The Balvenie Forty
Malt Master David Stewart has revealed that 2010 will see the debut of a new expression, the first 40 year-old ‘marriage’ from The Balvenie. Produced in a small batch of 150 bottles, The Balvenie Forty will be available in selected Duty Free outlets from July.
Balvenie expressies
Balvenie expressies
Na de 30yo nu een 40.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Balvenie
Hoewel ik inmiddels ook mijn voorkeuren voor andere single malts ga krijgen, staat deze whisky nog steeds in mijn favorietenlijst. Maar een 40 yo zal, gezien het prijskaartje, er niet voor mij inzitten.
Mijn ontdekkingstocht gaat steeds verder, maar op dit moment trek ik toch de lijn bij een maximum van ongeveer 60 EURO. De 30 yo kost volgens mij al over de 300 EURO, dus ik ben zeer benieuwd wat deze versie mag gaan kosten.
Groet,
Victor
Mijn ontdekkingstocht gaat steeds verder, maar op dit moment trek ik toch de lijn bij een maximum van ongeveer 60 EURO. De 30 yo kost volgens mij al over de 300 EURO, dus ik ben zeer benieuwd wat deze versie mag gaan kosten.
Groet,
Victor
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ruval schreef:op dit moment trek ik toch de lijn bij een maximum van ongeveer 60 EURO.
Ik ben ook zo begonnen. De limiet lag toen op 50 Euro per maand, maar dat ging razendsnel de hoogte in.
Ik heb slechts weinig ervaring met Balvenie, maar ik ben toch nieuwsgierig naar de 17yo Islay Cask. Maar een 30yo of deze 40yo is aan mijn niet besteed. Het is niet omdat een whisky duur is dat deze ook kwalitatief goed zit.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Het is niet omdat een whisky duur is dat deze ook kwalitatief goed zit.
Nee, zeker als je een echte peat-head bent, dan vallen zulke oude whisky's alleen maar tegen, omdat turfsmaak met de jaren afneemt en zelden waarneembaar schijnt de zijn na 25 jaar.
Ik denk trouwens dat je, als je graag een heel oude whisky wilt, beter kunt zoeken tussen de onafhankelijke bottelingen. Die zijn vaak een stuk goedkoper en even goed. Alleen heb ik nog nooit een Indi versie van Balvenie gezien.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.
- saintjimmy
- Senior

Er bestaan een paar onafhankelijke bottelingen van the Balvenie.
Zie hier maar eens: http://www.whiskybase.com/distillery.php?merkid=1
Deze komen ook niet nabij de 40, wel richting de 30.
Zelf heb ik weinig ervaring met the Balvenie, de ervaring die ik heb gehad waren niet van ongekend niveau.
De flessen zijn wel erg 'wauw'
Zie hier maar eens: http://www.whiskybase.com/distillery.php?merkid=1
Deze komen ook niet nabij de 40, wel richting de 30.
Zelf heb ik weinig ervaring met the Balvenie, de ervaring die ik heb gehad waren niet van ongekend niveau.
De flessen zijn wel erg 'wauw'

0 x
Nieuwe expressie The Balvenie
David says… “This new expression, which I’ve named Tun 1401 after the tun in which the chosen casks are married, will be complex. It should display richness and spice, sweetness and vanilla, with a hint of citrus that you get from the older casks”.
Back in late April six casks were hand-selected by David and brought together to marry in Warehouse 24 ~ creating what will be a first for The Balvenie.
The casks selected span 22 years in age, the oldest being a cask from 1966 and the youngest from 1988. It will also feature Balvenie matured in Sherry casks, as well as American oak barrels.
Early indications are that Batch One of THE BALVENIE TUN 1401 will be bottled early in August 2010 and will, initially, only be available in the shop at the distillery.
Bron: The Balvenie ~ Warehouse 24
0 x
- whiskysite
- (Whisky)Professional

Re: Nieuwe expressie The Balvenie: Tun 1401
Grrrrr.... weer alleen op de distillery te koop... maar ook begrijpelijk...
Wel kreeg ik te horen dat er een nieuwe Balvenie aankomt in september/oktober... maar wat weet ik nog niet... iemand al iets vernomen hierover?
Jack
Wel kreeg ik te horen dat er een nieuwe Balvenie aankomt in september/oktober... maar wat weet ik nog niet... iemand al iets vernomen hierover?
Jack
0 x
whiskysite schreef:Grrrrr.... weer alleen op de distillery te koop... maar ook begrijpelijk...
Misschien dat dat ook deze is, maar dat hij al vanaf augustus bij de distilleerderij te koop is...

0 x
-
Balvenie liefhebber
- Nieuwkomer

Er zit ook een Balvenie Peated aan te komen voor het einde van het jaar.
Het wordt een 17y variant.
Zo als het nu lijkt bottelen ze deze in 2 jaar, de kans is dat er een batch 1 en 2 van uit komen.
Wederom ben ik zeer benieuwd, ik vond tot nu toe de sherry oak het beste.
Zo als het nu lijkt bottelen ze deze in 2 jaar, de kans is dat er een batch 1 en 2 van uit komen.
Wederom ben ik zeer benieuwd, ik vond tot nu toe de sherry oak het beste.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Wat is jouw mening over de 17yo Islay Cask?
0 x
Balvenie Peated Cask 17yo
Balvenie liefhebber schreef:Er zit ook een Balvenie Peated aan te komen voor het einde van het jaar.
Peated Cask is the result of David’s innovation; and whilst retaining The Balvenie’s honeyed complexity, it offers intriguing layers of rich spice and smoke on the nose and palate.
Nose: Gentle floral aroma with hints of violet and lavender. Delicate smoke beautifully balanced with honeyed vanilla and spicy oakiness.
Taste:Smoke immediately obvious before softening to reveal sweet vanilla and oak. Spice, cinnamon and nutmeg develop with time and all this enveloped in honeyed fruitiness.
Finish: Sweet and spicy with a hint of smoke.
The Balvenie Peated Cask, Aged 17 Years will be available from September 2010.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Persbericht augustus 2010
Een nieuwe limited edition van de Schotse distilleerderij The Balvenie:
THE BALVENIE PEATED CASK 17 YEARS OLD
Meestervakman David Stewart, Malt Master van de Schotse distilleerderij The
Balvenie, lanceert een speciale, zeventien jaar oude single malt whisky. Deze
Balvenie Peated Cask is een gedurfde combinatie van whisky’s met een
verschillende finish, de een in geturfde vaten en de ander in vaten van nieuw
Amerikaanse eikenhout. Het resultaat van een experiment dat bijna tien jaar
terug begon.
Zoektocht naar combinatie van tijd en hout
David Stewart (1945) werkt sinds 1962 voor het bekende whiskyhuis William Grant & Sons,
uitbater van distilleerderij The Balvenie. Met meer dan 45 jaar ervaring en door zijn grote
vakkennis geldt hij als dé deskundige in het rijpen van single malts. Stewart heeft een
hartstochtelijke passie voor experimenteren. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de
effecten van tijd en hout op het typische karakter van The Balvenie. Met The Balvenie Peated
Cask bevestigt hij zijn meesterschap opnieuw. In deze whisky is de traditionele honingachtige
volheid van The Balvenie behouden; nieuw zijn de kruidige en rokerige sensaties van geur en
smaak.
Experimenteren met gedurfde smaken
Het begon in 2001, met de aankoop van een zwaar geturfde partij gerst van een plaatselijke
leverancier. Het hieruit gedistilleerde vocht kreeg de tijd om te rijpen, totdat Stewart besloot
om in te grijpen. De whisky werd in nieuw geprepareerde vaten overgebracht. Zodoende
kwamen er vaten leeg te staan die zwaar geturfd gerstenat hadden bevat. Het hout van die
vaten was inmiddels doordrongen van een peaty aroma. Bij wijze van experiment liet Stewart
ze voor korte tijd vullen met 17 jaar oude Balvenie. Het resultaat was een sterk geturfde
whisky. Door deze drank te mengen met een andere - eveneens 17 jaar oude - Balvenie,
gerijpt in vaten van nieuw Amerikaans eikenhout, ontstond een immens complexe single malt:
rijk en kruidig, met rokerige tonen. “Wij wilden onderzoeken wat precies het effect zou zijn
van turf en Amerikaans eiken op The Balvenie single malt. Het resultaat is een prachtig
complexe en unieke whisky met tonen van kruiden en rook maar met behoud van de
karakteristieke honingachtige zoetheid die The Balvenie zo bijzonder maakt”, aldus Malt
Master David Stewart.
Geur, smaak en afdronk
Geur: een licht aroma van bloemen met hints van viooltjes en lavendel. Mooi evenwicht
tussen een delicate rokerigheid, honingachtige vanille en kruidig eiken.
Smaak: de onmiskenbare rooksmaak neemt langzaam af om plaats te maken voor
eikenachtige honing en vanille. Kaneel en nootmuskaat komen geleidelijk tot ontwikkeling.
Afdronk: zoet en kruidig met een lichte rokerigheid.
De limited edition van The Balvenie Peated Cask heeft een consumentenadviesprijs van
€ 99,95 per fles en is beperkt verkrijgbaar vanaf November 2010
Het alcoholgehalte bedraagt 43%
Zie www.international-marques.nl voor verkoopinformatie
Een nieuwe limited edition van de Schotse distilleerderij The Balvenie:
THE BALVENIE PEATED CASK 17 YEARS OLD
Meestervakman David Stewart, Malt Master van de Schotse distilleerderij The
Balvenie, lanceert een speciale, zeventien jaar oude single malt whisky. Deze
Balvenie Peated Cask is een gedurfde combinatie van whisky’s met een
verschillende finish, de een in geturfde vaten en de ander in vaten van nieuw
Amerikaanse eikenhout. Het resultaat van een experiment dat bijna tien jaar
terug begon.
Zoektocht naar combinatie van tijd en hout
David Stewart (1945) werkt sinds 1962 voor het bekende whiskyhuis William Grant & Sons,
uitbater van distilleerderij The Balvenie. Met meer dan 45 jaar ervaring en door zijn grote
vakkennis geldt hij als dé deskundige in het rijpen van single malts. Stewart heeft een
hartstochtelijke passie voor experimenteren. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de
effecten van tijd en hout op het typische karakter van The Balvenie. Met The Balvenie Peated
Cask bevestigt hij zijn meesterschap opnieuw. In deze whisky is de traditionele honingachtige
volheid van The Balvenie behouden; nieuw zijn de kruidige en rokerige sensaties van geur en
smaak.
Experimenteren met gedurfde smaken
Het begon in 2001, met de aankoop van een zwaar geturfde partij gerst van een plaatselijke
leverancier. Het hieruit gedistilleerde vocht kreeg de tijd om te rijpen, totdat Stewart besloot
om in te grijpen. De whisky werd in nieuw geprepareerde vaten overgebracht. Zodoende
kwamen er vaten leeg te staan die zwaar geturfd gerstenat hadden bevat. Het hout van die
vaten was inmiddels doordrongen van een peaty aroma. Bij wijze van experiment liet Stewart
ze voor korte tijd vullen met 17 jaar oude Balvenie. Het resultaat was een sterk geturfde
whisky. Door deze drank te mengen met een andere - eveneens 17 jaar oude - Balvenie,
gerijpt in vaten van nieuw Amerikaans eikenhout, ontstond een immens complexe single malt:
rijk en kruidig, met rokerige tonen. “Wij wilden onderzoeken wat precies het effect zou zijn
van turf en Amerikaans eiken op The Balvenie single malt. Het resultaat is een prachtig
complexe en unieke whisky met tonen van kruiden en rook maar met behoud van de
karakteristieke honingachtige zoetheid die The Balvenie zo bijzonder maakt”, aldus Malt
Master David Stewart.
Geur, smaak en afdronk
Geur: een licht aroma van bloemen met hints van viooltjes en lavendel. Mooi evenwicht
tussen een delicate rokerigheid, honingachtige vanille en kruidig eiken.
Smaak: de onmiskenbare rooksmaak neemt langzaam af om plaats te maken voor
eikenachtige honing en vanille. Kaneel en nootmuskaat komen geleidelijk tot ontwikkeling.
Afdronk: zoet en kruidig met een lichte rokerigheid.
De limited edition van The Balvenie Peated Cask heeft een consumentenadviesprijs van
€ 99,95 per fles en is beperkt verkrijgbaar vanaf November 2010
Het alcoholgehalte bedraagt 43%
Zie www.international-marques.nl voor verkoopinformatie
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Jock schreef:de onmiskenbare rooksmaak neemt langzaam af om plaats te maken voor
eikenachtige honing en vanille
Ik heb het andersom beleefd met de 17yo Islay Cask. Het is idd een speciale, maar geslaagde whisky. Ik ben benieuwd of deze nieuwe dezelfde belevenis zal brengen.
0 x
Balvenie: Peated cask vs. Islay cask
Ik zie nu pas dat er 'al' een "The Balvenie 17yo Islay Cask" was en binnenkort dus een "The Balvenie 17yo Peated Cask"
Hoeveel verschil zal hier in zitten? Een Islay cask is ook een peated cask. Nu een ander Islay cask gebruikt dan?!
Hoeveel verschil zal hier in zitten? Een Islay cask is ook een peated cask. Nu een ander Islay cask gebruikt dan?!
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Nieuwe expressie The Balvenie
Volgens mij zal die niet zoveel verschillen. Alleen is die Islay Cask haast onvindbaar geworden. Het zou best kunnen dat die Peated Cask de opvolger van die Islay Cask is.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”