Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Pellie » 29 Jun 2016, 20:33

Caledonians schreef:
squaadgras schreef:UK Single Cask nu @ Cadenhead's London.. snel zijn want officiële 21 single cask UK only = weg voordat je A kan zeggen!

Cadenhead verzend toch niet meer naar NL/BE?

Nope!! :P
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 29 Jun 2016, 20:34

Whiskieke schreef:http://m.kapaza.be/nl/vi/109282892.htm

Hupla :?

Slecht :nono
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 29 Jun 2016, 20:38

Oogadal schreef:Ja, mannen, hop, hop, snel zijn. Want dit kassakoopje voor € 240 (met verzenden) voor een 21 yo mag je niet missen natuurlijk... :HitHead

Is toch te belachelijk voor woorden dat 'we' nog het idee hebben het koopje van de week te scoren met een fles voor 530 ouderwetse guldens....

Om het in perspectief te plaatsen; bij Whiskyangel kocht ik vanmiddag een 43 yo Invergordon voor de prijs van € 86...

Maar dat is dan ook een grain... :P

Aan de andere kant de normale 21 jarige staat bij sommige shops voor 199 pond te koop.
Dan is dit toch een koopje... ;-)
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jun 2016, 20:57

Voor een OB 21yo Single Cask (Oloroso) is dit gewoon niet duur in de huidige markt (Heb €210 afgetikt - geluk dat ik gratis kan ophalen). De NL versie doet €275-€300 en dan wordt het al een stuk minder interessant.

Daarnaast vind ik niet dat je een '1 in een dozijn' 43yo Invergordon met Springbank kan vergelijken, en al hoewel die voor een kleine €90,- een koopje genoemd mag worden geef ik liever het dubbele uit aan een SM. Mist gewoon een bak complexiteit & kwaliteit, liever een goed drammetje (SM) voor meer, dan een 'slobber' (SG) voor minder. Als ik goedkoop wil zuipen ga ik sowieso niet aan de SM zitten.. :lol:

Sterker nog, ik durf bijna te beweren dat als je deze mist je je over een jaar of 5 achter je oren krabt.. bij deze wel. Kan je hem inwisselen voor een retourtje outer space - sky high!
3 x
2 ∞ & →

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 29 Jun 2016, 21:04

Nou, hier nog eentje dan:
https://www.henningswine.co.uk/product/springbank-21-year-old-malt-whisky/

Ben er snel bij want er zijn maar 218 flessen, en voor diegene die een grote doos wil laten komen, de prijzen hebben ze al inzichtelijk gemaakt :P
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 29 Jun 2016, 21:06

Probleem bij deze 21 jarige gaat zijn dat er land specifieke uitkomen. Dus mis je echt iets of zijn er straks genoeg varianten te krijgen.

Het is geen gortige prijs maar ook geen koopje...
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jun 2016, 21:07

Ik volg je wel, maar het is weer een smak geld voor weer een Springbank. Het inwisselargument speelt bij mij helemaal niet. In plaats daarvan speelt een cash flow-argument. En dat argument zegt mij dat ik simpelweg niet alle whiskies kan kopen die top notch zijn.

Daarbij moet ik zeggen dat er nog steeds whiskies van ca. 21 jaar op cask strength voor iets meer dan € 100 te koop zijn. Dan vind ik het lastig om deze als een koopje te betitelen (eigenlijk de Burgundy ook niet maar die is toch wat betaalbaarder ;))
0 x
Affirmanti incumbit probatio

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jun 2016, 21:07

Private Release op Bourbon.. hoort een pond op 40,- lager te liggen (of nog meer). :vies
Laatst gewijzigd door squaadgras op 29 Jun 2016, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
2 ∞ & →

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 29 Jun 2016, 21:08

Dyson81 schreef:Nou, hier nog eentje dan:
https://www.henningswine.co.uk/product/springbank-21-year-old-malt-whisky/

Ben er snel bij want er zijn maar 218 flessen, en voor diegene die een grote doos wil laten komen, de prijzen hebben ze al inzichtelijk gemaakt :P

Andere "private" release, een eigen vat van ze voor £5 meer ;-)
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 29 Jun 2016, 23:41

Oogadal schreef:Ja, mannen, hop, hop, snel zijn. Want dit kassakoopje voor € 240 (met verzenden) voor een 21 yo mag je niet missen natuurlijk... :HitHead

Is toch te belachelijk voor woorden dat 'we' nog het idee hebben het koopje van de week te scoren met een fles voor 530 ouderwetse guldens....

Om het in perspectief te plaatsen; bij Whiskyangel kocht ik vanmiddag een 43 yo Invergordon voor de prijs van € 86...

Je moet natuurlijk wel appelen met appelen vergelijken.
Als je de prijs kent van de "gewone" Springbank 21yo dan is deze single cask relatief scherp geprijsd...
Goedkoop is het natuurlijk allesbehalve, maar de release voor België gaat rond de 280 euro kosten (weer een heel stuk duurder).
Invergordon kan goed en zelfs uitstekend zijn maar is een grain whisky en dus niet te vergelijken met een single malt. Ook niet qua prijs!
Het is natuurlijk ook niet zo dat een oude grain gegarandeerd goed is.
Voor de felle prijsstijging van de single malt was er geen haan die kraaide naar de grains, ook niet op dit forum.
Toen onlangs opviel dat je een 50 jaar oude grain kon kopen voor een 180 euro is de motor in gang geslagen.
Gevolg: de nieuwe releases en de shops die op de hoogte zijn hebben de prijs doen stijgen.

Ik persoonlijk ben een liefhebber van Springbank en heb nog niks slecht van ze geproefd.
Het is geen Ardbeg, Dalmore, Macallan die tegenwoordig ondermaatse gelimiteerde whisky's produceren!
Iedereen kan dus best voor zich uitmaken of dit de moeite waard is om aan te kopen!
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jun 2016, 08:05

Jaja, ik volg jullie redeneringen wel, no need to get defensive.... :bigsmile

Maar feit is en blijft dat er geklaagd wordt over torenhoge prijzen en dat het al zo gek is dat £ 180 voor een whisky van 21 al een koopje gevonden wordt. En ja, ik ben ook Springbank liefhebber maar er komt toch af en toe wel iets voorbij wat toch niet helemaal in orde is. En om er gemakshalve maar vanuit te gaan dat het goed is vind ik toch wel wat naïef hoor. sterker nog, wat Kris aangeeft, '' ik heb nog niks slechts van ze gehad' klopt absoluut. Maar als ik £ 180 aftik voor een fles die nog niemand heeft geproefd en die je dus simpelweg blind koopt is 'niet slecht' in my book toch wel bar slecht. Voor dat geld moet het gewoon top zijn. Dan vind ik de £ 199 die ik recent bij dezelfde shop heb betaald voor de Bunna 1979 CA 36 yo heel wat beter in verhouding liggen. Want ook van Bunna heb ik nog niks gehad wat slecht was....

En wat betreft de Invergordon voor € 86; klopt, een SM is complexer over het algemeen. En klopt Dirk, het is 'maar' een grain. Uit hetzelfde huis als die 1964 waar we allemaal zo van onder de indruk waren als Drendores opener...
Maar als ik straks die Invergordon open trek en ik denk 'hmm, niet slecht', dan ben ik zeker tevreden. Ik denk dat jullie er toch net iets anders over denken als de Springbank 'niet slecht' blijkt te zijn.... :Scratch
Hetzelfde voor de Burgundy 12 yo; duur voor een 12 yo? Ja, best. Maar als die straks open gaat en ik denk weer 'hmm, niet slecht' dan kan ik daar voor 8 tientjes prima mee leven.

Ik zie dat de fles al out of stock is inmiddels... :HitHead Ik heb het vermoeden dat de volgende 21 yo single cask maar zo een procent of 10 duurder zal zijn.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jun 2016, 08:15

shadowcollector schreef:Probleem bij deze 21 jarige gaat zijn dat er land specifieke uitkomen. Dus mis je echt iets of zijn er straks genoeg varianten te krijgen.

Je ziet dus dat ook bij Springbank de marketing machine is opgestart..., die weten klip en klaar dat hun liefhebbers zullen proberen alle varianten binnen te harken.
Waarbij wel aangetekend dat er in ieder geval met de basis kernwaarden van Springbank niet wordt gemarchandeerd..
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 30 Jun 2016, 11:33

Oogadal schreef:Jaja, ik volg jullie redeneringen wel, no need to get defensive.... :bigsmile

En wat betreft de Invergordon voor € 86; klopt, een SM is complexer over het algemeen. En klopt Dirk, het is 'maar' een grain. Uit hetzelfde huis als die 1964 waar we allemaal zo van onder de indruk waren als Drendores opener...

Ze bijten goed vandaag ;-)

Je hebt daar een punt die was zeker een verassing maar niet voor mij een reden om nu blind van dat huis een fles van 86 euro te kopen.
1 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 30 Jun 2016, 11:34

Oogadal schreef:
shadowcollector schreef:Probleem bij deze 21 jarige gaat zijn dat er land specifieke uitkomen. Dus mis je echt iets of zijn er straks genoeg varianten te krijgen.

Je ziet dus dat ook bij Springbank de marketing machine is opgestart..., die weten klip en klaar dat hun liefhebbers zullen proberen alle varianten binnen te harken.
Waarbij wel aangetekend dat er in ieder geval met de basis kernwaarden van Springbank niet wordt gemarchandeerd..

Ik ben dan ook wel benieuwd om deze side-by-side te proeven. Is het dadelijk daadwerkelijk iets anders of begint springbank een ge-oliede machine te worden... ;)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 30 Jun 2016, 13:48

shadowcollector schreef:
Oogadal schreef:Jaja, ik volg jullie redeneringen wel, no need to get defensive.... :bigsmile

Ze bijten goed vandaag ;-)

Je hebt daar een punt die was zeker een verassing maar niet voor mij een reden om nu blind van dat huis een fles van 86 euro te kopen.

Nee dat zal best. Maar als ik al tussen de 5 en 10 hele goede en goede invergordon op hebt dan koop ik voor €86 lachend blind een fles. Want die prijs/kwaliteit verhouding zit altijd goed.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”