Goede (hapjes) combinatie bij Whisky
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: Goede (hapjes) combinatie bij Whisky
Die Macallan doet het ook uitstekend met roombrie.
Dan komen er allemaal nootjessmaken naar voren,
zoals walnoot en hazelnoot. Yummie!
Dan komen er allemaal nootjessmaken naar voren,
zoals walnoot en hazelnoot. Yummie!
0 x
Laatst had ik uit een whiskyreceptenboek de combo Lagavulin 16 + blauwschimmelkaas geprobeerd. Dat was inderdaad een goede suggestie. De Lagavulin bleef prima overeind naast het heftige kaasje.
Overmoedig dacht ik dat de kaas ook wel prima zou combineren met een Ardbeg Uigeadail. Fout! De kaas versterkte sommige smaken in de Ardbeg op zo'n manier dat de dram er niet lekkerder op werd. Vreemd, maar leerzaam. Misschien lag het aan het alcoholpercentage, misschien aan het hogere teer-/medicinaalgehalte van de Ardbeg. Zo zie je maar weer dat whisky en spijs combineren niet altijd voor de hand ligt.
Ook niet doen: paprikachips en Glendronach 15. (of paprikachips en whisky in het algemeen)
Wel doen: Talisker 25 en een droog worstje, of een andere Talisker en een droog worstje.
Overmoedig dacht ik dat de kaas ook wel prima zou combineren met een Ardbeg Uigeadail. Fout! De kaas versterkte sommige smaken in de Ardbeg op zo'n manier dat de dram er niet lekkerder op werd. Vreemd, maar leerzaam. Misschien lag het aan het alcoholpercentage, misschien aan het hogere teer-/medicinaalgehalte van de Ardbeg. Zo zie je maar weer dat whisky en spijs combineren niet altijd voor de hand ligt.
Ook niet doen: paprikachips en Glendronach 15. (of paprikachips en whisky in het algemeen)
Wel doen: Talisker 25 en een droog worstje, of een andere Talisker en een droog worstje.
0 x
-
Renefatdude
- Actief lid

Oesters! eerst de oester op eten dan de schelp vullen met wat Lagavullin en natuurlijk opdrinken, lekker!
Rene
Rene
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Ardbeg en epoisses is een hele goede combi, als je naar kaas op zoek bent (zie ook De Smaak van Whisky - deze combi heb ik destijds met Therese en Jonnie Boer uitgevogeld voor het boek).
0 x
-
Miss_Jline
- Actief lid

Whisky & Kaas
Ik ben lid van de KCWS en in maart 2009 hebben wij een proeverij Whisky & Kaas gehad met medewerking van Fromagerie L' Amuse in Santpoort. Betty Koster vertelde op een erg leuke en bevlogen wijze over de kazen en de tastemaster Peter van Holten over de begeleidende whisky's.
De combinaties die waren gemaakt:
1. Cachiota Di Capra Al Fieno met Millstone 8yrs, 43% (Liquid Gold private label, single cask)
2. Caciota Di Capra Al Pepato met Scapa 16 yrs
3. Remeker 18 maanden oud met GlenDronach 1992 vat 39 (clubbotteling)
4. Cashel Blue met Balvenie 17yrs Rum Finish
5. Geitost met Auchentoshan Three Wood
6. Salers Alpage met Ardbeg Ten
7. Glendullan, Blackadder Raw cask 11yrs, 1994, 58,7%
Zie hier voor het verslag wat een van de leden geschreven heeft:
http://www.kcws.nl/verslag_whisky_en_kaas.htm
Greetz,
Jacqueline.
P.s. Ik ben zo blij dat we zo dicht bij L' Amuse wonen
, want inmiddels hebben wij al heel wat lekkere combi's ontdekt
De combinaties die waren gemaakt:
1. Cachiota Di Capra Al Fieno met Millstone 8yrs, 43% (Liquid Gold private label, single cask)
2. Caciota Di Capra Al Pepato met Scapa 16 yrs
3. Remeker 18 maanden oud met GlenDronach 1992 vat 39 (clubbotteling)
4. Cashel Blue met Balvenie 17yrs Rum Finish
5. Geitost met Auchentoshan Three Wood
6. Salers Alpage met Ardbeg Ten
7. Glendullan, Blackadder Raw cask 11yrs, 1994, 58,7%
Zie hier voor het verslag wat een van de leden geschreven heeft:
http://www.kcws.nl/verslag_whisky_en_kaas.htm
Greetz,
Jacqueline.
P.s. Ik ben zo blij dat we zo dicht bij L' Amuse wonen
, want inmiddels hebben wij al heel wat lekkere combi's ontdekt
0 x
Ik had gisteren gewoon chips bij de whisky.
Foute combi en geen aanrader
Foute combi en geen aanrader
0 x
Renefatdude schreef:Oesters! eerst de oester op eten dan de schelp vullen met wat Lagavullin en natuurlijk opdrinken, lekker!
Rene
Lees het nu pas maar komt me wel bekend voor

0 x
Sláinte Mhath
Oh, misschien mijn combi van afgelopen week (en gisteravond) hier eens plaatsen. Vrij algemeen, maar een aanrader!

- Oude kaas in blokjes
- Chorizo in blokjes / stukjes
- Groene olijven (evt. met piment/kruiden/knoflook)
- Ardmore Traditional Cask

0 x
Ik mag altijd graag een toastje Roquefort nemen mij mijn (Islay) dram.
0 x
Gisteren Blanton's original met gehaktballetjes met sateh kruiden 
Simpel en snel, nu uit een pakje, volgende keer ga ik er zelf mee experimenteren.
Ik moet zeggen dat roerbakken met Blanton's original ook wel leuke effecten oplevert.
Dit heb ik vorige keer geprobeerd:
2 sjallotjes
2 teentjes knoflook
zoete ketjap
zoute ketjap
citroensap
sambal brandal
gesneden kip (kleine stukjes of reepjes)
gesneden boontjes (even paar minuten koken, wel knapperig)
kastanje champignons
eerst met de ketjap,sambal en citroen een sausje maken, uitjes en knoflook in de wok glazig laten worden met een beetje olie (wokolie met chili in mijn geval). Kip erin en na een minuutje of 2 de champignons erbij, 30 seconden daarna oid de boontjes erin even goed omwokken en dan de saus erin. Even goed laten pruttelen (minuutje, misschien 2) en dan een goeie dram Blanton erbij gooien
Even lekker laten intrekken en smullen maar (met rijst in mijn geval)
was er best tevreden over, maar ik ga binnenkort nog wel eens aan de gang denk ik.
Lagavulin spare ribs moeten kunnen toch.......................
Simpel en snel, nu uit een pakje, volgende keer ga ik er zelf mee experimenteren.
Ik moet zeggen dat roerbakken met Blanton's original ook wel leuke effecten oplevert.
Dit heb ik vorige keer geprobeerd:
2 sjallotjes
2 teentjes knoflook
zoete ketjap
zoute ketjap
citroensap
sambal brandal
gesneden kip (kleine stukjes of reepjes)
gesneden boontjes (even paar minuten koken, wel knapperig)
kastanje champignons
eerst met de ketjap,sambal en citroen een sausje maken, uitjes en knoflook in de wok glazig laten worden met een beetje olie (wokolie met chili in mijn geval). Kip erin en na een minuutje of 2 de champignons erbij, 30 seconden daarna oid de boontjes erin even goed omwokken en dan de saus erin. Even goed laten pruttelen (minuutje, misschien 2) en dan een goeie dram Blanton erbij gooien
was er best tevreden over, maar ik ga binnenkort nog wel eens aan de gang denk ik.
Lagavulin spare ribs moeten kunnen toch.......................
0 x
Ardenner Nootham bij Whisky
Smullen
In Luxemburg een stuk Ardenner Nootham meegenomen (gekocht hoor). Deze is licht lichtgerook.
Dun gesneden heerlijk bij elke whisky ! Alleen de geur (combinatie) al.
Hele dunne plakjes of op een (neutraal) toostje of geroosterd brood...
In Luxemburg een stuk Ardenner Nootham meegenomen (gekocht hoor). Deze is licht lichtgerook.
Dun gesneden heerlijk bij elke whisky ! Alleen de geur (combinatie) al.
Hele dunne plakjes of op een (neutraal) toostje of geroosterd brood...

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Help! Lekkere hapjes/gerechtjes bij een aantal whisky's
Ik heb een beetje hulp nodig, ik ben een hobby-kok en mij is gevraagd om bij een Whisky proeverij leuke kleine hapjes/gerechtjes te maken. Ik ben (eerlijk) geen Whisky drinker maar kan er van genieten om mensen te zien genieten, en dan moet er wel een goede spijs bij de Whisky zijn. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik kom niet verder dan Chocolade(mousse), gerookte zalm, gerookte eend/kip, kaas... Ik heb ook gelezen van soep bij Whisky?! Maar wat bij welke Whisky dan?!
Dit zijn de Whisky's waar ik een hapje/gerechtje bij moet maken:
1e Bladnoch 10 jaar
2e Tomintoul 10 jaar
3e Benriach 8 jaar
4e Glendronach 12 jaar
5e Springbank 10 jaar
6e Ledaig 10 jaar
7e Bunnahabhain 12 jaar
8e Bowmore 12 jaar
Hopelijk kan ik na deze combi's van Drank en spijs, ook jullie drank waarderen en zelf een Whisky drinker worden..
Alvast bedankt Vincent
.
Dit zijn de Whisky's waar ik een hapje/gerechtje bij moet maken:
1e Bladnoch 10 jaar
2e Tomintoul 10 jaar
3e Benriach 8 jaar
4e Glendronach 12 jaar
5e Springbank 10 jaar
6e Ledaig 10 jaar
7e Bunnahabhain 12 jaar
8e Bowmore 12 jaar
Hopelijk kan ik na deze combi's van Drank en spijs, ook jullie drank waarderen en zelf een Whisky drinker worden..
Alvast bedankt Vincent
.
0 x
Onlangs bij een Whiskyproeverij bij mij thuis heb ik een aantal hapjes gemaakt, welke erg in de smaak vielen.
We begonnen met schotse gehaktballetjes. Dit is een gekookt kwarteleitje met daaromheen een laagje kipgehakt en paneermeel. De balletjes frituur je daarna tot ze goudbruin zijn. Deze smaakten erg lekker bij een Tullibardine Aged Oak edition.
Daarna had ik een hapje met stoofvlees in bladerdeeg. Het stoofvlees was gemaakt door eerst 250gr. spekblokjes in de pan te bakken. Daarna heb ik een gesnipperde ui, twee tenen knoflook, een fijngesneden winterpeen en twee kleine puntpaprikas toegevoegd. Ondertussen heb ik 750 gram riblappen klein gesneden en door de bloem gehaald. Deze ook toevoegen en even bruin bakken. Als het vlees mooi bruin is, een kwart liter Guiness toevoegen en twee laurierblaadjes. Peper en zout naar smaak toevoegen en de stoofpot lange tijd laten sudderen (in mijn geval ruim 5 uur). Als je de stoofpot dan af laat koelen, kun je een lepel op een velletje bladerdeeg scheppen, deze dichtvouwen en bestrijken met opgeklopt eigeel. Deze ongeveer 15-20 minuten op 175 graden in de oven en dan genieten maar! Deze was erg lekker bij een Aberlour.
Later op de avond had ik nog soezen met een zalmpate. Deze waren ook erg geslaagd en smaakten goed bij een Laphroaig Quarter Cask. De zalmpate maak je door 125 gram zalm, 30 gram zachte boter en een kleine gebakken uit en een flinke theelepel mierikswortel in de blender te mengen. Eventueel naar smaak peper zout en groene kruiden toevoegen. De soezen zijn gemaakt volgens een standaard recept (is wel op internet te vinden).
Als laatste heb ik nog een hapje met zelfgerookte forel geserveerd. Hierbij zat een mousse van mascarpone, kappertjes en augurkjes en forel. Deze smaakte weer erg goed bij een Port Chartlotte PC9.
We begonnen met schotse gehaktballetjes. Dit is een gekookt kwarteleitje met daaromheen een laagje kipgehakt en paneermeel. De balletjes frituur je daarna tot ze goudbruin zijn. Deze smaakten erg lekker bij een Tullibardine Aged Oak edition.
Daarna had ik een hapje met stoofvlees in bladerdeeg. Het stoofvlees was gemaakt door eerst 250gr. spekblokjes in de pan te bakken. Daarna heb ik een gesnipperde ui, twee tenen knoflook, een fijngesneden winterpeen en twee kleine puntpaprikas toegevoegd. Ondertussen heb ik 750 gram riblappen klein gesneden en door de bloem gehaald. Deze ook toevoegen en even bruin bakken. Als het vlees mooi bruin is, een kwart liter Guiness toevoegen en twee laurierblaadjes. Peper en zout naar smaak toevoegen en de stoofpot lange tijd laten sudderen (in mijn geval ruim 5 uur). Als je de stoofpot dan af laat koelen, kun je een lepel op een velletje bladerdeeg scheppen, deze dichtvouwen en bestrijken met opgeklopt eigeel. Deze ongeveer 15-20 minuten op 175 graden in de oven en dan genieten maar! Deze was erg lekker bij een Aberlour.
Later op de avond had ik nog soezen met een zalmpate. Deze waren ook erg geslaagd en smaakten goed bij een Laphroaig Quarter Cask. De zalmpate maak je door 125 gram zalm, 30 gram zachte boter en een kleine gebakken uit en een flinke theelepel mierikswortel in de blender te mengen. Eventueel naar smaak peper zout en groene kruiden toevoegen. De soezen zijn gemaakt volgens een standaard recept (is wel op internet te vinden).
Als laatste heb ik nog een hapje met zelfgerookte forel geserveerd. Hierbij zat een mousse van mascarpone, kappertjes en augurkjes en forel. Deze smaakte weer erg goed bij een Port Chartlotte PC9.
1 x
- totalatool
- Forum goeroe

bart_g schreef:Onlangs bij een Whiskyproeverij bij mij thuis heb ik een aantal hapjes gemaakt, welke erg in de smaak vielen.
*plaatst bookmark*
1 x
Ik heb gisteren zelf voor collega's een tasting georganiseerd en er ook wat hapjes bij verzorgd, en een combinatie die zeer in de smaak viel was toastjes met vijgen/walnoot-Boursin bij een Highland Park. Aangezien gedroogde vijgen en noten tonen zijn die je wel vaker in tasting notes terug ziet komen, kan ik me voorstellen dat er heel wat whisky's zijn waarvoor deze roomkaas zich heel goed leent.
1 x
Terug naar “Spijs en drank en Whisky”