#6 Invergordon 1984 CWC

Moderator: Bram84

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

#6 Invergordon 1984 CWC

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 22:50

image.jpg
image.jpg (14.02 KiB) 3285 keer bekeken

David Stirk celebrates the 10th anniversary of the Creative Whisky Company in 2015 by bottling a special series of whisky’s. This Invergordon from 1984 is part of that series. (Bron: worldwhisky.nl)

1984: mijn geboortejaar... en deze is echt :zwijg
Laat maar weten wat jullie ervan vinden. Het topic wordt actief vanaf 18 Feb
0 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: #6 Invergordon 1984 CWC

Ongelezen berichtdoor MacErik » 18 Feb 2017, 16:51

Wederom een genoegen....zo op de zaterdag middag een grain proeven :violin

Zoals te doen gebruikelijk laat ik ook deze oudere dame het eerste uurtje met rust.
Opvallend vind ik dat hij niet al te zwaar naar de welbekende lijm ruikt...dit beloofd wat!!

Na een uur;
Nose: Vleugje lijm, zeker niet storend deze keer. Ik ruik wat zoetigs; zelfgemaakte honing. Dan wat gedroogd fruit, rozijntjes/appel en....een natte leren handschoen op de verwarming(?????)

Smaak: Vol...vol en vol, boter, olie(hmmmm) Houtonen, wat sherry naar weer iets bitterigs: gedroogde sinaalsappelschilletjes

Finish: wat een formidable explosie van smaak. (Complexe) smaken strijden om voorang. Hij eindigd, wat mij betreft middellang, naar de droge kant. Eigenlijk het enige minpuntje.

Conclusie: hier kan ik wel een flesje van wegtikken! Wat een heerlijke grain is dit. Voor mij de beste tot nu toe en zet hem op 91 puntjes....weldverdiend! :Slainte

NB: Na 1 uur en 3 kwartier is ie " over zijn top" Sherry tonen overheersen dan. De geurigheid neem sterk af.
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Feb 2017, 18:57

Voor wie denkt: waarom plaatst ie toch altijd z'n proefnotities in het Engels? Dat komt omdat ik ze dan niet nog eens hoef te vertalen voor m'n blog en Whiskybase.

Invergordon 1984 30 Years Old (57,1%, Creative Whisky Company, 383 bts.)

Nose: I waited well over an hour after I poured it into my glass. A layer of menthol and aniseed with some obvious sherry cask influence. Milk chocolates and bitter oranges. Rum soaked raisins. And some sulphur too.
Taste: Orange liqueur again, and again a touch of sulphur, goddammit. It doesn't ruin the whisky per se, but I don't like it. Also some cherries and chocolate milk, and quite spicy with black pepper and cinnamon.
Finish: Medium to long, with oranges and chocolate.

Rating: 81

At the risk of sounding like Jim Murray: what's up with that damn sulphur?! It's not like it is undrinkable, far from it, but is an undesirable element for me.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 18 Feb 2017, 19:13

Neus: Na 2sec al heel erg veel zin in deze, wow wat een mooie neus! Vleugje lijm, banaan en vanille, bruine suiker en een tikje zwavel (vind ik persoonlijk verre van erg). Even later rozijnen, speculaas en appelcake. De neus heeft ook iets weg van mn Glendronach 95, met het kruidige van een goeie ouwe sherrywhisky.

Smaak: Smaakbom! Na 20minuutjes al (flink van me om toch zolang te wachten na die neus).
Lekker romig ook nog. Weer die typische grain smaak (elke keer weer zoek ik een omschrijving, maar helaas). Vanille, kauwgomballen, kruiden, gebakken appeltjes met bruine suiker.

Finish: Bijzonder warm, kruidig en lang. Vanille en kauwgomballen, appels en cappuccino.

Commentaar: Deze is nog beter dan de Invergordon’s begin jaren 70 die ik in huis heb. Eerste grain die ik 91punten geef. Dankjewel Bram!
2 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 18 Feb 2017, 21:32

Nose
Volle en complexe geur. Meubel was, olie, peper, appel, rozijnen, kaneel en chocola. Verder lijm, leer maar ook natte kranten of een vochtige kelder.
Smaak
Romige, vette volle smaak. Bitter, hout, chocolade, leer, kaneel, druiven. Espresso, tabac, honing, appelstroop, gedroogd fruit en wat zwavel. Koriander, thee.
Finish
Droog, lang en hout tannnines. Nu meer fruit maar vooral droog fruit, abrikozen en stoofperen.
Commentaar
Wat een volle romige whisky, een explosie aan smaak. Mijn eerste single graanwhisky en meteen 1 van kaliber.

92 punten! En van de beste whisky's die ik geproefd heb. Ik heb er een fles van liggen voor later als mijn zoon oud genoeg is.
2 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Feb 2017, 21:39

Geur: meubelpoets, popcorn, caramel en lucifers. Oei. Misschien waait dat zwaveltje nog weg.

Smaak: elegant en classy. Een beetje droog en licht bitter. Helaas is dat lucifertje er nog steeds.

Finish: zoet, karamel, koffie, hopjesvla, licht prikkelend.

Oordeel: sherry en grain kunnen goed samen gaan, maar in dit geval vond ik de sherry-invloed wat aan de zwavelige kant. Bij een Port Charlotte of een Ledaig gaat past een zwaveltje wel, maar grain whisky is zo delicaat van smaak dat ik het hier vond afleiden.

84pt.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Feb 2017, 18:16

N: initieel maar heel weinig lijm! Desondanks toch een uurtje gewacht.
Sinaasappelschilletjes, vanille en op de achtergrond wat rozijnen. En eroverheen een zweem van menthol??? (nee, ik heb toch echt geen vaporub in de buurt...) Ook iets olie-achtigs

S: Flinke dosis alcohol, wat 'm vrij prikkelend maakt. Sinaasappel likeur, met vanille en toch ook hier wat rozijnen. Ook wat bruine suiker en gember.
Met een paar druppels water valt het bittertje meer op - niet alleen sinaasappelschillen, maar ook wat koffie-achtigs

F: Medium lang, de bitters strijden met het zoete om de eerste plaats. Trekt wel droger weg dan ik had verwacht

Dit is best een mooie grain, vanwege de complexiteit en de sinaasappelbitters naast het zoet.
Nummer 1 van deze tasting had ook de sinaasappels, maar was iets romiger en minder drogend. Ik denk dat deze het nét op het nippertje moet afleggen tegen nummer 1.
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Feb 2017, 20:32

Zo ik ben ook weer even terug van twee dagen bij m'n schoonouwelui.

Neus: Eerst wat lijm en groene appel. Na een tijdje geeft het weer de appeltjes, hout, fudge, vanille, zandkoekjes maar er komt dus ook zwavel naar boven. En zwavel is voor Duitsers.

Smaak: Pittig van de alcohol, chocolade, wat sherry, karamel en room. Doet denken aan appeltaart. Maar na een uur zit dat zwavel er weer in......

Body: Niks mis mee! Vol en vet

Finish: medium-lang. Chocolade, volkorenkoekjes, sherry, hout en munt.

Commentaar: 85 punten. Deze moet je niet 'tot z'n recht' laten komen met tijd, want dan wordt het te zwavelig.
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Feb 2017, 21:26

Wat een leuke Single Grain, eigenlijk voor mij een a-typische, bijna single malt.
Neus: slechts op de achtergrond wat lijm, vooral eerst cognac en boenwas. Dan banaan en een herinnering aan appeltaart.
Smaak: Wat een mooie heftige smaakexplosie, chocola en sinaasappel, rozijnen en kaneel, het vraagt allemaal om aandacht. Tegelijk komt ook sherry en appeltaart opnieuw naar boven, geen slechte combinatie.
Finish: prikkelend en volvet, bitterkoekjes en sherry. Behoorlijk droog.
Conclusie: Tot nog toe veruit de mooiste single grain. voor mij toch zeker 89 punten.
Bram bedankt :goedgedaan
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Feb 2017, 21:38

Geur: Aanvankelijk wat lijm, daarna: Kaneel, appel, rozijnen, en ik moet aan Pledge denken, waar vroeger thuis de salontafel mee geboend werd :lol: .
verder cohocolade, alcohol komt aardig door maar niet te heftig.

Smaak: Vol, vet, romig! Leerachtig, kaneel weer, ietwat bitter, wat tabak, appelstroop. Geeft een warm gevoel.

Finish: Lang. Houtinvloeden, licht pepertje nu, en fruitig.

Conclusie: Ik vind dit toch wel een héle mooie hoor! Hier kan ik echt vol van genieten, misschien niet een hele typische grain, lijkt wat sherry vat invloeden te hebben (ofschoon dat nergens aangegeven wordt). Voor mij wel een mooie 90 punten! :goedgedaan
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Feb 2017, 22:08

Een late taste voor mij, de zondagavond. Ook al wat notities gelezen, onderdeel van m'n leercurve.

Direct na inschenken:
Neus: Sterke neus. Uiteraard weer lijm. Daarnaast wat drop, zoetigheid. Ver weg een noot en wat chocola.
Smaak: In de smaak komt de noot en de chocola sterker naar voren, de lijmt valt terug naar de achtergrond. Erg zacht, ondanks de ABV.
Body: Zacht, licht romig.
Finish: Kort

Na ruim een uur:
Neus: De neus blijft sterk, ook de lijm blijft aanwezig. Bij andere grains wil die nog wel eens naar de achtergrond gaan. Nog steeds zoet, maar er zit ook een bittertje bij.
Smaak: De bitterheid komt wat nog voren. Nog steeds zoet. Zware citrus, maar ook wat hout.
Body: Zacht en een stuk romiger.
Finish: Medium tot lang.

Zelfs direct na het inschenken is deze grain een fijne dram. Maar ook deze komt na een uur nog beter tot z’n recht. Een absolute topper getuige de flinke score.

Score: 88-92
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 19 Feb 2017, 22:25

Vanavond deze 30 jarige kanjer in het glas.
Het eerste dat me opvalt is de alcohol maar met enkele drupjes water gaat het al een stuk beter.
De nuances komen beter door.
De zwavel is zoals vaker ook hier aanwezig maar niet overheersend, evenals vanille, zoet met een bittertje (weer koffie?), mandarijn, banaan. Krenten en rozijnen.
Ik vind hem heerlijk, iets uitevenwicht vanwege de alcohol toch. Mooie lange afdronk. Hangt mooi in het glas.
Ik geef hem 88/100.
Bram krijgt vanwege deze fantastische grain tasting er nu al een punt van mij bij :D
Goeie (leer)ervaring om zelf die smaaknuances, de duidelijke verschillen en overeenkomsten te ontdekken en de ervaringen van andere deelnemers te leren kennen. Echt kaf onder het koren nog niet ontdekt bij deze tasting. Met uitzondering van 1 dan (Strathclyde 2005), maar dat schrijf toe ik aan mijn eigen onzorgvuldigheid. :lekker
3 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 19 Feb 2017, 22:52

Mooie amber kleur. N: wow, wat een geweldige binnenkomer! Subtiel zoete geur, vleugje lijm. Beste eerste indruk in de grain tasting tot nu toe. Vanille/bourbon/eiken, groene appeltjes. Ik vind de geur ge-wel-dig! Hier kan ik aan blijven snuffelen. T: pittig/peperig, rozijnen. F: middellang, wat scherp. Weer groene appeltjes. Wel wat vlak. De neus krijgt van mij 93 punten, de smaak en finish halen dat helaas sterk naar beneden voor mij; overall 88.
1 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 20 Feb 2017, 23:41

Bram84 schreef:
1984: mijn geboortejaar... en deze is echt :zwijg

:lekker
0 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 26 Feb 2017, 16:59

Dit is niet de Invergordon 1984 CWC die ik een jaartje geleden heb gedronken... Ik heb even m'n notes van toen erbij genomen.. Een jaar geleden viel ik bijna van m'n kruk van genot... Bij het openen van het sample nu, merkte ik een witte wolk op??? WTF :Scratch

Dit is echt niet de dram die ik destijds 91ptn scoorde... Kan er zooooveel verschil zitten tussen de flessen? Ik vond de opmerkingen op WB ook al zo uiteenlopend...
Diegene die nu on m'n glas zit is inderdaad één en al sulphur...
Voor de rest: koetjesreep, rumrozijnen, bruine suiker, sherry, pepertje....

Verder onderzoek.... Iemand nog een fles van deze invergordon open?
2 x

Terug naar “Grain Tasting 2017”