Korte Nederlandse whiskydocumentaire

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
DavidTheDutchman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Korte Nederlandse whiskydocumentaire

Ongelezen berichtdoor DavidTheDutchman » 12 Okt 2016, 19:16

Mijn naam is David, ik ben een 25-jarige recentelijk afgestudeerde filmmaker. Voor mijn eerste korte documentairefilm wendde ik mij tot één van mijn grootste passies: Whisky. Hiervoor volgde ik een onafhankelijke Nederlandse whiskymaker tijdens het vervaardigen van zijn allereerste single malt whisky.

Voor deze documentaire vroeg ik mijzelf af: ‘Wat mis ik als whiskyliefhebber in de documentaires die ik tot nu toe heb gezien?’ Vrijwel iedere film loopt het hele proces door op een manier die is gericht op mensen die niets van whisky weten. Mijn film niet. Deze korte docu is uitsluitend gericht op deskundige whiskyliefhebbers die een bijzonder kijkje in de keuken willen. De documentaire ‘Malt in the Making’ is in het Nederlands met Engelse ondertitels en duurt 14 minuten. Feedback is zeer welkom!

De trailer is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=96NYsdMbV1M
De gehele documentaire is hier gratis te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Zph4RAiAt4w

OMSCHRIJVING:
Ergens op het Hollandse eiland Texel staat een eenzaam, eenvoudig landgoed. Het verwaaide, haast on-Hollandse landschap doet vaag aan dat van Schotland denken. Het is hier alwaar een unieke single malt wordt gemaakt. Geleid door niets meer dan zijn jarenlange ervaring beheert een ambitieuze meesterdistilleerder een enkele ketel.
Echter, de tientallen internationale whiskyliefhebbers die zijn inspanning hebben gecrowdfund verwachten een uitzonderlijke single malt whisky. Deze korte documentairefilm biedt inzicht in de creatie van een weergaloze single malt whisky. Een momentopname van een onzeker proces dat nog jaren in beslag neemt.
11 x

DocWhisky
Actief lid
Actief lid

Re: Korte Nederlandse whiskydocumentaire

Ongelezen berichtdoor DocWhisky » 12 Okt 2016, 20:42

Ziet er leuk uit!

Ik ga er eens rustig naar kijken.
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 12 Okt 2016, 20:51

:goedgedaan
Laatst gewijzigd door dalwinnie op 12 Okt 2016, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 12 Okt 2016, 20:53

Erg mooie trailer! :goedgedaan
voor het geheel ga ik een keer rustig zitten.
0 x
Afbeelding

DavidTheDutchman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor DavidTheDutchman » 12 Okt 2016, 20:57

@dalwinnie en @DocWhisky Thanks! :duimop

@fjharms Thanks! Ik hoop dat je er plezier van zal hebben!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Okt 2016, 21:22

Leuk project, en mooi en sfeervol in beeld gebracht! :goedgedaan
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Okt 2016, 21:32

Binnenkort even rustig voor gaan zitten. Ben benieuwd...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Ter veld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 12 Okt 2016, 21:33

top gemaakt ziet er mooi uit
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Okt 2016, 22:00

Inderdaad een heel sfeervol portret van wat het zo laat aanzien een zeer bevlogen en op kwaliteit gericht persoon. Net zoals dat er nu meer het geloof opkomt dat "terroir matters", speelt deze docu mooi in op de omgeving waarin het bedrijf staat. Daardoor vind ik het een boeiende en afwisselend verhaal geworden. Daarvoor zeker hulde!

Als whiskyliefhebber had ik (maar dat is echt muggenziften) nog wel meer willen weten over de tests die hij uitgevoerd heeft. Wat werkte wel en niet, en vooral waarom? Daarbij krijg je net nog iets meer inzicht in de beweegredenen en visie van het bedrijf.

Maar nogmaals: erg mooi in beeld gebracht, met een goed verhaal. :goedgedaan
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Okt 2016, 22:28

Leuk gemaakt!

Inderdaad een kijkje in de keuken, maar meer een kijkje naar de persoon zelf en naar hoe zijn visie is.
Persoonlijk vind ik het wel een goede visie, zorgen dat je goede spirit en vaten hebt en het dan lekker laten liggen.

Als echte freak hier zouden we echt alle details willen weten, wat Paul hierboven ook al aangeeft. Maar dan wordt het wel een hele kleine niche die je bediend.
0 x

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 12 Okt 2016, 22:33

Ik heb even de trailer bekeken. Ik wil zeker de hele docu zien. Ziet er zeer interessant uit.
0 x
Afbeelding

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 13 Okt 2016, 11:09

Mooi gedaan, inderdaad een kijkje in de persoon achter de whisky. Die insteek spreekt mij ook aan.

Je laat het aan nieuwsgierige whiskyliefhebbers zien dus direct komen de vragen :)

Ik vraag me wel af; de vaten liggen in een netjes betegelde "badkamer" In hoeverre is de invloed van de wind en zee dan nog van toepassing?
Zou het voor het karakter van de whisky niet beter zijn dit een in tochtige houten schuur op het land te doen?

Verder zou ik zeggen, op naar deel 2 :goedgedaan
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Okt 2016, 11:18

Paulini schreef:k vraag me wel af; de vaten liggen in een netjes betegelde "badkamer" In hoeverre is de invloed van de wind en zee dan nog van toepassing?
Zou het voor het karakter van de whisky niet beter zijn dit een in tochtige houten schuur op het land te doen?

Ha, interessant punt en laten we niet teveel :offtopic gaan, maar het schijnt toch vooral een fabel te zijn en dus enkel een leuk marketingverhaal dat de ligging van de opslag aan de kust (of liefst dan nog in een tochtige houten schuur zoals jij zegt) van invloed is op het karakter van de whisky.

De zeelucht/invloeden die we vaak ruiken en/of proeven in de whisky schijnt dan eigenlijk uit de gebruikte turf te komen, en niet gaandeweg het rijpingsproces vanuit de buitenlucht het vat in te komen.
Volgens mij staat hier ergens op het forum vast wel al een discussie hierover ;)
2 x

DavidTheDutchman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor DavidTheDutchman » 13 Okt 2016, 11:37

Bedankt voor de reacties allemaal!

@caskstrength Bedankt! In alle eerlijkheid heb ik er niet aan gedacht om daar dieper op in te gaan. Ik snap waarom dat interessant is! Bij een langere documentaire zou ik daar meer aandacht aan kunnen besteden. In de distilleerruimte staat nog zo'n eerste proef. Daar heb ik beelden van, maar omdat ik daar geen passende plek voor kon vinden heb ik die niet gebruikt. Precies voor dit soort inzichten heb ik me tot jullie gewend! :)

@defeatless Thanks! Mee eens, het is juist zijn visie die mij in de eerste plaats aansprak. Met name in het begin, wanneer er nog geen fles op de markt is, valt of staat alles met de persoonlijkheid en visie van de distilleerder.

@Paulini Bedankt! :) De opslagruimte spreekt inderdaad niet heel erg tot de verbeelding, maar in hoeverre ik dat kan beoordelen doet het alles wat een opslagruimte moet doen. Als je in de ruimte staat hoor je de niet aflatende wind. Ik zou zweren dat ik het zelfs voelde.
Joscha wilt uiteindelijk daar inderdaad een mooi gebouw voor bouwen. In het begin van elk avontuur is het altijd een klein beetje roeien met de riemen die je hebt. Het is een krappe ruimte, maar helemaal up to specs. En ik zie Joscha er niet voor aan om het geld van de crowdfunders (whiskyliefhebbers zoals jij en ik) over de balk te smijten wanneer dat niet hoeft. Een prachtige opslagruimte komt er wel, daar geloof ik in. Maar eerst de whisky! ;)
En wie weet. Dit verhaal is nog maar net begonnen!
1 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 13 Okt 2016, 17:26

David een prachtig verhaal :goedgedaan
Het heeft mij intresse gewekt om eens langs te gaan als ik op Texel ben.
Goed bezig :hoedaf
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”