Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Mar 2019, 19:38

Daan schreef:Zie hier:
Daan @ Recente discontinued aankondigingen en geruchten?

Het is nog een gerucht, en ik hoop dat ik fout zit. Maar ben oprecht bang dat ik gelijk ga krijgen.

Vorige week waren ze bij de Gall uitverkocht. Inmiddels weer voorradig. Blijkbaar iets minder spannend dan gedacht.
Verder komt aan alles ooit een eind, is het niet nu dan is het wel later.
2 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 08 Mar 2019, 19:50

Ik vraag me wat af of al die schrik voor het verdwijnen van de GD18 wel zo gerechtvaardigd is. Geen Cask strength, en met 80 euro nu ook weer niet zo goedkoop te noemen.
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Mar 2019, 02:08

blaaat schreef:Ik vraag me wat af of al die schrik voor het verdwijnen van de GD18 wel zo gerechtvaardigd is. Geen Cask strength, en met 80 euro nu ook weer niet zo goedkoop te noemen.

Dit, zeker met de prijs van de voorgaande periode en aanbiedingen in ogenschouw.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Daan
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Mar 2019, 13:34

Ik reageer in één keer meteen op bovenstaande 3 opmerkingen.

@Reichenbach : misschien is het inderdaad minder spannend. Ik hoop het. Heb je Daan @ Recente discontinued aankondigingen en geruchten? ook gelezen? Daar zit namelijk al meer research in dan enkel "iemand van Gall&Gall zei dat.."
Overigens ben ik het aan de ene kant met je eens. Aan alles komt een eind, en daar moeten we niet rouwig om zijn. Da's in principe een hele goede levensinstelling. Aan de andere kant hebben we het hier over een OB uit de core range. Dat soort flessen hoeven in principe niet discontinued te raken, zolang de distillery maar geen problemen met de voorraad krijgt. En omdat het nou toevallig net mijn favoriete daily dram is, doet het mij wel pijn. Er zijn weinig gangbare whisky's die voor mij die plek makkelijk kunnen overnemen. (kom ik hieronder nog uitgebreid op terug)

@blaat & Wouter1981 : laten we vooropstellen dat smaken verschillen. Ik ken jullie profiel niet, en misschien dat jullie de Allardice niet als iets buitengewoons zien. Da's op zich prima. Dan zul je er inderdaad geen traan om laten mocht ie verdwijnen.
Bij de Revival zagen we destijds dat verdriet wel in de breedte terug, dat was nou eenmaal een favoriete botteling bij velen.
Voor mij was dat echter de Allardice.

Over of het gerechtvaardigd is gebaseerd op de prijs-kwaliteitsverhouding echter, daar kun je wel over discussiëren vind ik.

Laten we eerst eens naar een aantal zaken kijken : GlenDronach is al jaren de go-to distillery voor sherryliefhebbers. Er zijn er meer, sure, Aberlour met zijn A'bunadh, Macallan en Mortlach, Glengoyne en BenRiach misschien. Maar voor mij (en ik durf te wedden vele anderen) is GlenDronach echt uncontested de nummer 1 in dit segment.

Als we bijvoorbeeld eens kijken naar de gemiddelde reviews voor de Allardice op whiskybase:
Er staan 44 bottelingen op whiskybase. Daarvan scoren er 26 boven de 88 punten. Er scoort er geen een onder de 85. Het is dus ook volgens de community gewoon een consequent goede whisky.

Het is de enige GlenDronach uit de core range die enkel op oloroso heeft gerijpt. Revival had dat ook, tot ie dus in 2015 discontinued raakte en in 2018 terugkwam, gerijpt op oloroso & PX. Voor oloroso-fans dus ook wel een plusje. Daar komt nog iets belangrijks bij: het zijn geen finishes.
De volledige periode liggen ze op een sherryvat. Bij de Revival heb je die zekerheid nu niet meer; de zinsnede "exclusively matured in .... sherry casks" is bij de nieuwe Revival komen te vervallen. Ook op het nieuwe ingediende label voor de Allardice, is die verdwenen :

38064110_673652812979558_7186444038214516736_n.jpg

Dan de leeftijd: wat er op het etiket staat klopt niet maar dat wisten we denk ik dankzij Thijs allemaal inmiddels wel. Die 18 jaar is dus eerder 23 op dit moment. En oudere sherry-matured whisky is over het algemeen toch een stuk voller van smaak, complexer, stroperiger. En vooruit: je kunt inderdaad over een hoogtepunt heen gaan waardoor de whisky te houterig wordt, maar dat heb ik met een Allardice nog nooit meegemaakt.

Tenslotte de prijs, want die werd door jullie expliciet genoemd.
Laten we voor de sake of argument de vergelijking eens trekken met andere 18yo OB's uit core reeksen.
Waarom OB's? Waarom core range? Nou simpel: het gaat hier om mijn daily dram. Dat moet iets zijn dat courant is (gangbaar, goed verkrijgbaar).
Ik heb in dat opzicht weinig aan een geweldige IB botteling die eenmalig wordt uitgebracht.
Dus wat voor whisky hebben we dan om mee te vergelijken?
De HP18? Was ook mateloos populair toen ie nog betaalbaar was. Prijs nu op Gall&Gall € 110 / D12 € 125
De Laphroaig 18? Geweldig spul. Helaas dus ook discontinued. Prijs nu op D12? € 150
De Talisker 18? Ook een fijne. Prijs op D12 € 100
Over Mortlach en Macallan zal ik maar niet eens beginnen.
Zet dat eens weg tegen de Allardice : Gall&Gall € 77 / D12 € 80

Sure, er zijn distilleries met 18yo's die vergelijkbaar zijn qua prijs: Glengoyne, Glenfarclas, Glenfiddich, Glenlivet en Bowmore.
Maar wees eerlijk: vind je die qua kwaliteit in de buurt komen van de Allardice?

Kortom, de TL:DR
Mijn argument is vierledig:

1. Het is gewoon een uitstekende whisky voor sherryliefhebbers. Consequent goed beoordeeld door de community. Staat eigenlijk buiten kijf. Dat is los van of het je ding is natuurlijk.
2. De whisky heeft de complete rijpingsperiode op sherryvaten gelegen. Iets wat lang niet bij elke distillery zo gaat. Daardoor is hij m.i. ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Glengoyne 18; die is veel lichter, zachter en liever. Je merkt dat die complexiteit mist t.o.v. de Allardice
3. De whisky is vele jaren ouder dan er op het label staat. Dit draagt i.c.m. punt 2 bij aan de complexiteit en smaak.
4. De prijs is, wat je er ook van vindt, op dit moment uitstekend voor een whisky van die leeftijd. Met een klantenkaart bij de Gall&Gall betaal je € 70 voor een fles.

En nee, hij is dan wel niet cask strength. Jammer. Had ik inderdaad ook leuk gevonden. Maar goed, 46% voor een daily dram is voor mij op zich ook prima.

En ik kom jullie dan nog enigszins tegemoet v.w.b. de leeftijd : ja, dat feestje zou na 2019 sowieso afgelopen zijn. Maar vertel mij eens waar ik anno 2019 een andere 23 jaar oude, exclusief op oloroso sherryvaten gerijpte whisky kan vinden voor € 70 per fles?

Ik sta open voor suggesties hoor. Maar ik heb hem nog niet gevonden. :Slainte
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
20 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 09 Mar 2019, 13:40

What Daan said. :goedgedaan
2 x

Freezeroz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Mar 2019, 14:22

Prima verhaal Daan :duimop.
2 x

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 09 Mar 2019, 15:01

Ik ben het volledig met Daan eens en heb daarom ook nog een paar flesjes bij de gall en gall besteld.

Verder vind ik de kwaliteit van Glendronach nu goed maar je weet niet hoe dit over 10 jaar is en hoe je smaak ontwikkeld. Vroeger vond ik talisker en ardbeg erg goed maar ik heb het idee dat dit steeds wateriger wordt. Het is dan leuk dat je nog een fles hebt uit de goede tijd om jezelf te meten en verder misschien nieuwe whisky te ontdekken. Misschien hebben we straks deze discussie over de Wolfburn 18...
3 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Mar 2019, 15:47

Goed verhaal Daan. Het is duidelijk dat de GD18 voor jou een favoriet is, die je erg zou missen wanneer hij er zometeen (mogelijk) niet meer is.

Dat geldt echter niet voor mij, juist in combinatie met de prijs, dus vandaar mijn opmerking.
Jazeker je hebt helemaal gelijk in je vergelijking met andere 18 jarige OB's.
De GD15 was juist favoriet en werd gemist omdat deze lange tijd voor 40-50 euro te krijgen was. De GD18 heb ik zelf ook gekocht, inmiddels eentje leeg en nog eentje vol, voor 50 en 60 euro. Nog een tientje of twee erbij is voor mij persoonlijk over de grens om er een doos vol van aan te schaffen.

Er is zo ontzettend veel mooie whisky, dat ik meer lol zie in het openen en proeven van een volgende nieuwe whisky, dan dat ik dat geld uitgeef aan een doos vol GD18.

Maar hé, ieder zijn eigen smaak en voorkeur natuurlijk!
2 x

Afbeelding

Daan
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Mar 2019, 16:46

Bedankt Wouter. Ik weet dat lang niet iedereen de GD18 net zo zou missen als ik zelf. De GD15 was inderdaad nog betaalbaarder en wat dat betreft ook gewoon (eerlijk is eerlijk) meer een bang for your buck dan z'n oudere broertje.

En ik snap dat met de stijgende prijzen het voor een hoop mensen een keer ophoudt. Dat gevoel heb ik ook vaak gehad als ik iets moois zag staan en daarna zag wat er inmiddels voor werd gevraagd, waarbij je dan denkt "maar daar heb ik 2 jaar geleden € 30- € 40 minder voor betaald". Helaas is dat denk ik iets waar we in onze hobby niet snel meer vanaf gaan komen. Of de Chinezen en Indiërs moeten massaal stoppen met het kopen van whisky.

Je hebt trouwens helemaal gelijk dat er ontzettend veel moois is, enorm veel te ontdekken en proeven. En misschien dat dat niet uit mijn vorige post naar voren kwam omdat ik zo doorging over de Allardice, maar dat doe ik ook graag hoor :) Ben er nog steeds enorm blij mee wat ik dankzij dit forum en de mensen en de kennis hier wel niet allemaal ontdekt heb en heb mogen proeven!

Maar weet je wat het is: ik ken mensen die al decennia lang in de zomer elk jaar naar exact dezelfde plaats op vakantie gaan. En dan kun je denken: er is zoveel moois te ontdekken. Maar als je een plaats hebt ontdekt waar je je helemaal super bij voelt, jaar in jaar uit, waar bijvoorbeeld het weer altijd goed is, het uitzicht fantastisch, de mensen gastvrij en het eten geweldig.. tja.. Geef die mensen eens ongelijk dat ze dan elk jaar terug gaan.

Dat is een beetje hoe ik me voel met mijn daily dram. Ik ben blij dat iets heb gevonden waarvan ik gewoon zeker weet dat het altijd goed is. En dat is een waardevol iets. En dus balen als dat wegvalt. Het zou voor die mensen die ik ken zijn alsof Kreta zou zinken.
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Freezeroz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Mar 2019, 17:30

Ik weet niet hoe de gemiddelde forumer er over denkt, maar ik hecht zelf erg veel waarde aan de aanwezigheid van een aantal daily drams in mijn bar.
Zo heb ik altijd een Lagavulin 16 en Lagavulin Distiller's Edition in mijn bar staan.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk nieuws ontdekken en proeven.
Daily drams en de wil om te ontdekken staan elkaar niet in de weg toch?
2 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Mar 2019, 17:34

Mooi verhaal Daan :goedgedaan Blijf toch echter ook wel een enorme fan van de A'bunadh die voor een leuker prijsje goed verkrijgbaar blijft. Heb er ondanks dat toch ook nog maar 2 besteld, kan ik weer even vooruit :Slainte
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Mar 2019, 17:56

Freezeroz schreef:Ik weet niet hoe de gemiddelde forumer er over denkt, maar ik hecht zelf erg veel waarde aan de aanwezigheid van een aantal daily drams in mijn bar.
Zo heb ik altijd een Lagavulin 16 en Lagavulin Distiller's Edition in mijn bar staan.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk nieuws ontdekken en proeven.
Daily drams en de wil om te ontdekken staan elkaar niet in de weg toch?

Ik ben helemaal niet tegen een daily dram, maar moet een daily dram dan altijd dezelfde dram zijn?

Oftewel in dit voorbeeld: als GD18 op dit moment je daily dram is, dan zou je daar de volgende keer toch een ander voor in de plaats kunnen nemen?
Een daily dram hoeft ook niet perse een OB te zijn toch?
Dat bedoelde ik met dat er nog zo veel mooie whisky is te ontdekken wanneer je niet vast blijft houden aan je eigen standaard.

Op die manier staat het elkaar dus inderdaad absoluut niet in de weg.
1 x

Afbeelding

Nickolaas
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 09 Mar 2019, 20:36

Deze Teeling 2001 bleef net voor een aardig prijsje op de veiling aan m'n vingers plakken.
1 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Mar 2019, 21:49

Vandaag het rijtje in de kast van 3006 eentje breder gemaakt met de Glen Moray 2007 3W. Gebotteld op een stevige 61,2%. :lekker
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 10 Mar 2019, 08:47

Opnieuw aan mijn collectie toegevoegd, maar dit keer kan ik, met dank aan stefsel111, eerst een sample proberen vóór ik de fles openmaak:

Blair Athol 1998-2012 AM
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”