Ik heb in het eerste jaar veel geproefd en geprobeerd een smaakprofiel neer te zetten. In het begin fanatiek aan de asbak-smoothies maar geleidelijk aan kruip ik steeds meer in de sherry-hoek, en dat bevalt wel goed. Wat me ook opvalt is dat ik sneller gecharmeerd ben van IB's dan van OB's, dit is o.a. het geval bij Auchentoshan en Ben Nevis. Dus ik had al het idee om me meer te gaan richten op de IB's, maar ook dan is de keuze reuze. Welke kant gaan we op? IB's van één bepaalde bottelaar? Zou heel goed kunnen. Ik ben al aardig aan de slag met Malts of Scotland en Van Wees en ook van Signatory Vintage komen steeds meer flessen op de plank. Aan de andere kant zou ik me ook kunnen richten op IB's van één bepaalde destillerderij. Merken als Ben Nevis, Glenburgie en Glenrothes liggen me wel. Nadeel van één destilleerderij lijkt me de beperking van het smaakbereik, verschillen zullen er zijn maar het palet zal veelal overeenkomen.
Omdat de financiële grens al meerdere malen verlegd is, waar anderhalf jaar geleden €50 nog een hoop geld was voor een fles whisky zie ik €150 nu al eerder als een normale prijs. Als ik dan geld uitgeef dan liever meteen aan iets 'goeds'.
iemand suggesties, ideeën of adviezen? Ik weet 't, uiteindelijk moet ik zelf de keuze maken, maar gezien de bult ervaring die hier zit...