HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 19 Apr 2012, 09:50

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
23%
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
4
31%
Afbeelding - 86-90
4
31%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Matti
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Apr 2012, 13:29

totalatool schreef:Van welk soort hout zijn die kleine vaatjes nou gemaakt? Ik lees in reviews dat het een goede whisky is voor liefhebbers van sherryrijping, maar een sherryvat is het dus niet...

Gezien de geschiedenis van die vaatjes in de 17e en 18e eeuw lijkt mij dat ze alleen maar van Europees eiken kunnen zijn, volgens mij gebruikte de whiskyindustrie in die tijd nog helemaal geen Amerikaanse (ex-bourbon) vaten?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 13:32

Ik had ook niet verwacht dat het een Springbank zou zijn, maar dit is een aangename verrassing temeer omdat ik geen echte Springbank fan ben. Blijkbaar had ik nog niet de 'juiste' Springbank geproefd. Ik heb het sample nog maar één keer kunnen proeven omdat ik de voorbije dagen behoorlijk ziek was, maar ik ga dit één dezer dagen opnieuw proeven. Eens kijken of hij mij nog steeds bevalt, want ik gaf hem een score tussen de 86 en 90.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 09 Apr 2012, 13:37

Goh, dat is best een verrassing! Ik had nog niet eerder een Springbank geproefd maar deze smaakt absoluut naar meer! Wel wat aan de prijzige kant, maar ik wil er ooit wel een flesje van. Knap dat sommigen geraden hadden dat het om een Springbank ging! Vanavond zal ik het laatste restje van deze sample proeven. Eens kijken of ik er nu, met al deze kennis in het achterhoofd, meer uit kan halen.
Overigens stelt mijn zeer beknopte omschrijving niet zoveel voor, maar ik zat in de goede richting, zal ik maar zeggen ;)
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 09 Apr 2012, 14:09

Yapi schreef:
GJR schreef:Toch weer heel verrassend! Deze stond al op een wish list, maar of hij daar blijft weet ik niet. De afdronk was niet geweldig...... , restje nog eens proeven als mijn neus weer "normaal" werkt, kijken hoe we dan gaan uitkomen.

Wel heel benieuwd naar sample-2.

ik dacht dat je hem al in bezit had!!! Op MM facebook zoiets gelezen ;)

Klopt had hem besteld, maar er is zwak gezegd onenigheid ontstaan tussen mijn huisleverancier (die een order van 50+ flessen had geplaatst) en de importeur die zijn afspraken niet na kwam. Daarna eigenlijk ook door budget perikelen niet opnieuw besteld.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 14:12

totalatool schreef:Als ik bovenstaand nalees was mijn gokalinea nog niet eens zo dramatisch als Yapi me deed vermoeden. ;)

ow ja nee, dat durf ik wel eens te doen, iemand wat op stang jagen :lol:

Nee, je review was eigenlijk spot-on, je gokwerk was niet ver uit de buurt!
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Apr 2012, 14:16

Heh, er is afgelopen twee uur een enorme piek in het aantal keren dat Springbank Rundlets & Kilderkins bekeken is op WhiskyVinder. Yapi man, ik denk dat Springbank heel blij met je is ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 14:20

Matti schreef:Heh, er is afgelopen twee uur een enorme piek in het aantal keren dat Springbank Rundlets & Kilderkins bekeken is op WhiskyVinder. Yapi man, ik denk dat Springbank heel blij met je is ;)

haha, ik wou gewoon enkele niet alledaagse drams er ook in hebben, en een nieuwe OB sowieso. Wat evenwicht bewaren hé, het moet voor iedereen interessant zijn en blijven! :smullen

overigens zijn op de masterclasses georganiseerd door Springbank zelf de meningen verdeeld over de beste Springbank. Het gaat vooral tussen de R&K en de 18yo. Dus die 18yo komt ook zeker op mijn wishlist!
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 14:22

GJR schreef:
Yapi schreef:
GJR schreef:Toch weer heel verrassend! Deze stond al op een wish list, maar of hij daar blijft weet ik niet. De afdronk was niet geweldig...... , restje nog eens proeven als mijn neus weer "normaal" werkt, kijken hoe we dan gaan uitkomen.

Wel heel benieuwd naar sample-2.

ik dacht dat je hem al in bezit had!!! Op MM facebook zoiets gelezen ;)

Klopt had hem besteld, maar er is zwak gezegd onenigheid ontstaan tussen mijn huisleverancier (die een order van 50+ flessen had geplaatst) en de importeur die zijn afspraken niet na kwam. Daarna eigenlijk ook door budget perikelen niet opnieuw besteld.

wel, het blijkt een moeilijk te leveren OB geweest te zijn, dit waren ook de 2 flessen waarop ik moest wachten... Whiskysite was dan zo vriendelijk dit probleem op te lossen 8-)
0 x
Afbeelding

McRay
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor McRay » 09 Apr 2012, 14:24

Gefeliciteerd Heren :duimop goed gedaan :goedgedaan

Springbank...hmmm....nee niet mijn merk, zal het niet worden ook.
Deze zal ik dus ook zeker niet gaan kopen, ik heb er immers nog een halve fles van staan :bigsmile , voor dat geld koop ik liever wat anders.

Zal hem toch nog een keer proeven maar zal hem niet lekkerder, of viezer, vinden nu ik weet wat het is.

Op naar de volgende.....
0 x
Sláinte Mhath

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2012, 14:47

Overigens vond ik die donkere chocola in zowel geur als smaak wel vrij prominent een van de de meest uitgesproken aroma's tussen de kruidigheid en het fruitige door.
Chocola is trouwens maar door drie deelnemers vermeld (Jaydie, I_SPEY, Piet).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 09 Apr 2012, 15:24

Verrassend!

Ben niet zo'n Springbank fan, vond deze ook wat vlak.

Als je het gebied (Campbeltown) goed had dan was er ook een grote kans dat je de distilleerderij goed had ;-)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Apr 2012, 16:07

Renefatdude schreef:Ballance: simpele vlakke whisky met een droge afdronk.
75 punten

tomzev schreef:Ben niet zo'n Springbank fan, vond deze ook wat vlak.

Smaken verschillen uiteraard, maar om deze Springbank vlak te noemen, dat vind ik lastig te interpreteren. Waar houden jullie dan wel van?
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 09 Apr 2012, 16:24

totalatool schreef:
Renefatdude schreef:Ballance: simpele vlakke whisky met een droge afdronk.
75 punten

tomzev schreef:Ben niet zo'n Springbank fan, vond deze ook wat vlak.

Smaken verschillen uiteraard, maar om deze Springbank vlak te noemen, dat vind ik lastig te interpreteren. Waar houden jullie dan wel van?

Nogmaals ik vind bijvoorbeeld de Longrow CV (van dezelfde destilleerderij) veel lekkerder en de 10YO (Springbank) ook, de Engelsen zeggen het mooi: beauty is in the eye of the beholder!
Mijn favoriet op dit moment is denk ik de PC9 van Bruichladdich, maar dat kan zo veranderen.

Rene
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Apr 2012, 16:31

Renefatdude schreef:Nogmaals ik vind bijvoorbeeld de Longrow CV (van dezelfde destilleerderij) veel lekkerder en de 10YO (Springbank) ook, de Engelsen zeggen het mooi: beauty is in the eye of the beholder!
Mijn favoriet op dit moment is denk ik de PC9 van Bruichladdich, maar dat kan zo veranderen.

Ah ja, ik had dat inderdaad gelezen. Ik denk dat jij en tomzev echte peatheads zijn. :)
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 17:17

totalatool schreef:
Renefatdude schreef:Nogmaals ik vind bijvoorbeeld de Longrow CV (van dezelfde destilleerderij) veel lekkerder en de 10YO (Springbank) ook, de Engelsen zeggen het mooi: beauty is in the eye of the beholder!

Ah ja, ik had dat inderdaad gelezen. Ik denk dat jij en tomzev echte peatheads zijn. :)

ik ben het zeker wat René betreft! Bij een Indiër zou ie bij de meeste maaltijden waarschijnlijk ook beweren dat het niet gekruid is :lol:

Tegelijk, er staan nog genoeg post in dit topic waar op kan gereageerd worden vind ik, zoals de post bv van Piet waarom maar 3 mensen chocolade hebben geproefd... Of waarom sommigen hem vlak vonden en andere net niet. Een reactie daarop zou automatisch wel iets op gang kunnen brengen weer.

Net als totalatool begrijp ik bv maar moeilijk hoe je hem vlak kunt noemen. Lekker of niet, das iets anders natuurlijk!

Wat bv de prijs ook betreft die je wil betalen, hangt natuurlijk ook van je score af. Ik vind 55 euro normaal voor een whisky die ik 87 punten geef. Tegelijk, geef je 80, dan vind je dat uiteraard te veel.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”