Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Jan 2015, 11:04

Niet echt de consistentie die je van een grote speler zou verwachten dan...

Ik zou het niet weten dan...
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Jan 2015, 12:03

Toch jammer dat bijkleuren. Doe het in een groene of bruine fles, dan is het niet meer nodig.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Jan 2015, 12:04

avdboom schreef:Niet echt de consistentie die je van een grote speler zou verwachten dan...

Ik zou het niet weten dan...

Het kan natuurlijk ook gewoon een onderdeel van de rebranding zijn. Nieuw etiket, nieuw kleurtje.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 13 Jan 2015, 16:19

Voor mn gevoel verliest het dat stukje ambachtelijkheid.. is dat vreemd? :Scratch ik zou het overigens nog niet proeven hoor.
Ik zoek het vaak wel even op de label als ik een fles in mn hand heb.
1 x
Afbeelding

D3US
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D3US » 14 Jan 2015, 08:38

Nino schreef:Voor mn gevoel verliest het dat stukje ambachtelijkheid.. is dat vreemd? :Scratch ik zou het overigens nog niet proeven hoor.

Voor mij net zo, het neemt een stukje romantiek weg van het product, vind ik, ook al zou niemand het waarschijnlijk proeven. Het gaat mij meer om het idee. Ik kijk ook op de labels om te zien of er bijgekleurd is, helaas is het in Schotland (nog) geen verplichting om dit op de fles te noteren.... Ik zou een whisky die ik goed vind er niet om laten staan, maar toch blijft het op de een of andere manier jammer!
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 14 Jan 2015, 08:44

whiksy schreef:Toch jammer dat bijkleuren. Doe het in een groene of bruine fles, dan is het niet meer nodig.

:nono, dat gaat ook niet op. Neem Lagavulin bijvoorbeeld. Die hebben een bruine fles maar kleuren alsnog de 16 jarige gewoon bij. Daar komen ze er eerlijk voor uit dat ze gelijkwaardige kleuren willen hebben.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Jan 2015, 09:09

D3US schreef:
Nino schreef:Voor mn gevoel verliest het dat stukje ambachtelijkheid.. is dat vreemd? :Scratch ik zou het overigens nog niet proeven hoor.

[...] Ik kijk ook op de labels om te zien of er bijgekleurd is, helaas is het in Schotland (nog) geen verplichting om dit op de fles te noteren.... [...]

En, zoals ook al eerder in dit onderwerp gemeld: in Duitsland zet men het er vaak 'voor de zekerheid' op omdat er grote boetes staan op het niet vermelden. Kortom: ook als het er wel opstaat hoeft het er niet in te zitten :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 14 Jan 2015, 19:12

Ik zeg het verkeerd zie ik.. ik kijk even op de fles of ik zie staan: no chill filtering en no colour added. :lekker
0 x
Afbeelding

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 19 Jan 2015, 01:44

Ik kijk wel altijd of ik het ergens op de fles zie staan. Vreemd genoeg vind ik dat wel belangrijk. Koop eigenlijk liever een no caramel en non chillfiltered en 46% abv of meer dan een die bijgekleurd of gefilterd is. Kan niet echt zeggen waarom dit is. Misschien te veel naar Ralfy geluisterd ;)
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 22 Jan 2015, 12:33

D3US schreef:
avdboom schreef:Ik heb wel eens gehoord dat kuntstmatige kleuring onder invloed van zonlicht wil verbleken, heeft 1 van de flessen in zonlicht gestaan?

Nee, altijd in een kast met deuren gestaan (ongeveer een jaar), uit het licht dus.... vreemde zaak!

Dit is mij dus ook opgevallen met een fles Lagavulin 16 die ik nu heb.
De kwaliteit is overigens een heel stuk minder als de vorige fles, bijna geen turf/rook ook in de laatste fles.
Maar heel duidelijk is te zien dat hij knal-oranje ziet van de kleurstof, het lijkt wel een likeur :? .
Dat was voorheen niet zo, toen had hij een licht rozige kleur.
Dus....hoezo om de kwaliteit te waarborgen ?
Zowel op kleur als kwaliteit NIET waar dus.
0 x
Afbeelding

D3US
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D3US » 22 Jan 2015, 13:52

Kapre schreef:
D3US schreef:
avdboom schreef:Ik heb wel eens gehoord dat kuntstmatige kleuring onder invloed van zonlicht wil verbleken, heeft 1 van de flessen in zonlicht gestaan?

Nee, altijd in een kast met deuren gestaan (ongeveer een jaar), uit het licht dus.... vreemde zaak!

Dit is mij dus ook opgevallen met een fles Lagavulin 16 die ik nu heb.
De kwaliteit is overigens een heel stuk minder als de vorige fles, bijna geen turf/rook ook in de laatste fles.
Maar heel duidelijk is te zien dat hij knal-oranje ziet van de kleurstof, het lijkt wel een likeur :? .
Dat was voorheen niet zo, toen had hij een licht rozige kleur.
Dus....hoezo om de kwaliteit te waarborgen ?
Zowel op kleur als kwaliteit NIET waar dus.

Ik snap het bijkleuren om altijd precies dezelfde kleur te behouden nog wel (alhoewel ik er geen voorstander van ben), maar in mijn voorbeeld met die 2 Taliskers, exact dezelfde whisky (als we het label moeten geloven tenminste), maar toch twee totaal verschillende kleuren. Inderdaad, die oranje gloed is hier ook duidelijk. Jammer toch...
0 x
Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 22 Jan 2015, 20:35

Ik ben geen whiskymaker, maar een liefhebber, het gaat mij om de geur, smaak, beleving etc.

De distilleerderij wil een constant product op de markt brengen. Als ze daar bijkleuring voor nodig vinden, moeten ze dat vooral niet laten. Het is niet aan mij als liefhebber om te beoordelen of er dan een stukje ambachtelijkheid verloren gaat. Dat bijkleuren met karamel doen ze waarschijnlijk ook al jaren en maakt dus onderdeel uit van het ' ambacht' van whisky maken. Als het toegestaan is binnen het geheel van richtlijnen ... waarom niet? Aan port wordt ook brandewijn of andere alchohol toegevoegd. Vinden we ook allemaal heel gewoon.

Dat het dus iets minder ' natuurlijk' is, is een ander verhaal.

Kortom, ik kijk er niet naar als ik een mooie fles koop.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 22 Jan 2015, 20:45

jpvdw schreef:

Ik ben geen whiskymaker, maar een liefhebber, het gaat mij om de geur, smaak, beleving etc.

De distilleerderij wil een constant product op de markt brengen. Als ze daar bijkleuring voor nodig vinden, moeten ze dat vooral niet laten. Het is niet aan mij als liefhebber om te beoordelen of er dan een stukje ambachtelijkheid verloren gaat. Dat bijkleuren met karamel doen ze waarschijnlijk ook al jaren en maakt dus onderdeel uit van het ' ambacht' van whisky maken. Als het toegestaan is binnen het geheel van richtlijnen ... waarom niet? Aan port wordt ook brandewijn of andere alchohol toegevoegd. Vinden we ook allemaal heel gewoon.

mwah weet ik niet.. waarom moet de kleur altijd het zelfde zijn? Vind ik opzich niet het belangrjkste, los van het feit dat het toch z'n kleur moet krijgen van het vat is het idee erachter toch? Een brood van de ambachtelijke bakker hoeft ook niet een constante maat te zijn so what als die de ene keer wat boller is als de andere keer..
0 x
Afbeelding

D3US
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D3US » 22 Jan 2015, 21:06

Nino schreef:
jpvdw schreef:

mwah weet ik niet.. waarom moet de kleur altijd het zelfde zijn? Vind ik opzich niet het belangrjkste, los van het feit dat het toch z'n kleur moet krijgen van het vat is het idee erachter toch? Een brood van de ambachtelijke bakker hoeft ook niet een constante maat te zijn so what als die de ene keer wat boller is als de andere keer..

Helemaal mee eens, maar als je dan een whisky koopt waarvan je weet dat ze al bijkleuren en een jaar later koop je nog een fles en de kleur is weer heel anders dan die eerste, dan schiet het z'n doel een beetje voorbij denk ik
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 22 Jan 2015, 21:11

Nino schreef:Ik zeg het verkeerd zie ik.. ik kijk even op de fles of ik zie staan: no chill filtering en no colour added. :lekker

Staat het op beiden flessen? Misschien zijn ze er onlangs vanaf gestapt onder druk van de Ralfy Clan? :gnif
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”