Whisky als cadeau: advies gevraagd

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Advies nodig: Millstone (Zuidam)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Feb 2011, 11:32

Chay, wat ik er van gehoord heb (niet zelf gedronken) zijn ze allemaal goed. Je zult vast nog wel reacties van ervaringsdeskundigen krijgen maar om je alvast wat te denken te geven mijn twee cent.

Kijk even of je hierdoor nog wat wijzer wordt:
Zuidam: Millstone expressies en bottelingen
Zuidam Millstone Peated 5yo 40%

Meest bijzonder als presentje zijn waarschijnlijk de Millstone Rye Pure Potstill en Millstone Peated Single Malt maar die zijn ook weer nóg meer smaak gebonden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Re: Whisky als cadeau: advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 25 Feb 2011, 13:26

Zo heel goed vind ik ze nu ook weer niet. Ik heb de American Oak en French Oak geproefd. Niks mis mee, maar ook geen grote concurrent voor Schotse whisky. Als ik het kado zou krijgen, zou ik denken: leuk dat het in jouw land is gemaakt, fijn voor de economie, maar doe volgende keer toch maar een gevestigde waarde voor de helft van de prijs :roll: Maar goed, voor een kado gelden andere regels dan puur prijs/kwaliteit. In dat geval zou ik voor de French Oak stemmen.
0 x

Chay
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Chay » 25 Feb 2011, 13:49

WhiskyNotes schreef: Maar goed, voor een kado gelden andere regels dan puur prijs/kwaliteit

Nouwww, het is wel de bedoeling dat het kwalitatief ook een goede whisky is :D Hij moet er wel van kunnen genieten.
Deze man zit niet om geld verlegen, dus hoe duur een whisky is zal hem ook een worst wezen.
Het moet iets zijn wat hij lekker vindt en als het ook nog verassend kan zijn, dan is dat heel erg meegenomen. Vandaar mijn vraag over deze Nederlandse whisky's.

Als alternatief heb ik nog doorgekregen:
- Bushmills 16 Year Old / 3 Wood
- Kilbeggan 15 Year Old
- Redbreast 15 Year Old

En nog Middletons Very Rare, maar die vind ik prijstechnisch iets teveel van het goede.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Feb 2011, 14:57

Chay schreef:Als alternatief heb ik nog doorgekregen:
- Bushmills 16 Year Old / 3 Wood
- Kilbeggan 15 Year Old
- Redbreast 15 Year Old

Als presentje is een NL whisky natuurlijk best leuk. En er is zeker niets mis mee hoor. Inderdaad wel wat duurder in verhouding met een aantal goede Schotse SIngel Malts (let op want daar gaat het over, over Single Malts, de Millstone Rye Pure Potstill is dat overigens niet).

En dan komt inderdaad de vraag op, is er een reden dat je alleen Ierse whiskey als alternatief hebt ? Als alternatief op de Millstone zou ik dan eerder nar een Schotse kijken. Niet dat het dan eenvoudiger wordt hoor :o
Daarover vind je hier wat meningen: Jouw Irish whiskey?
0 x

Chay
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Chay » 25 Feb 2011, 16:34

De Ierse whisky komt omdat dit een aantal suggesties waren van een Ierse collega :)
Maar ik ben nergens aan gebonden, ik wil alleen weten of ik met die Nederlandse whisky "ook" een goede keus zou maken voor een echte liefhebber.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Feb 2011, 11:28

Chay schreef:Deze man zit niet om geld verlegen, dus hoe duur een whisky is zal hem ook een worst wezen.
Het moet iets zijn wat hij lekker vindt en als het ook nog verrassend kan zijn, dan is dat heel erg meegenomen. Vandaar mijn vraag over deze Nederlandse whisky's.

Juist hierom zou ik voor een Millstone gaan. Dat is toch origineel, en houdt zich prima staande tussen andere (wereld) whiskies. Ze zijn er ook in een mooie cadeau-doos etc.

Kijk eens naar deze video-clip van Jock: Frysk Hynder vs Millstone Recensie 10 Twee Nederlandse Whiskies

P.s. Ik weet ook niet waar de ervaringsdeskundigen blijven :Scratch
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Feb 2011, 09:34

Eens met Piet: het is leuk een Nederlandse Whisky als cadeau te krijgen. Echter... Millstone is mooi spul, maar voor het geld van een fles kan ik me goedkoper en lekkerder spul bedenken. Tsja... het is moeilijk voor Zuidam, want die prijs kan pas omlaag als de verkoop goed loopt :-P Vicieuze cirkel...

De flessen zijn zo duur ook weer niet, dus ik zou dan voor een mooie Millstone gaan ipv een Frysk Hynder...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

pim
Senior
Senior

advies peated whisky als kado

Ongelezen berichtdoor pim » 19 Mar 2011, 16:34

Hallo iedereen,

Volgende week ga ik naar groningen :hoera , voor een kennis waar ik overnacht en ook liefhebber van whisky wilde ik een
geschenk meebrengen. Persoon in kwestie houdt van geturfde whisky, maar niet te ziltig. Mijn vraag bij deze is; welke whisky is geschikt om te kado te geven, prijs rond de 25 a 30 euro. Wat raden jullie me aan om aan te schaffen als kado.

pascal :)
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Mar 2011, 16:47

Misschien is die Millstone Peated leuk (alleen is die wat duurder...) Anders heb je voor dat geld een mooie Laphroaig 10yo. In Duitsland voor 20 euro de Finlaggan (jonge Lagavulin). Of een Smokehead (zie tasting notes).
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 24 Mar 2011, 13:17

Ben er uit: loch lomond peated, misschien geen hoogvlieger, maar is m.i. een aardige whisky om kado te geven en om het gewoon lekker op te drinken in de tuin o.i.d., niet complex, maar dat is niet erg, want het is een "beginnend" proever, dus complexere whisky's hebben niet echt een meerwaarde in dit geval. ;)
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Hanna
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Hanna » 14 Dec 2011, 16:10

Ik zou ook heel graag jullie advies hebben voor het kopen van een leuke fles als cadeau. Het is voor mijn vriend, een beginnende whiskydrinker, en hij houdt het meest van Schotse whiskys. Hij heeft het al een paar keer gehad over Johnnie Walker Blue Label, maar dat vind ik toch een beetje te standaard en bovendien nogal veel geld voor een 20 cl flesje. Of is dat juist een prima keuze als je die nog nooit hebt gedronken?

Weten jullie een mooie aanvulling rond de 50 euro voor een beginnende verzameling? Ik woon in regio eindhoven. Hij heeft al in de kast staan (sorry als ik niet alle details erbij heb maar heb gewoon even de namen van de flessen overgetypt :D )
Glenlivet 12 yr
Jameson special reserve 12 yrs
Macallan fine oak 10 yrs
Bell's christmas 1994 8 yrs
Aberlour 10 yrs
Johnnie Walker black label
Glen Moray

Bedankt!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Dec 2011, 17:04

Hallo Hanna,

Ik zou je die Blue Label niet adviseren. Wel bijvoorbeeld de Green Label, die past wel in z'n huidige collectie. Dat is een blended malt, wat rokerig, goede prijs / kwaliteit.

Al past een 'simpele' Glenfiddich maar dan niet de 'standaard' 12yo, maar bijvoorbeeld de 15yo, ook mooi tussen.

Of een Glenmorangie 10yo "The Original".

Wil je hem iets bijzonders en aparts geven, dan zou ik een Aberlour a'Bunadh kunnen adviseren. Pas wel op: meestal rond de 60% alcohol, maar supergenieten! Nu bij bv. whiskysite.nl in de aanbieding voor ca. 45 euro.

Over geld gesproken... wat is je budget?
0 x

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 14 Dec 2011, 18:57

Voor rond de 50 euro is die A'bunadh een hele fraaie. Een andere topper in de categorie 40-50 euro is de Lagavulin 16, maar die is vrij sterk geturfd, en daar moet je van houden. Een veilige en mooie keuze is in mijn optiek ook de Clynelish 14; wat zilter, robuuster dan wat er nu in de kast staat, maar oh zo smaakvol, en voor minder dan 40 euro te krijgen.
Eigenlijk zijn er een miljoen mogelijkheden - als je een goede (whisky)slijter in de buurt hebt, dan kan de verkoper je aldaar vast een mooie fles aanraden.
0 x
Afbeelding

Hanna
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Hanna » 14 Dec 2011, 19:17

Alvast bedankt voor de tips! Ik wilde eigenlijk online iets bestellen want met een pasgeboren baby is het zo'n toer om naar de slijter te gaan... En ik vind het ook wel heel leuk om een merk te kopen waar hij misschien nog niet van heeft gehoord, is toch wat specialer. Dus ik ga vast een beetje kijken in de webshops!
0 x

TGIF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TGIF » 14 Dec 2011, 19:24

Onder de < 30 euro, zijn er dan Sherried whiskies die de moeite waard zijn?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”