Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html
Om te janken toch….
Dat moet wel een enkeltje Azie worden.

Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html
Om te janken toch….
Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html
Om te janken toch….

Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html
Om te janken toch….


Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.
Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.
De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.
Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen
Erik1908 schreef:Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
Als inkoper zoek ik niet naar korting maar naar een goede prijs. Dat geldt ook voor mij whisky aankopen. Daarnaast is het bij de aanschaf van een fles ook een kwestie van gunnen: ik betaal liever 5 Euro meer bij een slijter met hart voor de zaak, waar je bij binnenkomst al snel een koffie aangeboden krijgt, dan bij zeg maar de dozenschuivers.
dat de markt gek geworden is, onze hobby een melkkoe is geworden en rijke mensen elke prijs blijven rechtvaardigen, be my guest. Maar voor €300 koop ik een hoop dingen die me toch echt meer waard zijn dan een gehypede borrel.Kikkerneve schreef:Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.
Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.
De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.
Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen
Met deze logica hebben we natuurlijk nooit last van ontspoorde prijzen. Ook niet op de woningmarkt en in willekeurige grondstoffen. Het feit dat de mensen die het kunnen betalen hun zakken geld steeds sneller en voller neerleggen wil miz niet zeggen dat die prijzen niet ontspoord zijn.

Jimbeau schreef:Kikkerneve schreef:Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?
Eens met de logica maar wat onderbewust ook nog wel mee kan spelen is hetgene nu op de woningmarkt ook gebeurt. Als ik nu niet “toesla” dan kost het me straks alleen maar meer. Een beetje gerelateerd aan het “flessen inslaan voor later” topic. Theoretisch verhaal dus pin me even niet vast op de exacte prijzen, maar bedenk je het volgende:
een fles die 2 jaar geleden 75 euro kostte, betaal je nu 50% meer voor -> 112,50. Met dezelfde stijgende lijn (absoluut of percentueel) betaal je dan over 2 jaar voor deze fles tussen de 150,- en 166,75. Gedachte die ontstaat: Beter dus nu maar wat extra in de kast zetten ondanks dat het al aan de prijzige kant is, want straks zullen de prijzen mogelijk écht volledig ontspoort zijn. Daardoor zijn de flessen alsnog allemaal (en snel) weg - ondanks de (nu al) ontspoorde prijzen. Noem het FORO: Fear Of Running Out![]()
Anyway, het is hier geen standaard gedachte maar wel iets waar ik me zo nu en dan op betrap. Bijvoorbeeld bij de incidenteel terugkerende populaire flesjes. Eerder kocht ik er vrijwel nooit “dubbelen” om toch een wat diversere kast te hebben, nu staan er ineens wel dubbele uitgaven in de kast om mogelijk nog wat achter de hand te hebben.
Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.
Daan schreef:Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.
Er zijn op dit moment maar heel weinig dingen in de wereld echt te goedkoop (vervuilen, dat is wel te goedkoop, maar een compleet andere discussie).
Daan schreef:Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.
Hoewel dat leuk klinkt, die logica klopt niet.

Wouterk schreef:https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/deze-fles-whisky-in-vlagtwedde-staat-te-koop-voor-minimaal-100000-euro
'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.
Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'
Manmanman.... hahhahahaah
Daan schreef:Wouterk schreef:https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/deze-fles-whisky-in-vlagtwedde-staat-te-koop-voor-minimaal-100000-euro
'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.
Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'
Manmanman.... hahhahahaah
Hmmm lekker, vloeibaar hout..
Wel mooi dat hij eigenlijk in de laatste zin samenvat wat ik ook omschreef![]()
Oh.. nog zo'n prijsopdrijvend dingetje inderdaad.. "De fles whisky wordt bewaard in een houten kistje"
(geintje, doet geen recht aan je betoog !)Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten