Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Kapre
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Kapre » 06 Sep 2018, 12:30

whisky4wood schreef:Helaas OUT OF STOCK. Misschien niet toen je de link plaatste, maar dit soort flessen gaan keihard. Trouwens de SB 15 zit tussen de 10 en 18 als standaard range. Die kost 75. Hoe verhoudt die zich dan qua prijs/kwaliteit. Dichter bij de 10 of de 18?

Ik heb de SB 18 nooit geproefd, maar er wel redelijk wat reviews van gelezen, en lees toch vaak dat mensen de SB 15 eigenlijk beter vinden dan de SB 18, dus die 18 lijkt dan niet erg interessant, zeker gezien de hoge prijs.
De SB 15 heb ik zelf wel, en dat is gewoon een hele goede whisky, persoonlijk vind ik hem zelfs iets lekkerder dan de 10, die ook al erg goed is.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 06 Sep 2018, 19:41

De huidige uitmonstering van de 15 is voor het geld iig een fantastische whisky. Met een beetje aanbieding moet je m voor €60 wel op de kop kunnen tikken.
0 x

whisky4wood
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 06 Sep 2018, 19:57

Helemaal mee eens. Heb de 15 oude verpakking, maar dat is om het even. Kan er erg van genieten. Nu inderdaad hopen op zo’n aanbieding. Proost
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Sep 2018, 01:18

Tijd voor een bizar verhaal.

Gisteren tijdens het 25 jarig feestje van Bresser en Timmer werd er een Port Askaig gepresenteerd van 20 jaar oud.
Nu vertelde de beste man dat hij tot 2013 eigenlijk altijd Coal Ila gebruikte voor de Port Askaig lijn. Daar was destijds voldoende van te krijgen.
Daarna niet meer, want schaarste en Diageo was minder toeschietelijk geworden. Momenteel is alleen de 8yo nog Coal Ila. de 15yo is Bunna moine met Bowmore en de 100 proof heeft hij niet verteld.

Hij (ben z'n naam vergeten, er waren ander forumleden bij, misschien dat die verder kunnen helpen) is toen ten rade gegaan bij de SWA, om te kijken hoe het zit als hij Port Askaig op het label heeft staan, waar hij dan zijn whisky vandaan mocht halen. Aangezien hij een plek op Islay benoemd zou je kunnen zeggen dat je dan moeilijk Glenfarclas kan gaan bottelen.

Nu kwam de SWA met een uitleg op de regels. Op het moment dat je een plaatsnaam of locatie gebruikt op je label, moet je whisky uit dezelfde postcode regio komen. Daarop is deze man gaan kijken wat er dus allemaal onder valt.
Blijkt dat hij dus Springbank zou kunnen bottelen onder het Port Askaig label met een Islay aanduiding!
Als je goed kijkt op het label, zou je het kunnen interpreteren als het feit dat je aangeeft dat Port Askaig op Islay ligt, maar dat dus alleen maar aangeeft dat de whisky uit die postcode regio komt.

John Glaser (Compass box) was erbij toen hij het vertelde. Je zag ineens een twinkeling in de oogjes van John verschijnen en vroeg na afloop of hij de mail doorgestuurd kon krijgen.

Ik ben benieuwd!
6 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

Per €25,- een sample, niet whisky, cadeau!

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Sep 2018, 06:52

defeatless schreef:Nu kwam de SWA met een uitleg op de regels. Op het moment dat je een plaatsnaam of locatie gebruikt op je label, moet je whisky uit dezelfde postcode regio komen. Daarop is deze man gaan kijken wat er dus allemaal onder valt.
Blijkt dat hij dus Springbank zou kunnen bottelen onder het Port Askaig label met een Islay aanduiding!

Interessant standpunt voor de onderneming. Kan er ook Glengyle, Nova Scotia, Tobermory en Jura in. En Oban.
https://en.wikipedia.org/wiki/PA_postcode_area
1 x

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Sep 2018, 07:31

Reichenbach schreef:
defeatless schreef:Nu kwam de SWA met een uitleg op de regels. Op het moment dat je een plaatsnaam of locatie gebruikt op je label, moet je whisky uit dezelfde postcode regio komen. Daarop is deze man gaan kijken wat er dus allemaal onder valt.

Interessant standpunt voor de onderneming. Kan er ook Glengyle, Nova Scotia, Tobermory en Jura in. En Oban.
https://en.wikipedia.org/wiki/PA_postcode_area

Lekker dan, je zou er maar wonen en de Postcode Kanjer winnen! Helemaal blij, blijk je hem met zo ongeveer een kwart van je land te moeten delen :Cry .
Aan de andere kant win je hem waarschijnlijk dan ook wel weer een paar keer per jaar :bigsmile

Maar on-topic: Dit is wel een interessant gegeven dan! :goedgedaan
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Sep 2018, 09:28

defeatless schreef:Hij (ben z'n naam vergeten, er waren ander forumleden bij, misschien dat die verder kunnen helpen)

Oliver Chilton van Elixer Distillers :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Sep 2018, 18:45

Als een dergelijke praktijk is toegestaan zou iedere willekeurige distilleerderij vaten van collega's uit de regio kunnen bottelen met eigen etiket? Dat zou ik toch vreemd vinden.

Koop je een flesje Ardbeg 10 en is het stiekem Caol Ila Single Malt van minstens 10 jaar oud.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Sep 2018, 20:07

Reichenbach schreef:Als een dergelijke praktijk is toegestaan zou iedere willekeurige distilleerderij vaten van collega's uit de regio kunnen bottelen met eigen etiket? Dat zou ik toch vreemd vinden.

Koop je een flesje Ardbeg 10 en is het stiekem Caol Ila Single Malt van minstens 10 jaar oud.

Nee natuurlijk niet.
Het gaat hier over een IB die een plaatsnaam op het etiket heeft gezet.
Niet om een distilleerderij met zijn eigen naam op de fles.

In een fles Ardbeg kan nooit Caol Ila zitten. Dan klopt de informatie op het etiket niet.
In een fles Port Askaig kan alles van dezelfde postcode zitten. (Blijkbaar)
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Sep 2018, 20:37

Ardbeg is blijkbaar óók een plaatsnaam. Met de hierboven gegeven uitleg van de regels zou het in principe mogelijk zijn. Dezelfde rechten en regels gelden zowel voor een IB als een OB.

Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet en vind het bedrog. Het lijkt me ook erg sterk dat je Campbeltown en/of Highland whisky's mag verkopen als Islay; zeker als je dat laatste ook op het etiket zet.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Sep 2018, 01:36

Reichenbach schreef:Ardbeg is blijkbaar óók een plaatsnaam. Met de hierboven gegeven uitleg van de regels zou het in principe mogelijk zijn..

Nee, op het etiket staat duidelijk Ardbeg Distillery. Dan kan het dus alleen uit die distillery komen.
Als er alleen 'Ardbeg' dus zonder 'Distillery' op zou staan zou je een punt hebben.

Reichenbach schreef:Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet en vind het bedrog. Het lijkt me ook erg sterk dat je Campbeltown en/of Highland whisky's mag verkopen als Islay; zeker als je dat laatste ook op het etiket zet.

Op de flessen staat nu 'Port Askaig Islay'.
Ik denk zelf dat ze inderdaad 'Port Askaig' mogen blijven heten, omdat de postcode hetzelfde is. Maar dat 'Islay' er vanaf zou moeten, omdat dat feitelijk niet klopt.

defeatless schreef:John Glaser (Compass box) was erbij toen hij het vertelde. Je zag ineens een twinkeling in de oogjes van John verschijnen en vroeg na afloop of hij de mail doorgestuurd kon krijgen.

John Blazer een beetje kennende van de verhalen snap ik wel dat hij hier weer enkele mogelijkheden ziet om de grenzen op te zoeken.
0 x

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Sep 2018, 12:26

Wouter1981 schreef:
Reichenbach schreef:Ardbeg is blijkbaar óók een plaatsnaam. Met de hierboven gegeven uitleg van de regels zou het in principe mogelijk zijn..

Nee, op het etiket staat duidelijk Ardbeg Distillery. Dan kan het dus alleen uit die distillery komen.
Als er alleen 'Ardbeg' dus zonder 'Distillery' op zou staan zou je een punt hebben.

Reichenbach schreef:Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet en vind het bedrog. Het lijkt me ook erg sterk dat je Campbeltown en/of Highland whisky's mag verkopen als Islay; zeker als je dat laatste ook op het etiket zet.

Op de flessen staat nu 'Port Askaig Islay'.
Ik denk zelf dat ze inderdaad 'Port Askaig' mogen blijven heten, omdat de postcode hetzelfde is. Maar dat 'Islay' er vanaf zou moeten, omdat dat feitelijk niet klopt.

defeatless schreef:John Glaser (Compass box) was erbij toen hij het vertelde. Je zag ineens een twinkeling in de oogjes van John verschijnen en vroeg na afloop of hij de mail doorgestuurd kon krijgen.

John Glazer een beetje kennende van de verhalen snap ik wel dat hij hier weer enkele mogelijkheden ziet om de grenzen op te zoeken.
Laatst gewijzigd door Wouter1981 op 12 Sep 2018, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 12 Sep 2018, 15:25

defeatless schreef:Tijd voor een bizar verhaal.

Gisteren tijdens het 25 jarig feestje van Bresser en Timmer werd er een Port Askaig gepresenteerd van 20 jaar oud.
Nu vertelde de beste man dat hij tot 2013 eigenlijk altijd Coal Ila gebruikte voor de Port Askaig lijn. Daar was destijds voldoende van te krijgen.
Daarna niet meer, want schaarste en Diageo was minder toeschietelijk geworden. Momenteel is alleen de 8yo nog Coal Ila. de 15yo is Bunna moine met Bowmore en de 100 proof heeft hij niet verteld.

Hij (ben z'n naam vergeten, er waren ander forumleden bij, misschien dat die verder kunnen helpen) is toen ten rade gegaan bij de SWA, om te kijken hoe het zit als hij Port Askaig op het label heeft staan, waar hij dan zijn whisky vandaan mocht halen. Aangezien hij een plek op Islay benoemd zou je kunnen zeggen dat je dan moeilijk Glenfarclas kan gaan bottelen.

Nu kwam de SWA met een uitleg op de regels. Op het moment dat je een plaatsnaam of locatie gebruikt op je label, moet je whisky uit dezelfde postcode regio komen. Daarop is deze man gaan kijken wat er dus allemaal onder valt.
Als je goed kijkt op het label, zou je het kunnen interpreteren als het feit dat je aangeeft dat Port Askaig op Islay ligt, maar dat dus alleen maar aangeeft dat de whisky uit die postcode regio komt.

John Glaser (Compass box) was erbij toen hij het vertelde. Je zag ineens een twinkeling in de oogjes van John verschijnen en vroeg na afloop of hij de mail doorgestuurd kon krijgen.

Ik ben benieuwd!

Bedankt voor het delen, leuke info!
Heb je 'm toevallig ook mogen proeven? Ben normaal niet zo van de Islay, maar icm een sherry vat gaat het er altijd wel goed in bij mij, dus ben benieuwd hoe deze PA voor Bresser&Timmer zal zijn qua turf/rook en of ie ook daadwerkelijk turf/rook heeft? Weet jij dat? :Pipersmile
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Sep 2018, 20:31

DavidH. schreef:Bedankt voor het delen, leuke info!
Heb je 'm toevallig ook mogen proeven? Ben normaal niet zo van de Islay, maar icm een sherry vat gaat het er altijd wel goed in bij mij, dus ben benieuwd hoe deze PA voor Bresser&Timmer zal zijn qua turf/rook en of ie ook daadwerkelijk turf/rook heeft? Weet jij dat? :Pipersmile

Ik heb ze inderdaad beide op. de 15yo sherry cask is niet zo super peated. Maar toch te peated voor mij. De special voor B&T is ook niet helemaal mijn ding.

Al moet ik wel toegeven dat de 15yo sherry cask aan het einde van de avond kwam en er al een drietal peated whisky's ingeschonken waren. Plus daarbovenop dat ik niet geheel een groots fan van peated ben te noemen.....
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

Per €25,- een sample, niet whisky, cadeau!

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 13 Sep 2018, 17:59

De nieuwe Springer voor de Nerds laat nog even op zich wachten hoor ik net.
"Moet nog gebotteld worden".
Maar dannnnnn...................... :hoera
(voor wie het er voor over heeft natuurlijk) :D
Laatst gewijzigd door sch@ker op 13 Sep 2018, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”