Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Re: Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 21 Jan 2016, 09:51

:duimop ik begrijp jullie helemaal.
En ik denk dat ik snel te hard van stapel wil lopen ( omdat ik erg enthousiast ben). Maar dat is niet altijd goed. :-P
Kan beter naar jullie adviezen luisteren en rustig aan doen en uitzoeken wat ik nou echt lekker vind.
Bij mij in de buurt is elke maand een whiskey proeverij (in the irish cottage) al 2 x geweest, schotse, Ierse whiskeys. en leer daar ontzettend veel van. blijf ik ook heen gaan als het uitkomt met me werk (offshore)

Ik waardeer jullie reacties wel heel erg leer je ook weer van :hoedaf
3 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Jan 2016, 10:03

Hey Stephan, leuke vraag en ook goed dat je de adviezen zo ter harte neemt :goedgedaan

Voor mij betekent verzamelen dat je er ook een emotionele connectie mee hebt. In mijn geval is dat Benromach, en dat gevoel is ontstaan na mijn eerste bezoek aan de distilleerderij. Tegenwoordig koop ik vaak Benromach van voor de sluiting in 1983 (voor zover mijn budget dat toelaat natuurlijk). Hoewel wat ik doe denk ik niet strikt verzamelen is. Verzamelaars openen de flessen voor hun verzameling niet, terwijl mijn Benromach's toch echt voor consumptie bedoeld zijn :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 21 Jan 2016, 12:25

Stephandebeen schreef:Ik ben ook wel gek op Dalmore. Misschien is het leuk om mee te beginnen, om the Dalmore river collection aan te schaffen. Is redelijk betaalbaar wat ik zo kan vinden.
Toch... :respect

zoals je wel kan zien aan mijn profiel foto ben ik ook een dalmore fan :bigsmile de rivers collection is inderdaad een leuke aanschaf die kan je vrijmakkelijk nog kopen op d12 voor +-45euro de fles
ik heb deze in sluis aangeschaft met de bijhorende plint :duimop
persoonlijk moest ik jou zijn zou ik beginnen met de 12 , 15 ,18 te kopen dan leer je de verschillende facetten van dalmore kennen en daarna kan je naar de wat complexer smakende flessen over gaan of heb je de 12,15,18 al?
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 21 Jan 2016, 12:33

brechtvds schreef:persoonlijk moest ik jou zijn zou ik beginnen met de 12 , 15 ,18 te kopen dan leer je de verschillende facetten van dalmore kennen en daarna kan je naar de wat complexer smakende flessen over gaan of heb je de 12,15,18 al?

Ik heb de 12, en 18 al een paar keer geproefd en vind ze erg lekker moet ik zeggen. Alleen de 15 nog niet. Ik wil ze zowieso alle 3 aanschaffen omdat ze heerlijk zijn.

Ik Schotland dacht ik de Dalmore 30 yo even te gaan proeven, heb ik maar vanaf gezien zou me £100 kosten voor 25ml :o
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 21 Jan 2016, 12:39

Stephandebeen schreef:
brechtvds schreef:persoonlijk moest ik jou zijn zou ik beginnen met de 12 , 15 ,18 te kopen dan leer je de verschillende facetten van dalmore kennen en daarna kan je naar de wat complexer smakende flessen over gaan of heb je de 12,15,18 al?

ik heb de 12, en 18 al een paar keer geproefd en vind ze erg lekker moet ik zeggen. Alleen de 15 nog niet. Ik wil ze zowieso alle 3 aanschaffen omdat ze heerlijk zijn.
Ik Schotland dacht ik de Dalmore 30 yo even te gaan proeven, heb ik maar vanaf gezien zou me £100 kosten voor 25ml :o

hahaah inderdaad de ceti(30jaar) is een dure fles(net zoals de aurora,sirius,trinitas ) :P wat ook een aanrader is zijn de vintage versies van dalmore 2002,2003,2004
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Jan 2016, 13:21

Zelf nog geen ervaring met Dalmore maar ik heb hier op het forum de laatste tijd vaak gelezen dat het door verschillende personen als de meest overroepen whisky wordt beschouwd, samen met Macallan. Maar goed, dat is ook weer een beetje 'typisch': de één zegt dit, de ander dat. Zou ik me niet direct door laten leiden.
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 21 Jan 2016, 13:30

Michaël schreef:Zelf nog geen ervaring met Dalmore maar ik heb hier op het forum de laatste tijd vaak gelezen dat het door verschillende personen als de meest overroepen whisky wordt beschouwd, samen met Macallan. Maar goed, dat is ook weer een beetje 'typisch': de één zegt dit, de ander dat. Zou ik me niet direct door laten leiden.

Ik had het ook gelezen ja. Maar daar laat ik me zeker niet door leiden. mocht het zo zijn dan kom ik daar misschien vanzelf wel achter als ik meer ervaring heb.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Jan 2016, 13:41

Stephandebeen schreef:
Michaël schreef:Zelf nog geen ervaring met Dalmore maar ik heb hier op het forum de laatste tijd vaak gelezen dat het door verschillende personen als de meest overroepen whisky wordt beschouwd, samen met Macallan. Maar goed, dat is ook weer een beetje 'typisch': de één zegt dit, de ander dat. Zou ik me niet direct door laten leiden.

Ik had het ook gelezen ja. Maar daar laat ik me zeker niet door leiden. mocht het zo zijn dan kom ik daar misschien vanzelf wel achter als ik meer ervaring heb.

Goed gezegd ! Ik heb al door dat dit een heel subjectief gedoe is. Gewoon proeven, genieten en op je eigen tempo meer leren kennen. Zelf ook maar een half jaartje ermee bezig.
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 21 Jan 2016, 14:03

brechtvds schreef:
Stephandebeen schreef:Ik ben ook wel gek op Dalmore. Misschien is het leuk om mee te beginnen, om the Dalmore river collection aan te schaffen. Is redelijk betaalbaar wat ik zo kan vinden.
Toch... :respect

zoals je wel kan zien aan mijn profiel foto ben ik ook een dalmore fan :bigsmile de rivers collection is inderdaad een leuke aanschaf die kan je vrijmakkelijk nog kopen op d12 voor +-45euro de fles
ik heb deze in sluis aangeschaft met de bijhorende plint :duimop
persoonlijk moest ik jou zijn zou ik beginnen met de 12 , 15 ,18 te kopen dan leer je de verschillende facetten van dalmore kennen en daarna kan je naar de wat complexer smakende flessen over gaan of heb je de 12,15,18 al?

Wat is eigenlijk d12? Een drankzaak ofzo of website? #durftevragen :Scratch
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 21 Jan 2016, 14:05

Drankdozijn ;)
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 21 Jan 2016, 14:49

D12 is inderdaad zoals mistermonkey al aangaf drankdozijn het is een webshop die whisky en andere spirits verkoopt :bigsmile
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 21 Jan 2016, 15:46

brechtvds schreef:
Stephandebeen schreef:

ik heb de 12, en 18 al een paar keer geproefd en vind ze erg lekker moet ik zeggen. Alleen de 15 nog niet. Ik wil ze zowieso alle 3 aanschaffen omdat ze heerlijk zijn.

hahaah inderdaad de ceti(30jaar) is een dure fles(net zoals de aurora,sirius,trinitas ) :P wat ook een aanrader is zijn de vintage versies van dalmore 2002,2003,2004

Ik zat die vintage series op te zoeken. Zijn ook mooie flessen net als die river collection. Die komen ook zeker in m'n kast te staan :goedgedaan
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Jan 2016, 19:45

Correct. Maar die mening wordt geventileerd op het moment dat iemand vraagt of het een geweldige whisky is. En dan vraag je om iemands mening en die is subjectief. Maar als je er dan toch niks mee doet, dan hoef je de vraag ook eigenlijk niet te stellen toch....? :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Jan 2016, 22:50

Oogadal schreef:

Correct. Maar die mening wordt geventileerd op het moment dat iemand vraagt of het een geweldige whisky is. En dan vraag je om iemands mening en die is subjectief. Maar als je er dan toch niks mee doet, dan hoef je de vraag ook eigenlijk niet te stellen toch....? :Scratch

Wel ja, ik beken dat mijn bericht niet echt doordacht is. Heb het daarstraks in de rapte geschreven en eigenlijk bedoel ik het anders dan genoteerd. Ik apprecieer de mening van de mede-forumleden enorm. Mijn uitspraak is vooral een uiting van een ervaring die ik enkele maanden geleden opdeed in de whisky bar van dhr. Minnekeer in Gent. Alles waarvan ik dacht dat ik goed deed, bleek daar fout. Water in whisky doen: not done. Je glas afdekken: not done. Het glencairn-glas: dikke zever en pure commerce. Zulke ervaringen werken verwarrend voor de beginnende liefhebber.
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Jan 2016, 22:57

Nou daar klopt ook weer geen zak van.
Water in de whisky (een paar druppeltjes) kan kan veel whisky's helemaal open laten komen en veel beter maken.
Van het afdekken ben ik ook niet zo omdat ik m'n whisky in mijn glas wil laten evolueren.
En hoewel ik geen groot fan ben van de Glencairn is het geen pure zever. Voor te nosen en tasten is er niet veel mis mee. Ik heb liever een tulpglas op een pootje maar buiten dat heb ik liever een Glencairn dan elk soort tumbler of dergelijks.
Dus ik kan me voorstellen dat het verwarrend voor je word zo.
5 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”