Tom2 schreef:Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .
Oogadal schreef:
Klopt, maar dan hebben we het over vintage..., iets waar ik de Talisker 18 niet onder schaar. Net als alle andere flessen waar geen distelleerjaar en bottel jaar op staan.
Laatst de Smokehead 18 yo binnen gekregen en die was wel heel fraai verpakt, in een soort ronde kist met sluitclipjes, super deluxe. Dat heeft wel wat, maar als ie een tientje goedkoper was geweest zonder had ik die liever gehad voor een fles die toch nooit verzamelwaarde zal krijgen.
Tom2 schreef:Wat met bvb een Macallan 25 ? Staat ook geen botteljaar op maar zonder de doos beduidend minder waard.

Oogadal schreef:
Ja, maar dat is dan ook niet zo'n stuk opgerold karton hé!
Macallan schijnt voor veel mensen zo enorm bijzonder te zijn dat zelfs de niet vintage flessen geld in waarde stijgen. Als er nou 1 whisky bubbel is die ik nog wel zie knappen is het de Macallan (en Highland Park) bubbel wel...., ik zou zelf nooit 1000 euro aftikken voor een non vintage fles. Of ik 'm dan drink of nog even laat staan, voor dat geld wil ik een jaartal zien staan en een destilleer jaar uit mijn peuter tijd of er nog voor:bigsmile
Ok,
Ander voorbeeld: Ik heb nog 2 flessen JW green label staan zonder doos.
Ik ben er zeker van als ik deze laat veilen ze me meer zouden opbrengen mocht er een doos bij zijn.
Dan gaat het zelfs niet over een koker maar een doos.
Draai of keer het hoe je wilt, als je over verzamelwaarde spreekt zal de verpakking er meestal toe doen.