Old Pulteney expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Old Pulteney expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 19 Mar 2016, 07:21

noble schreef:Old Pulteney Vintage 1989
WWA "World's Best Single Malt Whisky"

@en vlotjes uitverkocht bij de drankgigant.

Het is bij de WWA dan ook bijna onmogelijk om niet in de prijzen te vallen, zoveel categorieen zijn er. :P http://www.worldwhiskiesawards.com/2016/all.html

Over deze whisky kan ik trouwens helemaal niets zeggen hoor. En omdat dit dan de beste over alle categorieën is zal ook echt wel een prima whisky zijn.

Over het algemeen vind ik OP prima whisky en worden de 17y en de 21y door de kenners hoog gewaardeerd.
Zelfs de 12y vind ik voor het geld bovengemiddeld goed.

OP valt voor mij vaak in het maritieme en/of waxy profiel. Hebben jullie dat ook?
En ondanks dat ik OP dus prima whisky vind, legt hij het bij mij in vergelijking met Springbank, Talisker en Clynelish toch vaak af.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 13 Jun 2016, 01:56

De 12 eindelijk geprobeerd, wat een gruwelijk lelijke fles, wel een mooi etiket en een mooie koker. Verder vind ik dit absoluut geen beginners whisky, hij is veel scherper dan je gewend bent van een 12 jaar bij 40% ABV. Verder vooral een flinke berg vanille met een middellange afdronk. Ook een hoop nieuwe smaken die ik vooralsnog niet fatsoenlijk kan beschrijven. Wel eentje met een heel eigen karakter. Volgende keer ga ik denk ik voor de 17yo gezien de positieve verhalen.
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 13 Jun 2016, 13:48

WhiskyLiam schreef:De 12 eindelijk geprobeerd, wat een gruwelijk lelijke fles, wel een mooi etiket en een mooie koker. Verder vind ik dit absoluut geen beginners whisky, hij is veel scherper dan je gewend bent van een 12 jaar bij 40% ABV. Verder vooral een flinke berg vanille met een middellange afdronk. Ook een hoop nieuwe smaken die ik vooralsnog niet fatsoenlijk kan beschrijven. Wel eentje met een heel eigen karakter. Volgende keer ga ik denk ik voor de 17yo gezien de positieve verhalen.

Toch wel een mooie fles. Vooral de boot die vergroot wordt via de whisky in de fles is top. Heb 'm ook sinds enkele maanden in huis. Heel interessante whisky die de ene keer heel anders kan smaken dan een vorige keer. Prijs/kwaliteit erg mooi. De 17 is toch weer ontzettend duur.
2 x

Giel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Giel » 16 Jun 2016, 09:22

Ook ik vind de fles juist wel mooi. Heb hem al een tijdje leeg, maar hij staat hier nog steeds onder de veranda. Had na de laatste druppel het idee om er water in te doen (zodat het schip vergroot wordt) en er met een mooie zomeravond een kaars in te zetten. Ik kan me ook (vaag) herinneren van de koker dat de fles de vorm heeft van de ketels die ze gebruiken. De "swan neck" zit er in het echt ook niet aan, want dat paste niet naar binnen dus hebben ze hem er maar afgezaagd :lekker . Maar wie weet heb ik dat er ook zelf wel bij verzonnen zodat de fles mooi blijft :P
Daarnaast vond ik als beginner de whisky erg lekker. Had met name gekocht na het kijken van een filmpje van Ralfy over de beste instappers. Ik kon me niet echt iets voorstellen bij een maritiem karakter, maar na de eerste paar nipjes snapte ik het meteen. Als beginner vond ik het leuk om, ondanks dat je veel smaken nog niet expliciet herkent, wel te kunnen proeven dat deze toch iets ziltigs en martiems heeft.
zo zie je maar weer smaken (en voorkeuren voor de vorm van een fles) verschillen!
1 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 26 Sep 2016, 19:38

WhiskyLiam schreef:De 12 eindelijk geprobeerd, wat een gruwelijk lelijke fles, wel een mooi etiket en een mooie koker. Verder vind ik dit absoluut geen beginners whisky, hij is veel scherper dan je gewend bent van een 12 jaar bij 40% ABV. Verder vooral een flinke berg vanille met een middellange afdronk. Ook een hoop nieuwe smaken die ik vooralsnog niet fatsoenlijk kan beschrijven. Wel eentje met een heel eigen karakter. Volgende keer ga ik denk ik voor de 17yo gezien de positieve verhalen.

Oud onderwerp, maar toch even een reactie. Ik heb de 12 en/of 17 jarige al een tijdje op de shoppinglist staan. Zou je de 12 jarige aanbevelen? Ik ben wel van de Highland wiskey's. Thanks.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Sep 2016, 19:58

Erik1908 schreef:

Oud onderwerp, maar toch even een reactie. Ik heb de 12 en/of 17 jarige al een tijdje op de shoppinglist staan. Zou je de 12 jarige aanbevelen? Ik ben wel van de Highland wiskey's. Thanks.

Zeker weten, hoewel het bij 1 a 2 drammetjes gebleven is (was niet mijn fles helaas) is deze als geen ander die ik tot nu toe heb gehad (ongeveer 100 verschillende). Nu zegt dat niet zoveel, omdat veel whiskies als geen ander zijn maar met deze had ik tot nog toe de meeste moeite om alle smaken te onderscheiden. Ook is hij niet heel duur, dus zeker de moeite.

Toevallig zit ik nu net de laatste whisky review van Ralfy te kijken en raadt hij ook daar de OP12 aan. :)
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 26 Sep 2016, 20:02

WhiskyLiam schreef:
Erik1908 schreef:

Zeker weten, hoewel het bij 1 a 2 drammetjes gebleven is (was niet mijn fles helaas) is deze als geen ander die ik tot nu toe heb gehad (ongeveer 100 verschillende). Nu zegt dat niet zoveel, omdat veel whiskies als geen ander zijn maar met deze had ik tot nog toe de meeste moeite om alle smaken te onderscheiden. Ook is hij niet heel duur, dus zeker de moeite.

Toevallig zit ik nu net de laatste whisky review van Ralfy te kijken en raadt hij ook daar de OP12 aan. :)

Dank Liam voor je snelle reactie.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Sep 2016, 22:17

Persoonlijk vind ik de 17yo de beste Old Pulteney die er is.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Sep 2016, 22:20

Prijs kwaliteit wel (van de OB's dan) maar ik vind de 21 toch wel iets lekkerder.
Maar de 17 staat hoog op mijn lijstje van OB's. Stappen boven de 12 en een whisky die iedereen geproefd zou moeten hebben.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Sep 2016, 22:24

De 17 recent geproefd, is inderdaad een erg goede whisky. De 21 had ik op een festival, daar viel hij mij zeker niet tegen. Maar ik zou nog deze nog een keer moeten proeven om er echt een goed oordeel over te kunnen vellen.

De 12 vind ik OK, maar minder dan een aantal jaren geleden. Ik vond hem wat minder fris en ziltig en iets te veel naar butterscotch en caramel ruiken en smaken.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Sep 2016, 22:38

caskstrength schreef:De 17 recent geproefd, is inderdaad een erg goede whisky. De 21 had ik op een festival, daar viel hij mij zeker niet tegen. Maar ik zou nog deze nog een keer moeten proeven om er echt een goed oordeel over te kunnen vellen.

De 12 vind ik OK, maar minder dan een aantal jaren geleden. Ik vond hem wat minder fris en ziltig en iets te veel naar butterscotch en caramel ruiken en smaken.

Wanneer m'n fles 21 opengaat stuur ik wel een 6cl sample van de 17 en de 21.
Kan je op je gemak vergelijken.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Sep 2016, 22:42

Peter87 schreef:
caskstrength schreef:De 17 recent geproefd, is inderdaad een erg goede whisky. De 21 had ik op een festival, daar viel hij mij zeker niet tegen. Maar ik zou nog deze nog een keer moeten proeven om er echt een goed oordeel over te kunnen vellen.

Dat is nog eens een geste! Thx, dan zorg ik voor wat lekkers in return :goedgedaan
1 x
Affirmanti incumbit probatio

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 26 Sep 2016, 23:05

Peter87 schreef:

Ik gaf de 21 recentelijk hoge punten op WB, echt een zeer fijne dram
2 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 27 Sep 2016, 00:05

Ik ben erg onder de indruk van wat ik hier lees. Ik heb de OP17 op m'n wishlist gezet. Binnenkort even zien of we een sample kunnen scoren.

Ik zie wel flinke prijsverschillen:
Drankgigant, 67,50
Whiskyhuis, 94,99

Scheelt een Bowmore 12...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 03 Dec 2016, 21:56

Pas nog een glaasje 21 geproefd. Een aanrader! Uitstekende smaak en een heerlijke neus!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”