Compass Box expressies

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Apr 2018, 22:23

Spice tree, peat monster, oak cross, asyla en hedonism.

Google is je vriend en anders gewoon de moeite nemen om op hun website te kijken.
http://www.compassboxwhisky.com/whiskies
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 11 Apr 2018, 07:42

Wouter1981 schreef:Spice tree, peat monster, oak cross, asyla en hedonism.

Google is je vriend en anders gewoon de moeite nemen om op hun website te kijken.
http://www.compassboxwhisky.com/whiskies


Wouter1981 is mijn google :respect
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 03 Mei 2018, 14:06

Kwam weer een nieuwe botteling tegen: De Bounty Hunter

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/110906/blended-scotch-whisky-cb
https://www.bountyhunterwine.com/compass-box-bounty-hunter-blend-collaboration-blended-whisky

Afbeelding

A blend is meant to be greater than the sum of its parts. We bent that on its ear with this bespoke whisky, using more than 10 malt and grain whiskies aged up to 30 years. Take the sweet malt of a Highland whisky, a slight touch of smoke, and the elegance of well-matured malt and grain whiskies and you’ve got the best blend we’ve offered yet. You’ll find myriad of character with a velvety texture and a supple finish. You’ll be pouring another glass of this one-of-a-kind whisky every night. Only 369 bottles produced – get it before it’s gone!


Weer een onbereikbare en nooit te proeven whisky vrees ik. :Cry
0 x

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 04 Aug 2018, 07:57

Een whiskybroeder bracht mij op de hoogte van een nieuwe botteling van compass box die waarschijnlijk in September beschikbaar wordt gemaakt
Afbeelding

Compass Box Juveniles
Compass Box Juveniles is a new limited edition, a blended malt created for the Juveniles Bistrot à Vins in Paris.

They have collaborated several times and this new edition contains malt whisky from 4 distilleries: Strathmill (34%), Balmenach (34%), Clynelish (30%) and Glendullan (2%). It will be bottled in September 2018, nearly 15000 bottles are planned.


https://www.whiskynotes.be/2018/whisky-news/whisky-agency-twe-exclusive-game-of-thrones-whisky-juveniles/

Deze is gelukkig in grotere oplagen beschikbaar en is voor mij een blinde aankoop
0 x

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 04 Aug 2018, 14:43

En in een whatsapp bericht van dezelfde persoon: Een nieuwe flaming heart

Beschikbaar als 0,7 of 1,5!!! liter fles

Afbeelding

https://www.dh17.nl/webshop/nl/whisky/822-compass-box-flaming-heart-2018-15-ltr.html
https://blog.fransmuthert.nl/2018/07/28/compass-box-flaming-heart-2018-release/

Nog even (vermoedelijk 2e helft augustus) en er staat weer een nieuwe Compass Box release voor de deur. De Compass Box Flaming Heart 2018 Limited Edition. De Flaming Heart botteling kwam voor het eerst in 2006 op de markt en kreeg in 2015 een legendarisch opvolger met de Flaming Heart 15th Anniversary Release die onder meer een groot gedeelte 30 jaar oude Caol Ila bevatte.

De 2018 Limited Edition bevat eveneens een grote dosis Caol Ila net als Clynelish, Deanston en een Highland blended malt (de leeftijden zijn nog onbekend) en is de zesde Flaming Heart botteling. Een volle, rijke en kruidige malt whisky gerijpt in zwaar getoaste vaten van Frans eiken met veel stevige Islay rook en turf invloeden. Deze 2018 editie bevat eveneens een subtiele sherry invloed die een mooie complexiteit toevoegd.

Dit is een limited release van 15.050 flessen en 800 magnums (1.5 liter) gebotteld in juni 2018 op 48,9%. De proefnotities luiden als volgt: “A big, smoky malt whisky with rich, concentrated vanilla and spice character, echoing smoke and spice on the finish.”

Uiteraard is deze fles al te reserveren door te mailen naar info@dramtime.nl. Alle andere bij ons beschikbare Compass Box releases zijn hier terug te vinden op Dramtime.nl!


De vorige flaming heart was in mijn ogen uitstekend en zodoende zal ook deze een blinde koop worden. PFFFF arme portomonee :domdom
0 x

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 10 Nov 2018, 12:54

Ik heb onlangs de nieuwe flaming heart mogen proeven op de Gathering. Deze is in mijn ogen lang niet zo goed als de 15th anniversary edition. Wel nog steeds lekker :bigsmile. Daarnaast vond ik de Spaniard blend erg positief verrassen, niet overdreven sherry invloeden en zeker een goede mate van diepgang

Daarnaast, twee nieuwtjes:

Afbeelding

1) De ingrediënten van de Peat Monster blend uit de standard range gaan waarschijnlijk veranderen.
2) Weer een nieuwe limited edition blend: Stranger & Stranger gaat deze heten en met een vrij ongewone receptuur als ik het zelf mag zeggen. Ik weet nog niet helemaal of deze in mijn smaakprofiel gaat vallen, eerst maar eens een sampletje proberen denk ik.

https://www.whiskynotes.be/2018/whisky-news/compass-box-stranger-stranger-signatory-30-whiskysanta/
Compass Box Stranger & Stranger
A new blended malt with 1% non-Scotch whisky, that’s Compass Box Stranger & Stranger, a limited edition to celebrate ten years of collaborations with the package design company Stranger & Stranger.

The blended malt contains a one year old grain spirit they used to season some experimental barrels. It is said to contain intense wood spice and exotic shades of vanilla. Bottled at 46% ABV, with 4802 bottles available.

Compass Box Peat Monster

Compass Box will also launch a new version of its Peat Monster. Some time ago I already mentioned the fact that the Peat Monster recipe would be updated as some of the key components were too hard to get. It will be the same style as before but with a slightly different character, hence also a new label.


Edit: Stranger & Stranger Receptuur:34% Balmenach, 34% Strathmill, 30% Clynelish, 2% Glendullan
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Nov 2018, 13:09

Compass Box: a waste of good Clynelish
:bigsmile
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 10 Nov 2018, 14:24

Wouter1981 schreef:Compass Box: a waste of good Clynelish
:bigsmile


Of de enige manier om nog een hintje goede clynelish te proeven tegen een redelijke prijs (met uitzondering van de Clynelish 14 natuurlijk bfyb :o )
0 x

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 11 Nov 2018, 08:21

En weer een botteling:

Afbeelding
Afbeelding
https://www.whiskynotes.be/2018/whisky-news/glendronach-1993-compass-box-tobias-the-angel-craigellachie-51/
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/120357/cb
Compass Box Tobias & The Angel
A new blended malt from Compass Box: Tobias & The Angel. It is composed of 59% Clynelish and 41% Caol Ila (both from hogsheads), which they link to this classic Renaissance painting by Verrocchio.

It will be bottled in November 2018 at 48% ABV – 2650 bottles available.


Deze heeft in mijn ogen een zeer interessante receptuur. Ik ben alleen bang dat er geen tijd zal zijn om eerst een sampletje te bemachtigen voor een eventuele aankoop.
0 x

Gebruikersavatar
Yvesss88
Senior
Senior
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 Jan 2017, 22:16

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 16 Dec 2018, 10:22

sjenkie22 schreef:Edit: Stranger & Stranger Receptuur:34% Balmenach, 34% Strathmill, 30% Clynelish, 2% Glendullan


Als dit het receptuur is, waar is dan de 1% non scottish?

En een andere vraag:

Weet iemand ergens een goede review te vinden van de Stranger & Stranger?
0 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

sjenkie22
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 Mar 2017, 21:04

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 16 Dec 2018, 14:44

Beetje raar inderdaad: Er is ook een andere receptuur die ik achteraf meer vertrouw.

Afbeelding

Deze klopt naar mijn inziens wel en ik denk dat de 1% non scottish whisky de Girvan is waar rare dingen mee gebeurd. John Glaser zal hier wel iets mee gedaan hebben wat het volgens de SWA geen whisky meer maakt
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor JvR » 16 Dec 2018, 17:47

Dat zal aan de 'grain Spirit' liggen denk ik.
0 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 692
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor MacErik » 16 Dec 2018, 17:52

Van de site bij van Zuijlen geript :bigsmile :

John Glaser had voor de gelegenheid iets bijzonders geblend, officieel is dit namelijk geen whisky. Hij bestaat voor 1% uit slechts twee jaar oude grain spirit van de Girvan distilleerderij. Volgens sommigen misschien heiligschennis, maar volgens Glaser de perfecte component om het jubileum te vieren. De spirit rijpte eerst een jaar op experimentele vaten van Amerikaans eikenhout. Daarna werd hij overgestoken op refill hogsheads, terwijl de rest van de blend werd ontwikkeld. Die bestaat uit 80% Glenlossie van re-charred hogsheads, 14% Glen Elgin van re-charred barrels en 5% Linkwood van sherry butt. Er zijn in september 2018 4802 flessen gebotteld op een sterkte van 46%. Hij heeft zijn natuurlijke kleur en is niet koud gefilterd.
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Harrie » 16 Dec 2018, 18:38

Volgens mij mag het dan geen whisky heten. Ik denk dat het voor 100% uit minimaal 3 jaarnoude whisky moet bestaan, anders zou de SWA wel met gestrekt been inkomen...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Compass Box expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 16 Dec 2018, 18:55

Harrie schreef:Volgens mij mag het dan geen whisky heten. Ik denk dat het voor 100% uit minimaal 3 jaarnoude whisky moet bestaan, anders zou de SWA wel met gestrekt been inkomen...


Tenzij je het op een of andere manier voor elkaar krijgt om het deel 2 jaar oude Girvan spirit niet Schots te maken.
De SWA gaat volgens mij alleen over de Schotse whisky. (vandaar de naam toch zeker)

Het is bekend dat Ben Nevis whisky een ingrediënt is voor Japanse whisky van Nikka (als ik me niet vergis)
Wellicht kan je op een of andere manier de Girvan spirit eerst exporteren en later weer importeren waardoor het een andere 'oorsprong' krijgt.
De SWA heeft er op dat moment niets meer over te zeggen.

Er zijn meer blends met whisky uit verschillende landen. Denk aan Adelphi Winter Queen.
Klinkt me typisch als een streek van Glazier om de SWA weer een beetje te pesten.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding


Terug naar “Overige Schotse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast