Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Nuyts
Senior
Senior

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 27 Aug 2019, 13:56

Fat Bastard! schreef:
Ander hoogtepunt voor ons was de uitnodiging bij GlenAllachie waar we door Richard Beattie met alle egards ontvangen zijn. Mike (hiervoor werkzaam geweest bij Ballindalloch, het is een klein wereldje daar) ons rondleidde in de distillery een we onuitwisbare herinnering hebben aan het bezoek aan de warehouses met Lindsay, wat een kerel!! :respect

Wij hebben begin dit jaar alsook een rondleiding gekregen (alvorens visitor centre open was) bij Glenallachie.
Lindsay is idd fan-tas-tische kerel... in het warehouse was the sky the limit en hij legt het allemaal zo zoetjes uit. Voor mij ook ervaring om nooit te vergeten.
Ook leuke tip van Ballindaloch... staat hier nu ook op het verlanglijstje.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Aug 2019, 16:18

Ballindaloch ademt de liefde voor het product/het vak uit, zeker doen!

Toen wij bij Glenallachie waren werd in die week voor het eerst weer peated spirit gedestilleerd. Van Lindsay kregen we (naast een stuk of 8 andere casks) uit een vier dagen eerder gevuld vat deze spirit te proeven. En geloof het of niet, maar deze had al een heel klein beetje kleurinvloed van het vat!
De 30cl flesjes voor ons chauffeur van de dag (ik zei de gek) werden door Lindsay weggehoond en omgeruild door 200ml flessen. We hebben hier nog een paar avonden met z'n allen van kunnen genieten :duimop
3 x
Afbeelding

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 27 Aug 2019, 16:36

Fat Bastard! schreef:Toen wij bij Glenallachie waren werd in die week voor het eerst weer peated spirit gedestilleerd. Van Lindsay kregen we (naast een stuk of 8 andere casks) uit een vier dagen eerder gevuld vat deze spirit te proeven. En geloof het of niet, maar deze had al een heel klein beetje kleurinvloed van het vat!
De 30cl flesjes voor ons chauffeur van de dag (ik zei de gek) werden door Lindsay weggehoond en omgeruild door 200ml flessen. We hebben hier nog een paar avonden met z'n allen van kunnen genieten :duimop

Heerlijk :D
Echter 30cl inruilen voor 200ml flesjes... ik Heb een vermoeden dat het 3cl flesjes in eerste instantie geweest zullen zijn, die omgeruild zijn naar 200ml flesjes. Anders zou onze Lindsay jullie ferm id maling hebben genomen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Aug 2019, 16:38

Nuyts schreef:Echter 30cl inruilen voor 200ml flesjes... ik Heb een vermoeden dat het 3cl flesjes in eerste instantie geweest zullen zijn, die omgeruild zijn naar 200ml flesjes. Anders zou onze Lindsay jullie ferm id maling hebben genomen :bigsmile

Kak! Je hebt volledig gelijk, waren inderdaad minuscule 3cl flesjes :domdom
1 x
Afbeelding

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 30 Aug 2019, 17:17

MaltMuppet schreef:Omdat ik volgend jaar 40 wordt heeft mijn vrouw bedacht dat het maar eens tijd wordt om naar schotland te gaan :bigsmile Uiteraard zullen er ook een aantal distilleerderijen bezocht worden.

The Balvenie staat bij deze alvast op mn lijstje, ben inmiddels ook al Warehouse 24 member geworden :lekker Daarnaast zou ik graag Glendronach bezoeken omdat ik een groot liefhebber ben van de whisky’s die ze maken. Is Glendronach de moeite waard om te bezoeken, of kan ik deze beter van mn lijstje schrappen?

Is dit nogsteeds mogelijk ik kan daar namelijk niets meer over vinden en ik ga in maart the balvenie bezoeken. Een extra (speciale) dram is altijd welkom. :schotland
0 x

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 30 Aug 2019, 17:44

Mvamelsfort schreef:
MaltMuppet schreef:Omdat ik volgend jaar 40 wordt heeft mijn vrouw bedacht dat het maar eens tijd wordt om naar schotland te gaan :bigsmile Uiteraard zullen er ook een aantal distilleerderijen bezocht worden.

The Balvenie staat bij deze alvast op mn lijstje, ben inmiddels ook al Warehouse 24 member geworden :lekker Daarnaast zou ik graag Glendronach bezoeken omdat ik een groot liefhebber ben van de whisky’s die ze maken. Is Glendronach de moeite waard om te bezoeken, of kan ik deze beter van mn lijstje schrappen?

Is dit nogsteeds mogelijk ik kan daar namelijk niets meer over vinden en ik ga in maart the balvenie bezoeken. Een extra (speciale) dram is altijd welkom. :schotland

Als je ingeschreven bent als warehouse24-Member en je maakt een reservatie bij the Balvenie voor een rondleiding, zal dit te zien zijn op je bevestiging. Tijdens de tour zal je dan in het warehouse een extraatje krijgen.
0 x
Afbeelding

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 30 Aug 2019, 17:45

Nuyts schreef:
Mvamelsfort schreef:

Als je ingeschreven bent als warehouse24-Member en je maakt een reservatie bij the Balvenie voor een rondleiding, zal dit te zien zijn op je bevestiging. Tijdens de tour zal je dan in het warehouse een extraatje krijgen.

Ik kan niet vinden waar ik me in zou moeten schrijven om lid te worden, dat is een beetje het probleem.
0 x

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 30 Aug 2019, 18:00

Mvamelsfort schreef:
Nuyts schreef:
Mvamelsfort schreef:

Ik kan niet vinden waar ik me in zou moeten schrijven om lid te worden, dat is een beetje het probleem.

Net even op de website gaan kijken van The Balvenie en raar maar waar vind ik het ook niet zo direct terug :?
Mss dat Thijs hier meer weet van heeft?
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Aug 2019, 19:23

Vorig jaar was het warehouse lidmaatschap niet meer aan de orde. Iedereen op de tour kreeg hetzelfde.
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 30 Aug 2019, 19:27

Rien68 schreef:Vorig jaar was het warehouse lidmaatschap niet meer aan de orde. Iedereen op de tour kreeg hetzelfde.

Thanks voor deze verhelderende reactie!
0 x

Tomintoul
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 31 Aug 2019, 14:15

Ontzettend dank heren voor de goede suggesties! De laatste week verblijven we trouwens in de Trossachs. Ik begrijp dat Glengoyne zeker de moeite waard is om te bezoeken. Hebben jullie wellicht nog andere tips?

:Party
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 31 Aug 2019, 14:52

Tomintoul schreef:Ontzettend dank heren voor de goede suggesties! De laatste week verblijven we trouwens in de Trossachs. Ik begrijp dat Glengoyne zeker de moeite waard is om te bezoeken. Hebben jullie wellicht nog andere tips?

:Party

Vanuit Glengoyne is het een klein stukje naar Deanston, heel wat anders en fijne lunchroom.
0 x

Bartje'79
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 22 Okt 2019, 08:41

Afgelopen September met 6 personen 3 dagen overnacht in Aberlour.
Tour geboekt bij Macallen en Glenfiddich.
Wegens vertraging vlucht en oponthoud bij autoverhuur te laat aangekomen bij Macallen voor de tour. Mochten niet meer aansluiten bij de reeds begonnen rondleiding. Wel nog 4 glaasjes mogen proeven voor £40,- :nono
Bezoek aan de Glenfiddich distillery beter bevallen. Experience tour voor £30,- Rondleiding door jongere knul die geen standaard verhaaltje afratelde maar vol passie vertelde over het gehele proces. 5 glaasjes mogen proeven (12jr, 15jr, ipa-experiment, xx en 21jr rumcask). Leuk restaurantje op het terrein waar we een beste hamburger gegeten hebben.
Restaurants in omgeving Aberlour zijn schaars en heel snel volgeboekt. Minimaal 1 dag van te voren reserveren!
0 x

Polleke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Polleke » 23 Okt 2019, 20:19

Begin oktober 5 dagen naar schotland geweest. Een aan tourspel en tastings gedaan.

Edradour. Standaard tour.
5 jaar geleden ben ik hier ook geweest, toen was se tour erg leuk. Nu is er helaas niets meer aan. We waren alleen in de tour en de nieuwe distillery werd alleen maar even vlug vlug aangedaan. Daarna wel vrij lang in de warehouses rondgewandeld. En een verouderd filmpje gekeken. Beetje jammer.
Wel aan te raden is de on site whiskybar met ruim assortiment en hele lage prijzen. Denk aan 2 tot 5 euro.

Glenlivet. Drams of Distinction tasting
Er zit geen tour bij deze tasting. Geen onaardige tasting maar voor de 40 euro die het kost verwacht ik wel wat meer dan een nadurra, de 25y, een 14y en een 15y single cask. De hapjes er bij waren wel aardig. En de gids had een mooi verhaal.

Aberlour. Standaard tour
De waar voor je geld tour. Enthousiaste gids die er duidelijk zin in had. Prima tour met een goede uitleg. Voor de 15 euro die het kost krijg je daar boven op ook nog eens 6 (niet heel bijzondere) whisky's en een dram New make.
Voor iemand met ervaring wellicht wat te simpel maar zeker een aanrader.

GlenAllachie. Connoisseurs tour
Beste tour ooit.
We kwamen zomaar binnenvallen en de tour zat eigenlijk al vol. Geen probleem er werd een extra tour voor ons gecreëerd. Niet alleen de gids maar ook de medewerkers op de vloer en in het warehouse vertelden hun verhaal en beantwoordden vragen.
Bij de tasting kregen we de 15y, 25y, vintage 1989 en de 2 handfilled.
Zeker een aanrader.

Glendronach. Connoisseurs tour
Prima tour van een enthousiaste gids. Beetje standaard, maar dit boek je dan ook voor de tasting.
Die was een stukje minder exclusief dan vorig jaar, maar zeker niet slecht. Ze zijn een beetje in transitie wat de tours betreft en er schijnt nog een luxere tour bij te komen. We kregen de 12y, 15y, 18y, 21y, 1993 master vintage en beide handfilleds. Ik weet niet zeker of de jongste van de 2 er standaard bij zit. We hadden namelijk een beetje geklaagd dat het vorig jaar beter was en kregen toen wat extra drams.
Er is tegenwoordig ook een whiskybar maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt.
Hij is wel wat minder dan voorheen. Maar nog steeds gewoon een aanrader.

Tomatin. Tour met tasting (naam even kwijt)
We waren verrast over hoe uitgebreid de tour was. Over wordt ruim de tijd genomen en ook in de filling station en de cooperage wordt lang stil gestaan.
De tasting was min of meer de hele standaard range van tomatin en een cu bocan. 6 stuks totaal. Het enige wat niet zo handig is, is dat de tasting in het midden van de tour is. Dus het gaat vrij gehaast.
Ik had er niet zoveel van verwacht en ik was positief verrast.

Dalwhinnie. Chocolate tasting.
Geen tour bij de tasting. De tasting was in de ontvangst ruimte die best wel druk kan worden als er een bus binnen komt. En er is alleen een korte uitleg. De handgemaakte chocolade smaakt goed bij de whisky.
We kregen de 15y, winters gold, een distillery edition zonder aangegeven jaartal, lizzies dram en 2 single casks. Alles kwam op mij heel erg routinematig over.
Ik was er zelf alleen maar omdat het op de route lag en zou er niet meer terug gaan.
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”