Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
punchbowl
Actief lid
Actief lid

Re: Beschrijf jullie eerste ervaring van deze illustere mythische godendrank.

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 08 Apr 2017, 09:35

Peter87 schreef:Ik stelde geen vraag dus ik snap niet goed waarom je antwoord geeft.

Inderdaad, ik had het niet gezien dat het een link was.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 08 Apr 2017, 10:51

Laat ik voorop stellen dat ik ook zeker een (speciaal) bierdrinker ben en ook daar vrij fanatiek in ontdek, proef en review. Voor mij is het een hele andere drank die ik vaker in de zomer drink, en whisky meer in de winter. En ook net hoe m'n bui is.
Overigens proef ik sowieso graag. Of dat nou thee, koffie, alcohol of voedsel is :D

Ik weet eigenlijk niet meer exact wanneer 't whisky virus bij mij begon. Zal +- een jaar of 7 geleden zijn.
Had ervoor wel vaker whiskey op, maar dat was beperkt tot de bekende blends of mix drankjes. Heeft me nooit zo kunnen overtuigen om er meer over te leren. En in m'n tiener jaren een keer goed ziek van geweest - dus ik heb ook jaren gehad dat ik al begon te kokhalzen bij 't ruiken van whiskey :D
Dat sleet wel over de jaren, maar ik dronk 't zelden.

Totdat een paar collega's/vrienden me een keer naar de Whisky-bar in A'dam meenamen en er eerst een whisky-menutjes werd voorgeschoteld.
De 1e was eigenlijk direct al totaal anders dan ik had verwacht. Vrij caramel achtig, tikkel sherry, zal een Glenrothes geweest zijn ofzo. Ik was perplex dat dit ook whisky was en was totaal anders dan hoe ik whisky kende. De 2e daarentegen ... dat leek wel spiritus in vergelijking. De 3e was nog beter dan de 1e en we besloten daarom nog maar een andere te proberen. Dat werd een vrij oude Balblair. En die was werkelijk hemels.
Vanaf dat moment was m'n fascinatie gewekt en ben ik me erin gaan verdiepen, proeven en ontdekken.

Ik moet zeggen dat het hele fanatieke wel een beetje weg is. Dat komt met name omdat je de meeste facetten inmiddels wel geproefd hebt, maar ook door de prijzen die flink gestegen zijn en in mijn beleving de kwaliteit juist omlaag is gegaan. De 150+ flessen die ik thuis heb staan zorgen er ook voor dat er voorlopig nog wel zoet mee ben :nat Ik koop nu een stuk minder, alleen mocht ik iets spotten wat echt nog de moeite waard is ga ik nog weleens overstag.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Apr 2017, 19:36

Velen zullen bij een poging om een keer whisky te proberen eens een flesje Johnnie Walker uit de aanbieding aanschaffen.
Wellicht dat ze dan teleurgesteld zijn en het voortaan bij wat makkelijkers houden. Tot ze eens de kans hebben wat serieus te proeven.

Misschien toch wat meer whisky educatie nodig? Of doe toch maar niet; de prijs is al hoog genoeg.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2017, 21:28

Zoals Peter terecht al aangaf, bestonder er al een soortgelijk onderwerp en heb ik het nieuwe bij het oude onderwerp ingevoegd.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”