Fenol part per million (PPM)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Fenol part per million (PPM)

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 27 Apr 2016, 22:52

Rien68 schreef:
roetertoeter schreef:Bruichladdich heeft op dit moment vaten met octomore liggen rijpen met meer dan 300 ppm...

300?! Die moet je echt weg kauwen dan... :o

Het is al een paar keer eerder gezegd maar de whisky in dat vat is geen 300 ppm, hoor!
Het is de de mout die zoveel ppm heeft.
Die hoge cijfers die ze op hun flessen zetten gaan dus niet over de whisky die in de fles zit maar over de mout tijdens de productie.
Maar het verkoopspraatje verkoopt in ieder geval wel erg goed. :bigsmile
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Apr 2016, 23:35

Inderdaad klopt dat. En het is nog nepperij ook.

Ze sprayen en mout met een olie-achtige substantie waardoor een schep as verwerkt zit. Zo kan ik ook wel aan m'n ppm's komen!
Punt is dat dit natuurlijk niet mee-gestookt wordt, maar tijdens de fermentatie allang losgeweekt is en in het bezinksel zit.
0 x

roetertoeter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roetertoeter » 28 Apr 2016, 13:52

brechtvds schreef:
roetertoeter schreef:Bruichladdich heeft op dit moment vaten met octomore liggen rijpen met meer dan 300 ppm...

hoe weet je dit ,want ik vind dit nergens op de website of fb pagina ??? :bigsmile

https://www.reddit.com/r/Scotch/comment ... _ppm_news/
Attended the Boston Whisky Extravaganza last night (which could be an entire post in itself) and got talking with the Bruichladdich rep. I mentioned I had picked up a bottle of the Octomore 6.3 Islay Barley, which is peated to 258 ppm, and he told me that not only is it the scotch with the highest ppm levels ever, but Bruichladdich won't release anything that surpasses it for a few years. Their next Octomore will be somewhere in the 170 range, and their 300 ppm Octomore has been aging for around 3 years, so won't be released until 2017-2018. This isn't a comment on how 'awesome and crazy peaty Octomore is, and we know that ppm doesn't tell the whole story, but just something interesting I wanted to share.

So for those of you who have tried a number of Octomores, which is your favorite? I have heard many of the earlier releases were super peaty but unbalanced, and I've seen good reviews on some (Orpheus, Comus, 6.3), heard nothing on others (most of the _ releases) so wanted to get some thoughts.
1 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 28 Apr 2016, 16:12

damn 300ppm lijkt me wel te veel vond de 6.3 al naar asbak smaken de 7.2 (208ppm) vond ik kwa ppm echt het uiterste maximum je smaakt de asbak maar ook de onderliggende complexere notes
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Apr 2016, 00:13

brechtvds schreef:damn 300ppm lijkt me wel te veel vond de 6.3 al naar asbak smaken de 7.2 (208ppm) vond ik kwa ppm echt het uiterste maximum je smaakt de asbak maar ook de onderliggende complexere notes

Huh? Was er niet een maximum wat je kon proeven? staat me zoiets bij.

dus boven een X gehalte maakt X+100ppm nog geen verschil qua smaak, je bent dan verzadigd.
Dat het slecht smaakt komt waarschijnlijk door stookfouten en slechte of korte rijping (wat met de ocotmore geregeld gebeurde).
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 30 Apr 2016, 10:44

defeatless schreef:
brechtvds schreef:damn 300ppm lijkt me wel te veel vond de 6.3 al naar asbak smaken de 7.2 (208ppm) vond ik kwa ppm echt het uiterste maximum je smaakt de asbak maar ook de onderliggende complexere notes

Huh? Was er niet een maximum wat je kon proeven? staat me zoiets bij.

dus boven een X gehalte maakt X+100ppm nog geen verschil qua smaak, je bent dan verzadigd.
Dat het slecht smaakt komt waarschijnlijk door stookfouten en slechte of korte rijping (wat met de ocotmore geregeld gebeurde).

Je smaakt wel degelijk een verschil hoor in as\peat niveau tussen de 6.1,7.2 en 6.3 :bigsmile
Of mss smaakt de 7.2 gewoon anders/complexer door de finish in wijnvaten zou ze nog eens allemaal moeten proeven het is al weer een 2tal jaren geleden dat ik de 6.3 heb gedronken
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 21 Sep 2016, 08:21

Interessant om te lezen dit. Nooit geweten dat je de mate van peaty kon meten.

Misschien helpt dit:

Ik heb het ppm-gehalte opgesplitst in een min en een max om gegevens als "25-35" ook als waarde te kunnen weergeven en zodoende sorteerbaar te maken.

Bijgewerkt tot 20-09-2016.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”