Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
rizzx
Senior
Senior

Re: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Ongelezen berichtdoor rizzx » 26 Feb 2014, 22:03

sh..! Verkeerde gekocht Piet! :domdom

Nee, ik las hier dingen over als apart en uitgesproken...dat spreekt me aan terwijl ik over Bunna subtiel en rustig las.
Ik kies liever de uitdaging over de veilige weg :Pipersmile
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Feb 2014, 22:04

Hear, hear! :D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Feb 2014, 09:46

rizzx schreef:sh..! Verkeerde gekocht Piet! :domdom

Nee hoor.
Als je er niet in vindt wat je hoopt dan zet je hem in het kader van "...door ervaring leren waarderen..." gewoon een jaartje aan de kant.
Geen enkel probleem als er maar een paar sample hoeveelheden uit zijn. En wie weet ben je er wel weg van. Je moet het in elk geval ook bij het proeven de tijd geven. :Slainte
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 27 Feb 2014, 15:04

rizzx schreef:sh..! Verkeerde gekocht Piet! :domdom

Nee, ik las hier dingen over als apart en uitgesproken...dat spreekt me aan terwijl ik over Bunna subtiel en rustig las.
Ik kies liever de uitdaging over de veilige weg :Pipersmile

Gewoon blijven proberen! Ik had het met Laddie Ten en Dalmore 12yrs. Vond ze vlak (Laddie zelfs onaangenaam bitter) in het begin. Moest er waarschijnlijk aan wennen. Daarna vond ik ze lekker hoor.
0 x
Afbeelding

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 27 Feb 2014, 16:26

Nou...ik kan hem morgen pas op het postkantoor ophalen. Dus ik heb nog niks geprobeerd. Zodra de eerste slokjes over mijn tong naar binnen gegleden zijn zal ik berichten!
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 02 Mar 2014, 16:04

Ik dacht ik meld even dat hij me heel goed me bevalt, deze Clynelish 14 yo

Maar ik ben nog niet klaar voor tasting notes of whatever, ik proef of ruik nog weinig kaarsvet :Scratch ben verkouden, dat zal ermee te maken hebben. Whisky drinken als je verkouden bent :Cry
0 x

Skywalker
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Skywalker » 30 Dec 2014, 12:57

Hallo een single malt rookie worstelend met het wel bekende dilemma, waar mee te beginnen bij mijn Whisky queeste.
In het verleden o.a. vaak Famous Grouse, Dimple, Four Roses en Jack Daniels gedronken. Ik heb geprobeerd om via miniaturen bekend te raken in de single malts, maar dat bleek een hele opgave. Via de plaatselijke slijterij ketens heb ik mij een weg proberen te vinden via Glenlivet 12 en 18, Chivas Regal 12 en 18 en Ballentines 17 en van een goedwillende collega een sampletje Sir Edwards. Beide Glenlivets bevielen mij het best en in het bijzonder de 18 jaar oude, en ik realisseer mij gelijk dat dit mijn eerste single malts waren.
Daar de Glenlivet 18 mij het beste beviel leek mij het beste het pad van vol en rijk van smaak te volgen. Ik had een mooie weg uitgestippeld naar de Balvenie DW, via Singleton 12 of Aberlour 10. Uiteindleijk kom je er niet uit, ik zou met Kerst een mooie fles krijgen van mijn familie en heb maar gelijk een sprong in het diepe gewaagd en de keuze willen maken tussen Balvenie DW of toch de Highland Park 12 (die ik ook nog stpeeds in mijn hoofd had zitten.) Ik heb de keuze gelaten aan dochter lief en het werd, met behulp van de slijterij de Highland Park. Daar heb ik geen spijt van, hij bevalt prima. De medium rokerigheid(peperigheid ?) vind ik wel prettig, Ik ontdek iedere keer nog van alles en iedere slok is weer een andere ontdekking.
Zo mijn eerste fles was een hele struggle, mijn Whiskyreis duurt nog heel lang, ben benieuwd of dit bij iedere fles zo gaat. :D

Groet Kenneth
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 06 Mar 2015, 08:27

Vorige week mijn eerste single malt geproefd, de Cragganmore 12, en vanavond (vooralsnog is vrijdagavond mijn whisky-avond....haha) ga ik deze 3 proberen:
- Dalwinnie 15
- Clynelish 14
- Glenfiddich 12

Zonder al teveel op de zaken vooruit te lopen ben ik toch al voorzichtig aan het kijken naar verder uitbreiding in mijn ontdekkingsreis. En dan uiteraard onderaan de ladder bij de beginners/instap-whisky's.
Heb nog niet echt een lijst met beginners-whisky's gevonden, als deze er al zou zijn. Maar zag her en der wat berichten van mede-beginners en misschien kan ik daar wel wat uithalen.
Hieronder een lijstje met whisky's die ik bij hun voorbij zag komen:

Higland Park 10, 12 of 18yo
glenfiddich 12yo
Balvenie 15yo
Talisker 10yo
Bruichladdich
scottish barley
Bunnahabhain 12 en 18yo
Benromach 10yo en 100 proof
Classic Malt reeks van Diageo
Johnnie Walker Red
Glenkinchie 12yo
Oban 14yo
Lagavulin 16yo
Coal Ila 12yo
Ardbeg 10yo
Glenmorangie 10yo
Glenfarclas 10yo
Aberlour 10yo
Glencadam 10yo

Graag hoor ik van de kenners wat uitstekende opstart/instap/beginners whisky's zijn om als beginner goed uit de voeten te kunnen.
0 x
Afbeelding

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 06 Mar 2015, 08:49

Nou reken ik me zelf niet als kenner maar van de whiskies die je daar noemt ben ik zelf zeer gecharmeerd van de:

Talisker 10
Bunnahabhain 12
Ardbeg 10
Glencadam 10
Benromach 10
Lagavulin 16

Geloof dat je met al deze whiskies weinig verkeerd kunt doen. Prima instappers en allemaal betaalbaar.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 06 Mar 2015, 08:49

Whisky-ettenleur schreef:
Classic Malt reeks van Diago

.. Die staat al nagenoeg geheel in de rest van je rijtje. ;)
Als opstapper naar de zwaarder geturfde whisky (ardbeg,lagavulin, caol ila) zou ik de Talisker 10 pakken.
Verder zou ik bijvoorbeeld eerder een sample van de highland park 12 & bunnahabhain 12 pakken ipv de 18 jaar oude.
Ik zou zeker niet van alles een hele fles kopen, uit erarving kan ik je zeggen dat je een steeds verfijndere smaak gaat krijgen & blijf je achter met 8 driekwart volle flessen terwijl je vizier al naar andere expressies gaat.
Geniet van je whiskyavondje ;) .
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 06 Mar 2015, 08:55

Tomh schreef:
Whisky-ettenleur schreef:
Classic Malt reeks van Diago

.. Die staat al nagenoeg geheel in de rest van je rijtje. ;)

O, hahaha...foutje

Tomh schreef:Als opstapper naar de zwaarder geturfde whisky (ardbeg,lagavulin, caol ila) zou ik de Talisker 10 pakken.
Verder zou ik bijvoorbeeld eerder een sample van de highland park 12 & bunnahabhain 12 pakken ipv de 18 jaar oude.
Ik zou zeker niet van alles een hele fles kopen, uit erarving kan ik je zeggen dat je een steeds verfijndere smaak gaat krijgen & blijf je achter met 8 driekwart volle flessen terwijl je vizier al naar andere expressies gaat.
Geniet van je whiskyavondje ;) .

Nee, ik ga een rits met samples bestellen. Om ze zo eerst eens te proberen. :goedgedaan
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Mar 2015, 09:10

Mooi lijstje, zo werk ik ook e.e.a. af.

Welke ik echt Uber vindt voor de prijs is de Compass Box - The Spice Tree ! :smullen
En ook wel leuk om een goede blended malt (alleen single malts er in dus) te proberen ;)
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Mar 2015, 09:20

Whisky-ettenleur schreef:Nee, ik ga een rits met samples bestellen. Om ze zo eerst eens te proberen. :goedgedaan

kijk rustig eens bij mijn draadje over samples uit open flessen bij het aanbod gedeelte van dit forum
een hoop van wat je noemt staat bij mij gewoon in de collectie en waarschijnlijk kan het goedkoper bij medeforumleden dan bij een winkel ;)
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 06 Mar 2015, 10:44

henri schreef:
Whisky-ettenleur schreef:Nee, ik ga een rits met samples bestellen. Om ze zo eerst eens te proberen. :goedgedaan

kijk rustig eens bij mijn draadje over samples uit open flessen bij het aanbod gedeelte van dit forum
een hoop van wat je noemt staat bij mij gewoon in de collectie en waarschijnlijk kan het goedkoper bij medeforumleden dan bij een winkel ;)

Ik had mezelf inderdaad al voorgenomen om dit bij een forumlid te gaan bestellen.
Maar dat is stap 2.

Eerst even een mooi lijstje opstellen. Dus alle input daarin is welkom. :D
0 x
Afbeelding

Dematten
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dematten » 15 Apr 2015, 19:07

In je lijstje mag zeker Ardbeg Ten en Glendronach 15 Revival niet ontbreken.
Beiden zijn rond de 40€ dacht ik.
Dan heb je 2 betaalbare en zeer verschillende whisky's, zowel peaty als sherry, die in mijn ogen beiden fantastisch zijn voor hun prijs.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”