Stop idolising single cask whiskies

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Stop idolising single cask whiskies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 17 Sep 2018, 15:10

Oogadal schreef:Je sterrenrestaurant argument ga ik in mee, alleen ik heb geen flauw idee hoe vaak jij in een sterren restaurant je buikje vult (nou ja..) Ik vergelijk dat sterrenrestaurant met een geweldige jaren 60 of 70 dram; die krijgen we denk ik ook niet elke dag.
En in de restaurants die onder het sterrenniveau zitten ben ik het met Wouter eens; dat kan ik vaak zelf beter. :bigsmile

Ik probeer het toch regelmatig te doen. Het is een verrijking.
Net zoals een topdram dit is.
Ik was trouwens vergeten dat jullie in Nederland op restaurant gaan :P
(niet allemaal tegelijk reageren nu, het was maar een grapje ;) )
Hier in Bourgondisch Vlaanderen is het onder sterrenniveau ook nog goed toeven hoor. :bigsmile
5 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Sep 2018, 15:22

Ja, ik ook Kris. Maar jammer genoeg (voor ons) heb je wel een punt, want wat ze je in NL soms voor durven zetten, ik denk dat jullie Belgen de tent afbreken als jullie geserveerd krijgen wat hier zo'n beetje de standaard is :Help
Je kunt het al zien aan wat de gemiddelde Nederlander op z'n BBQ durft te leggen hoe triest de vlag er bij wappert hier; speklappen en ander platgeslagen varkensvlees met allemaal dezelfde ranzige marinade. Of een voorgegaarde spare rib. :vies
En als er dan op zo'n 20 in een dozijn BBQ veel complimenten worden gegeven (dat kan niet anders als uit beleefdheid zijn) dan kan het maar zo gebeuren dat de crematorium goeroe in al z'n enthousiasme denkt dat ie ook wel een BBQ restaurant kan beginnen... :domdom

Dan heb je een beetje beeld hoe de vlag er bij hangt in 80% van de 'restaurants' in NL...
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Aug 2020, 14:11

JvR schreef:Dus: Worden single cask door ons liefhebbers teveel opgehemeld? En aan de andere kant: Wordt er te veel 'neergekeken' op OB's en expressies die uit meerdere vaten bestaat?

Een aardig oud draadje maar wel leuk om weer eens naar boven te halen!
Ik denk dat het antwoord op deze stelling al begint met een vraag; ‘waarom koop je een OB en waarom een single cask/IB?’ Het antwoord daarop zal uiteraard voor iedereen anders zijn.

Ik koop single casks/IB’s omdat dit ‘minder voor de hand ligt’. Ik ben meer tijd kwijt aan zoeken naar een interessante, unieke SC/IB dan dat ik aan het zoeken ben naar bv. een Bunna 12 OB. Voor dat laatste ga ik simpelweg naar websites als D12 en binnen 3 minuten heb je gezocht, gevonden, afgerekend en kan je weer verder met je leven. SC/IB geeft m.i. een enorme variatie en exact de smaak die van dat ene specifieke vat komt, vindt je niet meer zodra de flessen op zijn en het vat leeg is. Daarnaast geeft het mij als koper meer ‘macht’ om te bepalen wat ik precies wil. Ik heb ineens de vrije keuze in vattype, leeftijd, distillatiedatum, botteljaar, wel/geen finish enz. enz. enz. Je kunt bv gaan kijken wat een Bunna nou doet qua rijping op specifiek een refill sherry butt, of een sherry butt en en bourbon barrel naast elkaar zetten. Dat maakt het voor mij vooral leuker/interessanter dan een OB. Verder heb ik wel eens het idee dat ik het distillery karakter vaak duidelijker waarneem in een SC. Uitzonderingen, zoals de moderne sherry bommen, uiteraard daargelaten. Maar das misschien meer een gevoel.

Persoonlijk kijk ik daardoor niet neer op OB’s. Ik koop OB’s omdat ik weet dat ik bv een Glengoyne 21 een dijk van een whisky vind, batch na batch na batch. Die wil ik thuis gewoon structureel op de planken hebben staan. OB’s vind ik vaak een constantere kwaliteit hebben, je weet wat je er van kunt en mag verwachten. Per batch verschilt het natuurlijk wel iets natuurlijk maar doorgaans ontloopt het elkaar niet veel. Een OB is voor de meer relaxte momenten. Geen proefnotities of uitgebreid ontleden, gewoon onderuit zakken en lekker genieten. Tegelijkertijd heb ik bij een OB wel minder specifieke keuzevrijheid. Die Glengoyne 21 is nou eenmaal gemaakt uit een recept van allerlei vaten en leeftijden daar heb ik geen invloed op. Maar goed, dat maakt vooral het aanschaffen minder enerverend. Wbt het drinken kan ik net zoveel genieten van een OB als een SC/IB.

Naar mijn idee zijn SC/IB’s dus vooral leuker/interessanter vanwege de variatie en het kunnen ontdekken van veel specifiekere expressies. Maar het zegt mij per definitie vrij weinig over de kwaliteit. Een OB is per definitie zeker niet minder lekker of minder goed. Ik heb net zo goed SC/IB gehad waarvan ik blij was dat t slechts een sample was of waarvan ik liever iets anders van het geld had gekocht.
10 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 25 Aug 2020, 16:46

Ik kan me wel vinden in het betoog van Cask1988. Ob's zijn inderdaad een stuk constanter qua kwaliteit (goed of slecht), op een enkele uitzonddering na. Springbank heeft b.v. toch variatie, omdat ze in de productie liever met een ouderwets schoolbord en een krijtje werken dan met een computer. Heeft ook wel weer z'n charme.

Nadeel van IB's is dat je er snel bij moet zijn. Vooral bij de oudere expressies. Als je een sample bestelt om eerst te proeven, ben je vaak al te laat met bestellen. Zeker als de sample meer dan bevalt.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Aug 2020, 17:01

Erik1908 schreef:Nadeel van IB's is dat je er snel bij moet zijn. Vooral bij de oudere expressies. Als je een sample bestelt om eerst te proeven, ben je vaak al te laat met bestellen. Zeker als de sample meer dan bevalt.

Daarvoor is een Oplossing:
F5

:P
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”