Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2018, 13:04

Hierbij wil ik graag een nieuw idee lanceren: het lanceren van een eigen tasting panel! Door het proeven, beoordelen en beschrijven van whiskies komt er regelmatig een goede inhoudelijke bijdrage op het forum, op grond waarvan andere leden (of ieder ander persoon) mogelijk zijn/haar nieuwe aankopen op kan baseren.

Idee
Hoe ik het vooralsnog voor me zie, is dat een vaste groep mensen (afhankelijk van het aantal aanmelders) ieder kwartaal een aantal (vooralsnog 4) whiskies proeft. De basis is dat één persoon (vooralsnog wil ik deze rol op me nemen) de flessen koopt, verdeelt over samples, deze aan de panelleden stuurt, en iedereen gaat proeven. Doel daarbij is dat er een nieuw onderwerp op het forum komt, waar alle panelleden hun proefnotities kwijt kunnen, en waarna iedereen kan discussiëren of vragen stellen over de betreffende whiskies.

Op deze manier wordt er m.i. een ander concept neergezet dan Whiskybase, waar iedereen op individuele basis zijn/haar bevindingen kwijt kan. Dit concept is niet bedoeld om met Whiskybase te concurreren, maar biedt meer een aanvulling door ruimte voor gesprek om de "kale notities" heen.

De bedoeling is dat een aantal personen voor in principe een vaste periode deel uitmaakt van het tasting panel. Panelleden krijgen daarbij diverse whiskies te proeven, zoals:

- nieuwe releases
- head to head-proeverijen: een oude release vs. een nieuwe release van een bepaald merk, verschillende releases van één merk (bijv 12 yo tov een single cask), of verschillende merken ten opzichte van elkaar (bijv. de drie Kildalton-distilleerderijen ten opzichte van elkaar).
- verschillende herkomsten en soorten: bourbon, Tenessee whiskey, sour mash, Canadian whisky, Ierse whiskey, Japans, Duits, Nederlands, noem maar op.
- Spirits (alleen whisky in wording, geen andere distillaten)


Hoe
Afhankelijk van de animo zou ik het panel willen opzetten uit 7 leden (incl ik zelf) die 10 cl afnemen of 11 leden (incl ik zelf) die 6 cl afnemen. Dit omdat afgaan op één keer 3 cl (of 2x 1,5 cl) wellicht wat krap is.

De samples zullen worden aangeboden tegen kostprijs (inkoop + verzendkosten). Daarbij wil ik uitgaan van een gemiddelde waarde per fles per kwartaal. Ik ga vooralsnog uit van een gemiddelde van € 80 per fles. Het kan dus zijn dat er 3 flessen van € 40 bij zit, en 1 van € 200.
Bij een gemiddelde waarde van een fles van € 80 (wat al veel is) zou dit neer komen op ca. € 40 per kwartaal voor 6 cl, en € 60 voor 10 cl. Dat is omgerekend max. € 5 per sample van 3 cl. De daadwerkelijke grootte van de delen hangen af van het aantal gegadigden, en zijn idealiter 6 of 10 cl.

Wie
Wie kan meedoen?
Iedereen, jong of oud (mits 18+ natuurlijk), ervaren of onervaren, die bereid is

- om zichzelf eenmalig als panellid te introduceren, inclusief de manier waarop hij/zij proeft en met welke zaken hij/zij daarbij rekening houdt
- om van iedere whisky een notitie (vooralsnog in het Nederlands) en beoordeling te schrijven
- actief bij te dragen aan de discussies over de whiskies die geproefd zijn

Kortom: een leuke kans om verschillende nieuwe en aparte whiskies te proeven tegen aankoop- en verzendprijs, en actief bij te dragen aan het forum!

Gevraagd
Wat ik graag van jullie zou weten:

1) Lijkt het je leuk om mee te doen?
2) Indien ja, zou je voor 6 cl of 10 cl (of in beide gevallen) mee willen doen?

Ik hoop op voldoende interesse. Mocht er onverhoopt meer interesse dan plekken zijn, dan kijk is of ik meerdere groepen van 7 of 11 personen kan maken. Anders kan het zijn dat ik op basis van nadere vragen aan de personen een selectie probeer te maken.

UPDATE

Het gaat goed met de aanmeldingen, en we kunnen wat gaan opstarten! Voorlopig kunnen aanmeldingen blijven komen. Onderstaand zie je de varianten. Op basis hiervan denk ik dat we kunnen gaan werken met 6 cl. Maar wellicht kunnen we de groep van 11 uitbreiden naar 22. Of we kunnen een combi maken, dat sommigen 6 cl afnemen, en anderen 10 cl.

Anyhow, de stand van zaken (wordt regelmatig bijgewerkt):

6 cl
Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk

Reservebank:
Squaadgras
Edwinedje

10 cl
MacErik
Hammerhead
Defeatless
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Mei 2018, 13:15

Dit ljkt me erg leuk om aan deel te nemen. Ondanks de beperkte ervaring vind ik 't leuk om whisky's te proeven (eerder dan drinken) en daar notities van te maken.

Wat betreft de inhoud: een normale sample van 3cl schenk ik 2 drams uit, dus 6cl lijkt me voor mij meer dan voldoende.

Vraag: Krijg je de mogelijkheid om jezelf uit te sluiten van een release? Stel je houdt niet van peated (of van Highland Park :vies ) en je hebt net de nieuwste release van Ardbeg (of Highland Park) ingekocht kun je dan, bv. per kwartaal, een keer passen?

Mooi initiatief! :goedgedaan
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2018, 13:20

Mooi dat je interesse hebt!

In principe is dat niet helemaal de bedoeling, omdat iedereen wellicht tegelijk wil passen en er dan eigenlijk geen tasting plaatsvindt. Wel kunnen we evt. een iets grotere pool aanleggen, waarbij reserves kunnen inspringen en/of mensen kunnen inschrijven. Dus we kunnen er graag verder over bomen, niets is nog in beton gegoten.

Bij de keuze van de flessen zou ik graag leading zijn, maar natuurlijk wel willen afstemmen met de panelleden. Echter zou ik wel variatie willen aanbrengen om ook overige leden zo goed te informeren over de veelvoud aan keuzes/mogelijkheden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Mei 2018, 14:10

Een optie zou kunnen zijn dat je per sessie een maximum aantal passers hebt. Stel je hebt een groep van 11 personen, dan kunnen er per sessie maximaal 2 passen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Mei 2018, 14:26

Peated whisky is ook iets dat je ‘moet leren’ drinken (veel mensen althans). In het begin was ik er geen fan van, nu proef ik het graag en zijn my favo distilleerderijen bijna allemaal die in meer of mindere mate met turf stoken. Zou zelf geen voorstander zijn van ‘opt-outen’ a.d.h.v. een specifieke sample. Whisky proeven is een ontdekkingsreis, en dan wil het wel eens voorkomen dat je iets minder lekkers tegen komt. Beter om dan wel te proeven (en notities te maken), maar geen score uit te delen.

Wat betreft het idee; 4 whiskies wellicht wat weinig per kwartaal (logisch om de kosten te drukken en het toegankelijk te houden overigens)?
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2018, 14:30

squaadgras schreef:Peated whisky is ook iets dat je ‘moet leren’ drinken (veel mensen althans). In het begin was ik er geen fan van, nu proef ik het graag en zijn my favo distilleerderijen bijna allemaal die in meer of mindere mate met turf stoken. Zou zelf geen voorstander zijn van ‘opt-outen’ a.d.h.v. een specifieke sample. Whisky proeven moet een ontdekkingsreis blijven en dan wil het wel eens voorkomen dat je iets minder lekkers tegen komt. Beter om dan wel te proeven (en notities te maken), maar geen score uit te delen.

Wat betreft het idee; 4 whiskies wellicht wat weinig per kwartaal (logisch om de kosten te drukken en het toegankelijk te houden overigens)?


Ik ben het persoonlijk geheel met je eens.
En idd is het aantal bewust gekozen. De één drinkt meer dan de ander, en de zakken van de één zijn ook dieper dan die van de ander.

Maar kan ik je bij de geïnteresseerden noteren?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Mei 2018, 14:35

caskstrength schreef:
squaadgras schreef:Peated whisky is ook iets dat je ‘moet leren’ drinken (veel mensen althans). In het begin was ik er geen fan van, nu proef ik het graag en zijn my favo distilleerderijen bijna allemaal die in meer of mindere mate met turf stoken. Zou zelf geen voorstander zijn van ‘opt-outen’ a.d.h.v. een specifieke sample. Whisky proeven moet een ontdekkingsreis blijven en dan wil het wel eens voorkomen dat je iets minder lekkers tegen komt. Beter om dan wel te proeven (en notities te maken), maar geen score uit te delen.

Wat betreft het idee; 4 whiskies wellicht wat weinig per kwartaal (logisch om de kosten te drukken en het toegankelijk te houden overigens)?


Ik ben het persoonlijk geheel met je eens.
En idd is het aantal bewust gekozen. De één drinkt meer dan de ander, en de zakken van de één zijn ook dieper dan die van de ander.

Daarnaast wil ook de whisky uit eigen collectie blijven drinken.

@Sören: het peated-verhaal was een voorbeeld. Het kan ook iets anders zijn. Sommigen willen geen CS, of juist wel. Sommigen willen geen ex-sherry, of juist geen ex-bourbon.

Enige argument wat niet zou mogen gelden is geld. Passen omdat je een sample(set) te duur vindt is iets wat je had moeten bedenken toen je intekende. Misschien moet je daarom altijd eerst de line-up bekend maken en daarna de prijs.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Mei 2018, 14:39

FGG schreef:Enige argument wat niet zou mogen gelden is geld. Passen omdat je een sample(set) te duur vindt is iets wat je had moeten bedenken toen je intekende. Misschien moet je daarom altijd eerst de line-up bekend maken en daarna de prijs.

Prijs per kwartaal is aangegeven, ca. 40 (voor 6cl samples) of 60 (10 cl samples). Dus je weet vooraf voor hoeveel samples je per kwartaal intekent én wat het je per kwartaal kost. Oftewel, als je mee doet weet je (op de whisky's zelf na dan) exact wat je kan verwachten...
2 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Mei 2018, 14:40

Ik heb zeker interesse in deelname wanneer het om 6cl gaat.
Nieuwe whisky ontdekken en die proberen te omschrijven is hartstikke leuk.

Begrijp ik het goed dat je die 4 samples dus niet tegelijk met anderen (zelfde dag/week/maand) hoeft te nuttigen, maar dat het de bedoeling is die op een voor het panellid gunstig moment te drinken?
Vervolgens je notities te delen, nog een keer inschenken, aanvullingen te doen, beoordelen, bediscussiëren, vragen van andere leden (eventueel niet panelleden die wel geinteresseert raken in de gedronken whisky) beantwoorden.

In het kader van kwaliteit boven kwantiteit; waar moet ik aan denken mbt de selectie van de whisky?
Ik neem aan dat je/we niet lukraak whisky aanschaffen, maar dat er flessen worden uitgekozen waarvan verwacht wordt dat die hoog in (prijs/) kwaliteit zijn? Of is het van alles wat, dus van de nieuwe JW cocktailvuller en Bulleit, tot een single cask Springbank of Pappy bijvoorbeeld.

Afhaken of passen voor een kwartaalbatch doe ik niet aan. Ook al koop ik zelf geen nieuwe peat meer, ik vind het nog steeds leuk om af en toe te proeven op een proeverij of als sample. Ook bij Grain en Bourbon is nog genoeg te ontdekken, en zelfs HP zal ooit nog wel een keer goed smaken.

Wellicht nog iets anders om te overwegen. Verzendkosten kunnen wellicht vermeden worden wanneer de panelleden zelf de distributie van de samples kunnen verzorgen. Ik snap dat je niet elk kwartaal 10 mensen over de vloer wil hebben, maar wanneer er eentje in de buurt woont en vervolgens weer bij een ander in de buurt werkt, etc, etc. Misschien niet wenselijk, of mogelijk, maar wel een optie natuurlijk.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2018, 14:41

Dre schreef:
FGG schreef:Enige argument wat niet zou mogen gelden is geld. Passen omdat je een sample(set) te duur vindt is iets wat je had moeten bedenken toen je intekende. Misschien moet je daarom altijd eerst de line-up bekend maken en daarna de prijs.

Prijs per kwartaal is aangegeven, ca. 40 (voor 6cl samples) of 60 (10 cl samples). Dus je weet vooraf voor hoeveel samples je per kwartaal intekent én wat het je per kwartaal kost. Oftewel, als je mee doet weet je (op de whisky's zelf na dan) exact wat je kan verwachten...


Exact. En het lijkt mij juist goed te variëren en er voor te zorgen dat leden ook buiten hun gebaande paden proeven.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Mei 2018, 14:43

Wouter1981 schreef:Wellicht nog iets anders om te overwegen. Verzendkosten kunnen wellicht vermeden worden wanneer de panelleden zelf de distributie van de samples kunnen verzorgen. Ik snap dat je niet elk kwartaal 10 mensen over de vloer wil hebben, maar wanneer er eentje in de buurt woont en vervolgens weer bij een ander in de buurt werkt, etc, etc. Misschien niet wenselijk, of mogelijk, maar wel een optie natuurlijk.

Ook een prima idee. Je zou zelfs nog gezamenlijke proefsessies kunnen overwegen. Eventueel per regio zodat je misschien 4 doosjes i.p.v. 10 moet verzenden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Mei 2018, 14:45

Ik heb ook zeker interesse! En dan voor 6cl. Dat is inderdaad een mooie hoeveelheid om nog eens een 2e keer te proeven na wat andere comments te hebben gelezen.
Inderdaad, ook dezelfde vraag als Wouter - dat je ze op een voor jezelf gunstig moment mag drinken? Zo heb ik bij de Grain tasting de laatste pas na 2 maanden genuttigd, omdat ik heel lang te verkouden was om iets te proeven. Dat is natuurlijk wel extreem veel later dan de rest, maar ook dan kun je je notities nog wel gewoon kwijt?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2018, 14:49

Wouter1981 schreef:Ik heb zeker interesse in deelname wanneer het om 6cl gaat.
Nieuwe whisky ontdekken en die proberen te omschrijven is hartstikke leuk.

Begrijp ik het goed dat je die 4 samples dus niet tegelijk met anderen (zelfde dag/week/maand) hoeft te nuttigen, maar dat het de bedoeling is die op een voor het panellid gunstig moment te drinken?
Vervolgens je notities te delen, nog een keer inschenken, aanvullingen te doen, beoordelen, bediscussiëren, vragen van andere leden (eventueel niet panelleden die wel geinteresseert raken in de gedronken whisky) beantwoorden.

In het kader van kwaliteit boven kwantiteit; waar moet ik aan denken mbt de selectie van de whisky?
Ik neem aan dat je/we niet lukraak whisky aanschaffen, maar dat er flessen worden uitgekozen waarvan verwacht wordt dat die hoog in (prijs/) kwaliteit zijn? Of is het van alles wat, dus van de nieuwe JW cocktailvuller en Bulleit, tot een single cask Springbank of Pappy bijvoorbeeld.

Afhaken of passen voor een kwartaalbatch doe ik niet aan. Ook al koop ik zelf geen nieuwe peat meer, ik vind het nog steeds leuk om af en toe te proeven op een proeverij of als sample. Ook bij Grain en Bourbon is nog genoeg te ontdekken, en zelfs HP zal ooit nog wel een keer goed smaken.

Wellicht nog iets anders om te overwegen. Verzendkosten kunnen wellicht vermeden worden wanneer de panelleden zelf de distributie van de samples kunnen verzorgen. Ik snap dat je niet elk kwartaal 10 mensen over de vloer wil hebben, maar wanneer er eentje in de buurt woont en vervolgens weer bij een ander in de buurt werkt, etc, etc. Misschien niet wenselijk, of mogelijk, maar wel een optie natuurlijk.


Terechte vragen en suggesties.

Qua verzending ben ik net je eens dat we kunnen proberen zo handig mogelijk om te springen.

Het budget qua flessen is nu zo gekozen dat er een goede mix moet zijn van te proeven whiskies. Er kunnen instappers bij zitten, bijvoorbeeld als een distilleerderij een nieuwe release heeft. Daarbij gaat het zeker om veelbelovende namen. Maar dat zal nooit de hele insteek zijn, er moet ook ruimte zijn voor oudere whiskies en single casks. De echte dure jongens zullen er vanwege budget niet tussen zitten (tenzij er onderling consensus is over inhoud en additionele kosten).

Over het tijdstip van proeven en commentaar geven: dat heb je juist geïnterpreteerd!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Mei 2018, 15:06

caskstrength schreef:Er kunnen instappers bij zitten, bijvoorbeeld als een distilleerderij een nieuwe release heeft. Daarbij gaat het zeker om veelbelovende namen. Maar dat zal nooit de hele insteek zijn, er moet ook ruimte zijn voor oudere whiskies en single casks.


Dat vind ik een mooi uitgangspunt!
Schrijf mij maar op. :goedgedaan
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Nieuw idee: HWF Tasting Panel. Interesse?

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Mei 2018, 15:34

Zet mij ook maar op de lijst!
0 x
Afbeelding


Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten