Mortlach expressies
Re: Mortlach expressies
Iemand hier ervaring met de Mortlach 1992-2013 Douglas Laing Directors' Cut?
1 x
niet zelf op, maar Douglas Laing ken ik wel aardig. Een bovengemiddelde bottelaar. Iets van deze leeftijd moet eigenlijk altijd goed zijn.
0 x
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

Mermur schreef:Iemand hier ervaring met de Mortlach 1992-2013 Douglas Laing Directors' Cut?
Zal om één van de zustervaten gaan van de Mortlach waarvan je laatst van mij een sample van hebt overgenomen. Dus verbeeld je in hoe die whisky zou zijn met 3+ jaar rijping erbij en je krijgt aardig een idee van wat je mag verwachten.
1 x
Heeft iemand deze van cadenhead al geproefd? Benieuwd wat jullie er van denken!
CA 1994-2016, 52,1%.
https://www.whiskybase.com/whisky/80881 ... ch-1994-ca
CA 1994-2016, 52,1%.
0 x
BasP schreef:Heeft iemand deze van cadenhead al geproefd? Benieuwd wat jullie er van denken!
CA 1994-2016, 52,1%.
Wel gekocht (via Bresser & Timmer), maar nog niet geproefd. Er staan proefnotities op Malt Fascination (post 'A whisky tasting with Jock Shaw – part 1' 19 mei 2016).
0 x
Mermur schreef:Wel gekocht (via Bresser & Timmer), maar nog niet geproefd. Er staan proefnotities op Malt Fascination (post 'A whisky tasting with Jock Shaw – part 1' 19 mei 2016).
Bedankt voor de notes, had ze niet gevonden!
Ik kocht hem gisteren ook (bij The Whisky shop) en hij gaat vanavond open. Ga hem proeven tegen een jongere Mortlach 2008-2016, SV un-chillfiltered collection, staat nog niet op WB). Ik laat vanavond nog een berichtje over het resultaat

1 x
Zoals beloofd. Dit is wat ik er, met mijn beperkte ervaring, in herkende. Bij de CA was een labeltje gevoegd met proefnotities, maar dat ging (voor mij) precies over een andere whisky
De 2008 8y Mortlach van SV
Neus
erg zoet en fruitig: vanille, karamel, kaneel, appelcake, perzik, mango, ananas, banaan, appelsien
Smaak
nog een beetje 'rough around the edges', maar opnieuw lekker zoet en fruitig. karamel/honing, gaat bijna naar de fruitpap (betterfood, banaan, appelsien, perzik)
Afdronk
voor een redelijke jonge whisky lange nasmaak, tegelijkertijd toch ook nog wel wat scherp (alcohol) of misschien licht vleugje peper
De 1994 21y Mortlach van CA
Neus
in vergelijking met de 8-jarige: fijner en complexer (om eens een open deur in te trappen). karamel (mild), vanille, een hint van witte wijn op de achtergrond, rode besjes, vleugje perzik, rozijntjes
Smaak
erg zacht, met klein randje van witte wijn, daarna zoet, peer, chocolade (niet bitter), karamel, kersen. Heeft ook iets 'prikkelends' (zachte peper?).
Afdronk
aangenaam en zacht, blijft behoorlijk hangen.
Neus
erg zoet en fruitig: vanille, karamel, kaneel, appelcake, perzik, mango, ananas, banaan, appelsien
Smaak
nog een beetje 'rough around the edges', maar opnieuw lekker zoet en fruitig. karamel/honing, gaat bijna naar de fruitpap (betterfood, banaan, appelsien, perzik)
Afdronk
voor een redelijke jonge whisky lange nasmaak, tegelijkertijd toch ook nog wel wat scherp (alcohol) of misschien licht vleugje peper
Neus
in vergelijking met de 8-jarige: fijner en complexer (om eens een open deur in te trappen). karamel (mild), vanille, een hint van witte wijn op de achtergrond, rode besjes, vleugje perzik, rozijntjes
Smaak
erg zacht, met klein randje van witte wijn, daarna zoet, peer, chocolade (niet bitter), karamel, kersen. Heeft ook iets 'prikkelends' (zachte peper?).
Afdronk
1 x
BasP schreef:Zoals beloofd. Dit is wat ik er, met mijn beperkte ervaring, in herkende. Bij de CA was een labeltje gevoegd met proefnotities, maar dat ging (voor mij) precies over een andere whisky![]()
Neus
Smaak
Afdronk
Neus
Smaak
Afdronk
Leuk dat je ook je proefnotities gelijk hebt toegevoegd, die Cadenhead klinkt erg goed!
Beperkte ervaring of niet, het is jouw beleving dus in dat opzicht niets mis mee! Ga je de review ook nog op whiskybase toevoegen?
0 x
Ook van mij een vraagje of jullie bekend zijn met een bepaalde Mortlach. Het betreft deze: https://www.whiskybase.com/whisky/70906 ... ch-1997-im
Heeft een van jullie ervaring met deze whisky?
Grtz,
Berry
Heeft een van jullie ervaring met deze whisky?
Grtz,
Berry
0 x
Berrysaki schreef:Leuk dat je ook je proefnotities gelijk hebt toegevoegd, die Cadenhead klinkt erg goed!
Beperkte ervaring of niet, het is jouw beleving dus in dat opzicht niets mis mee! Ga je de review ook nog op whiskybase toevoegen?
Nee, niet onmiddellijk. Eerst meer ervaring opdoen voor ik ze post voor een 'breder publiek'
Ik houd ze wel voor mezelf (online) bij op mijn eigen kleine website (= andere hobby van me).
0 x
Mocht iemand van het forum de 25 y.o. OB van hasel hebben overgenomen en van plan zijn de fles te openen, dan houd ik me van harte aanbevolen voor een groot sample (6 of 10cl).
0 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb nu de Mortlach 2008 vW The Ultimate vat 800050 in het glas en dit is wel een hele leuke dram hoor voor die 40 euro. Er zijn nog wel wat vaten gebottled door van wees op 7 en 8 jarige leeftijd. Ik weet niet hoe ze zich onderling verhouden, Maar deze vind ik zeer geslaagd 

1 x
-
whisky4wood
- Senior

Heb vorige week een Mortlach van provenance gekocht. 8 jaar 2006/2014. Iemand ervaring mee? Is deze de moeite waard om op te drinken of als cadeau te geven?
0 x
Ik heb zojuist de Mortlach 1991 SV aan mijn collectie mogen toevoegen en meteen maar een klein glaasje geschonken en notities gemaakt:
Kleur:Yellow gold
Nose:Hout, noten, wat gedroogd fruit op de achtergrond. Een klein beetje vanille, rozijnen. Mooie, zeer rijke neus.
Smaak:Ondanks het hoge ABV een zeer zachte smaak. De noten en de houttonen komen hier duidelijk terug. Er zit een bittertje in maar niet storend. Mooi vol, romig, vet. Lekker!
Finish:Romig, vol van smaak. Iets bitter.
Heerlijke complexe dram die door z'n leeftijd verrassend zacht is. Mooie, rijke tonen, zowel in de smaak als op de neus.
Uiteindelijk een score van 90 punten!
Kleur:Yellow gold
Nose:Hout, noten, wat gedroogd fruit op de achtergrond. Een klein beetje vanille, rozijnen. Mooie, zeer rijke neus.
Smaak:Ondanks het hoge ABV een zeer zachte smaak. De noten en de houttonen komen hier duidelijk terug. Er zit een bittertje in maar niet storend. Mooi vol, romig, vet. Lekker!
Finish:Romig, vol van smaak. Iets bitter.
Heerlijke complexe dram die door z'n leeftijd verrassend zacht is. Mooie, rijke tonen, zowel in de smaak als op de neus.
Uiteindelijk een score van 90 punten!
3 x
FGG schreef:Ik heb zojuist de Mortlach 1991 SV aan mijn collectie mogen toevoegen [...]
Ik heb inmiddels, dankzij Florian, een sample van deze Mortlach gehad. Deze botteling heeft alles wat ik van een Mortlach op ex-sherry verwacht, behalve de arrival van bosvruchten (braam, zwarte bes, kers e.d.). Weliswaar is de arrival fruitiger dan de meeste Mortlachs die op zo'n inactieve refill butt gelegen hebben, maar toch scoor ik 'm daardoor wat lager dan Florian en heb ik niet de behoefte zelf een fles te kopen.
2 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”