Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Kapotte kurk

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 07 Feb 2015, 17:35

JayDie schreef:
Otje schreef:Omdraaien doe ik ook altijd inderdaad, (...) Voelt wel wat vreemd, ben dan wat bang dat de kurk uit de fles glijdt/valt. :o

Daarom is mijn stappenplan:
  1. Fles op tafel
  2. Hand er bovenop
  3. Fles vastpakken
  4. Fles omdraaien
  5. Aan de fles/kurk draaien
  6. Fles omdraaien
  7. Kurk eruit halen
:cool:

Vergeet stap 6 niet! :o
4 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Feb 2015, 14:00

Heb het probleem nu voor de 4e keer meegemaakt, maar nu voor het eerst met een nieuwe fles. Mailtje naar Arran gestuurd, maar hun reactie is helaas van het kaliber "Maak je niet druk, kan geen kwaad, stop er gewoon een nieuwe kurk in".
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Feb 2015, 15:05

Dan moet je wel een goede kurk hebben.

Ik heb vandaag eindelijk mijn ardbeg gedaan.
Ik heb eerst 2 flessen leeggemaakt zodat ik 2 kurken had en eigenlijk zijn ze alle 2 niet de goede maat. Degene die ik erin gedaan heb is eigenlijk te groot. Ik heb hem stevig moeten duwen. Hopen dat hij niet weer breekt.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 24 Apr 2015, 16:27

Ik was topicstarter, deze fles in kwestie, balvenie islay cask 17 jr is toentertijd gered, met originele kurken van The balvenie dist., bij mijn bezoek aldaar het uitgelegd en een aantal schone /verse kurken meegekregen en een mooi waterglas met het oude balvenielogo in de onderzijde gegraveerd..
1 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 25 Apr 2015, 20:26

pim schreef:Ik was topicstarter, deze fles in kwestie, balvenie islay cask 17 jr is toentertijd gered, met originele kurken van The balvenie dist., bij mijn bezoek aldaar het uitgelegd en een aantal schone /verse kurken meegekregen en een mooi waterglas met het oude balvenielogo in de onderzijde gegraveerd..

Goede service! Moet je wel net in de buurt zijn van de destilleerderij ;)
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 24 Jan 2016, 19:53

Weet er soms ook iemand wat te doen met de kleine schilfers van kurk die er loskomen als ik men fles open?

Heb willen merken dat ik daar soms last van heb... Niet dat het zo heel erg is, maar soms merk ik wel dat er hele kleine schilfers in het glas terechtkomen.
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Jan 2016, 23:53

Niels VDB schreef:Weet er soms ook iemand wat te doen met de kleine schilfers van kurk die er loskomen als ik men fles open?

Heb willen merken dat ik daar soms last van heb... Niet dat het zo heel erg is, maar soms merk ik wel dat er hele kleine schilfers in het glas terechtkomen.

In welke zin heb je er last van? Ik heb er namelijk nog nooit echt obstipatie van gekregen..... :bigsmile
Gewoon opdrinken, kan gebeuren en ik merk d'r nooit iets van. Anders => Koffiefilter.
0 x

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 25 Jan 2016, 13:04

defeatless schreef:
Niels VDB schreef:Weet er soms ook iemand wat te doen met de kleine schilfers van kurk die er loskomen als ik men fles open?

In welke zin heb je er last van? Ik heb er namelijk nog nooit echt obstipatie van gekregen..... :bigsmile
Gewoon opdrinken, kan gebeuren en ik merk d'r nooit iets van. Anders => Koffiefilter.

Geen last op een vervelende manier :bigsmile
Voor mij maakt het niet zoveel uit maar soms kan het vervelend zijn als er gasten langskomen en ik ze dan soms een dram moet geven met wat schilfers in.

Ik dacht dat er een middeltje zou zijn om dat niet te hebben, maar natuurlijk valt het nu ook weer niet zo hard op. Het is niet dat er hele stukken kurk afbreken hoor. Opdrinken is dus de boodschap? :D
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 06 Feb 2016, 00:32

Ik zag daarnet een klein stukje kurk van mijn Glenrothes 1995 naar beneden dwarrelen. Toen ik de fles in het licht hield, zag ik allemaal microdeeltjes rondzweven. Wat doe ik best? Fles is open sinds eind december en heb er nog niet veel van gedronken. Gaat de kwaliteit van mijn whisky verloren als ik het zo laat?
0 x

Dookiy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dookiy » 06 Feb 2016, 09:51

Michaël schreef:Ik zag daarnet een klein stukje kurk van mijn Glenrothes 1995 naar beneden dwarrelen. Toen ik de fles in het licht hield, zag ik allemaal microdeeltjes rondzweven. Wat doe ik best? Fles is open sinds eind december en heb er nog niet veel van gedronken. Gaat de kwaliteit van mijn whisky verloren als ik het zo laat?

Zelf heb ik meerdere flessen met 'stukjes', geen probleem voor de smaak wat mij betreft. Denk er ook aan dat whisky voor het bottelen (bij voorkeur) alleen door een zeef gaat, un-chillfiltered. Wat je ziet zweven/drijven/dwarrelen, hoeft dus niet per se kurk te zijn.
0 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 06 Feb 2016, 18:50

Dookiy schreef:
Michaël schreef:Ik zag daarnet een klein stukje kurk van mijn Glenrothes 1995 naar beneden dwarrelen. Toen ik de fles in het licht hield, zag ik allemaal microdeeltjes rondzweven. Wat doe ik best? Fles is open sinds eind december en heb er nog niet veel van gedronken. Gaat de kwaliteit van mijn whisky verloren als ik het zo laat?

Zelf heb ik meerdere flessen met 'stukjes', geen probleem voor de smaak wat mij betreft. Denk er ook aan dat whisky voor het bottelen (bij voorkeur) alleen door een zeef gaat, un-chillfiltered. Wat je ziet zweven/drijven/dwarrelen, hoeft dus niet per se kurk te zijn.

Dankjewel voor je reactie. Ik ben al wat gerustgesteld.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Feb 2016, 19:10

En al is het wel een beetje kurk, dat gaat de smaak niet veranderen. Geen zorgen dus.

Moet je soms eens zien wat er allemaal in een fles vintage port rond dwarrelt... Persoonlijk liever wat residu in de fles als gefilterde sh.., moet je eens zien wat er in een vat sample rond zweeft.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 09 Feb 2016, 23:59

Oogadal schreef:En al is het wel een beetje kurk, dat gaat de smaak niet veranderen. Geen zorgen dus.

Moet je soms eens zien wat er allemaal in een fles vintage port rond dwarrelt... Persoonlijk liever wat residu in de fles als gefilterde sh.., moet je eens zien wat er in een vat sample rond zweeft.

Dank voor je reactie ! Ik dacht al te gaan zeven en de fles te spoelen en...
1 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 10 Sep 2016, 23:53

Als een kurk niet meer de fles in wil :Scratch

Als je een goed scherp mes of hobbymes hebt, dan kun je een sneetje maken in de vorm van een wig, het wigje verwijderen en de kurk zal weer passen.

:hoedaf
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Mei 2018, 22:02

Wat een geluk dat dit topic er is met al die goede tips...
...gaan we morgen eens voorzichtig mee aan de slag.
Ik zal die laatste 2-3 drammetjes tot mij nemen! :boos

kurk.jpg
kurk.jpg (73.58 KiB) 2392 keer bekeken
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”