Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pim
Senior
Senior

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Feb 2011, 19:53

Een lagavulin de is gewoon een lekkere whisky, enige risico is dat je de gewone 16 jr wat "slapjes" vindt betreft smaak, daartegen staat dat je met de DE versie kan spelen al dan niet met wat druppeltjes water. het is gewoon een goede, prettige laga om te drinken, niet te vergelijken met lagavullin only distillery sale versie maar voor de prijs is de De een hele mooie......

Ik zal eens mezelf een laga gaan inschenken... :nat

pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 22 Feb 2011, 19:57

Toevallig net tegelijk gepost :). Ik heb eigenlijk helemaal nog geen Laga gehad. Maar wel heel veel positiefs over gelezen. Vooral de DE, maar ook de Talisker DE staat goed aangeschreven. Maar mijn keuze staat vast, het wordt de Laga DE :hoera
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 23 Feb 2011, 00:04

De Laga DE 2010 is zeker een mooie keuze; ook al had ik een voorkeur voor de 2007 versie. Ik vond hem wat zoeter en de turf kwam een stuk minder hard aan.

Dat kan echter ook komen doordat ik wel gemerkt heb dat mijn smaak in de tussentijd flink veranderd is; ik denk mede door een flink aantal cask strength whisky's die ik ondertussen heb geproefd. Dit brengt me wel bij een de volgende heerlijke Laga's als de DE bevalt. En wel de 12 jarige Cask Strength van verschillende jaren. Die hebben nu mijn voorkeur boven de DE's

Hoe dan ook; veel proefplezier met je eerste Laga :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Re: De stap of sprong naar peated

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 03 Mar 2011, 01:14

Joep schreef:Zit weer aan de Highland Park 12yo.
Nadat ik hem gekocht had 2 maandjes terug vond ik het eigenlijk 3 keer niks. Hij was zo anders dan de andere die ik gewend was (glenfiddich en vergelijkbaren). Hij begint steeds beter te smaken, en ik kan nu zelfs zeggen dat ik dat 'andere' wat hij heeft wel leuk/lekker vind, en wil eigenlijk wel verder zoeken naar nieuwe smaken. De Balvenie double wood, Aberlour, Glenfiddich en Glenmorangie die ik heb zitten allemaal toch een beetje in dezelfde richting, deze is duidelijk anders. Maar goed dat ik geen mini heb gekocht, dan had ik die opgedronken, bah gezegd, en nooit meer verder gekeken.

Tips? Ik hoor dat Ardbeg ook erg anders is (peated). Is dat wat teveel van het goede voor deze beginner?

Ardbeg 10 is wel meteen wat straffer... turf, rook, fenolisch, zelfs een beetje teer met een zachtzoet fruitig onderlaagje... om het maar lekker vaag te beschrijven! :gnif Als je inderdaad alleen maar aberlour, glenfiddich, glenmorangie, balvenie en HP12 hebt gehad, dan is de stap misschien een beetje groot, maar ik zou het niet meteen afraden. Ik zou eerlijk gezegd eerder talisker 10 aanraden als je eens wat anders wilt als leuke afwisseling. Ook erg lekker namelijk, en een beduidend kleinere 'stap'.

Zelf net Laphroaig 10 (miniatuur) geprobeerd. Heeft wel wat weg van de Ardbeg 10, hoewel ik ze niet naast elkaar heb kunnen vergelijken. Zo op het eerste gevoel spreekt ie me wel aan, lekker. Net nog iets ehm... fenolischer, en wat minder fruitig ofso? Daarna nog een glaasje Glen Bervie genomen om het af te leren!
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: De stap of sprong naar peated

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 03 Mar 2011, 20:30

Matthijs schreef:
Joep schreef: Ik zou eerlijk gezegd eerder talisker 10 aanraden als je eens wat anders wilt als leuke afwisseling. Ook erg lekker namelijk, en een beduidend kleinere 'stap'.

Ja, Matthijs en Joep, maar die Talisker 10yo is 'n heerlijke, zachte whisky, iets zoetigs, maar echt 'n klasse whisky :smullen

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Drummerboy65
Actief lid
Actief lid

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?

Ongelezen berichtdoor Drummerboy65 » 19 Mei 2011, 20:44

Ik zou wel eens wat suggesties willen krijgen voor een volgende aankoop ...

Uitgangspunt deze keer laten we zeggen een whisky zoals de Clynelish 14, niet rokerig, niet te zoet, kruidig, vol van smaak met een lange, liefst complexe finish. Prijs tot € 50,-
0 x
Arjan uit Alphen aan den Rijn.

Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 19 Mei 2011, 21:10

Drummerboy65 schreef:Ik zou wel eens wat suggesties willen krijgen voor een volgende aankoop ...

Uitgangspunt deze keer laten we zeggen een whisky zoals de Clynelish 14, niet rokerig, niet te zoet, kruidig, vol van smaak met een lange, liefst complexe finish. Prijs tot € 50,-

Misschien één van deze :

Highland Park 15y ( of de 18y , +- 55€ dacht ik)
AnCnoc 16y
Oban 14y

Mijn volgende aankopen ( zal pas eind juni zijn dus kan/zal nog veranderen) :

Ledaig 1998 MoS
Laphroaig 15y
Black Bottle 10y
Talisker Distillers Ed.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Mei 2011, 21:35

Drummerboy65 schreef:Ik zou wel eens wat suggesties willen krijgen voor een volgende aankoop ...

Of een andere Clynelish, jonger of ouder en/of van een IB (ik neem aan dat dit een OB is). Of misschien een Caperdonich.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Mei 2011, 09:13

De 'nieuwe' Glencadam 15yo. Ik heb deze laatst geproefd en was erg verrast. Mooie whisky. Ik vond hem beter dan de Clynelish 14 en hij kost 50 euro.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Drummerboy65
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Drummerboy65 » 20 Mei 2011, 20:13

Bedankt voor de tips mensen !

De Highland Park 15 en de Oban 14 ken ik al, zijn zeker lekker ... Van AnCnoc ken ik alleen de 12 yo ...
Hmm een andere Clynelish is ook wel een goed idee eigenlijk ... Van Caperdonich heb ik nog nooit gehoord ...
De Glencadam is zeer zeker ook een optie, ik ken de 10 yo, lekkere unpeated whisky, al geef ik hem geen 95/100 zoals in de Whisky Bible 2010 ;) Ik heb ook de review door Jock over Glencadam gezien. De 10 yo is natuurlijk maar pas het begin van de range. Ik ben van plan binnenkort weer even naar De Druiventuin in Leiden te gaan, dus dan ga ik eens kijken welke zij hebben staan ...
Maar goed, als ik mijn keuze gemaakt heb laat ik het jullie wel even weten :)
0 x
Arjan uit Alphen aan den Rijn.

Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 20 Mei 2011, 21:07

Vind de glencadam 10y persoonlijk veel beter dan de 15y. De 10 is een lekkere frisse whisky met veel bourbon en refill-bourbon vaten in de vatting terwijl er bij de 15y ook sherry en refill-sherry gebruikt is waardoor net de frisheid er wat aan moet geloven.
0 x
Afbeelding

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Mei 2011, 23:37

De 10 is ook lekker, maar ik heb ze naast elkaar geproefd, en toen ging de 15 er toch keihard overheen. De 10 viel er helemaal door weg.
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 21 Mei 2011, 14:40

liefmans schreef:Vind de glencadam 10y persoonlijk veel beter dan de 15y. De 10 is een lekkere frisse whisky met veel bourbon en refill-bourbon vaten in de vatting terwijl er bij de 15y ook sherry en refill-sherry gebruikt is waardoor net de frisheid er wat aan moet geloven.

Overigens was ik een paar weken geleden nog bij de distillery. En de distillery manager vertelde ons dat voor de 10 en de 15 dezelfde sherry, refill-sherry, bourbon combinatie wordt gebruikt.
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 21 Mei 2011, 15:39

Tiens dan heeft jim murray de vatting veranderd, vorig jaar op de distillery was David daar nochtans erg duidelijk in.
0 x
Afbeelding

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 01 Jun 2011, 18:41

Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik denk het eigenlijk wel.

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe whisky te kopen, alleen er is zoveel keus dat ik eigenlijk niet weet welke ik moet kiezen. Ik heb een budget van ongeveer 20,- euro. Ik heb de mogelijkheid om het in Duitsland te halen, dus de Nederlandse prijs mag wel iets meer zijn, aangezien in Duitsland de prijzen meestal een paar euro onder de Nederlandse prijzen liggen.

Dan heb ik nog een ander vraagje. Ik kwam toevallig op de site: whiskysite.nl terecht. Heeft iemand ervaring met deze site en is de site betrouwbaar? Ik zag dat je daar ook samples kan kopen, heeft iemand nog tips daarvoor. Ik ben een beginnende whisky drinker, dus het hoef niet direct het beste van het beste te zijn.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”