Bruichladdich en zijn range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mar 2013, 09:45

Willem vd K schreef:Ach, we merken dat toch pas over een jaar of 10

Als ik zie wat er betaald wordt voor "new spirit" en zeer jonge malts van vooral de nieuwe distilleerderijen gok ik er op dat er veel meer Bruichladdich heel jong op de markt gaat komen dus dan hoef je geen 10 jaar te wachten.
Uiteraard kun je het dan kopen of niet 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Mar 2013, 10:14

Piet schreef:

Als ik zie wat er betaald wordt voor "new spirit" en zeer jonge malts van vooral de nieuwe distilleerderijen gok ik er op dat er veel meer Bruichladdich heel jong op de markt gaat komen dus dan hoef je geen 10 jaar te wachten.

Jippie, nog meer van die niet te volgen rare finishes en experimenten om te maskeren dat het om jonge whisky gaat.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 06 Mar 2013, 19:44

totalatool schreef:
Piet schreef:

Jippie, nog meer van die niet te volgen rare finishes en experimenten om te maskeren dat het om jonge whisky gaat.

ow, de Islay Barley en de Bere Barley zijn topkwaliteit, en 6 jaar oud... mooie prijs, nog geen 40 euro de fles!
Die vind ik echt aan te raden. Althans, voor wie van gerst houdt ;)

de finishes sla ik ambtshalve ook over :bigsmile
0 x
Afbeelding

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 07 Mar 2013, 17:31

Yapi schreef:ow, de Islay Barley en de Bere Barley zijn topkwaliteit, en 6 jaar oud... mooie prijs, nog geen 40 euro de fles!

Misschien typeert dit mij als een zunige Hollander, maar: €40,00 voor 6 jaar jonge whisky vind ik best prijzig... Om over de
x4+3 nog maar te zwijgen.

Frank
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mar 2013, 19:47

OpiumX schreef:
Yapi schreef:ow, de Islay Barley en de Bere Barley zijn topkwaliteit, en 6 jaar oud... mooie prijs, nog geen 40 euro de fles!

Misschien typeert dit mij als een zunige Hollander, maar: €40,00 voor 6 jaar jonge whisky vind ik best prijzig... Om over de
x4+3 nog maar te zwijgen.

Frank

Dit zou zo zijn, Frank, als je leeftijd associeert met kwaliteit... dat is echter niet zo. Topkwaliteit en nog geen 40 euro de fles, dat is de essentie.

Een voorbeeld: na een halve fles islay Barley heb ik besloten de punten voor deze dram op te trekken van 85 naar 87. Er zijn dagen waar ik echt verlang naar die specifieke dram, dat zegt al veel voor mezelf. Andere whisky's die ik 87 scoor zijn:
Aberlour abunadh batch 35 (50 euro per fles, NAS)
Ardbeg 10, ongeveer zelfde prijs
Bruichladdich 10, maar dan batch 1 van 2011! 30 euro
Caol Ila CS (49 euro per fles)
Glen grant DR 91 (58 euro per fles)
Kilkerran WIP batch 4 ongeveer zelfde prijs
Macallan 10yo 1975 voor 180 euro.

mooiste voorbeeld is de glen grant. 20 jaar, maar dezelfde score. Maar 20 euro duurder
Ik meen het, dan kies ik eerder voor de Laddie, ongeacht zijn leeftijd.
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 08 Mar 2013, 22:33

Net de fles PEAT leeg gemaakt.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 09 Mar 2013, 10:22

Mooi topic om eens door te lezen. Ik zelf ben wel een liefhebber van Bruichladdich. In de afgelopen twee jaar heb ik zelf 3 soorten in huis gehad.

Eerst een fles Waves (Kleur: goud. Neus: mooie licht zoetige aroma’s van veenbessen, rozijnen, vanille met tonen van rokerige turf en ziltige aroma’s van de zee. Neus: aroma’s van fruit met tonen van vanille en turf, daarna frisse en ziltige aroma’s van de zee. In de afdronk terugkerende lichte zoetige aroma’s van het fruit (bessen en rozijnen) met aroma’s van rokerige turf met de kust aroma’s. Bron: Van Zuylen) die ik kocht puur op basis van de streek en de prijs. Een prettige verrassing!

De tweede fles werd de 16yr Bourbon Cask Aged (Een distillaat dat het grootste deel van zijn 16 jarige rijping heeft doorgebracht in ex-Jim Beam vaten om vervolgens een finish te krijgen in premium Buffalo Trace vaten. Het resultaat mag er dan ook zijn, een wonderbaarlijk boeket van smaken met een dikke, bijna siroopachtige textuur. Een explosie van smaken zoals rood fruit, room en vanille die onderbouwd worden door subtiele tonen van kruiden en specerijen. Complex maar zeer net gebalanceerd. De afdronk is zoet, fris en lang van duur met een hints van vers gemaaid gras en zeelucht. Bron: Drankgigant) Een weer heel andere smaaksensatie dan bij de Waves maar ook weer een heerlijke dram!

De (voorlopig) laatste was de PEAT. (Kleur: goud. Neus: kracht met sterke tonen van turf en aroma’s van de zee, daarna heerlijke aroma’s van vanillewafels, fruit (peren, meloen), gemalen zwarte peper en rokerige tonen. Smaak: volle en sterke tonen van turf, rokerig met lichte medicinale tonen van de zee (jodium) en aroma’s van vanille, fruit en zwarte peper. In de stevige lange afdronk komen weer de pittige tonen van turf met de ziltige aroma’s naar voren, daarna het fruit met rokerige en vanille tonen.) Deze fles had een groot nadeel. Deze was te snel leeg...

Wat ik bij alledrie als zeer prettig heb ervaren was de relatief lange afdronk, of dat nu rokerig, zoet of fruitig is. Een lange afdronk, daar hou ik van in een single malt! Daarom staat bij de PEAT ook dat het de voorlopig laatste fles was. Ik ga zeker nog meer proberen uit het assortiment.
0 x

Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Mar 2013, 10:24

De Bere Barley scoort zelfs nog iets beter dan de Islay Barley volgens mij. Beiden erg, erg lekkere whisky!
0 x
Afbeelding

rutgerva
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rutgerva » 19 Mar 2013, 13:09

Is er iemand hier die Cask 311 heeft gedronken? Ik vond die echt geweldig maar vraag me af welke Bruichladdich hierbij in de buurt komt.

Recentelijk heb ik zelf de Laddie 10 gekocht omdat ik recentelijk pas voor het eerst Bruichladdich heb mogen proeven en werkelijk waar compleet versteld was (en moet zeggen beste prijs kwaliteit die ik in de kast heb staan op dit moment). Kortom als ik de 311 zo lekker vond wat is dan nog meer een aanrader?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Mar 2013, 13:32

rutgerva schreef:Is er iemand hier die Cask 311 heeft gedronken? Ik vond die echt geweldig maar vraag me af welke Bruichladdich hierbij in de buurt komt.

Ik zou het eens aan Laddie Teun vragen. :)
0 x
Afbeelding

rutgerva
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rutgerva » 19 Mar 2013, 13:38

totalatool schreef:
rutgerva schreef:Is er iemand hier die Cask 311 heeft gedronken? Ik vond die echt geweldig maar vraag me af welke Bruichladdich hierbij in de buurt komt.

Nou iedere andere aanrader is ook welkom ;-)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Mar 2013, 16:53

rutgerva schreef:
totalatool schreef:

Nou iedere andere aanrader is ook welkom ;-)

Probleem is dat ik denk dat weinig mensen cask 311 kennen.
0 x
Afbeelding

ikpatje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ikpatje » 21 Apr 2013, 14:43

Vraagje ,

op whiskyaction staat volgende beschrijving bij sommige flessen uit de Octomore reeks :
Original Bottling
5 years old
Edition: 05.1
Bottle no.6546^2 of 18000
ppm 169
Islay Single Malt
9/10 full original closed
59.5%ALC./VOL., 700ML

wat bedoelen ze juist met : 9/10 full original closed ? al 10 % in lucht opgegaan ?
en waarom heeft/komt dit voor bij sommige uitvoeringen en bij andere weer niet ?
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 26 Apr 2013, 16:45

Lege kokers
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (630.94 KiB) 1458 keer bekeken
0 x

Afbeelding

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 29 Jul 2013, 15:00

Het was even stil rond Bruichladdich maar "binnenkort" zijn er toch nieuwe expressies:

Octomore 6.1 en 6.2
Port Charlotte PC11 en Scottish Barley
Bere Barley 2006 2nd edition
Islay Barley 2007 Rockside Farm
Organic Scottish Barley
Black Art 4
Vervanger voor de Classic: Bruichladdich Scottish Barley

De flessen zijn te bekijken op http://whisky.nl/whisky-merken/bruichla ... hisky.html (niet bedoelt als reclame)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”