MartinB schreef:Ik heb een paar flessen gitzwarte 25 jaar oude PX sherry. Als ik daar een glaasje van drink, deze (bewust) niet omspoel en er dan een lichte whisky in gooi, zie je gelijk al wat er gebeurt met de kleur. Het percentage sherry zal hier erg laag zijn. Stel er zitten nog twee druppels in (0,1ml), dan heb je het over 0,3%. In een sherry butt is dit maar 1,5 liter op de 500. Als je het gedeelte dat in het hout getrokken is mee neemt, is dat snel verwaarloosbaar lijkt me, op zo'n groot vat.
Als ik weer een fles open trek zal ik eens een wat nauwkeuriger test doen, wat 1,2,3.. druppels doen op 3cl lichte whisky.
Groeten,
Martin
Of je ‘methode’ bij elke whisky hetzelfde resultaat oplevert heb ik geen idee van, wel grappig om te doen.
Over ‘natte’ vaten, daar is an sich niks mis mee omdat het ervoor zorgt dat het vat niet uitdroogt en dus gaat lekken doordat de staven uitdrogen. Ik weet dat een octave met circa 4 liter, een quarter met 6-7 liter, een hogshead met 12 liter en een butt met een liter of 20 sherry op transport gaat. Zogenaamde transport sherry, want die is ook aangevuld met pure alcohol. Er zullen bottelaars zijn die de transport sherry lekker in het vat laten zitten (€€€) dat zijn degenen die voor de korte kleur finish gaan. Ik wil het er uit hebben, maar dat moet ik wel expliciet aangeven bij een re-rack opdracht.