fijne dram..87+ punten.

Harrie
Geur: vanille, anijs. Typisch ex-bourbon. Klein beetje lijmig. Doet me denken aan een grainwhisky.

Smaak: toch geen grain, nu wel single malt. Proeft Schots, ik gok niet op een Japanner of Indiase whisky. Dezelfde smaak als geur, vanille, ex-bourbon. Wel iets meer body dan ik had verwacht bij de geur, is minder zwak in de smaak. Denk dan ook geen blend. Vrij zoetig, haast een beetje bourbon/whiskEy met een E in plaats van single malt.

Afdronk: medium lang. Weinig nieuws na wat al geroken en geproefd is.

ABV: niet (veel) hoger dan 40%.

Conclusie: geen hoogvlieger, 13-in-dozijn whisky. Niet te oud, gemiddeld abv, voor mij niet bijzonder afwijkend dan veel whiskies die ik al heb geproefd. Dit kan echt van alles zijn, ik merk nergens specifieke geuren/smaken op die ik met een bepaalde distilleerderij associeer. Daarom durf ik me ook niet aan een specifieke gok qua distilleerderij o.i.d. te wagen.
81 punten.

Wouter1981
N:
Typisch luchtje dat we aan een niet schotse single malt doet denken. Twijfel tussen grain, millstone, misschien bourbon. Het is een beetje dat rogge luchtje volgens mij.
Wat gomrand van enveloppen.
Voor mij moeilijk om deze twee heen te ruiken, omdat ze vrij typisch zijn.
Vanille, wat bubble gum, winegums, zoet geel fruit.
Na een tijdje wat andere kruiden die een rijping op ex-sherry doen vermoeden. Het wordt wat ronder en warmer allemaal. Maar het zoete snoepgoed blijft steeds langskomen.
T:
Best wat peper en hout in de eerste slok. Zoet en suikerachtig, wat minder naar echt snoepgoed. De andere notes uit de neus komen wel terug, Dat typische (rogge?), gomrand en geel fruit.
Ik denk nu dat bourbon wel afvalt, grain en millstone blijven over.
Waar ik soms moeite heb met de smaak van grain of millstone, valt dat hier wel mee. Hij is niet vies zeg maar. Niet onaardig ook, maar ik wil niet zo ver gaan dat ik zeg dat ik hier een fles van wil hebben.
F:
Afdronk is meer van het zelfde. Begint met wat peper op de tong, gomrand en zoetigheid blijven over. De finish is niet heel lang.

Score: 83/100 Niet echt mijn ding

Gokje: Om niet zomaar voor grain te gaan: Millstone French oak? Dan is de eerste sponsor ook bekend en past hij mooi in het thema
Dat gomrand ben ik trouwens ook een aantal keer tegengekomen bij Bladnoch, die hebben ook een nieuwe 10y uit. Maar nog niet geproefd.

JvR
Geur: Een herkenbaar profiel , niet fruitig, weinig duidelijk vatinvloed. Granig, houtig? Even later denk ik wat sherry te ruiken, maar dit verdwijnt ook weer. Later, water erbij en laten staan: Bourbon!

Smaak: jong, zelfde profiel als geur, redelijk sterk maar goed drinkbaar

Finish: kort

Gokjes: (Refill) bourbonvat, 7-10j, 45-52%, Inchmurrin? Thema: Geen idee

Skiddilly

VBT Sample #1:

Geur:
Allereest ruikt het als een witte wijn. Ik ruik ananas, perzik, abrikoos. Vervolgens rogge, verse munt en fruit siroop.

Smaak:
Zoet, eiken, een pepertje op het eind.

Afdronk:
Kort, drogend, kaneel en nootmuskaat.

Conclusie:

Zou het misschien nieuw eiken zijn met een Moscatel- of Sauterness finnish, of komt het witte wijnachtige volledig van het profiel, en is het een Bourbon vat? Door het rogge-achtige luchtje ,durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het een Single Malt Millstone is. Ik denk aan 46% en minder dan 10yo. Als ik moet kiezen gok ik op ex-bourbon.
Geen hoogvlieger, maar prima whisky met 84 punten.

HammerHead
Initiële neus: vrij typisch en niet iets dat ik eerder tegengekomen ben. Het duurde ook een tijdje voordat ik er achter was wat ik nu ruik: spekkoek! Kardemom, kruidnagel en nootmuskaat dus, verder notig en vlezig en ook wat subtiele offnotes zoals een boerderijgeur, een klein beetje zweterigheid en een vernislaagje.

Met en drupje water en wat extra tijd: fruitiger, abrikozen en perzik.

Smaak: iets muf en stoffig, zaagsel, notig, perzik, gedroogd fruit, een milde sherry toon en een klein pepertje. Redelijk stevige body ondanks dat dit volgens mij geen cask strength whisky is, eerder richting de 46%.

Finish: middellang, een vleugje honing, een mild houtbittertje en op het eind weer het perzikje.

Mooie 1ste dram. Omdat ik zo'n moeite had met het herkennen van de spekkoek had ik in eerste instantie ook geen idee wat dit zou moeten zijn: grain whisky, Amerikaan, iets exotisch? Denk nu toch aan een schotse singlemalt, gokje: speysider, 10 à 12 jaar oud, 46%, refill sherry, Glen... Maar het zou ook zomaar een Ier kunnen zijn...of iets heel anders

andre8x8
Nose:
Grain ?
Lijm, amandel, zoet, vanille, banaan, bourbon

Taste:
Metalig, drogend, bitter, zout, wat vlak, banaan, vanille,

Finish:
Kort, metalig, hout, bourbon

ABV:
50%

Score:
84

MaltMuppet
N: Eerst Caramel, zoet, op de achtergrond wat fruit. later graan en hooi
T: lekker maar niet heel uitgesproken. Ook weer caramel, fruit, graan. Met wat water een pepertje
F: Kort, droog, hooi

Bourbon vat. , 40%
10 jaar oude benrinnes?
82 pt

Mooi begin van de VBT

mardo
kleur: donker geel, olijfolie
abv: 46-48% denk ik.
neus: zoet, aangenaam, kaneel, marsepein, honing. Over het algemeen een aangename zoete geur
met weinig alcohol prikkeling in de neus. (drupje water erbij en de bloemengeur komt direct naar voren.
smaak: Scherper dan ik verwacht had, minder zoet ook. Moutig, bitter, met water wat zoeter en minder scherp.
afdronk: Aangenaam, maar redelijk kort en wordt snel droog. Ik heb wel de neiging om snel weer te proeven.

Ik vind de smaak heel anders dan de neus doet vermoeden. Best bizar. Zeker een whisky die ik lekker vind. Maar ik zou hier geen fles van in de kast
hoeven hebben. (mag wel, leuke starter)
Met een drupje water komt hij wat meer los, maar hij kan niet veel water hebben. De neus is voor mij het beste.
score 82 pnt.
gokje: Redelijke jonge whisky, 10 jaar? (gezien het onderwerp van deze tasting)
En de wilde gok is dat het mij aan een craigellaghie doet denken.

Joris
Geur: Fris, zoet, bloemenweide, donker/rood fruit, appel, oude boerderij, havermoutkoekjes
Smaak: Olie-textuur, scherp in alcohol, oud leer, rijp fruit, tutti frutti, vanille
Conclusie: Lekkere whisky, doet denken aan een Glengoyne. Redelijk toegankelijk, niet enorm complex, oloroso vaten?.
84 punten.

Dyson81
Neus: korenwijn/wijn (moscatel)/vanille/hooi/zoet
Smaak: zoet, weinig complex, lage alcohol (max. 43%)
Afdronk: vrij kort
Punt: 82/83
Ik gok iets van Millstone (single malt) en dan op American oak!

vbreemen
Ik heb 'm zelf niet staan dus kan niet goed vergelijken, maar dit doet me aan een Springbank 10, 46% denken.
Lekker, 86 punten geef ik het.

MBC
Uiterlijk: honinggeel
Geur: zuurtjes, vanille, perzik, citrus, iets aards, sherry, honing
SmaakAfdronk: olieachtig, crème brûlée, honing, peer, pepertje, sinaasappel, perzik, hout, toffee

Alcohol percentage: 43%

Score: 85/100

En in het kader van de er compleet naast gokken en iets met '10'... Speyside, Tamdhu 10yr?

Jones12
Geur : banaan, peper, fruitig
Smaak: peper, houterig, gedroogd fruit,
Afdronk: zacht, plakerig

46% alc
Speyside
Schotland
Cragganmore whisky
Ik gok 10 year old

jonker8011
De neus ontikkelt zich over de tijd. Direct na toevoeging van een drupje water overheerst een pepermunt geur, met bloemen op de achtergrond. Naarmate hij langer staat, gaat de munt naar de achtergrond, en wordt het fruitiger, waarbij ik duidelijk rozen ruik.

Bij proeven is de eerste indruk moutig, daar moet het palet zich even aan aanpassen. De dram is vrij zoet, met een achtergrond van suikerspin die telkens aanwezig is, licht vanille en sterker anijs, waarbij het fruit op de achtergrond het meest richting perzik gaat.

Door het moutige en het overall karakter van de whisky denk ik dat we een single grain te pakken hebben, hij zou wat ouder kunnen zijn omdat hij zich wel fijn ontwikkelt in het glas. Mijn gok: 20+ yo Cameronbridge op re-re-re-refill bourbonvat. Als geen groot liefhebber van single grain scoor ik hem 80/100

dannyp44
Geur: Bij eerste keer ruiken: vooral zoet, vanille, beetje wijnachtig, port, rum.
Later: Rood fruit, banaan, pruimen, chocola, noten, sherry. Sherry cask finish.

Smaak: Warm, peper, scherp, chocola en romige volle smaak.

Afdronk: Middel lang, sherry, romig, karamel, zoet.

ABV: 43%

Punten: 82
Voor mij geen whisky die ik weer zou kopen. Denk zelf dat het Schots is, maar nog weinig andere landen gehad dus lastig om dit te plaatsen. Doet mij het meest denken aan Glendronach die ik heb geproefd. Maar dit is echt lastig. Normaal koop ik whisky door notities te lezen of smaple te proeven maar nu net andersom. Je gaat wel veel bewuster aan het werk. Ook de verandering van smaak na verloop van tijd duidelijker aanwezig als je bewuster proeft.

politrix
Geur: alcohol, sherry, maggie
Smaak: dun waterig mondgevoel, noten, maggie, rotte paddestoelen, sherry van het goedkoopste soort, alcohol
Finish: kort en felle heftige alcohol, droog bitter en wrang

Met water wordt het er niet beter op.

Ervan uitgaande dat het whisky is doe ik een hele wilde gok: Fujikai 10, maar als dit sherry uit de supermarkt is en dus geen whisky verbaasd het me niets.

Rien68
Nose; sherry, caramel, vanille en meloen

Taste; sherry, pepertje, caramel, laurier, sinasappelschil, bittertje

Finish; licht peperig, laurier en vanille komen terug. Zoet geel fruitigs blijft hangen

Leuke dram waar ik niet direct een merk op kan plakken, maar als ik iets moet noemen denk ik in de richting van Glengoyne...

86/87

MacErik
Nose: gedroogd rood fruit, sherry, toch aardig wat ABV en.....perzik? naarmate de dram wat langer staat komt de neus beter tot zijn recht; wordt trouwens steeds zoeter

Smaak: flink sherry, rood fruit, rozijnen en honing. Later ook toffee en wat hout op het eind, ABV duidelijk aanwezig......droog naar het einde. Redelijk jong: 10 jaar . Naarmate de dram wat langer staat wordt ie steeds zoeter.....

Body: best wel stevig en voller dan je op de neus zou verwachten

Finish: niet al te lang, steeds wat zoeter richting framboos.....eindigt droog tegen het gehemelte

Algemeen: leuke starter van de tasting, die in de tijd iets van structuur veranderd. Wordt steeds wat zoeter. Persoonlijk wat te zoet naar het einde. Gezien het thema zou dit zo maar de nieuwe 10 jaar GlenAllachie CS kunnen zijn.
Prima dram al komt hier geen fles van op de plank.

Laurens
Geur:
Honing, kruiden, mango, ananas

Smaak:
Leer, anijs

Afdronk:
Kort, honing, kruidig

Hij had bij mij een 20 minuten nodig om te openen. De alcohol was niet sterk aanwezig maar ik denk wel dat het meer is dan 43%. Ik denk dat het een bourbon is van rond de 48%.

Len

Kleur: Licht goud (indien dit bestaat:p)
Zoete neus. Dan denk ik aan karamel, toffee etc maar er zit ook een vreemde(zure?) toets in. Eerst moest ik denken aan een bourbon... Maar na een tijdje is die zoetigheid eigenlijk verdwenen en domineert de mij bekende toets waar ik moeilijk een naam op kan plakken.
Redelijk benieuwd hiernaar, ik proef iets typisch wat ik anders niet veel proef omdat ik het eigenlijk liever vermijd.
Hebben we hier met een single grain te maken?

Na lang verluchten vind ik hem beter geworden, maar zit nog steeds met die kenmerkende smaak (hier gaan we dan): malty, farmy, nou en ik moet toch ook steeds aan lijm denken hoor ( en dan vermeld ik nog niet de nootmuskaat), maar mijn verstand zal me wel aan het bedotten zijn.
percentage zou ik zo ergens rond de 45 schatten.
Wat die link met '10' betreft... daar zullen we nog even mee moeten wachten

Hopelijk kan ik meer halen uit de volgende sample

fjharms
N: fikse dosis hout,beetje ceder-achtig, met wat specerijen. Vanille, iets notigs op de achtergrond. Na wat meer tijd komt er nog iets vegetaals bij, wat ik nu even niet kan definieren…
S: Vanille, hout, iets van hazelnoot. Licht prikkelend, pepertje.
F: wordt langzaam iets zoetiger, caramel. Toch ook een subtiel bittertje op het einde. Medium-lange finish.
ABV gok: 52%
Gok over het thema: deze heeft 10 maanden gefinished in een Oloroso vat.

hoogheid2015
Nose: haags hopje, zoet, caramel maar ook een licht zuurtje
Taste: komt de citrus weer , peper en ook gember en wat houterig
Finish : kort, peper ook weer, later wat droog

zal zo rond de 46% zitten, dacht eerst meer maar de finish is te kort. denk een redelijk jonge Arran beslist niet saai op bourbon vaten, zou misschien stiekum ook een madeira vat kunnen zijn.

Ter veld
Kleur: geel/bruin, Twany

neus: bijen was, zoet, vanielle en bloemig

Smaak: light van smaak beetje flets en waterig met tonen van hout en vanielle

Finish: middel lang

PunxsutawneyPhil
N: Minerals, ripe red fruit, candy sweetness, some mint, toffee, fudge, some coffe beans, and also some banana, melons, pears
T: Sweet red fruit, fudge, toffee, dark chocolate, and again the banana, pears and yellow melons
F: medium long, not bitter. Rip red fruit, dark chocolate, musty oak

Ik weet vrij zeker dat ik eerder iets gedronken heb wat hier op leek. Maar ik weet niet natuurlijk niet meer wat. Ik kwam uiteindelijk uit op een kruising van een jonge Benriach en een oude Glen Garioch.

Amputeck
N: de eerste keer snuffelen aan het glas doet me meteen denken aan dennenhout, alsof ik door een dennenbos aan het wandelen ben. Verder een kruidige toets, in de richting van kaneel en venkelzaad. Op de achtergrond lijkt er nog een beetje fruitigheid te zitten, ik denk aan rozijntjes. Na een tijdje spoor ik ook een beetje fruitigheid op zoals perzik.
S: voelt wat jonger aan dan de neus eerst doet vermoeden. Eerder zacht en subtiel, maar nog niet erg veel smaakevolutie. Zacht, beetje zuur, beetje scherp. De kruidigheid van in de neus komt ook wel terug. De neus beloofde me alvast meer.
A: middellang, zacht en rond, beetje vlak. Er blijft wel een aangenaam bittertje zachtjes nazinderen.

De neus leek alvast veelbelovend, maar de smaak miste wat diepgang voor mij. Ik denk aan een single malt zowel op bourbon als op sherryvaten gerijpt, eerder aan de jonge kant - 9 a 10 jaar en gebotteld aan 40 - 43% alcohol. Als ik moest gokken zou ik zeggen: Mackmyra?

edwinedje
Ik kan er eigenlijk niet zo heel veel van maken.

In de vakantie heb ik een Nederlandse Whisky van Den Hool gehad.
Bij het eerste ruiken en proeven was hij wel ok.
Maar naarmate hij langer stond vond ik hem meer en meer tegenvallen.
Muffige, waterige smaak.

Ik heb een soortgelijk iets met deze nummer 1
Vorig weekend had ik mij er al aan gewaagd, maar naarmate hij langer stond begon hij mij steeds meer tegen te vallen.
Een beetje bourbon achtige afdronk, maar dan zonder het weeige zweempje.

Ik scoor op een schaal van 5 en denk toch dat ik deze een 2 geef.

Om een gokje te wagen Teaninich. Lees TIENinich
en een alcohol percentage van xx,1%... Lees XX en een TIENde.

Ik kan me voorstellen dat er liefhebbers zijn voor deze.. maar niet ikke...

Bert71
Ik vind hem meteen al moeilijk om te benoemen, maar misschien moet ik er nog een beetje inkomen.

Neus
Granig, licht karamel, ziltig

Smaak
Beetje scherp, pepertje, vrij zoet

Finish
Mediumlang, plakt nog een poosje aan de wangen

Niet slecht, moeilijk benoembaar. Vrij jong, 46%, Bourbon?
83punten

Daveen
Helaas maar 1x kunnen proeven door verkoudheid en een trip naar Schotland deze week.

Geur: Sinasappel, scherp, warm, moutig, caramel op de achtergrond
Taste: Warm mondgevoel, beetje dun maar dan beetje bitter , eiken, caramel/mokka. Beetje zwavel?
Finish: Slaat om in de finish. Scherpe finish, daardoor beetje onprettig. Mokka en bittere van hele pure chocolade blijft hangen
85 pnt - Doet een beetje denken aan Deanston 10yr PX

Ruud
leuke start.

eerste indruk na openen van het flesje: dit zou wel eens een single-grain kunnen zijn.
in het glas en na de eerste slok: die indruk blijft. Geen gewone, en ook geen bourbon, daarvoor te weinig zoete tonen.
Mijn gok: (oloroso)sherry-vat. Verklaart ook de relatief droge en licht kruidige afdronk.
Geeft veel tranen in het glas. Hoe langer hij staat, hoe meer 'dirty' hij lijkt te worden.

Niet bijzonder complex, dus verwacht een relatief jonge botteling. Om en nabij de 10? (dat zou in ieder geval bij het thema passen )
Alcohol: goed te doen, tussen 48 en 50%

DrinkingWhisky
Uiterlijk: 2 - goud-geel (0.8 - deep gold)
Geur: Erg kruidig, chutney van donker fruit, vers gezaagd hout. LAter komen meer zoete tonen naar voren: snoepkettinkjes! Vanille custard, deeg.
Smaak: Mmm, is het wel single malt en niet stiekem een grain? Of toch een hele jonge malt? Pittig ("feisty") en ongebalanceerd, erg houtig. Daarna dikke vanille, en prikkelend aan de zijkanten en het puntje van de tong. Oh, en volgens mij proef ik daar toch wat kersen.
Afdronk: Droog, wat rood fruit, en iets van Hansaplast.

In één zin: Ik twijfel of het toch niet stiekem een grain whisky is, maar ik ga toch voor een ongebalanceerde jonge single malt, met een ABV van ongeveer 50%.
Score: 74

Steven
Kleur: 0.8 / 0.9 (whiskymagazine color bar)

ABV: ~50%

Leeftijd: ~8 jaar

N: fruit compote, kruiden, warme volle tonen, wat houttonen, bessen, vleugje munt (aftereight achtig), chocolade poeder, snoepketting, hint brooddeeg / vanille custard

T: rood fruit, houttonen, kruidig, marcepij, vanille, stoofperen, peper

F: vol warm kruidig, houttonen, vanille, fruit komt en gaat, iets droog en straf richting het einde

N 20 T 21 F 20 B 19, totaal score 80

Geen idee wat het is, in mijn beleving zou het zomaar een gefinishte Arran kunnen zijn...

WhiskyclubSpakenburg

Notes Willem:
Kleur Koper
ABV: 45%
Neus: lijm, marsepein, vers eiken, eucalyptus, dennenappel, honing.
Mond: waterig mondgevoel, niet direct overtuigend. Opbouw daarna is wel mooi, veel hout, honing en vanille. Laat weinig te raden over waar het vandaan komt. Finish is lang, en zeer mild qua bitterheid.
Oordeel: Lekker bourbon, zou wat zoeter en voller mogen. 83 punten.
Gok: Sja, ofwel Schotse grain op nieuw eiken ofwel Amerikaanse. Ik gok het laatste. Qua profiel lijkt het erg op Maker's Mark. Maar dat kan het haast niet zijn. Bulleit 10yo?

Notes Erik:
Neus: zoet, in het begin wat zepig, amandel schaafsel en bittere chocolade.
Smaak: wederom zoet, cognac, sinaasappel, vanille, wilde honing en peer. Ik merk dat ik het 2de deel van de smaak er een soort 'kick' in de smaak komt die het geheel nog wat extra power geeft.
Afdronk: siroop, citrus en eiken - virgin oak?
Oordeel: voor mij zoet genoeg. Door de zoetigheid denk ik aan een whisk(e)y uit de US. Dacht eerst nog aan een grain maar bij de smaak werd het voor mij duidelijk. Smaak overigens veruit het best deel. Score 84
Gok: gedacht aan de American style whisky's van Zuidam (de Rye 100) maar vanwege het thema '10' moest ik, de volgende dag spontaan, aan een Bulleit 10 denken.

Robbezzz
Uiterlijk: licht amber

Geur: tropische vruchten, rozijnen, vanille, lijm op de achtergrond

Smaak: fris, proef het fruit dat de neus al binnen kreef. En een lichte bite.

Afdronk: middellang maar zeker prima !

Een heerlijke verfrissende dram!!

Bourbon vat
43%
Ik schat ongeveer 15 jaar
Ik denk aan een clynelish!

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
9 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF-VBT 10: Sample 1 (t/m 8 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Sep 2018, 21:49

Nog niks binnen en nu al enthousiast!
:bigsmile :goedgedaan
3 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

Per €25,- een sample, niet whisky, cadeau!

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Sep 2018, 13:35

Sample, in het glas :Party

Tja wat zal ik zeggen. Het komt op mij allemaal een beetje :sst over
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Sep 2018, 22:11

Notes verstuurd!

Kom op mensen! Dit kan je drinken.
2 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

Per €25,- een sample, niet whisky, cadeau!

SirNagalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 30 Sep 2018, 14:26

Notes ook verstuurd :)
2 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Sep 2018, 15:18

Een aantal deelnemers heeft inmiddels ook al gepoogd de score in de poll aan te geven. Da's eigenlijk nog niet de bedoeling, kan óók een stukje beïnvloeding zijn van degenen die nog moeten tasten en raten.
Ik heb de poll dus gereset zodat deze scores weer teniet worden gedaan.

Aangezien het helaas technisch niet mogelijk is om de poll nog even dicht te laten en de rest van het topic open, bij deze het verzoek om tot het moment van deadline-maandag tot 18:00 de poll nog niet in te vullen.
1 x

Alex
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alex » 30 Sep 2018, 19:12

Zoo, mijn notities ook onderweg. Nu nog een week geduld hebben :Help
1 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Okt 2018, 22:50

En ook die van mij zijn (te laat) ingestuurd...

EDIT: Zie nu dat de deadline voor het inleveren maandag avond is....
...al die stress voor niets... :?

:Slainte
4 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

WhiskyclubSpakenburg
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyclubSpakenburg » 08 Okt 2018, 17:39

Mooi op tijd dacht ik :bigsmile
2 x

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Okt 2018, 18:02

Had in mn hoofd dat ik vanavond te horen kreeg wat het was.
1 x

Alex
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alex » 08 Okt 2018, 18:42

Aah de stembussen zijn open :hoera en al meteen aardige verschillen :o
0 x
Afbeelding

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Okt 2018, 19:07

Welke troll geeft dit >95
1 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 08 Okt 2018, 19:56

Moet bijna wel een grapje zijn toch :P
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Okt 2018, 20:01

De hoofdpost is bijgewerkt, al jullie notities zijn nu openbaar, laat de discussie maar losbarsten!

Ennnehh, 40 van de 42 deelnemers hebben hun notities ingeleverd, waarvoor grote dank en hulde! Hou dit vast! :bigsmile :respect
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Okt 2018, 20:04

JvR schreef:Welke troll geeft dit >95

Dit bleek een testje te zijn, betreffende persoon heeft dat netjes gemeld, dus deze score kan inderdaad genegeerd worden. ;)
1 x

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”