Whisky geclassificeerd - David Wishart

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky geclassificeerd - David Wishart

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2009, 21:01

Piet schreef:Ik wil graag de NL versie maar op wijnboekenhuis.nl loop ik tegen diverse problemen en weet ik ook nog niet of ze kunnen leveren.

Lang leve de telecommunicatie! Stuur ze een e-mailtje of bel ze desnoods op met de vraag of ze het boek nog kunnen leveren :-)

Goh... had ik dan de laatste editie van Bol.com :-P

Piet schreef:Weet iemand het inhoudelijke verschil tussen de 2003 en 2006 editie ?

Ik denk dat Hans die vraag kan beantwoorden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Okt 2009, 00:23

JayDie schreef:Lang leve de telecommunicatie! Stuur ze een e-mailtje of bel ze desnoods op met de vraag of ze het boek nog kunnen leveren :-)

Dat had ik al gedaan maar heeft ook even nodig. De enige NL site die kon leveren was wijnboekenhuis.nl, echter de website is nog in ontwikkeling. Via e-mail uitwisseling is nu toch geleverd.
Piet schreef:Weet iemand het inhoudelijke verschil tussen de 2003 en 2006 editie ?
JayDie schreef:Ik denk dat Hans die vraag kan beantwoorden...

Ik weet het nu want het staat er in:

Het concept van classificeren door door middel van zintuiglijke analyse wordt nog verder uitgewerkt.
  • alle 94 thans producerende distilleerderijen in Schotland worden beschreven.
  • beoordelen van al hun standaard malt whiskies in het hele smaakspectrum.
  • introductie van de Whisky Analyst een computerprogramma dat de classificatiemethode uitbreidt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 07 Okt 2009, 13:13

Jazeker,
Er staan ongeveer 10 nieuwe whiskies in en Wishart heeft een aantal onvolkomenheden gecorrigeerd, zowel in de historische gegevens als in de smaakprofielen. In ieder geval de moeite waard om het boek aan te schaffen.
Ik sprak David eerder deze week in Wigtown bij Bladnoch en er komt voorlopig geen derde editie.

MacOffringa
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 18 Okt 2009, 21:09

Dit boek is te bestellen bij Boek.net voor 24,95 EURO.Ik heb dit boek ook,heel informatief en gesigneerd door David en Hans. :Pipersmile
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 21 Okt 2009, 15:00

Ik vind het een erg handig boekje.
De uitleg over het distilleren is duidelijk. Ook de beschrijving van de diverse distileerderijen geeft een bepaalde sfeer mee een eventuele nieuwe aankoop.
De vergelijking met andere soorten is vooral handig als je eens wat anders wilt proberen. Zekr voor mij als beginner in het 'schotse'.
Ik had al wel een paar keer voor een schap gestaan maar wist echt niet wat ik mee moest nemen. Met de intensiteitsscore van de profielbeschrijving is dat nu een stuk makkelijker.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2009, 15:58

Bas, daarom schreef ik in Classificeren van Whisky eerder:
Piet schreef:Als het systeem van classificeren van Whisky zoals dat is uitgewerkt door Davis Wishart er voor 2002 geweest was dan had mijn Whisky collectie er heel anders uitgezien. Ik praat dus over de late jaren negentig, begin 2000.
Een belangrijk uitgangspunt bij het opbouwen van mijn verzameling was eigenlijk om er achter te komen welke, met name Scotch Single Malts, ik het lekkerst zou vinden. Derhalve is het toch vooral een afspiegeling van de geografische afkomst zoals die altijd werd en nog wordt gebezigd.

Ik heb heel wat Whiskies staan die ik waarschijnlijk nu niet meer zou kopen omdat ik nu gebruik zou (kunnen) maken van de smaakprofielen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Scotia's Gold van David Wishart door Norma Munro

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2009, 12:37

Scotia's Gold van David Wishart door Norma Munro
Dit wetens-aardigheidje staat in Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden maar gezien de relatie met dit boek toch ook maar hier herhaald.

Scotia's Gold is geschreven door David Wishart en voor het eerst gepubliceerd in "Whisky Classified: Choosing Single Malts by Flavour" op bladzijde 39 in de Nederlandstalige 2006 uitgave.

Norma Munro van Islay heeft er muziek bij gemaakt en het uitgevoerd, en dat is hier te horen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Dec 2009, 22:56

Ik heb de Nederlandstalige 2006 versie voor me en zie nu een vreemd waardeoordeel bij een van de profielkenmerken.

In de beschrijving van het smaakprofiel staat bij Moutig: .... deze komen doorgaans voor bij niet voldoende uitgerijpte whiskies ........

Dit mis ik even. Niet voldoende uitgerijpte is een negatief waarde oordeel. Er staan geen waardeoordelen bij de overige kenmerken.
Wat zeker zo vreemd is is het feit dat er in het hele boek maar enkele whiskies te vinden zijn die niet moutig zijn.
Eigenlijk zouden er dan nauwelijks whiskies te vinden zien die wel voldoende uitgerijpt zijn.

Ik ken de Engelse versie niet dus ben ik wel benieuwd of het daar ook zo staat.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Dec 2009, 17:35

Hoi Piet,
Ik zit thans in de VS en kan niet voor je vergelijken tussen beide edities.
Overigens is dit soort zaken soms een dilemma voor een vertaler. Wanneer de auteur volgens de vertaler
iets heeft geschreven waar laatstgenoemde het niet mee eens is, wat moet je dan? In dergelijke gevallen neem
ik contact op met de auteur om te overleggen. Niet elke auteur is echter ontvankelijk voor "peer reviews".
Met Michael Jackson leverde dat overigens nooit problemen op. Die vond dat een verrijking.

Cheers,
Hans
0 x

Whisky_Bas
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whisky_Bas » 27 Jan 2010, 22:17

Ik heb het boek ook (in de Engelse versie, tweede editie) en vind het zeer informatief. Leerzaam om zelf 'profielen' van whisky's in te vullen en deze te vergelijken met die van Wishart. Ook zijn indeling van verschillende 'typen' whisky's is erg nuttig en heb ik goed kunnen gebruiken om een aantal afwisselende whisky's bij elkaar te zoeken. Het bijbehorende programma "whisky analyst" werkt nog niet optimaal, er kunnen nu nl. geen nieuwe smaakprofielen aan toegevoegd worden. Ik hoop dat daar nog eens een betere versie van komt, ik zou het erg leuk vinden om smaakprofielen van bijvoorbeeld Japanse whisky's te kunnen zien en vergelijken met andere smaakprofielen.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2010, 09:09

Het huidige Whisky Weetje van de Week herinnerde me hier aan.
Een klein verbeterpunt voor dit boek.

Gezien het belang van "body" (dat ik er in elk geval aan hecht) en het feit dat het een onderdeel is van het smaakprofiel, vind ik dat het té summier beschreven wordt in dit boek, en dat is jammer.

De tekst uit (Nightcaps 75) vind ik completer en beter.
In smaaknotities wordt doorgaans de term "body" gebezigd. Hiermee wordt de mate van volheid (licht, medium of vol) en de textuur van een whisky beschreven (bijvoorbeeld, zacht, soepel, vettig, olieachtig). Body heeft meer met de "mouthfeel" (mondgevoel) te maken dan met de eigenlijke smaak.
De vorm van de distilleerketel is mede bepalend voor de body. Een ketel met een korte hals produceert doorgaans een zwaardere whisky dan een met een lange hals.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Whisky Geclassificeerd: Ontdek je smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Aug 2010, 12:32

Uit: Wat wordt je volgende fles aankoop ?
Piet schreef:
GJR schreef:Tja is voor mij nog altijd moeilijk. Ben mijn smaakprofiel nog aan het ontdekken.

Gert-Jan mocht je het boek Whisky geclassificeerd - David Wishart nog niet kennen dan is aanschaf zeker de moeite waard.

Het gaat niet uit van geografie gerelateerd aan smaak maar het maakt gebruik van smaakprofielen om whisky te typeren.

Ik had bij het snuffelen op de het forum dit boek al op mijn verlanglijstje gezet en vorig weekend besteld. Heb het boek nu ook in mijn bezit, en gisteravond deels bestudeerd onder het genot van een drammetje Laphroaig QC. Zie zeker wel in dat dit boek goed kan helpen in het zoeken naar de smaakprofielen die je het beste bevallen. Het boek zal ook nog wel wat vragen oproepen, maar bedankt in ieder geval voor het advies.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 15 Aug 2010, 23:40

Ik heb dit boek zo'n 1,5 jaar geleden inderdaad gewoon gekocht in de boekhandel ( in de wereldstad Oss; niet zo vreemd dat die daar gewoon vekrijgbaar was ;) ) samen met de whisky encyclopedie van Michael Jackson.

Beide boeken zijn wat mij betreft zeker de moeite waard; ook al kijk en lees ik meer in de whisky encyclopedie. Meestal lees ik verschillende smaaknotities via het internet om te bepalen wat ik wil kopen. En vaak begon ik dan met een andere whisky van een mij reeds bekende distelleerder; bv de Highland Park 18 ( en 15 ) nadat ik zo'n beetje begonnen ben met de Highland Park 12.

Wat ik bv jammer vind en wat misschien een idee zou zijn voor de volgende editie is per merk minimaal 2 smaakprofielen. Zeker omdat er zoveel merken zijn die zeer verschillende whisky's uitbrengen.

Meest interessante in beide boeken vind ik het lezen over waar de verschillende smaken vandaan komen wat ook erg kan helpen bij het vinden van je volgende whisky.
0 x
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 04 Sep 2010, 13:20

Piet schreef:
JayDie schreef:Lang leve de telecommunicatie! Stuur ze een e-mailtje of bel ze desnoods op met de vraag of ze het boek nog kunnen leveren :-)

Dat had ik al gedaan maar heeft ook even nodig. De enige NL site die kon leveren was wijnboekenhuis.nl, echter de website is nog in ontwikkeling. Via e-mail uitwisseling is nu toch geleverd.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en kan je op hun site nog steeds niets bestellen, vreemd. Ik heb de NL-versie nu ook maar via de e-mail besteld, aangezien dit voor zover ik weet nog altijd de enige site is waar deze op voorraad is. Betaling verricht, ik ben benieuwd!
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 05 Sep 2010, 13:52

www.whiskyboeken.nl heeft dit boek ook op voorraad
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”