Loch Lomond expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nickolaas
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Loch Lomond expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Dec 2018, 20:19

Ha,

Omdat SMWS nog wel wat flesjes voorradig heeft wacht ik tot morgenavond/ maandagochtend met bestellen (afhankelijk van hoe rap ze gaan). Als ik mee moet bestellen dan hoor ik het wel.
0 x

Fat Bastard!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Jan 2019, 13:27

Iemand bekend met de Vital Spark Batch#1? Werd nogal geheimzinnig over gedaan bij diverse shops wat het was maar tijdens whiskyfestival Den Haag bevestigde Andy Hart zonder te blozen dat het een heavily peated Loch Lomond is.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-mbl

Is een ware rookbom, (bijna) nergens meer te vinden maar over een paar maandjes komt een tweede batch uit.
Voor dezelfde prijs (rond de 50 Euries) en met dezelfde kwaliteit zeker geen miskoop!
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 15 Mar 2019, 19:19

Iemand bekend met de Inchmoan (lightly peated Loch Lomond) bottelingen? Zijn er op Whiskybase maar een hand vol.. Commitment to Malt (G&G Verbeek) heeft onlangs via Erik Molenaar een deel van een vaatje kunnen kopen.. vaders had een flesje staan:

Afbeelding

11yo 2007 @ 52.7% Refill Bourbon.. zal er vanavond een slokje van doen
1 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Mar 2019, 19:29

squaadgras schreef:Iemand bekend met de Inchmoan (lightly peated Loch Lomond) bottelingen?

Had inderdaad al eens gelezen dat die Inchmoan ook al (licht) geturfd was ja, daarom vooral benieuwd of ie qua profiel en peatinvloed erg veel zal verschillen van de Croftengea bijvoorbeeld.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 15 Mar 2019, 21:04

Halfuurtje+ geleden ingeschonken..

Je proeft dat hij nog wat jong is (eigenlijk net iets te vroeg het vat in gegaan vind ik persoonlijk, gelukkig weet het lichtgeturfde dit aardig te verdoezelen).

Nose:
Spirit driven, fruitig. Menthol, iets grassigs, ziltig, meloen, citrus, jonge rozijntjes, 'sweet peat'. Ik de neus zou ik hem geen 11 jaar geven, lichtelijk spirity en duidelijk een (x-)refill (het vat heeft 'relatief' weinig invloed gehad).
86

Taste:
Drop/salmiak, lijsteen, thijm (kruiden), turf, witte druiven, gekookte groente, iets bitter en drogend (tannines?), citrus, sigarenrook.
84-85

Finish: Gemiddeld, waarbij gezegd moet worden dat de peat uiteindelijk overheerst en langer blijft rondhangen.
83-84

Ik ben niet bekend met Croftengea (heavily peated toch?), maar kan wel zeker dat deze Inchmoan inderdaad licht tot medium gepeat is (stuk meer dan Springbank, stuk minder dan bijv. Ledaig). Al met al een leuke botteling van Commitment to Malt; een Inchmoan - wat je niet heel vaak voorbij ziet komen. Zeker een flesje die de beginnende en gemiddelde whiskydrinker wel kan waarderen, maar verwacht geen hoogvlieger.
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”