Whisky stoken voor mijn profiel werkstuk.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fleuris
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky stoken voor mijn profiel werkstuk.

Ongelezen berichtdoor Fleuris » 29 Jun 2010, 20:20

Hallo,

De afgelopen tijd ben ik samen met een klasgenoot bezig met een profiel werkstuk en ik ben tegen een aantal problemen aangelopen.
Eerst zullen we eens even uitleggen wat ik nou precies wil met het profiel werkstuk:
Wij gaan dus kijken of je chemisch verschil kan zien tussen verschillende merken. Dit wordt ook wel “Whiskey fingerprinting” genoemd. We kijken dan bijvoorbeeld naar suikers, disacchariden, aldehyden, esters, fenolen, tannines en lignine. We willen dit doen met behulp van Gas Chromatografie (GC), Liquid Chromatografie (LC), Massa Spectrometrie (MS) en Thin Layer Chromatografie (TLC). Omdat wij op school niet al deze apparatuur hebben, zullen we waarschijnlijk een universiteit, Universiteit Twente, vragen. Daarna willen we proberen om zelf whisky te stoken en deze te vergelijken met whisky's uit een slijterij.

Het gaat nu echter om die laatste zin.
Wij waren aan het zoeken op het internet over het whisky stoken. Nergens konden we precies vinden hoe en wat. We hebben in ieder geval het probleem met tijd. Want echte goeie whisky moet een aantal jaren rijpen. Maar is het ook mogelijk om al een whisky van zeg 4 maanden te vergelijken met whisky uit een slijterij? En is het mogelijk om whisky te maken in een scheikunde lokaal op een middelbare school? (Ik hoop dat er een scheikundige op het forum aanwezig is)
Zo niet zou iemand ons kunnen helpen met het maken van een whisky?

Wij hopen dat we geholpen kunnen worden met ons probleem.

Groetjes!!!

ps.
Is dit de goede plek op het forum voor deze vraag? Ben nog niet heel bekend met die forum!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky stoken voor mijn profiel werkstuk.

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Jun 2010, 21:24

Dat klink heel interessant.

Om met het laatste te beginnen, onder "Even voorstellen" had ik zojuist al twee links geplaatst. Dit zijn in elk geval twee forum-leden die zelf stoken. En inderdaad het is niet zo heel eenvoudig dus het zou natuurlijk heel praktisch zijn als je met deze mannen samen kunt werken v.w.b. een eigen distillaat.

www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat
en
Renswoude, Cor en Whisky maken.

Ik ben heel benieuwd naar zo'n onderzoek. Ik heb er al eens iets over gelezen maar wat en waar :Scratch Daar ga ik eens over denken.
We hebben ook nog een technische analyse vraag open staan. Mocht je dat ook kunnen analyseren, dan zijn we zeer benieuwd. Zie: Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

P.s.
Misschien hoort dit onderwerp meer in "Geen nieuwe berichten Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek " maar daar twijfel ik ook aan. Geen punt voorlopig maar hier. Kan altijd verplaatst worden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 29 Jun 2010, 21:34

Beste Fleuris,

In het verleden zijn door studenten al vergelijkbare onderzoeken gedaan. Aan een ervan heb ik op hun verzoek mee gewerkt.

Allereerst, je kunt geen whisky van 4 maanden vergelijken met een oudere whisky.
Het distillaat moet namelijk minimaal 3 jaar rijpen voor het uberhaupt whisky genoemd kan worden. Dat is slechts 1 detail. Piet geeft er nog meer aan.

Ik raad je aan om je eerst goed in te lezen. Er zijn prima boeken over distilleren in de breedte, en ook in de diepte, als je je wilt focussen op whisky. Appreciating Whisky van Philip Hills is een uitstekend boek als je de chemie wilt ontleden. Minder diepgaand maar ook interessant is het boek De Chemie van Malt Whisky van Robin Brilleman.
Moss en Hume hebben al enkele decennia geleden een uitstekend werk afgeleverd over distilleren van whisky.

Enfin, hier zijn wat voorzetten.

Succes met je plannen.

MacOffringa
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 30 Jun 2010, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar boekbespreking toegevoegd
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Jun 2010, 22:11

Floris-Jan,
Hoewel elk land zo zijn regels kent m.b.t wat whisk(e)y mag heten, is Schotland daarin het meest stringent en zijn ook die regels in 2009 weer aangepast.

Zie hiervoor Scotch whisky regulations and guidance en "Buitenlandse" (non-Schotland) whisky en toevoegingen?

Alsmede Wanneer (en waar) mag men new spirit Whisky noemen?

Laat je door dit alles niet ontmoedigen ... hooguit je doelstelling aanpassen en verfijnen :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Jun 2010, 08:25

macoffringa schreef:je kunt geen whisky van 4 maanden vergelijken met een oudere whisky.

Je ziet het de laatste tijd steeds meer: interesse en informatie rondom new spirit / white dog / etc. Stond ook een stuk over in de Whisky Passion. Vraag anders Teun maar eens.

Ben benieuwd of het je gaat lukken whisky te stoken. Van wat ik er zo nu van weet is het niet simpel ingredienten bij elkaar verzamelen, mixen en distilleren. Er komt veel meer bij kijken.

Heel veel succes! :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 30 Jun 2010, 12:25

Ja, je kunt je eigen destillaat misschien vergelijken met new make spirit. Die kun je onder andere krijgen via Bladnoch Whisky | New Make Spirit, maar dan moet het wel uit het buitenland komen. Glenglassaugh heeft ook een new make spirit uitgebracht, die kun je bijvoorbeeld kopen via http://www.wijnenwhisky.nl/catalog/product_info.php?cPath=21_101&products_id=633
Misschien zijn er ook een paar gulle gevers op dit forum die in het bezit zijn van een fles new maken en het je op willen sturen?

Je kunt ook proberen om een van de Nederlandse stokerijen over te halen je een paar samples op te sturen, kijk even op http://www.usheitdistillery.nl

Een heel tof idee trouwens, om dit als profielwerkstuk te doen :goedgedaan
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jan 2011, 12:40

0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

KJ!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KJ! » 14 Feb 2011, 21:31

Fleuris schreef:Hallo,

De afgelopen tijd ben ik samen met een klasgenoot bezig met een profiel werkstuk en ik ben tegen een aantal problemen aangelopen.
Eerst zullen we eens even uitleggen wat ik nou precies wil met het profiel werkstuk:
Wij gaan dus kijken of je chemisch verschil kan zien tussen verschillende merken. Dit wordt ook wel “Whiskey fingerprinting” genoemd. We kijken dan bijvoorbeeld naar suikers, disacchariden, aldehyden, esters, fenolen, tannines en lignine. We willen dit doen met behulp van Gas Chromatografie (GC), Liquid Chromatografie (LC), Massa Spectrometrie (MS) en Thin Layer Chromatografie (TLC). Omdat wij op school niet al deze apparatuur hebben, zullen we waarschijnlijk een universiteit, Universiteit Twente, vragen. Daarna willen we proberen om zelf whisky te stoken en deze te vergelijken met whisky's uit een slijterij.

Het gaat nu echter om die laatste zin.
Wij waren aan het zoeken op het internet over het whisky stoken. Nergens konden we precies vinden hoe en wat. We hebben in ieder geval het probleem met tijd. Want echte goeie whisky moet een aantal jaren rijpen. Maar is het ook mogelijk om al een whisky van zeg 4 maanden te vergelijken met whisky uit een slijterij? En is het mogelijk om whisky te maken in een scheikunde lokaal op een middelbare school? (Ik hoop dat er een scheikundige op het forum aanwezig is)
Zo niet zou iemand ons kunnen helpen met het maken van een whisky?

Wij hopen dat we geholpen kunnen worden met ons probleem.

Groetjes!!!

ps.
Is dit de goede plek op het forum voor deze vraag? Ben nog niet heel bekend met die forum!

Ik zou ook even kijken op www.StillCooker.com daar staat ook veel informatie...

Grt,
:schotland
0 x
This post is best viewed through the bottom of a glass of amber liquid......

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”