Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Rijpen en finishings, welke zijn er ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Mei 2010, 20:27

Piet, is die Bowmore Haut Brion iets voor dit lijstje? Hij staat er onderaan wel bij de Bruichladdich, maar niet als 'algemene finish'? Overigens geen idee wat het is; zal vast wijn zijn... :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Mei 2010, 20:56

JayDie schreef:Piet, is die Bowmore Haut Brion iets voor dit lijstje? Hij staat er onderaan wel bij de Bruichladdich, maar niet als 'algemene finish'? Overigens geen idee wat het is; zal vast wijn zijn... :HitHead

Dat is een rode Bordeaux (claret), een, of eigenlijk cru uit de Graves.
Neen het eind is zoek. Het is een rode Franse wat dat betreft.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Whisky laten rijpen op kastanjehout?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Aug 2010, 21:11

Uit de voorstelling van Peter:

MoreBowmore schreef:Zelf heb ik kort geleden eens kastanjehoning ( sterke zoet-bittere smaak ) van een biologische winkel gehad en dan ga je denken dat het jammer is dat ze voor rijping niet eens kastanjehout ( mogen ) gebruiken.....

Misschien een tip voor Compass Box? Zij willen wel vaker dergelijk experimenten uithalen (Spice tree, als ik me niet vergis?). Enne... "mogen": het zal niet mogen van de SWA; het mag dan in Schotland geen whisky heten. Dan misschien iets voor de buiten-Schotland-se whiskymakers? :yes
0 x

PretZels
Actief lid
Actief lid

Re: Wie was eerst met finishings ?

Ongelezen berichtdoor PretZels » 02 Okt 2010, 00:43

Piet schreef:Ik heb hier een Glenmorangie Port wood finish (at least) 12yo, 43% die ik rond 1998 gekocht heb.

Ik meen me te herinneren dat Glenmorangie in die dagen de eerste was die met "finishing" op de markt kwam.
Weet iemand of dit klopt ?

Klopt helemaal Piet, Glenmorangie is als eerste gaan finishen !
0 x
Afbeelding Maar nog lang niet compleet.........

http://WWW.PRETZELS.NL

"IF THE WHISKEY DON'T KILL ME, I'LL LIVE TILL I DIE"
ALTERNATIVE:
"IF SHE DON'T KILL ME, THE WHISKEY WILL "

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 03 Okt 2010, 20:47

Wat mij betreft zijn er veel te veel "gefinishde "whiskys..
In veel gevallen is het wat mij betreft....schoenmaker blijf bij je leest.
Ik heb helaas genoeg gefinishde whiskys geproefd die de schoonheid van het oorspronkelijke merk niet hebben opgevijzeld.
Maar goed....tis mijn smaak en mening.
Er zijn meer dan genoeg mooie distillerybottelingen om de varieteit aan smaken in de whiskyplas vorm te geven zonder dat daar finishes voor nodig zijn.

Hans
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2010, 00:01

Maltwizzard schreef:......
Er zijn meer dan genoeg mooie distillerybottelingen om de varieteit aan smaken in de whiskyplas vorm te geven zonder dat daar finishes voor nodig zijn.

Ik kan me hier wel in vinden Hans. Ik ben van huis uit een purist.
Toen ik het lijstje van finishings begon als eerste bericht in dit onderwerp, had ik een inhaalslag te maken.
Die eerste Port finish van Glenmorangie staat nog steeds gesloten op de plank. Even er tussen uit geweest en dan kom je weer terug in dit oerwoud van finishings waar je echt door de vaten en duigen het bos niet meer ziet.
Ik ben wel nieuwsgierig naar enkele finishings, vooral ook door mijn wijn-achtergrond, maar kom er toch zelden toe om, laat ik zeggen, de extremen op te zoeken.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Feb 2011, 23:31

Even wat citaten die onder dit onderwerp passen.

Uit Amrut Kadambam
Piet schreef:
ea teasse schreef:Ik heb mijn oog laten vallen op de Amrut Kadhambam.
Gerijpt op sherry vaten, daarna in cognac vaten en een laatste rijping op rum vaten. De tasting notes spreken mij wel aan.

Hoe ver kun, wil en moet je als whiskymaker gaan :HitHead
Als dit er voor nodig is om een smakelijk whisky te maken dan haak ik af. Dit doet mijn "gevoel" té veel geweld aan. Dan maar een cocktail :Tongue

Piet schreef:
ea teasse schreef:..Was ook mijn eerste idee. Tot ik deze tasting notes las

Ja, die heb ik ook gelezen. Ik begrijp ook wel dat jij hem wilt proberen.
Voor mij is dit een principe kwestie en valt het onder de categorie rommel maar raak om er wat van te maken ... of niet natuurlijk.
Zo meteen gaan er ook eikenhout-krullen, berken-zaagsel en weet ik veel in... :nono
Ik weet wel wat ik liever koop en wil zeker dit soort ontwikkeling niet stimuleren noch steunen.

Uit IB: Signatory, ervaringen
Piet schreef:I....Het is een Clynelish vintage1989, 11yo (2001), 43% van Signatory op South-African Sherry butt.

Nu ik het zo lees snap ik er ook niets meer van "Matured in a South African Sherry butt for 11 years". Destijds zeker langs me heen gegaan. Bestaat er zoiets als Zuid Afrikaanse Sherry dat dan ook "Sherry" zou mogen heten :Scratch :HitHead
Nader onderzoek leert dat die inderdaad bestaat en ook zo genoemd wordt. Ik zie nu dat een enkeling die is opgevoed op zo'n South African Sherry butt er beter vanaf komt maar het meeste ligt onder de normaliter vrij hoge kwaliteitsnorm van een Clynelish.
0 x

mark1974
Actief lid
Actief lid

px versus oloroso

Ongelezen berichtdoor mark1974 » 23 Feb 2011, 22:45

Hallo,

Ik vind een whisky uit een sherry vat zo op zijn tijd erg lekker. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende vaten die men voor de rijping gebruikt.
Veelal zie ik dat oloroso of px wordt gebruikt. Klopt het als ik stel dat px zoeter is, meer kleur geeft en oloroso droger en frisser is.
Ik wil graag een glendronach kopen en kan kiezen uit px of oloroso.

Alvast bedankt,
Laatst gewijzigd door mark1974 op 23 Feb 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: px versus olorosso

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Feb 2011, 22:57

mark1974 schreef:Ik vind een whisky uit een sherry vat zo op zijn tijd erg lekker. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende vaten die men voor de rijping gebruikt.
Veelal zie ik dat olorosso of px wordt gebruikt. Klopt het als ik stel dat px zoeter is, meer kleur geeft en olorosso droger en frisser is.
Ik wil graag een glendronach kopen en kan kiezen uit px of olorosso.

Ik heb je bericht hierheen verplaatst Mark omdat hier al veel over de verschillende vaten is geschreven.

Als het over Sherry-vaten gaat kijk ook even in dit onderwerp want dat gaat in op jouw vraag: Sherry: Nougat, noten, gekonfijte vruchten,... in whisky.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: px versus oloroso

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Feb 2011, 08:14

mark1974 schreef:Klopt het als ik stel dat px zoeter is, meer kleur geeft en oloroso droger en frisser is.

Van WikiPedia:
  • Oloroso: een droge en volle sherry met een zoetachtige smaak in het begin. Is amber of mahonie van kleur. Heeft een alcoholpercentage van 17%-22%.
  • (...)
  • Pedro Ximénez: een volle en krachtige sherry met een zeer zoete smaak. Heeft een licht aroma van rozijnen en is bijna stroop. Is zeer donker van kleur met 17,5% alcohol.

Dat lijkt dus overeen te komen met hetgeen je beschrijft. Echter gaat het bovenstaande over de sherry zelf en niet over het vat. Hoeveel kleur het afgeeft heeft natuurlijk ook te maken met het feit hoevaak het vat gebruikt is. Idem voor het zoete. Maar in het algemeen lijkt het te kloppen 8-)
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 24 Feb 2011, 12:10

:? Wat is toch dat verschijnsel dat er zoveel whishies zijn die gerijpt of gefinished zijn op sherry of portvaten ?
Gebruiken ze in Spanje en Portugal soms ook Whiskyvaten ?
Het valt me op dat bijna elke stokerij wel 1 of meerdere sherry-expressies hebben, vaak ook de 15-jarige variant.
Naar mijn persoonlijke smaak niet echt een verbetering, van de whiskies met sherry-invloed die ik ken vind ik er geen één echt geweldig, en zal ze ook niet meer aanschaffen.

Wat ik wel eens wil proberen is een whisky die een finish heeft gehad op een rumvat.
Kan iemand mij soms een goede tip geven voor een dergelijke whisky ?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Feb 2011, 12:55

Kapre schreef:Naar mijn persoonlijke smaak niet echt een verbetering, van de whiskies met sherry-invloed die ik ken vind ik er geen één echt geweldig

Dan heb je echt een probleem :gnif

Kapre schreef:Wat is toch dat verschijnsel dat er zoveel whishies zijn die gerijpt of gefinished zijn op sherry of portvaten ?
Gebruiken ze in Spanje en Portugal soms ook Whiskyvaten ?

Ai @Kapre, dat is een heel belangrijk stukje Schotse whisky-geschiedenis dat hier aan ten grondslag ligt. Hier in het kort een stukje van die geschiedenisles. Maar toch maar eens een goed whiskyboek openslaan zou mijn advies zijn ;)

Port of Sherry is een heel ander verhaal. Sherry-vaten zijn (zowat) de "oorsprong" in dit kader. Port is een van de mogelijke moderne finishings.

Bij wet moet Schotse whisky gelagerd worden op eikenhout. Minimaal 3 jaar.
In de vorige eeuwen was Engeland een van de grootste Sherry consumenten ter wereld (misschien nog ?).
Die Sherry werd in vaten vanuit Spanje naar de UK verscheept en daar gebotteld of uit het vat verkocht. En dus bleven de vaten over. Die bleken zeer geschikt om van new spirit whisky iets echt drinkbaars te maken. Vandaar dat die heel vaak gebruikt werden en worden.

Pas toen Spanje verbood Sherry te exporteren in vaten (60-er of 70-er jaren vorige eeuw) en die in Spanje gebotteld moest worden, kwam daarin veel verandering. Het werd een stuk duurder om die vaten leeg naar Schotland te halen en al snel bleken gebruikte Bourbon vaten goedkoper. In USA moet Bourbon minimaal 3 jaar op Nieuw Amerikaans eiken rijpen, waarna ook die vaten "afval zijn" aangezien ze niet mogen worden hergebruikt. De Schotse wetgeving zegt niets over hergebruik.
Het hele fenomeen finishings is pas in midden 1990 ontstaan of althans goed doorgebroeken. Lees maar eens terug in dit onderwerp.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Feb 2011, 12:57

Kapre schreef:Wat ik wel eens wil proberen is een whisky die een finish heeft gehad op een rumvat.

The Balvenie en BenRiach hebben daar enkele expressies van.
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 24 Feb 2011, 13:37

Piet schreef:Ai @Kapre, dat is een heel belangrijk stukje Schotse whisky-geschiedenis dat hier aan ten grondslag ligt. Hier in het kort een stukje van die geschiedenisles. Maar toch maar eens een goed whiskyboek openslaan zou mijn advies zijn ;)

Port of Sherry is een heel ander verhaal. Sherry-vaten zijn (zowat) de "oorsprong" in dit kader. Port is een van de mogelijke moderne finishings.

Bij wet moet Schotse whisky gelagerd worden op eikenhout. Minimaal 3 jaar.
In de vorige eeuwen was Engeland een van de grootste Sherry consumenten ter wereld (misschien nog ?).
Die Sherry werd in vaten vanuit Spanje naar de UK verscheept en daar gebotteld of uit het vat verkocht. En dus bleven de vaten over. Die bleken zeer geschikt om van new spirit whisky iets echt drinkbaars te maken. Vandaar dat die heel vaak gebruikt werden en worden.

Pas toen Spanje verbood Sherry te exporteren in vaten (60-er of 70-er jaren vorige eeuw) en die in Spanje gebotteld moest worden, kwam daarin veel verandering. Het werd een stuk duurder om die vaten leeg naar Schotland te halen en al snel bleken gebruikte Bourbon vaten goedkoper. In USA moet Bourbon minimaal 3 jaar op Nieuw Amerikaans eiken rijpen, waarna ook die vaten "afval zijn" aangezien ze niet mogen worden hergebruikt. De Schotse wetgeving zegt niets over hergebruik.
Het hele fenomeen finishings is pas in midden 1990 ontstaan of althans goed doorgebroeken. Lees maar eens terug in dit onderwerp.

;) Dit verhaal ken ik inderdaad wel, ik heb het al eens gelezen in een boek over Whisky, maar dit is dus iets uit het verleden, terwijl de trend om te finishen op diverse typen vaten van "andere" dranken iets van de laatste tijd is.
Ik doelde dus eigenlijk meer op deze trend waarbij dus vaak sherry- of portvaten worden gebruikt, en waarom zoveel stokerijen hier aan doen. :)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Feb 2011, 13:54

Kapre schreef:Dit verhaal ken ik inderdaad wel, ik heb het al eens gelezen in een boek over Whisky, maar dit is dus iets uit het verleden, terwijl de trend om te finishen op diverse typen vaten van "andere" dranken iets van de laatste tijd is.
Ik doelde dus eigenlijk meer op deze trend waarbij dus vaak sherry- of portvaten worden gebruikt, en waarom zoveel stokerijen hier aan doen. :)

In dit verband is dit ook een relevant onderwerp, met name dit bericht daarin: Re: Aantal jaren rijping op vat in relatie tot kwaliteit (ik houd dus juist van sherried).
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”