Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Sanity11
Actief lid
Actief lid

Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 18 Nov 2010, 20:06

Hoi allemaal,

Ik ben me nog niet zo heel lang aan het verdiepen in whisky, maar ik vindt het helemaal geweldig. Ik probeer natuurlijk zo veel mogelijk te lezen, en als het kan ook proeven natuurlijk :lekker .

Ik begin nu ook echt wel te leren waar mijn voorkeur ligt omdat ik heb geprobeerd een aantal uiteenliggende smaken en typen whisky te verzamelen:
Ardbeg 10yo.
Compass Box The Spice Tree.
Bushmills 10yo.
Aberlour a'bunadh batch 24.
Highland park 12yo.
Highland park 18yo.
Glenfiddich 12yo.
Johnie Wakler Black.
Jameson 12yo.
Ancnoc 12yo.

Ik vindt de Ardbeg, HP's en de Aberlour er echt bovenuit springen. Volgens mij zijn dit whisky's met een karakter wat sterk aanwezig is. Spice Tree is trouwens ook echt heel goed, de andere zijn zeker niet verkeerd, maar vind ik minder bijzonder kwa smaak.

Nu ben ik weer op zoek naar een whisky die ik aan wil schaffen. Ik begrijp dat smaak een erg subjectief onderwerp is, maar misschien kan iemand, met mijn voorkeuren in gedachte een whisky aanraden die ik eens zou kunnen proberen?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Welke whisky zou je aanraden?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Nov 2010, 20:33

He!

Kijk eens bij een onderwerp als "Wat komt er na m'n eerste malt voor inspiratie... :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 18 Nov 2010, 20:43

Een aantal whisky's met een sterk aanwezig karakter ( zonder dat ze wellicht doen denken aan een Ardbeg, HP of Aberlour Abunadh ) vind ik:

Yamazaki 18
Auchentoshan Three Wood
Bowmore 15 Darkest
Talisker 10
Lagavulin 16
Lagavulin 12 CS
Ardbeg Corryvreckan

en mijn meest uitzonderlijke whisky qua smaakbeleving : Bowmore Ltd Edition 1991 Port Matured 16y ( lastig te vinden waarschijnlijk )

en 1 die met een beetje goede wil een zwakkere versie van de Aberlour Abunadh genoemd kan worden : de Glendronach 15 Revival.

Ik vond de Aberlour Abunadh zelf zeker interessant maar met teveel "rubber". Ik ben echter wel van plan nog eens een andere batch te proberen om het verschil te ervaren per batch. Zelf heb ik batch 29 gehad die een 94.5 krijgt in de Whisky Bilble 2011
0 x
Afbeelding

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 18 Nov 2010, 20:56

Dank jullie,

Hm, die Bowmore Ltd Edition 1991 Port Matured 16y klinkt in ieder geval al erg goed :). Bedankt voor de suggesties. Die Yamazaki had ik ook al op mijn verlanglijst gezet, wel even sparen :D.
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 18 Nov 2010, 21:12

Helaas zijn de Japanse whisky's over het algemeen flink aan de prijs... maar de Yamazaki 18 was het voor mij in ieder geval meer dan waard.

Van de Bowmore heb ik zelf laatst de 2 laatste beschikbare flessen in Oss gekocht 8-) voor zover ik dat kan bekijken niet zo'n gekker prijs; in december gaat de 1e daarvan zeker open :hoera :hoera .
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Nov 2010, 21:59

Ik zou zeggen dat je de volgenden eens zou moeten proberen:

- Laphroaig Quarter Cask
- Lagavulin 16yo of Distiller's Edition
- Glenfarclas (ook veel sherry)
- Ardbeg Uigeadail
- Longrow 10yo 1993
- Bowmore 17yo OB
- Caol Ila Cask Strength
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

rtbrouwer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rtbrouwer » 19 Nov 2010, 16:54

Zo te zien hou je wel van de sterkere en de islay whiskies. ééntje die je dan absoluut moet proberen is de Lagavulin 12y CS.
Verder kan je ook aanraden om je smaak nog wat te verbreden. Probeer eens een lowland zoals een dalwhiny of een zachte highland zoals een cragganmore of glenmorangie. Goed voor je smaakontwikkeling.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Nov 2010, 17:00

rtbrouwer schreef:een lowland zoals een dalwhiny

Deze is een 'Speysider', rtbrouwer. Moest ik kiezen uit mijn lijstje dan zou ik voor de Uigeadail gaan. Dit is een sterke, rokerige, geturfde whisky met sherry-invloeden. Vooral als de fles een tijdje open staat.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 19 Nov 2010, 20:02

Ok, geturfd met sherry invloeden. Dat klinkt me ook niet slecht. Moet ik dan denken aan een soort kruising van Ardbeg 10 met Aberlour?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Nov 2010, 21:02

Sanity11 schreef:Ok, geturfd met sherry invloeden. Dat klinkt me ook niet slecht. Moet ik dan denken aan een soort kruising van Ardbeg 10 met Aberlour?

Hmm, nee. Niet echt. De Uigeadail is een cask strength (en dus veel sterker dan de Ten) en bij de Uigeadail proef je toch meer turf en rook dan sherry. De sherry heeft wel een verzachtende invloed. Maar als je een combinatie van turf, rook en veel zoete sherry zoekt dan ben je naar mijn mening beter af met een Lagavulin Distiller's Edition.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 19 Nov 2010, 21:14

Ah, ok. Nou het is niet zo dat ik specifiek naar een dergelijke whisky op zoek ben, maar de combi lijkt me wel een goede aanvulling voor mijn mini collectie :).
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 19 Nov 2010, 21:18

rtbrouwer schreef:Zo te zien hou je wel van de sterkere en de islay whiskies. ééntje die je dan absoluut moet proberen is de Lagavulin 12y CS.
Verder kan je ook aanraden om je smaak nog wat te verbreden. Probeer eens een lowland zoals een dalwhiny of een zachte highland zoals een cragganmore of glenmorangie. Goed voor je smaakontwikkeling.

Laatst had ik een cragganmore geprobeerd, maar die vond ik niet zo bijzonder, zeker niet slecht, maar een beetje saai. De andere twee zou ik natuurlijk zeker nog eens willen proberen :D .
Laatst gewijzigd door Sanity11 op 19 Nov 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Nov 2010, 21:31

Dan moet je eens de Laphroaig Quarter Cask proberen. Dat is een combinatie van turf, vleugje rook (echt niet veel), de zee, zoethout. Echt heel lekker en helemaal niet duur.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 20 Nov 2010, 13:29

Ik dacht dat ik hier al een reactie op had gegeven, maar ik vind hem niet meer terug.

Er zijn twee mogelijkheden, namelijk om verder de diepte in te gaan met de smaken (en merken) die je nu al lekker vindt, of om verder de breedte in te gaan, maar wel met het gevaar dat er whiskys bij zitten die je minder aanspreken.

Bijvoorbeeld kun je meer de diepte in door bottelingen van Independ bottlers te kopen zoals bijv.
- Gordon & Machphails Collection Highland Park 8 yo (ong. 30 E)
- The Ultimate selection Highland Park 20 yo (ong. 50E)
- Chieftains Ardbeg 11/12 yo (ongeveer 40E)

Andere mogelijkheid is verder de diepte in te gaan wat betreft Islay en de Islands (en de sherrysmaak) zoals:
- Talisker 10 yo (ong. 30E)
- Ledaig 7 (ong. 23E) of Ledaig 10 yo (ong. 30E)
- Springbank CV (ong. 30 E)
- Laphroigh Quarter Cask (ong. 40 E)
- Laphroigh 10 yo (ong. 30 E)

Een goede mogelijkheid om verder te ontdekken wat je lekker vindt zijn natuurlijk proefsetjes.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2010, 14:02

WhiteMonkey schreef:Ik dacht dat ik hier al een reactie op had gegeven, maar ik vind hem niet meer terug.

Is inderdaad een beetje verwarrend omdat óók dit een variant is op bestaande onderwerpen. Waarschijnlijk staat hetgeen je bedoeld in een van deze:

Whisky als cadeau advies
Welke Schotse whisky ?
Hulp bij het zoeken naar een specifieke whisky
Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Whisky, hoe kies jij ze?
Hoe te beginnen met Whisky?

Er is duidelijk nog al wat overlap in deze onderwerpen. Samenvoegen lijkt geen optie want wie gaat het dan nog allemaal doorlezen ?
Voorstellen voor verbetering zijn welkom. Liefst niet hier maar onder Suggesties ter verbetering van de website en het forum.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”