Red Breast 12 vs. Red Breast 12 CS

Als het gaat over Ierse Whiskey.
edwinedje
Moderator
Moderator

Re: Red Breast 12 vs. Red Breast 12 CS

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Dec 2017, 10:30

defeatless
Heeft een recensie op Whiskybase geplaatst mbt tot de CS;
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old
Ik hoop dat zijn gelinkte naam hem naar dit topic trekt :-)

Vraagje;
In je recensie geef je aan dat het toevoegen van een druppel water de CS goed doet.
Nu zal een druppel water het ABV niet terug brengen van bijna 60% naar 40% van de reguliere 12 y/o.

Maar is het dan nog steeds de moeite waard om die paar tientjes meer uit te geven aan de CS?
Of zou je dan toch de 15 y/o kiezen die met zijn prijs en alcohol % er (soort van) tussenin zit?

Input van anderen is natuurlijk ook altijd welkom.
Yup, de kerstaankopen zijn in aantocht... en het Ierse segment heeft aanvulling nodig :-)

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 01 Dec 2017, 11:38

Ik zou maximaal een paar drops water toevoegen aan de Redbreast 12 CS en dan zit je nog ruim boven de 40% van de standaard 12. Ik heb alleen Redbreast 12 CS B1/16 en vind hem de 63 euro dik en dwars waard en hij is in tegenstelling tot de standaard 12 non-chill filtered. Tevens van MasterofMalt:

Redbreast 12 Year Old Cask Strength Edition isn't simply the excellent Redbreast 12 Year Old bottled at a higher abv, the whiskeys used for each batch are specially selected for these superb natural cask strength releases. A must try.

Ik ben ook bekend met Redbreast 12 en vind dat hij niet kan tippen aan de CS-versie die ik heb, maar er is dan ook een prijsverschil van 25 euro. Persoonlijk betaal ik graag wat meer als ik dan toch een Redbreast whiskey koop.
2 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Dec 2017, 17:57

edwinedje schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2562
Heeft een recensie op Whiskybase geplaatst mbt tot de CS;
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old
Ik hoop dat zijn gelinkte naam hem naar dit topic trekt :-)

Vraagje;
In je recensie geef je aan dat het toevoegen van een druppel water de CS goed doet.
Nu zal een druppel water het ABV niet terug brengen van bijna 60% naar 40% van de reguliere 12 y/o.

Maar is het dan nog steeds de moeite waard om die paar tientjes meer uit te geven aan de CS?
Of zou je dan toch de 15 y/o kiezen die met zijn prijs en alcohol % er (soort van) tussenin zit?

Input van anderen is natuurlijk ook altijd welkom.
Yup, de kerstaankopen zijn in aantocht... en het Ierse segment heeft aanvulling nodig :-)

Vooruit! Sinds lange tijd een reactie :)

Ik zou zeggen, als je de 12 en de 12cs met elkaar vergelijkt, dan ga ik voor de cs. Tis toch bijna 1,5 fles alcoholtechnisch gezien.
Maar het beste heb ik kunnen vergelijken met de 15yo. En ik kan persoonlijk de knoop niet doorhakken welke beter is.
De 15yo is gewoon meteen goed en lekker, misschien iets toegankelijker dan de 12cs. Dit komt omdat de 12cs prima is, maar je toch met water moet werken om de volle glorie te krijgen.

Maar zoals altijd: zoveel mensen zoveel wensen. Dit is in ieder geval mijn ervaring.
2 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Dec 2017, 08:28

defeatless schreef:Vooruit! Sinds lange tijd een reactie :)

Ik zou zeggen, als je de 12 en de 12cs met elkaar vergelijkt, dan ga ik voor de cs. Tis toch bijna 1,5 fles alcoholtechnisch gezien.
Maar het beste heb ik kunnen vergelijken met de 15yo. En ik kan persoonlijk de knoop niet doorhakken welke beter is.
De 15yo is gewoon meteen goed en lekker, misschien iets toegankelijker dan de 12cs. Dit komt omdat de 12cs prima is, maar je toch met water moet werken om de volle glorie te krijgen.

Maar zoals altijd: zoveel mensen zoveel wensen. Dit is in ieder geval mijn ervaring.

Tof! Thanks.

Wel bij de slijter geweest, maar die had alleen de 12CS staan en ik wilde toch liever een 15 y/o.
Dus uitendelijk met een Coal Ila van The Ultimate naar huis gegaan. Logisch toch ;)

Binnenkort maar eens wat rondneuzen voor de 15 y/o.

0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Dec 2017, 08:39

edwinedje schreef:Binnenkort maar eens wat rondneuzen voor de 15 y/o.

Florian (FGG) heeft deze toevallig openstaan (en in zijn samplelijst). Ik moet mijn(/zijn) sampletje hiervan zelf ook binnenkort maar eens proeven, Ieren blijven bij mij ook nog behoorlijk onontdekt gebied :ier
1 x

Terug naar “Ierse Whiskey”