Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Paulini
Senior
Senior

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Feb 2018, 11:49

macallan edition no 4 komt eraan.

"This time the Master Distiller selected casks to reflect a modern flavour profile while staying true to the Macallan sherry-seasoned oak casks maturation"

https://www.whiskynotes.be/2018/whisky- ... augh-40yo/
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2018, 14:10

Paulini schreef:macallan edition no 4 komt eraan.

"This time the Master Distiller selected casks to reflect a modern flavour profile while staying true to the Macallan sherry-seasoned oak casks maturation"
Met zo'n quote rijst wel de vraag wat de 'Master Distiller' in de andere gevallen doet.

Vind ik persoonlijk ook dat de term 'sherry-seasoned oak casks' iets in zich heeft van een vat dat even wordt omgespoeld met een paar liter sherry.

Maar beter dat je het positief benadert, dan is het natuurlijk geweldig nieuws. Wat kost het?
0 x

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 09 Feb 2018, 23:56

Ik heb niet heel veel Macallan’s gedronken en ik weet dat er echt fabelachtig goeie Macallan’s zijn, die ik overigens niet kan betalen, maar ik vind de meeste die ik heb gedronken eigenlijk een beetje tegen vallen. Private cellar was helemaal top maar de NAS versies en ook de fine sherry oak konden mij niet bekoren. Ik zou niet heel snel een macallan kopen denk ik..
0 x
Afbeelding

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 10 Feb 2018, 08:37

Reichenbach schreef:

Met zo'n quote rijst wel de vraag wat de 'Master Distiller' in de andere gevallen doet.

Vind ik persoonlijk ook dat de term 'sherry-seasoned oak casks' iets in zich heeft van een vat dat even wordt omgespoeld met een paar liter sherry.

Maar beter dat je het positief benadert, dan is het natuurlijk geweldig nieuws. Wat kost het?

Ik geloof dat er dan iets van 3 jaar sherry in heeft gezeten. Gekke is dat het bij mij overkomt alsof ze hiermee trouw blijven aan traditie, waar de traditie van macallan voor mij heel wat anders is. Maar aan de andere kant zijn ze al best lang bezig met de niet sherry en shery seasoned whisky dat dit voor hun wss de nieuwe traditie is. Helaas.... Geen idee wat hHet kost trouwens
0 x

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 10 Feb 2018, 08:37

Reichenbach schreef:

Ik geloof dat er dan iets van 3 jaar sherry in heeft gezeten. Gekke is dat het bij mij overkomt alsof ze hiermee trouw blijven aan traditie, waar de traditie van macallan voor mij heel wat anders is. Maar aan de andere kant zijn ze al best lang bezig met de niet sherry en shery seasoned whisky dat dit voor hun wss de nieuwe traditie is. Helaas.... Geen idee wat hHet kost trouwens
0 x

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 10 Feb 2018, 11:19

De 2 en 3 kwamen uit rond de 90 euro per fles. Valt me op dat ze het niet hebben over wie deze heeft samengesteld, dat deden ze bij de vorigen wel (chef kok en parfumerie). Ach, een om de verzameling compleet te maken
0 x
Afbeelding

Groteuh12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Groteuh12 » 13 Mar 2018, 15:05

Hey peepz,

Heeft er al iemand de kans gehad om te proeven van de nieuwe Macallan Quest Collection (travel range)?
Ik ben zo benieuwd naar wat feedback van deze 4 releases.
0 x

Groteuh12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Groteuh12 » 14 Mar 2018, 13:18

Misschien even ter verduidelijking:

Ik bedoel dus de Macallan Quest, Macallan Lumina, Macallan Terra en de Macallan Enigma.
De Quest vind je nog relatief makkelijk, maar ik heb spijtig genoeg niet de kans gekregen om de anderen te kopen (lees: ik was te laat) en nu ik ze wil kopen zie ik ze op op verschillende veiling voor het dubbele verkocht worden. (zoals gewoonlijk bij Macallan)

Daarom de vraag of het de moeite is om toch diep in de buidel te graaien om deze aan te schaffen. :bigsmile

:duimop
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Mar 2018, 17:18

Ik denk dat de meeste mensen zullen zeggen: 'gaat er maar van uit van niet, dan kan het alleen maar meevallen'.

Macallan heeft de afgelopen 5 jaar geen fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding meer.
Ik koop en drink het amper meer (op een enkele keer de 15yo GM na als ik in de kroeg zit).
1 x

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 14 Mar 2018, 22:16

Groteuh12 schreef:Hey peepz,

Heeft er al iemand de kans gehad om te proeven van de nieuwe Macallan Quest Collection (travel range)?
Ik ben zo benieuwd naar wat feedback van deze 4 releases.

Ik heb de quest staan. Ik heb er nu 1x van gedronken en ik vond hem niet tegenvallen. Meer pit dan ik had verwacht. Ook best smakelijk. Beetje sherry invloeden. Ik vind hem lekkerder dan de 12 sherry en interessanter dan de 12 fine oak. Maar dat is mijn mening. Ik ben dan ook een behoorlijke Macallan fan.
Verder is het duidelijk een instapper. Voor 57,50 (wat ik betaald heb) zou ik hem weer aanschaffen als hij leeg is. De anderen ben ik nog niet tegen gekomen. Ik verwacht dat dat nog wel gaat komen. Ik raad je dan ook niet aan om het dubbele te gaan betalen op veilingen. Drankdozijn en drankgigant in de gaten houden. At doe ik in ieder geval. :)
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Mar 2018, 22:24

mardo schreef:...Verder is het duidelijk een instapper. Voor 57,50 ...
Blijft natuurlijk nog relatief veel geld voor een NAS van 40%.
0 x

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 14 Mar 2018, 23:22

Ja. Dat klopt. Maar het is wel de goedkoopste van de vier. Dus de instapper van de serie. Ik hou me niet zoveel bezig met wel NAS of leeftijd. Deze whisky smaakt mij als een 10-12 jarige. Maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten. En voor Macallan is dit ook een instapprijs. Of iemand dit geld er wel of niet voor over heeft, moet hij zelf bepalen. Ik heb het er voor over, omdat ik hem lekker vind.
2 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 15 Mar 2018, 09:59

defeatless schreef:Ik denk dat de meeste mensen zullen zeggen: 'gaat er maar van uit van niet, dan kan het alleen maar meevallen'.

Macallan heeft de afgelopen 5 jaar geen fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding meer.
Ik koop en drink het amper meer (op een enkele keer de 15yo GM na als ik in de kroeg zit).

Precies dit eigenlijk. Ik ben ook wel een beetje klaar met Macallan. Heb nog een flesje Masters edition open staan en de rest mag er wel een keer uit. Mijn slijter gooit het ook niet meer in zijn proeverijen de laatste tijd.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 16 Mar 2018, 13:15

mardo schreef:Of iemand dit geld er wel of niet voor over heeft, moet hij zelf bepalen. Ik heb het er voor over, omdat ik hem lekker vind.

En zo is het. :Slainte
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Groteuh12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Groteuh12 » 19 Mar 2018, 21:39

Altijd leuk om verschillende meningen te krijgen.

Ik denk dat inderdaad ieder voor zichzelf moet uitmaken of bepaalde aankopen de moeite waard zijn.

Nu weet ik ook dat de quest best te drinken is, dus bij mijn volgende trip ga ik me toch wel een flesje aanschaffen, aangezien ik altijd al een macallan-fan ben geweest.

Maar ik kan er ook best wel inkomen dat sommige macallan expressies hun geld niet waard zijn. Denk maar aan de gran reserva van 15y... :o

In ieder geval, bedankt voor de reacties.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”