Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Marcellus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 Mei 2015, 20:26

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 21 Jun 2015, 17:26

Dus jij hebt 4 jaar over je Ardbeg 10 gedaan?! De meeste open flessen zijn bij mij wel na 'n aantal maanden leeg...


Die Ardbeg is nog steeds niet op... ik had destijds even genoeg van peated Whiskies en ben sindsdien een echte Speyside liefhebber. Los daarvan heb ik toch ook aardig wat andere flessen (gedecanteerd dus) waar ik toch al zo'n 1-2 jaar over doe... Komt ook omdat ik soms langere periodes (vele maanden) helemaal niets drink én omdat ik zo veel mogelijk wil verkennen én van afwisseling houd. Van veel nieuwe flessen drink ik dan ook in niet al te lange tijd ca. 20cl en dan decanteer ik de rest naar 0,5 ltr flessen om vervolgens weer een nieuwe Whisky in te slaan en te proeven.

Vergt aardig wat decanteer- en etiketteer management maar ja, 't is niet anders :Help
0 x

Oddevold
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 Jun 2015, 19:30
Locatie: Zweden

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Oddevold » 21 Jun 2015, 22:22

Marcellus schreef:Die Ardbeg is nog steeds niet op... ik had destijds even genoeg van peated Whiskies en ben sindsdien een echte Speyside liefhebber. Los daarvan heb ik toch ook aardig wat andere flessen (gedecanteerd dus) waar ik toch al zo'n 1-2 jaar over doe... Komt ook omdat ik soms langere periodes (vele maanden) helemaal niets drink én omdat ik zo veel mogelijk wil verkennen én van afwisseling houd. Van veel nieuwe flessen drink ik dan ook in niet al te lange tijd ca. 20cl en dan decanteer ik de rest naar 0,5 ltr flessen om vervolgens weer een nieuwe Whisky in te slaan en te proeven.

Vergt aardig wat decanteer- en etiketteer management maar ja, 't is niet anders :Help


Herken mezelf hierin wel heel goed in. Vroeger Islay en nu meer de verscheidenheid van Speysiders, vooral dan toch oudere flessen....

Trouwens, wat betreft houdbaarheid van whisky. Bij het openen van drie Aberlour A'bunadhs de laatste jaren, heb ik de flessen een dagje zonder kork laten openstaan. Doet wonderen vind ik, neemt de scherpe robuuste kantjes er wat vanaf.
0 x
Afbeelding

PeterF
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 Sep 2015, 15:24

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor PeterF » 07 Sep 2015, 13:33

Ik heb regelmatig een fles maanden of zelfs langer dan een jaar staan met nog een bodempje erin. Is altijd nog prima te drinken, maar ik merk wel vaak dat de smaak anders is dan ik me herinner. Soms is dat positief, maar soms 'ontbreekt' er iets dat het toch minder maakt.
Het valt me wel op dat de meer peaty whiskies makkelijker de tijd doorstaan, een oude fles Ardbeg ruikt nog steeds hetzelfde als toen ik 'm voor het eerst openmaakte.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Sep 2015, 14:19

Mijn ervaring is nu juist dat peated whiskies sneller veranderen (vooral de rookaroma's zelf lijken te veranderen).
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 15 Feb 2018, 10:34

Wilde hier eigenlijk een vraag over stellen, maar sindsdien dit topic gelezen en vind het ietwat overbodig. Bij deze dan toch maar alsnog. ;)

Toch vraag ik me af hoe jullie omgaan met veel open flessen. Ik ben een beginnende whisky-genieter en drink slechts in het weekend een paar glaasjes (zeg gemiddeld drie per week). Drink ook regelmatig samples, dus kom soms echt weken niet aan mijn eigen open flessen toe. Momenteel heb ik zes flessen open staan, waarvan de meerderheid peated is, dus wil eigenlijk ook wel een Aberlour of Balvenie opentrekken. Tegelijkertijd vind ik het zonde om flessen zo lang te laten staan, terwijl ik weet dat ik ze niet binnen korte tijd op ga maken.

Hoe gaan jullie daarmee om? Helemaal aangezien sommige onder jullie echt tientallen flessen open hebben. En voor een beginner als ik heeft samples verkopen weinig zin (want: alombekende whiskies, weinig aanbod).
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 15 Feb 2018, 10:40

SecondHandPants schreef:Wilde hier eigenlijk een vraag over stellen, maar sindsdien dit topic gelezen en vind het ietwat overbodig. Bij deze dan toch maar alsnog. ;)

Toch vraag ik me af hoe jullie omgaan met veel open flessen. Ik ben een beginnende whisky-genieter en drink slechts in het weekend een paar glaasjes (zeg gemiddeld drie per week). Drink ook regelmatig samples, dus kom soms echt weken niet aan mijn eigen open flessen toe. Momenteel heb ik zes flessen open staan, waarvan de meerderheid peated is, dus wil eigenlijk ook wel een Aberlour of Balvenie opentrekken. Tegelijkertijd vind ik het zonde om flessen zo lang te laten staan, terwijl ik weet dat ik ze niet binnen korte tijd op ga maken.

Hoe gaan jullie daarmee om? Helemaal aangezien sommige onder jullie echt tientallen flessen open hebben. En voor een beginner als ik heeft samples verkopen weinig zin (want: alombekende whiskies, weinig aanbod).


je kan je gebruikte sampleflesjes bijhouden, en de laatste 15 a 20cl v/d fles afvullen in sampleflesjes van bvb 3/6/10cl. (zo doe ik het althans)
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Feb 2018, 10:46

SecondHandPants schreef:Toch vraag ik me af hoe jullie omgaan met veel open flessen.
...
Hoe gaan jullie daarmee om? Helemaal aangezien sommige onder jullie echt tientallen flessen open hebben.

Zelf hou ik de '' mate van leegte' vooral in de gaten. Flessen die voor (ruim) meer dan de helft nog vol zijn laat ik gerust langere tijd ongemoeid, waarbij 'langere tijd' een rekbaar begrip is, ik hou ook weer niet exact bij hoe lang een fles precies open staat.
Als een fles (ruim) over de helft leeg is en ik haal er niet geregeld een drammetje uit (of verwacht niet dat ie binnen een paar maanden leeg gaat) dan schenk ik op een gegeven moment over in een kleinere fles. Daar zijn gebruikte sampleflesjes of leeggemaakte 20 of 35 cl flessen uitermate geschikt voor (uiteraard wel na heel goed omgespoeld ;)). Zo probeer ik er in ieder geval zoveel mogelijk voor te zorgen dat flessen niet té lang grotendeels leeg staan.
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 15 Feb 2018, 17:35

SecondHandPants schreef:Wilde hier eigenlijk een vraag over stellen, maar sindsdien dit topic gelezen en vind het ietwat overbodig. Bij deze dan toch maar alsnog. ;)

Toch vraag ik me af hoe jullie omgaan met veel open flessen. Ik ben een beginnende whisky-genieter en drink slechts in het weekend een paar glaasjes (zeg gemiddeld drie per week). Drink ook regelmatig samples, dus kom soms echt weken niet aan mijn eigen open flessen toe. Momenteel heb ik zes flessen open staan, waarvan de meerderheid peated is, dus wil eigenlijk ook wel een Aberlour of Balvenie opentrekken. Tegelijkertijd vind ik het zonde om flessen zo lang te laten staan, terwijl ik weet dat ik ze niet binnen korte tijd op ga maken.

Hoe gaan jullie daarmee om? Helemaal aangezien sommige onder jullie echt tientallen flessen open hebben. En voor een beginner als ik heeft samples verkopen weinig zin (want: alombekende whiskies, weinig aanbod).


Zeker als het geen al te dure flessen zijn, zou ik me hier niet zo druk om maken, altijd leuk om een sample af te vullen als je de fles net open hebt. Leuk om op het einde van een fles te kunnen vergelijken wat oxidatie doet met je whisky.
Wat ik wel adviseer is om de laatste paar cl geen maanden meer te laten staan. Dan gaat de whisky vaak stuk.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Feb 2018, 17:42

Tom2 schreef:
SecondHandPants schreef:Wilde hier eigenlijk een vraag over stellen, maar sindsdien dit topic gelezen en vind het ietwat overbodig. Bij deze dan toch maar alsnog. ;)

Toch vraag ik me af hoe jullie omgaan met veel open flessen. Ik ben een beginnende whisky-genieter en drink slechts in het weekend een paar glaasjes (zeg gemiddeld drie per week). Drink ook regelmatig samples, dus kom soms echt weken niet aan mijn eigen open flessen toe. Momenteel heb ik zes flessen open staan, waarvan de meerderheid peated is, dus wil eigenlijk ook wel een Aberlour of Balvenie opentrekken. Tegelijkertijd vind ik het zonde om flessen zo lang te laten staan, terwijl ik weet dat ik ze niet binnen korte tijd op ga maken.

Hoe gaan jullie daarmee om? Helemaal aangezien sommige onder jullie echt tientallen flessen open hebben. En voor een beginner als ik heeft samples verkopen weinig zin (want: alombekende whiskies, weinig aanbod).


Zeker als het geen al te dure flessen zijn, zou ik me hier niet zo druk om maken, altijd leuk om een sample af te vullen als je de fles net open hebt. Leuk om op het einde van een fles te kunnen vergelijken wat oxidatie doet met je whisky.
Wat ik wel adviseer is om de laatste paar cl geen maanden meer te laten staan. Dan gaat de whisky vaak stuk.


Ik vind dit een lastig iets. Ik heb een aantal flessen die zo goed als leeg zijn, onder andere een hele fijne Ben Nevis die ik eigenlijk nog niet op wil maken. Sample van maken? Dan ben ik die mooie fles uit de kast kwijt. 't Oog wil ook wat. Ik zie geen sholinks naar deze fles dus opnieuw bestellen is er niet bij.

Balen...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Feb 2018, 19:41

FGG schreef:Dan ben ik die mooie fles uit de kast kwijt. 't Oog wil ook wat....
Doe je er toch thee in? :bigsmile

Ik probeer toch wel de fles binnen afzienbare tijd leeg te maken als de bodem in zicht is. Lukt ook wel met een beperkt aantal geopende flessen. Of de laatste scheut gaat in de living bottle.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Feb 2018, 07:33

Reichenbach schreef:
FGG schreef:Dan ben ik die mooie fles uit de kast kwijt. 't Oog wil ook wat....
Doe je er toch thee in? :bigsmile

Ik heb 't overwogen...


Reichenbach schreef:Ik probeer toch wel de fles binnen afzienbare tijd leeg te maken als de bodem in zicht is. Lukt ook wel met een beperkt aantal geopende flessen. Of de laatste scheut gaat in de living bottle.

Ik vind de Ben Nevis MoS net ff te lekker om in de living bottle te kiepen. Binnenkort maar gewoon opmaken dan.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 16 Feb 2018, 11:49

Goeie tips, stuk voor stuk. Is misschien ook wel terecht om me er minder druk om te maken als het gaat om een Finlaggan Original, maar toch... als ik andere flessen open ga ik tegen hetzelfde aanlopen. Overgieten is zeker een idee.

Is er eigenlijk een solide wetenschappelijke verklaring voor wat er gebeurt met het laatste restje whisky in de fles? Oxidatie? En zo ja, van wat?

FGG schreef:Ik vind dit een lastig iets. Ik heb een aantal flessen die zo goed als leeg zijn, onder andere een hele fijne Ben Nevis die ik eigenlijk nog niet op wil maken. Sample van maken? Dan ben ik die mooie fles uit de kast kwijt. 't Oog wil ook wat. Ik zie geen sholinks naar deze fles dus opnieuw bestellen is er niet bij.


Als het om de fles gaat zelf kan je toch ook gewoon zelf een beetje caramel maken, die toevoegen aan water totdat ie dezelfde kleur als je Ben Nevis heeft en die in de fles gieten. Weet je ook meteen hoe dat is. :]
0 x

Gebruikersavatar
Thanatos
Actief lid
Actief lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 Sep 2017, 20:41

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Thanatos » 16 Feb 2018, 12:55

Hoef je geen wetenschapper voor te zijn hoor.. zet maar eens een dram open weg en proef er maar een dag later van etc.

Zelf giet ik de laatste 1/4 deel uit in sample flesjes. Label erop en in de bewaar kast. Leuk om eens wat weg te geven/ruilen en om 'later' nog eens terug te proeven/vergelijken.

De fles afvullen met een edelgas zwaarder dan zuurstof vind ik ook een goede optie. Hier nog geen ervaring mee.
0 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 16 Feb 2018, 15:31

Thanatos schreef:Hoef je geen wetenschapper voor te zijn hoor.. zet maar eens een dram open weg en proef er maar een dag later van etc.

Sure, ik merk zeker dat de smaak verandert. Was alleen benieuwd welke chemische veranderingen er daadwerkelijk optreden, en of dat verschilt per soort whisky / alcohol-percentage / etc. En ik ben altijd benieuwd naar wetenschappelijke verklaringen.
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Feb 2018, 01:04

SecondHandPants schreef:
Thanatos schreef:Hoef je geen wetenschapper voor te zijn hoor.. zet maar eens een dram open weg en proef er maar een dag later van etc.

Sure, ik merk zeker dat de smaak verandert. Was alleen benieuwd welke chemische veranderingen er daadwerkelijk optreden, en of dat verschilt per soort whisky / alcohol-percentage / etc. En ik ben altijd benieuwd naar wetenschappelijke verklaringen.


Als je dat echt zou willen weten, ga eens op een zaterdag naar Amersfoort en trek die Brilleman eens achter de toonbank vandaan.
Die weet t vast wel.
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten